Решение по дело №461/2019 на Районен съд - Мездра

Номер на акта: 33
Дата: 13 март 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Вяра Атанасова Атанасова
Дело: 20191450200461
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

Година

13.03.2020

Град

Мездра

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Мездренски районен

съд

 

ІІ-ри наказателен

състав

На

осемнадесети декември

 

Година

2019

В публичното заседание в следния състав:

Председател:

ВЯРА АТАНАСОВА

Секретар:

Десислава Стоянова

 

Като разгледа докладваното от

Съдия АТАНАСОВА

НАХ

дело номер

461

по описа за

2019

година

за да се произнесе, взе предвид следното:

„ЛКС“ ООД гр.Мездра, представлявано от управителя М.З., чрез пълномощник адв. В.Ч. от ВрАК е обжалвало Наказателно постановление № 26-0000305/07.11.2019 година на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ гр.Враца, с което, за извършено нарушение на чл.10 §5 б.“а“ т.ii предл.1 от Регламент /ЕО/ № 561/2006 година, е наложена, на основание чл.104 ал.7 предл.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвПр/ имуществена санкция в размер на 5 000 лева. Възраженията са в смисъл, че обжалваният административен акт е издаден при съществени нарушения на процесуалните правила. Счита се също, че е налице неправилно прилагане на материалния закон досежно правната квалификация на деянието. На тези основания се иска отмяна на наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно.

В съдебно заседание процесуалният представител на дружеството-жалбоподател адв. Кристина Тошева от ВрАК поддържа искането за отмяна на административния акт.

Наказващият орган, редовно призован, не е изпратил представители. Постъпило е становище от Началника на ОО „Автомобилна администрация“ гр.Враца, съдържащо доводи в смисъл, че административните актове са издадени в съответствие с процедурните изисквания на ЗАНН и изложеното в тях напълно отговаря на изискванията за тяхното съдържание. По отношение на спора по същество, се посочва, че описаното нарушение се подкрепя по категоричен начин от събраните писмени и гласни доказателства.

Жалбата е подадена в срока по чл.59 ЗАНН и е процесуално допустима.

          Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:

На 11.10.2019 година свидетелите К.Г. и К.К. - служители на ОО „АА“ гр.Враца извършили комплексна проверка в офиса на „ЛКС“ ООД в гр.Мездра, обхващаща периода 11.10.2018 година – 11.10.2019 година. Дружеството притежавало лиценз за превоз на товари в република България с № 07470, валиден до 09.08.2026 година. При прегледа на предоставената документация, контролните органи установили, че превозвачът не е осигурил съхранението на тахографските листа за периода на проверката за срок от една година на товарен автомобил марка „Мерцедес”, категория N3, с рег. № ВР 7668 АМ, оборудван с аналогов тахограф марка „Kienzle“ И.Д. № 1314.17 и № 1590009. Свидетелят К. приел, че е налице нарушение на чл.10 §5 б.”а”, /ii/, предл.първо от Регламент 561/06 на ЕО, за което съставил АУАН на дружеството – превозвач. Резултатите от комплексната проверка били описани в констативен протокол с регистрационен номер 33-20-13-156/11.10.2019 година.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетеля К.С.Г. и К.Д.К..

Освен гласни, по делото са събрани и писмени доказателства.

Съдът, след като взе предвид изложеното в жалбата и в НП, и прецени наличната доказателствена маса, намира жалбата за основателна по следните съображения:

В АУАН, съставен на дружеството-жалбоподател, е посочено, че същото, в качеството си на превозвач, не е осигурило съхранението на тахографските листа на 1 бр. товарен автомобил. Актосъставителят, а в последствие и наказващият орган са приели, че е налице нарушение на чл.10 §5 б.“а“ /ii/ предл.1 от Регламент /ЕО/ №561/2006 година.

В хода на проверката за законосъобразност на актовете, която е длъжен служебно да извърши, този състав намира, че са допуснати съществени процесуални нарушения, опорочаващи изначално санкционната процедура. Според наличната в актовете фактическа обстановка, дружеството не е съхранило тахографските листове на товарен автомобил с рег.№ ВР 7668 АМ за периода от 11.10.2018 г. – 11.10.2019 г., но без да се конкретизират датите, респективно периодът, в рамките на който е извършван процесният превоз. Този въпрос е от съществено значение за преценка съставомерността на санкционираното неизпълнение, доколкото в приложената от наказващия орган разпоредба на чл.104 ал.7 предл.1 ЗАвтП е предвидена отговорност за превозвач, извършващ превози за собствена сметка, който не съхранява тахографските листа в период 365 дни. След като не са посочени датите на извършване на превоз от страна на водача не може да се прецени дали към датата на проверката наказаният субект е имал задължение за съхраняване на тахографските листове за процесното МПС, както и дали към датата на съставяне на АУАН е изтекъл едногодишният срок по чл.34 от ЗАНН, в рамките на който може да се инициира административно-наказателно производство за констатираното нарушение. Изложеното позволява да се направи извода, че за да е спазено изискването на чл.42 т.3 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН касателно датата на извършване на нарушението, не е достатъчно да се посочи единствено датата, на която същото е установено. Следва също така да се конкретизира датата, респективно периода, в чиито рамки е бил извършен превозът, за който се отнасят тахографските листове. Този извод не се променя от обстоятелството, че в административните актове е отразен периода, за който се отнася извършената от органите на Областен отдел “АА“ гр.Враца проверка, доколкото посочването на същия, чието начало датира повече от една година преди оточване на административно-наказателното производство, не изключва необходимостта от прецизиране на периода, в рамките на който е бил осъществен самият превоз за който тахографските листове не са били съхранени. В тази смисъл съдът приема, че е налице неяснота в описанието на нарушението, произтичаща от липсата на данни досежно датата, на която е бил осъществен превоз на товари с процесния автомобил. В съдържанието на констативния протокол с резултатите от проверката, послужил като база на възведената в актовете фактическа обстановка, липсва разграничение за всеки един от товарните автомобили на времето, за което се отнася липсата на тахографски листове. При това положение актосъставителят и АНО е следвало да направят такова разграничение в съдържанието на административните актове. Тъй като това не е сторено, е налице неясно и неточно обвинение спрямо действително установената от наказващия орган фактическа обстановка по деятелността на превозвача, което по своя характер е нарушение от категорията на съществените. Безспорно, рамките на обвинението относно периода на извършване на деянието определят обхвата на защитата на дееца. Неясното и непълно обвинение е достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление. В тази връзка следва да се има предвид, че за да е обосновано наличието на задължение за съхраняване на такива листа, следва да бъдат посочени факти за действително са осъществени пътувания, за които да съществуват такива тахографски листове. Подобни данни липсват като в АУАН, така и в НП. Обсъденото дотук позволява на настоящия състав да приеме, че са налице пороци в съдържанието на административните актове, които няма как да бъдат санирани в рамките на настоящото съдебно производство. Ето защо наказателното постановление следва да бъде отменено.

Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

          ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 26-0000305/07.11.2019 година на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ гр.Враца, с което за нарушение на чл.10 §5 б.“а“ т.ii предл.1 от Регламент /ЕО/ №561/2006 година, на „ЛКС“ ООД гр.Мездра е наложена, на основание чл.104 ал.7 предл.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвПр/, имуществена санкция в размер на 5 000 лева.

          РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Врачански административен съд в 14 - дневен срок от получаване на съобщението.

                                                            

                                                                               

                                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: