Определение по дело №178/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 240
Дата: 26 май 2022 г. (в сила от 11 юни 2022 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20227080700178
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 март 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№240

гр. Враца, 26.05.2022 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, втори състав, в закрито заседание на 26.05.2022г., през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 178   по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по ЖАЛБА от Б.Д.Д. ***, чрез адв. Л.Д. от АК-Варна, срещу ПРОТОКОЛ за установяване на годността за ползване на строеж, приложение 16, към чл.7 ал.3 т.16 за строеж „Ремонт и обновяване на сградата на Община Враца, Концертна сграда и Библиотека“ в УПИ I – 197, кв.30, ЦГЧ по плана на гр.Враца с идентификатор 12259.1020.197 по КККР на Враца I етап – „Осигуряване на достъпна среда в сградата на Община Враца - централен вход на ул.“Стефанаки Савов“ № 6 и в сградата на Библиотеката – вход северозапад с ново вътрешно стълбище“ издаден от кмета и гл.арх. на общ. Враца, от 20.09.2017г. Жалбата е с дата от 17.03.2022г., подадена по ел.поща, получена на 21.03.2022г. и заведена с вх. № 909 при АдмС-Враца.

Съдът, като е преценил редовността и допустимостта на жалбата, предвид изискванията на чл. 149-151 от АПК е приел с Разпореждане от 23.03.2022г. че същата е НЕРЕДОВНА, оставил я без движение с указание  в 7/седмо/ - дневен срок от уведомяването да се отстранят допуснатите нередовности при депозиране на жалбата като се внесе по сметка на АдмС-Враца д.т. в размер на 10,00 /десет/ лева и се представи вносната бележка в деловодството на съда;  се представи препис от жалбата с приложенията за ответната страна; се посочи ясен и конкретен ответник по жалбата, се конкретизира ясно искането си до съда и да се представи на хартиен носител документите изпратени по ел. поща, като жалбата и пълномощното в оригинал, а останалите приложения към жалбата - в заверени преписи.

Постъпила е УТОЧНЯВАЩА МОЛБА вх. № 1188/14.04.2022г. от жалбоподателя, с която е уточнен обжалвания административен акт, а именно: УДОСТОВЕРЕНИЕ № 55/31.08.2018г. за въвеждане в експлоатация на обект: „Ремонт и обновяване на сградата на Община Враца, концертна сграда и библиотека. II-ри етап: Ремонт и обновяване на сградата на Община Враца /включително и топлата връзка между сградата на Община Враца и библиотека „Христо Ботев“ на кота 4.50м/“. Уточнен е и ответника: КМЕТА на ОБЩИНА ВРАЦА, представен е документ за внесена д.т., както и преписи от жалбата с приложенията и от уточняващата молба за ответника, и уточнени искания.

С Разпореждане на съда от 14.04.2022г. жалбата с уточняващата молба са оставени без движение и е изискано копие от административната преписка от административния орган.

          С писмо вх. № 1616/25.05.2022г. е постъпила административната преписка по оспорения акт, ведно със становище по допустимостта на жалбата.

           Производството е по реда на чл. 215, във вр. с  чл. 177 от ЗАКОН ЗА УСТРОЙСТВО НА ТЕРИТОРИЯТА ЗУТ).

           В жалбата и уточняващата молба се излагат съображения, че на 18.07.2016г. между жалбоподателя инж. Б.Д. и „Богоев Консулт“ ЕООД е сключен граждански договор по силата на който възложителя „Богоев Консулт“ ЕООД възлага на изпълнителя Д., срещу заплащане, да извърши дейности по оценка съответствието на инвестиционните проекти и упражняването на строителен надзор. Строежа е в гр. Враца, ремонт и обновяване на сградата на Община Враца, концертна зала и библиотека. В периода 02.11.2016г.-10.12.2016г. жалбоподателя Б.Д. извършвал редовни посещения на строежа, с оглед съставяне на Акт 7 и акт 12. След около година и половина – две, от познати установил, че проектът е завършен и строителните дейности приключени. Жалбоподателя проверил и установил според него множество административни нарушения на ЗУТ и фалшификация на подписа му, които са посочени подробно в жалбата. С уточняващата молба се иска оспорения акт - УДОСТОВЕРЕНИЕ № 55/31.08.2018г. за въвеждане в експлоатация на обект, да бъде обявен за нищожен или се отмени, като незаконосъобразен, както и да се обявят за нищожни отделните актове въз основан на които е съставен процесния акт.

           В съпроводителното писмо на Кмета на Община Враца до АдмС-Враца, с приложената административна преписка, е направено възражение, че жалбата с уточняващата молба, е недопустима поради липса на правен интерес от оспорване на административния акт. Твърди се, че страни в производството  по издаване на оспорения акт са единствено Възложителя на строежа – Община Враца, представлявана от К.К., Кмет на Община Враца и Органа издал акта – арх. Ч.Н.С., Гл. архитект на Община Враца. Иска се оставяне без разглеждане на жалбата и прекратяване на производството по делото.

Съдът споделя възраженията на Кмета на Община Враца и приема, че жалбата е НЕДОПУСТИМА, тъй като за жалбоподателят в настоящото производство не се установява да е страна в административното производство по издаване на оспорения административен акт, т.е. липсва правен интерес за обжалване на процесното Удостоверение № 55/31.08.2018г. издадено от арх. Ч.С., гл. архитект на Община Враца.

 Оспорения акт -  УДОСТОВЕРЕНИЕ № 55/ 31.08.2018г. за въвеждане в експлоатация на обект: IV категория - „Ремонт и обновяване на сградата на Община Враца, концертна сграда и библиотека“ II-ри етап: „Ремонт и обновяване на сградата на Община Враца /включително и топлата връзка между сградата на Община Враца и библиотека „Христо Ботев“ на кота 4.50м/ и концертна сграда“, е издаден от арх. Ч.С., гл. архитект на Община Враца, и  на основание чл.177 ал.3 от ЗУТ, Заповедна книга № 1/20.10.2017г. и доклад от 20.07.2018г. на независим строителен надзор „МУЛТИПЛЕКС ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД със свидетелство за оправомощаване № РК-0311/ 15.10.2014г.

Съгласно чл. 147, ал. 1 АПК право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чийто права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той създава задължения. ПРАВНИЯТ ИНТЕРЕС не може да бъде предполагаем, а следва да бъде пряк и непосредствен и подлежи на доказване както в административното, така също и в съдебното производство Наличието на пряк и личен интерес е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на подадената жалба, за която съдът следи служебно.

Реализирането на II-ри етап на строеж: „Ремонт и обновяване на сградата на Община Враца /включително и топлата връзка между сградата на Община Враца и библиотека „Христо Ботев“ на кота 4.50м/ и концертна сграда“, се е осъществило от строител „ИНЕКС ТРЕЙД“ ЕООД, проектант „КОДАС КОНСУЛТИНГ“ ЕООД и строителен надзор  „МУЛТИПЛЕКС ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД. Цитираното в жалбата от жалбоподателя Б.Д. дружество „БОГОЕВ КОНСУЛТ“ ЕООД и самия инж. Б.Д. не са страни в отношенията по време на реализиране на този етап.

Страни в производството по издаване на оспорения акт са възложителя - Община Враца, представлявана от К.К., Кмет на Община Враца и Органа издал акта – арх. Ч.Н.С., Гл. архитект на Община Враца. Само възложителя разполага с правото на инициира издаване на това Удостоверение по чл.177 ал.3 от ЗУТ и евентуално да го оспорва.

Жалбоподателят в настоящото производство Б.Д. не  е страна в административното производство по издаване на оспорения акт, т.е. липсва правен интерес за обжалване на процесното Удостоверение № 55/31.08.2018г. издадено от арх. Чавдар Спасов, гл. архитект на Община Враца.

От приложените към жалбата Молби от Б.Д. *** и до Н-ка на ДНСК-ЦУ към МРРБ, е видно, че на жалбоподателя не е изплатено възнаграждение от „Богоев Консулт“ ЕООД и прокурорска проверка е констатирала подправени негови подписи, които обстоятелства сочат, неуредени гражданско-правни отношения и данни за образуване и водене на наказателно производство.

Следва жалбата с уточняващата молба се оставят без разглеждане, като процесуално недопустими и се прекрати производството по делото.

Водим от горното и на основание чл. 159 т. 4 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ ЖАЛБА с Уточняваща молба от Б.Д.Д. ***, против УДОСТОВЕРЕНИЕ № 55/ 31.08.2018г. за въвеждане в експлоатация на обект: IV категория - „Ремонт и обновяване на сградата на Община Враца, концертна сграда и библиотека“ II-ри етап: „Ремонт и обновяване на сградата на Община Враца /включително и топлата връзка между сградата на Община Враца и библиотека „Христо Ботев“ на кота 4.50м/ и концертна сграда“, издадено от арх. Ч.С., гл. архитект на Община Враца, като НЕДОПУСТИМА.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 178/2022 г. по описа на АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба, чрез АдмС-Враца, пред ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в 7/седмо/ - дневен срок от уведомяването.

На основание чл.138 АПК на оспорващия Б.Д. ***-Враца да се изпратят преписи от настоящото Определение, като за оспорващия на посочения съдебен адрес ***, офис 6, адв. Л. С.Д..

 

 

АДМ. СЪДИЯ :