Р Е
Ш Е Н
И Е № 161
гр. С., 18.06.2019
г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
С. районен съд,
наказателна колегия, в
публично заседание на двадесет и четвърти
април през две хиляди и деветнадесета
година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОЯН СТОЯНОВ
при секретаря С. П., като разгледа
докладваното от районния съдия
административно-наказателно дело
№ 100 по описа на съда
за две хиляди
и деветнадесета година, за
да се произнесе
взе предвид следното:
Жалбоподателят,
Община С., с ЕИК:…………, моли съда
да отмени Наказателно постановление №70/21.12.2018 година на Директора на РИОСВ
гр.Р…, с което и е наложена имуществена санкция в размер на 7000 лева за
нарушение на разпоредбите на Закон за управление на отпадъците. Твърди, че при
постановяването му неправилно е приложен закона, тъй като запалването на
отпадъците е случайно събитие и за него не следва да се носи отговорност. Също
така твърди, че не е субект на административнонаказателната отговорност, тъй
като от 2014 година е регистрирано регионално сдружение за управление на
отпадъците, което е юридическо лице и би трябвало то да носи отговорност за
допуснатото запалване.
Ответникът
по жалбата счита, че Наказателното постановление е законосъобразно, и моли съда
да го потвърди. Твърди, че при провеждане на производството не са допуснати
процесуални нарушения и правилно е приложен материалния закон.
С. районен
съд ,като прецени доводите на страните и провери данните по делото, при за
установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е
подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално допустима.
При
обжалване по съдебен ред, в тежест на наказващия орган е да докаже извършването
на нарушението от страна на жалбоподателя, а за провеждането на процедурата и
спазването на определените срокове съдът следи служебно.
От събраните по делото писмени и
гласни доказателствени средства се установи, че на 06.11.2018 година в обект на
жалбоподателя /Регионално депо за неопасни отпадъци за общините С., К., С., Д.,
А. и Г./ е възникнал пожар, като част от отпадъците са се запалили. За това е
бил съставен протокол и са били уведомени контролните органи. Те от своя страна
извършили проверка на 14.11.2018 година, за което бил съставен протокол. При
проверката е било констатирано, че в Клетка № 3 продължава да има тлеене от
запалени отпадъци и в атмосферата се отделят газове. За това бил съставен и
акта за установяване на нарушението и в
последствие било издадено обжалваното Наказателно постановление. Тази
фактическа обстановка и била възприето от Наказващия орган и е послужила за
формиране на извода му, че жалбоподателя е допуснал запалване на отпадъци в
стопанисваното от него депо. Тази фактическа обстановка се потвърди изцяло и в
хода на съдебното следствие от всички писмени и гласни доказателствени
средства. От нея се налага извода, че при издаването на Наказателното
постановление, Наказващия орган правилно е квалифицирал деянието/извършено чрез
бездействие/, като го е квалифицирал по чл.138, ал.1, т.2 от ЗУО, който
предвижда състав на административно нарушение за допустителство при запалване
на отпадъците в депото. В случая правилно е бил определен и субекта на
отговорността и това е именно жалбоподателя. Това е така, защото именно
жалбоподателя, чрез Общинското предприятие стопанисва депото и извършва
дейностите в него и носи отговорност за недопускане на запалване на намиращите
се в него отпадъци. Регистрирането на Сдружение по реда на чл.24 от ЗУО по никакъв
начин не освобождава жалбоподателя от отговорност за стопанисваното от него
депо. Наказващия орган е определил и наказанието в предвидения от закона размер
и то в долната му граница, което изключва възможността за неговото намаляване.
Същото се отнася и за приложението на чл.28 от ЗАНН. Тази норма е принципно
неприложима, тъй като в случая е ангажирана обективната отговорност на
юридическото лице, което е длъжно така да организира работата си, че да не
допуска запалване на отпадъците. Маловажен случай би могло да бъде нарушението
извършено от физическо лице, при наличието на смекчаващи отговорността
обстоятелства и незначителностна настъпилите вредни последици/чл.93, т.9 от НК/. Такъв обаче при юридическите лица е невъзможно да има. Следователно Наказващия
орган правилно е преценил, че следва да издаде Наказателно постановление за
допуснатото нарушение.
При така извършения цялостен анализ
на процедурата по установяването на нарушението и издаването на наказателното
постановление, не бяха установени, процесуални нарушения, водещи до неговата
отмяна.
Предвид
гореизложеното С. районен съд,
Р Е
Ш И:
Потвърждава Наказателно
постановление №70/21.12.2018 година на Директора на РИОСВ гр.Р..
Решението
може да бъде обжалвано пред Административен съд С. в четиринадесет дневен срок
от съобщението.
Районен
съдия: