Решение по дело №216/2018 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 4
Дата: 15 януари 2019 г. (в сила от 28 октомври 2019 г.)
Съдия: Нели Стефанова Дончева
Дело: 20187070700216
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ4

гр. Видин, 15.01.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Втори административен състав

в публично заседание на

Деветнадесети декември

през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 Председател:

Нели Дончева

при секретаря

Катерина Борисова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Нели Дончева

 

Административно дело №

216

по описа за

20188

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

 Производството е по реда на чл.145 и следващите от АПК.

 Делото е образувано по жалба на управителя на „Биогорива - 2010“ ЕООД гр.Белоградчик против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2015 /УП/ с изх. № 02 – 050 – 2600/ 108 от 03.02.2018г. на Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София.

Твърди се в жалбата, че обжалваният акт е незаконосъобразен, тъй като е издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, при неспазване на установената форма и в противоречие на материалноправните разпоредби и целта на закона.

Излагат се подробни съображения че неизвършването на проверки на място на новозаявените от дружеството имоти представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което е довело до напълно невярна Таблица 1 от УП, на която се основават и останалите таблици и разчети, в т.ч. и наложената санкция. Посочва се, че постановеният отказ за изплащане на полагащата се субсидия на практика фалира дружеството, каквато не е целта на закона.

Иска се от Съда да отмени атакуваното УП, като незаконосъобразно и да се върне преписката на административния орган, с указания по приложението на закона.

Ответната по жалбата страна – Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София, чрез процесуалния си представител посочва, че жалбата се явява неоснователна и като такава следва да бъде оставена без уважение. Твърди се, че при издаването на обжалвания административен акт са спазени всички процесуални правила и материални такива. Претендират се и направените по делото разноски.

От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, Съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

Схемите за подпомагане на земеделските производители, регламентирани в ЗПЗП и във връзка, с които е процесното уведомително писмо са: Схеми за единно плащане на площ /СЕПП/, при които плащането се финансира от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Схема за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда /ЗДП/, Мярка 13.1 /НР1 – Компенсаторни плащания в планински райони, Мярка 12/Натура 2000– Компенсаторни плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите /Мярка 12/.

Независимо от схемите и мерките, по които кандидатстват земеделските производители, производството по разглеждане на подадените заявления условно може да бъде разделено на следните етапи:

1 – ви етап/ Подаване на заявление за подпомагане от кандидата:

Съгласно чл.32, ал.2 от ЗПЗП кандидатите за подпомагане получават от Общинските служби по земеделие по местонахождението на земите формуляри на заявления за подпомагане, попълнени с наличните данни за тях. Когато подпомагането е свързано със земеделска земя, кандидатите получават като част от заявлението и графичен материал за местонахождението на ползваните от тях площи. Условията и реда за подаване на заявленията са детайлно регламентирани в Наредба № 5/ 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за подпомагане на директни плащания. Съгласно чл.2, ал.2 от Наредбата, земеделските производители кандидатстват за подпомагане с подаване на заявление за подпомагане по образец.

Безспорно по делото се установява, че жалбоподателя е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ 631485 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, като на 12.05.2015г. е подал Заявление за подпомагане с УИН 0503071502311 за кампания 2015г.. Със заявлението последният е кандидатствал по схемата за единно плащане на площ /СЕПП/, схема за преразпределително плащане /СПП/, схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/, компенсаторни плащания в планински райони /Подмярка 13.1 / НР 1/ и Мярка 12/Натура 2000, с приложени таблици за използваните парцели 2014г. и 2015г., като е посочено землище, идентификатор, площ и основание за ползване.

По СЕПП са заявени 6,98 ха, по СПП са заявени 6,98 ха, по ЗДП -6,98 ха, по Мярка 13.1 / НР1 – 6,98 ха и по мярка 12/Натура 2000 - 3, 27 ха, в различни физически блокове /ФЗ/, които попадат и в блокове на земеделско стопанство /БЗС/ от системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/.

Дружеството, като инициатор на административното производство, е подало редовно заявление за подпомагане, към което е приложило таблици на използваните парцели и карти на БЗС. Заявените площи се намират в землищата на гр.Белоградчик, с.Горни Лом, с.Крачимир и с.Стакевци, обл.Видин.

2 – ри етап / Разглеждане на заявлението и извършване на проверки от Разплащателната агенция: проверките могат да бъдат административни и на място.

Подаденото заявление за подпомагане, съгласно чл.43, ал.2 от ЗПЗП подлежи на административна проверка, посредством ИСАК чрез съпоставяне на вписаните в заявлението данни с данните от системата за регистрация на кандидатите, заявленията за подпомагане и системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/. Обхватът на тази административна проверка включва: проверка за допустимост на кандидата, проверка за допустимост на земеделските площи, кръстосани проверки между данните в заявлението и отделните регистри и кръстосани проверки между данните в отделните заявления за наличие на едни и същи площи, декларирани от повече от един земеделски производител /в този смисъл е чл.24, ал.3 от Наредба № 105/ 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК/. Проверката за допустимост на земеделските площи се извършва въз основа на данните, които се съдържат в СИЗП, поддържан от Министерството на земеделието и храните – чл.2, ал.1, т.2 от Наредба № 105/ 2006г. В изпълнение на чл.6 от Регламент № 796/ 2004г. на Комисията е създаден специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който представлява геореферирана графична база от данни за площите, допустими за подпомагане за съответната кампания, изградена на база актуални ортофото и сателитни карти на територията. Тази електронна база данни е част от СИЗП и въз основа на нея се извършват административните проверки за допустимост на площите. От тях се взема информация при извършване на административните проверки, на база на която се генерират и уведомителните писма.

Съгласно чл.16г, ал.5 от Наредба № 105/2006г. /в приложимата редакция/ именно въз основа на одобрения от Министъра на земеделието и храните специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ Разплащателната агенция извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и приема заявления за подпомагане през следващата година. Видно от разпоредбата, РА действа в условията на обвързана компетентност и няма как да извърши окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година ако парцелът на съответното лице не е включен в заповедта по чл.16г, ал.5 от Наредбата.

В съдебно заседание на 17.10.2018г. процесуалния представител на жалбоподателя изрично е заявил, че последният не е подавал възражение срещу обновения специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, т.е. не е обжалвал окончателната Заповед на министъра на земеделието и храните за одобряване на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ и същата е влязла в сила в частта, отнасяща се до заявените от него имоти и РА е обвързана от постановеното в този акт.

Във връзка със заявеното от страна на дружеството са извършени административни проверки. Няма доказателства за извършени проверки на място във връзка със заявените за подпомагане площи, като не се и твърди, че са извършвани такива.

В уведомителното писмо като основание за отказ за подпомагане е посочено попадането на по-голямата част от заявените площи извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2015г.

С оспореното Уведомително писмо /УП/ е отказано финансово подпомагане на жалбоподателя за поисканите от него суми, както следва: по СЕПП - поисканата сума е в размер на 1 143,95 лева, по СПП - поисканата сума е в размер на 1052,65 лева, по ЗДП от исканата сума в размер на 887,89 лева е оторизирана сума в размер на 410,87 лева, т.е отказана е такава в размер на 477,02 лева и по мярка 13.1 /НР1 – поисканата сума е в 1 774,69 лева. По мярка 12/Натура 2000 исканата сума е в размер на 306,98 лева, в какъвто размер е и оторизирана такава.

С УП са наложени и санкции за бъдещ период в общ размер на 2 133,60 лева.

В самото УП се съдържа таблица /Таблица 1/ във връзка със заявените парцели по схемите за подпомагане, като в колона 1 и 2 на таблицата са посочени идентификатори на БЗС и площи на декларираните парцели.

В колона 3 е отразена площта на парцела след разрешаване на двойно заявени площи, като разяснение към нея е посочен чл.43, ал.3, т.5 от ЗПЗП и обстоятелството, че за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено. В случая такива не са констатирани.

Колона 4 отразява резултати от извършвани на място проверки, като разяснение към нея е посочен чл.43, ал.3, т.4 от ЗПЗП и обстоятелството, че се отказва финансова помощ за разликата между декларираната и установената при проверка на място площ, тъй като кандидатът е заявил площи, които не стопанисва. Такива резултати в настоящия случай не са отразени, тъй като не са извършвани проверки на място.

Колона 5 отразява площта на парцела след извършени административни проверки. Посочени са основанията по чл.16а, ал.6 от Наредба № 105/ 2006г. във връзка с чл.43, ал.3, т.6 от закона и обстоятелството, че ДФЗ отказва частично или пълно плащания на площ, тъй като кандидатът е заявил площ, която не стопанисва и попада извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2015г.

В колона 6 е посочена установената площ за всяко от посочените БЗС, изчислена съгласно чл.2, §1, т.23 от Делегиран регламент /ЕС/ № 640/2014 год.

Колона 7 отразява разликата между декларираната и установената площ, която не отговаря на изискванията за подпомагане, конкретно за всяко от посочените в таблицата БЗС, които в случая са общо 3,75 ха.

В оспореното уведомително писмо е посочено, че във връзка с чл.37, ал.2 от ЗПЗП и чл.28 и чл.29 от Регламент /ЕО/ № 809/ 2014г. на Комисията са извършени административни проверки, посочени в чл.74 от Регламент /ЕО/ № 1306/ 2013г., които включват кръстосани проверки чрез автоматизирани компютърни средства и че те представляват пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в СИЗП по чл.24 от Наредба № 105/ 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане”, за които впоследствие се установява, че попадат извън специализирания слой. Специализираният слой „Площи, допустими за подпомагане” за 2015г. е одобрен със Заповеди № РД- 09 – 937 / 22.12.2015г. и № РД - 46-236 от 01.03.2016г. на Министъра на земеделието и храните.

УП съдържа и таблица за механизма на изчисляване размера на финансово подпомагане, в която са посочени:

По ЗДП /колона 2 - декларирана площ в ха – 6,98 ха, /колона 3 - установена площ в ха – 3,23 ха, /колона 6 - наддекларирана площ в ха – няма отразяване, /колона 7 - процент на наддеклариране – също, /колона 8 - санкционирана площ – 0 ха, /колона 9 - оторизирана площ в ха – 3,23 ха. Останалите колони с изключение на колона 14, където е посочено че е оторизирана сумата 410,87 лева, са попълнени с 0 /нула/.

По Мярка 13.1. / НР1 / /колона 2 - декларирана площ в ха – 6,98 ха, /колона 3 - установена площ в ха – 3,23, /колона 6 - наддекларирана площ в ха – 3,75 ха, /колона 7 - процент на наддеклариране – 100, /колона 8 - санкционирана площ – 3,23 ха, /колона 9 - оторизирана площ в ха – 0. Останалите колони – са без попълване, съответно - отразена е 0 /нула/.

По СЕПП /колона 2 - декларирана площ в ха – 6,98 ха, /колона 3 - установена площ в ха – 3,23, /колона 6 - наддекларирана площ в ха – 3,75 ха, /колона 7 - процент на наддеклариране – 100 %, /колона 8 - санкционирана площ – 3,23 ха, /колона 9 - оторизирана площ в ха – 0. Останалите колони – са без попълване, съответно - отразена е 0 /нула/.

По СПП /колона 2 - декларирана площ в ха – 6,98 ха, /колона 3 - установена площ в ха – 3,23, /колона 6 - наддекларирана площ в ха – 3,75 ха, /колона 7 - процент на наддеклариране – 100 %, /колона 8 - санкционирана площ – 3,23 ха, /колона 9 - оторизирана площ в ха – 0. Останалите колони – са без попълване, съответно - отразена е 0 /нула/.

Част от УП са и Таблица 15 „Оторизирани суми” и Таблица 16 „Извършени плащания в лева”. В първата е посочено, че от поисканите по СПП 1 052,65 лева, намаленията са 1 052,65 лева и оторизираната сума е съответно 0 лева. От поисканите по СЕПП 1 143,95 лева, намаленията са 1 143,95 лева и оторизираната сума е съответно 0 лева. Съответно по Мярка 13.1 / НР 1 от исканите 1 774,69 лева, намаленията са в същия размер и оторизираната сума е 0 лева и по ЗДП от исканите 887,89 лева, намаленията са 477,02 лева, като оторизираната сума възлиза на 410,87 лева. По Мярка 12/Натура 2000 исканата сума в размер на 306,98 лева е изплатена изцяло.

Видно от Таблица 16, плащане по СЕПП, СПП и Мярка 13.1 / НР 1 не е извършвано, по ЗДП е изплатена част от исканата сума, а по Марка 12/Натура 2000 е изплатена цялата оторизирана сума.

ДФЗ – РА са наложили и санкции за бъдещ период в общ размер от 2 133,60 лева, като органът е приел, че разликата между декларираните площи и установените след административни проверки / проверки на място надвишава 50 % от действително стопанисваните площи, в съответствие с чл.19 на Делегиран регламент на ЕС № 640/2014 год..

По делото е изготвена и приета съдебно-техническа експертиза, като заключението се кредитира от Съда като обективно, подробно и компетентно изготвено, в съответствие с поставените задачи и нормативните актове.

И вещото лице по назначената експертиза посочва, че не е извършена проверка на място от органите на ДФЗ на парцелите, заявени от жалбоподателя за подпомагане, а проверките са извършени дистанционно, чрез автоматизирани компютърни средства, като жалбоподателя не е попаднал в 5% риск за проверка на място.

Вещото лице по назначената единична експертиза посочва, че самолетното заснемане /актуализирането на ЦОФК/ за съответните землища е осъществено на 30.05.2015г. и 31.05.2015г..

В с.з. като причини за недопустимостта на площите вещото посочва обстоятелствата те да са обрасли с висока трева и храсти, дървета, непочистени терени, за които при дешифрацията е преценено, че не се стопанисват. При сравнение на декларираните площи и площите, попадащи в специализирания слой е установено несъответствие от 3,75 ха, като в табличен вид вещото лице е посочило несъответствието за всяко от заявените БЗС – 9 на брой, от общо 15 заявени.

Вещото лице посочва, че при издаване на процесното уведомително писмо ДФЗ е работило по одобрения от МЗХ специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2015 година, като процентното съотношение на наддекларираната площ към установената площ е над 50 процента.

В заключението се потвърждават отразените в УП наддекларирани площи, процент на наддеклариране и санкционирана площ.

По делото са представени Заповед на министъра на земеделието и храните за одобряване на обновения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2015г. № РД 09-937/22.12.2015г., Заповед на министъра на земеделието и храните за одобряване на окончателния специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ № РД 46-236/01.03.2016г., Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която са делегирани правомощия на зам. Изпълнителния директор да издава и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, както и решения на УС на ДФ „Земеделие“, съгласно протокол № 114 от 15.06.2017г..

Жалбоподателят е представил УП с изх.№ 01-122-2600/339 от 02.11.2016г. на Началник отдел „РТИ“, доклад за проверка на площ и заявление за подпомагане за 2016 г., които доказателства се явяват неотносими към предмета на настоящото производство, тъй като нямат отношение към оспореното Уведомително писмо изх. № 02 – 050 – 2600/ 108 от 03.02.2018г. на Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София.

При така установената фактическа обстановка Съдът намира от правна страна следното:

Съдът намира за недопустима жалбата срещу Уведомително писмо изх. № 02 – 050 – 2600/ 108 от 03.02.2018г. на Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София, в частта в която по ЗДП от исканите 887,89 лева е оторизирана сумата от 410,87 лева и по Мярка 12/Натура 2000, по която исканата сума в размер на 306,98 лева е изплатена изцяло, поради липса на правен интерес от обжалване. В тази част с УП за жалбоподателят е постановен позитивен за него административен акт и посочените суми са му били изплатени.

Предвид липсата на правен интерес, на основание чл.159, т.4 от АПК производството в тази част ще следва да бъде прекратено.

Жалбата в останалата част, а именно срещу Уведомително писмо изх. № 02 – 050 – 2600/ 108 от 03.02.2018г. на Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София, в частта в която е отказано финансово подпомагане по подадено заявление за регистрация, както следва: по СЕПП в размер на 1 143,95 лева, по СПП в размер на 1 052,65 лева, по ЗДП в размер на 477,02 лева и по мярка 13.1 /НР1 – 1 774,69 лева, както и наложените санкции за бъдещ период в общ размер на 2 133,60 лева, като подадена в законовия срок и от лице имащо правен интерес от обжалване, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на обжалване, се явява допустима. Същата е насочена срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2015 с изх. № 02 – 050 – 2600/ 108 от 03.02.2018г. на Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” - София, във връзка със заявлението на жалбоподателя с УРН 631485 и УИН 0503071502311 за финансово подпомагане за кампания 2015г., поради което с него се засягат права и законни интереси на адресата - жалбоподател по делото.

Жалбоподателят е изложил доводи, че обжалваният акт е незаконосъобразен, тъй като е издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, при неспазване на установената форма и в противоречие на материалноправните разпоредби и целта на закона, както и че неизвършването на проверки на място на новозаявените от дружеството имоти представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което е довело до напълно невярна Таблица 1 от УП, на която се основават и останалите таблици и разчети, в т.ч. и наложените санкции.

Имайки предвид приетото от фактическа страна, Съдът намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

Обжалваният административен акт – уведомително писмо от 03.02.2018г. се базира на констатациите на РА, в резултат на извършените административни проверки.

Според Съда фактическите основания на процесния отказ са доказани по делото.

При служебната проверката на административния акт на основание чл.168, ал.1 от АПК, се установява, че е издаден от компетентен орган в рамките на предоставените му правомощия съгласно чл.20а от ЗПЗП - ДФЗ е акредитиран със заповед на министъра на земеделието и храните за единствена РА за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика., както и Заповед № 03 – РД / 715/ 27.06.2017г. на Изпълнителния директор на ДФЗ и Решение от заседанието на Управителния съвет, съгласно Протокол № 114/ 15.06.2017г. на ДФЗ.

УП притежава изискуемата писмена форма и съдържа подробно изложени фактически и правни основания за издаването му, които се съдържат в изготвените към уведомителното писмо таблици, неразделна част от него, в които са изброени имотите и частите от тях, които се приемат за недопустими за подпомагане. В оспореното писмо са посочени, като правни основания за отказ за изплащане на субсидия, обстоятелствата, че част от площите попадат извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2015г.. Постановеният отказ е издаден след изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за преценката на основанията за допустимост на подпомагането. От таблиците към оспореното писмо и от административната преписка в допълнение безспорно се установява, че площите, приети за недопустими и техния размер са отказани за подпомагане, поради това, че в по-голямата си част, площите попадат извън специализирания слой, като колоните от таблиците за установените площи попадащите, извън специализирания слой, са попълнени коректно, което се установява и от приетите по делото единична и тройна технически експертизи.

Видно от съдържанието на административния акт, претенцията по всяка една от схемите за подпомагане е разгледана и анализирана поотделно, при което е съставена подробна таблица с отразяване на идентификационен номер на всеки от парцелите, относно които е констатирана разлика между декларираната от заявителя площ и установената като допустима за подпомагане при извършените административни проверки. Отделно от това, писмото съдържа обобщена таблица с нанесени в нея всички данни от заявлението, извършените проверки, резултатите от тях и оторизираните суми. По представените по делото писмени доказателства и резултатите от техническата експертиза се установява, констатираната при извършената административна проверка, недопустимост за подпомагане относно по-голямата част от имотите, при условията на чл.43, ал.3, т.6 от ЗПЗП – поради попадането им извън специализирания слой, правилно приети за наддекларирани. В тази връзка Съдът намира, че оспореният административен акт е надлежно мотивиран и съдържа законово предвидените реквизити по чл.59 от АПК.

На следващо място настоящият състав намира, че при издаване на оспореното писмо не са били допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.

За изпълнение на своите функции разплащателната агенция поддържа и използва ИСАК - комплексна автоматизирана система, която след съответните изчисления генерира като крайни актове уведомителните писма, с които се признават и изчисляват сумите по съответните схеми и мерки или се намалява или отказва изплащането им поради различни причини, заложени в нормативната уредба на схемите за подпомагане.

Процесуалноправна предпоставка за получаване на финансиране по схемите и мерките за директни плащания е кандидатът да е подал в срок заявление за подпомагане. Не се спори, че жалбоподателя е подал такова заявление за подпомагане в срока, определен в чл.4, ал.1 от Наредба № 5/2009 г., в съответствие с чл.32, ал.1, чл.41, ал.2 и чл.46 от ЗПЗП.

В административното производство по оторизиране на директните плащания с различни административни правомощия разполага не само ДФЗ - РА, но и МЗХ и неговите структури по места. Заявленията за подпомагане на земеделските стопани се подават пред общинските служби по земеделие, които са част от структурата на МЗХ. Проверките, извършвани от РА, се процедират, както от структурите на агенцията по места, така и от МЗХ, съгласно чл.26а от ЗПЗП. Самата ИСАК, създадена на основание чл.30 от ЗПЗП, за осъществяване на функциите на Разплащателната агенция, се състои от няколко подсистеми. Две от тях - системата за регистрацията на кандидатите и на заявленията за подпомагане и интегрираната система за контрол се изграждат и поддържат от разплащателната агенция, а системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ и системата за идентификация и регистрация на животните - от МЗХ.

Съгласно чл.3, ал.1, т.3 от Наредба № 5/2009г., заявлението за подпомагане съдържа и данни за идентификацията на земеделските парцели, за които се кандидатства за подпомагане, включително местонахождението на парцела, определено върху картен материал от ИСАК. Съгласно чл.10, ал.2 от Наредбата, данните за заявлението по чл.3, ал.1 се въвеждат в електронен вид в присъствието на кандидата. Общото заявление за директно подпомагане с въведените данни се разпечатва в три екземпляра, всяка страница от които се подписва от кандидата и се подпечатва от кандидатите - юридически лица или еднолични търговци. Чл.19§2 от Регламент 73/ 2009г. изисква държавите - членки да предоставят, предварително изготвени формуляри и графичен материал, които се базират на площите, определени през предходната година, като материалът следва да посочва местоположението на тези площи.

Следователно, както европейското, така и националното законодателство изискват на заявителя да бъде предоставен актуален графичен материал, който да не го въвежда в заблуждение при очертаването на площите. За да е съществено едно процесуално нарушение, то следва да е довело до неправилно установяване на фактите по случая, т. е. то трябва да е такова, че ако не е било допуснато, административният орган да достигне до друго разрешение на въпроса, предмет на производството по същество.  В случая такова не се констатира.

От събраните по делото доказателства се установи, че фактическите изводи на органа са правилни по отношение на площите, попадащи извън допустимия за подпомагане слой.

В тази връзка неоснователни се явяват твърденията на жалбоподателя за допуснати процесуални нарушения поради неизвършването на проверки на място на новозаявените от дружеството имоти.

По делото безспорно се установява, че не е извършвана проверка на място на заявените от жалбоподателя имоти. Проверка на място, съгласно чл.30 от Регламент 1122/2009г. се прави на случаен принцип /метод на риск-анализ/ само на 5 % от подадените заявления за подпомагане, в кръга на която извадка жалбоподателят не е попаднал. Попадането му в тази извадка през 2016г. по никакъв начин не рефлектира върху законосъобразността на атакуваното УП и не влияе на него.

Оспореният административен акт е издаден и при правилното приложение на материалноправните разпоредби на закона, предвид следното:

В заявлението си за подпомагане с УИН: 0503071502311 жалбоподателя е кандидатствал по СЕПП, СПП, ЗДП, НР1 и Мярка 12/Натура 2000, като е декларирал, че през 2015г. ще ползва за дейността 15 парцела с номера от ИСАК, видно от заключението на назначената експертиза, девет от които подробно изброени в УП колона 1 с площи съответно изброени в колона 2, които ще се ползват като ливади за косене – посочена в заявлението култура код 315000. Неразделна част от подаденото заявление е таблицата на използваните парцели с посочване на всеки блок на земеделското стопанство и землището, код на културата. Съдебно-техническата експертиза потвърждава, както общият размер на недопустимите за общо подпомагане площи по СЕПП, СПП, ЗДП и НР1 по отношение на визираните в административния акт площи, така и относимостта на посочените основания за постановения отказ за плащане в обжалваното писмо.

По подаденото от дружеството заявление, е извършена задължителна проверка на заявлението в ИСАК, съгласно чл.37 от ЗПЗП и изискванията на Регламент (ЕО) № 73/2009. Съгласно чл.20, т.1 от Регламент (ЕО) № 73/2009 на Комисията и чл.37,ал.2 от ЗПЗП, ДФ „Земеделие“ - РА е задължена да извършва административни проверки на подадените заявления за подпомагане, с цел да проверят дали са изпълнени условията за допустимост на подпомагането. Видно от събраните по делото писмени доказателства, по заявлението на жалбоподателя са били извършени административни проверки, които позволяват установяването на нередности, по-специално автоматично откриване чрез компютърни средства, чиито резултати са отразени в процесното уведомително писмо. В конкретния случай размерът на недопустимата площ е определен въз основа на извършена административна проверка по данните в ИСАК и СИЗП, а не на извършена проверка на място, както по-горе бе посочено.

Следва да бъде отчетено, че съгласно чл.16б, ал.1, изр.1 от Наредба № 105 от 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол, всяка година след приключване на обновяването по чл.16а, ал.2, Министерството на земеделието и храните открива производство по чл.66 от АПК за одобряване на изготвения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“. Това производство представлява сложен фактически състав на процедура, провеждана от министъра на земеделието и храните чрез съответните ОД „Земеделие“, която завършва със заповед на министъра на земеделието и храните по чл.16г, ал.2, в случая Заповед № РД 46-236 от 01.03.2016 г., с която се одобрява окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“.

Съдът намира, че съгласно разпоредбата на чл.16г, ал.4 от Наредба № 105, въз основа на одобрения от министъра на земеделието и храните специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ РА извършва окончателна оторизация и плащания за съответната година и приема заявления за подпомагане през следващата година. Видно от нея РА действа в условията на обвързана компетентност и няма как да извърши окончателна оторизация и плащания за съответната година ако парцелът на съответното лице не е включен в заповедта по чл.16г от Наредба № 105.

В с.з. на 17.10.2018г. процесуалния представител на жалбоподателя изрично е заявил, че последният не е подавал възражение срещу обновения специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, т.е. окончателната Заповед на министъра на земеделието и храните за одобряване на окончателния специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ № РД 46-236/01.03.2016г. в частта, отнасяща се до заявените от него имоти е влязла в сила и РА, както бе вече посочено е обвързана от постановеното в този акт.

Почти всички възражения на жалбоподателя са свързани с несъгласието му с изводите на ответника за недопустимост на заявените от него парцели, поради непопадането им в допустимия слой.

Заповедта на министъра на земеделието и храните, издадена на основание чл. 16г, ал. 4 (предишна 2) от Наредба № 105, е акт, с който се засягат конкретни права и законни интереси на земеделския производител, и този акт подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Посочената заповед слага край на производството пред административния орган – министъра на земеделието и храните и с нея се създават съответните права за земеделските производители, свързани със заявените от тях за подпомагане земеделски земи, които попадат или не в одобрения окончателен специализиран слой.  

Ето защо изясняването на обстоятелство дали заявените от жалбоподателя имоти попадат в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ е следвало да намери своето решение в евентуално производство срещу Заповедта на министъра на земеделието и храните, издадена на основание чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 и се явява извън предмета на настоящото производство. В тази насока е и Тълкувателно решение № 8 от 11.12.2015г. по т.д.№1/2015г. на ВАС.

Видно от приетата по делото експертиза, повечето от описаните в процесното уведомително писмо парцели попадат извън приетия със Заповед № РД 46-236 от 01.03.2016 г. на министъра на земеделието допустим слой, поради което правилно административният орган съгласно чл.16а, ал.6 от Наредба № 105, е отказал финансиране.

Установеното от административния орган е потвърдено и от заключението на назначената експертиза.

Правилно в УП е прието, че недопустимата за подпомагане площ е в размер на над 50 % от декларираната площ, поради което на жалбоподателя следва да се откажат плащания за 2015г.

Съгласно Делегиран регламент ЕС № 640/2014 година, чл.19 - ако разликата превишава 50 %, за съответната група култури не се отпуска помощ или подпомагане за площ. Освен това на бенефициера се налага допълнителна санкция, равна на размера на помощта или подпомагането, отговарящи на разликата между декларираната площ и площта, установена в съответствие с член 18.

В тази връзка от събраните по делото доказателства настоящият състав намира, че безспорно е доказано, че недопустимата за подпомагане площ по СЕПП, СПП и НР1, с изключение на ЗДП, е в размер на 100%.

Видно от таблиците в процесното уведомително писмо, в които са обективирани фактическите основания за издаване на оспорения отказ за финансово подпомагане и съобразно чл.19 от Делегиран регламент /ЕС/ № 640/ 2014г., както следва административният орган е определил процента наддекларирана площ в размер на 100 % по СЕПП, по СПП – 100 % и по мярка 13.1/ НР1 – 100 %. Въз основа на тези констатации административният орган е приел за недопустима за подпомагане по СЕПП площ в размер на 3,75 ха, по СПП площ в размер на 3,75 ха и по мярка 13.1 / НР 1 – 3,75 ха, като е санкционирана площ в размер на 3,23 ха – по СЕПП, 3,23  ха по СПП и 3,23 ха – по мярка 13.1 / НР1.

Не на последно място оспореното писмо е издадено при правилно установена фактическа обстановка и при правилното приложение на материалния закон, тъй като от заключението на техническата експертиза, се установява, че недопустимата за подпомагане площ по СЕПП, СПП и НР1 е установена и от експертизата така, както е определена от административния орган и същата се дължи на площите, попадащи извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2015г.

Като причини за недопустимостта на площите от 3,75 ха бе изяснено, че те са обрасли с висока трева и храсти, дървета, непочистени терени, за които при дешифрацията е преценено, че не се стопанисват и не отговарят на условията за подпомагане - чл.43, ал.3, т.6 от ЗПЗП и Наредба № 2/17.02.2015г. /отм./; за условията за допустимост за подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на площ и за общите и регионални критерии за постоянни пасища - чл. 7 и чл. 9.

Въз основа на гореизложеното настоящият състав намира, че оспореното уведомително писмо, с което е отказано финансово подпомагане по СЕПП, СПП и НР1 и частично по ЗДП на жалбоподателя е законосъобразно, издадено при правилното приложение на закона и без допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.

Предвид гореизложеното Съдът намира, че обжалваното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2015 с изх. № 02 – 050 – 2600/108 от 03.02.2018г. на Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София е издадено от компетентен орган, в изискваната от закона форма, спазени са процесуалните и материалните разпоредби при издаването му, като съответства и на целта на закона, поради което то е правилно и законосъобразно и не са налице основания за отмяната му.

Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК на административния орган следва да бъдат присъдени и разноски, представляващи 200 лева – възнаграждение на вещо лице, както и юрисконсултско възнаграждение, в размер на 100 лева, съобразно разпоредбите на чл.144 от АПК във вр. с чл.78, ал.8 от ГПК вр. с чл.37 от Закона за правната помощ

Водим от горното и на основание чл.172, ал.1 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И :

 

            ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на управителя на „Биогорива - 2010“ ЕООД гр.Белоградчик против Уведомително писмо изх. № 02 – 050 – 2600/ 108 от 03.02.2018г. на Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София, в частта в която по ЗДП от исканите 887,89 лева е оторизирана сумата от 410,87 лева и по Мярка 12/Натура 2000, по която исканата сума в размер на 306,98 лева е изплатена изцяло, поради липса на правен интерес от обжалване и ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№ 216/2018г. в тази част.

 Решението в тази част има характера на определение и подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в седемдневен срок от съобщението на страните.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на управителя на „Биогорива - 2010“ ЕООД гр.Белоградчик против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2015 /УП/ с изх. № 02 – 050 – 2600/ 108 от 03.02.2018г. на Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София, в частта, в която е отказано финансово подпомагане по подадено заявление за регистрация, както следва: по СЕПП в размер на 1 143,95 лева, по СПП в размер на 1 052,65 лева, по ЗДП в размер на 477,02 лева и по мярка 13.1 /НР1 – 1 774,69 лева и са наложените санкции за бъдещ период в общ размер на 2 133,60 лева.

ОСЪЖДА „Биогорива - 2010“ ЕООД гр.Белоградчик да заплати на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” - София сумата от 300 /триста/ лева – разноски по делото.

Решението в тази част подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :