Определение по дело №220/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 270
Дата: 22 април 2019 г. (в сила от 15 януари 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20197080700220
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 март 2019 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №270

 

гр. Враца, 22.04.2019г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, пети състав, в закрито заседание на 22.04.2019г. /двадесет и втори април две хиляди и деветнадесета/ година в състав:

 

                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

като разгледа докладваното от съдия  РАДЕНКОВА адм. дело № 220  по описа на АдмС – Враца за 2019г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството по делото е образувано по жалба на Я.В.К. *** против Решение №МДТ-03-01/19.02.2019г. на Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Козлодуй, с което преписката по издаване на Постановление за налагане на обезпечителни мерки с изх.№94.00-120/1/ от 23.01.2019г. е върната на публичен изпълнител за изпълнение на дадени задължителни указания.

С молба от 04.04.2019г. жалбоподателят уточнява, че обжалва Постановление за налагане на обезпечителни мерки с изх.№94.00-120/1/ от 23.01.2019г. Твърди се, че Постановлението е незаконосъобразно, не е налице законова презумпция, че събирането на вземането ще бъде невъзможно или затруднено. Липсват изложени конкретни обстоятелства, които да обосноват наложените обезпечителни мерки. Задълженията не са конкретизирани, а са посочени като обща сума, което възпрепятства възможността за прилагане института на погасителната давност по отношение на част от задълженията.

Изпратено е заверено копие  на административната преписка.

Съдът, като прецени жалбата и изложеното в нея, във връзка с приложената преписка, приема следното:

С Постановление за налагане на обезпечителни мерки по чл. 195, ал. 1 от ДОПК, във вр. с чл. 202, ал. 2 от ДОПК, с рег. №94.00-120/1/23.01.2019г., за задълженията на жалбоподателя установени с Акт за установяване на задължение по декларация (АУЗД) №АУ000101/02.04.2018г. и АУЗД №АУ00102/02.04.2018г. е наложен запор за вземанията му от работодател – СУ „С. С. К. и М.“ ***.

Цитираното постановление е обжалвано по административен ред, като с Решение №МДТ-03-01/19.02.2019г. на Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Козлодуй, преписката по издаване на Постановление за налагане на обезпечителни мерки с изх.№94.00-120/1/ от 23.01.2019г. е върната на публичен изпълнител за изпълнение на дадени задължителни указания.

Съгласно разпоредбите на чл. 4, ал. 1 - 5 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси ЗМДТ), установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци и местните такси по този закон се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Съгласно разпоредбата на чл. 156, ал. 1 от ДОПК предмет на съдебен контрол е единствено и само първоначалният акт, в частта в която не е отменен по административен ред с решението на горестоящия административен орган. В случая първоначалният акт, подлежащ на обжалване съгласно цитираната разпоредба на чл. 156, ал. 1 от ДОПК е Постановление за налагане на обезпечителни мерки с изх.№94.00-120/1/ от 23.01.2019г.

Решението на горестоящия административен орган е само абсолютна положителна процесуална предпоставка за съдебното обжалване на акта за установяване на задължения по декларации.

Съгласно чл. 156, ал. 3 ДОПК, , приложим по препр. от чл. 144 ДОПК, ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която жалбата е изцяло уважена с решението.

Решението, с което преписката е върната на публичния изпълнител е в изпълнение на правомощията на решаващия орган по чл. 155, ал. 4 от ДОПК и не засяга непосредствено правата на жалбоподателя.

В случая е постановен контролен по отношение на Постановление за налагане на обезпечителни мерки с изх.№94.00-120/1/ от 23.01.2019г. акт, с който Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Козлодуй не е решил въпроса по същество, а е върнал преписката за ново произнасяне на длъжностното лице. Последното означава, че в разглежданата хипотеза липсва както акт на длъжностно лице, така и контролен акт по същество, относно които съдът да извърши преценка за законосъобразност.

Ето защо жалбата е процесуално недопустима по смисъла на  чл. 159, т. 4 от АПК, поради което следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено.

Изложените от Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Козлодуй доводи за недопустимост на жалбата като просрочена - подадена извън 7-дневния срок по чл. 197, ал. 2 от ДОПК съдът намира за неоснователни, тъй като същата е подадена в 14-дневния срок, указан от самия административен орган.

Препис от настоящото определение следва да се изпрати на страните на основание чл. 138 от АПК.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Я.В.К. *** против Постановление за налагане на обезпечителни мерки с изх.№94.00-120/1/ от 23.01.2019г.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. №220/2019 г. по описа на АдмС-Враца.

 

Определението подлежи на обжалване пред ВАС в 7-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

                                                                          

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: