Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година
|
13.03.2020 |
Град
|
Мездра
|
В ИМЕТО НА НАРОДА
Мездренски районен |
съд |
|
ІІ-ри наказателен
|
състав |
||
На |
осемнадесети декември |
|
Година
|
2019 |
||
В публичното заседание в следния състав:
Председател: |
ВЯРА АТАНАСОВА
|
||||||||
Секретар:
|
Десислава
Стоянова |
|
|||||||
Като разгледа
докладваното от
|
Съдия
АТАНАСОВА |
||||||||
НАХ |
дело номер |
461 |
по описа за |
2019 |
година |
||||
за
да се произнесе, взе предвид следното:
„ЛКС“ ООД гр.Мездра, представлявано от управителя М.З.,
чрез пълномощник адв. В.Ч. от ВрАК е обжалвало Наказателно постановление № 26-0000305/07.11.2019
година на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ гр.Враца, с
което, за извършено нарушение на чл.10 §5 б.“а“ т.ii предл.1 от Регламент /ЕО/ № 561/2006 година, е
наложена, на основание чл.104 ал.7 предл.1 от Закона за автомобилните превози
/ЗАвПр/ имуществена санкция в размер на 5 000 лева. Възраженията са в
смисъл, че обжалваният административен акт е издаден при съществени нарушения
на процесуалните правила. Счита се също, че е налице неправилно прилагане на
материалния закон досежно правната квалификация на деянието. На тези основания
се иска отмяна на наказателното постановление като неправилно и
незаконосъобразно.
В съдебно заседание процесуалният представител на дружеството-жалбоподател
адв. Кристина Тошева от ВрАК поддържа искането за отмяна на административния
акт.
Наказващият орган, редовно призован, не е изпратил
представители. Постъпило е становище от Началника на ОО „Автомобилна
администрация“ гр.Враца, съдържащо доводи в смисъл, че административните актове са
издадени в съответствие с процедурните изисквания на ЗАНН и изложеното в тях
напълно отговаря на изискванията за тяхното съдържание. По отношение на спора
по същество, се посочва, че описаното нарушение се подкрепя по категоричен
начин от събраните писмени и гласни доказателства.
Жалбата е подадена в срока по чл.59 ЗАНН и е
процесуално допустима.
Анализирайки събраните по делото
доказателства, съдът приема за установено следното:
На 11.10.2019 година свидетелите К.Г. и К.К. - служители
на ОО „АА“ гр.Враца извършили комплексна проверка в офиса на „ЛКС“ ООД в
гр.Мездра, обхващаща периода 11.10.2018 година – 11.10.2019 година. Дружеството
притежавало лиценз за превоз на товари в република България с № 07470, валиден
до 09.08.2026 година. При прегледа на предоставената документация, контролните
органи установили, че превозвачът не е осигурил съхранението на тахографските листа за
периода на проверката за срок от една година на товарен автомобил марка „Мерцедес”,
категория N3, с рег. № ВР 7668 АМ, оборудван с аналогов тахограф
марка „Kienzle“ И.Д. № 1314.17 и № 1590009. Свидетелят К. приел,
че е налице нарушение на чл.10 §5 б.”а”, /ii/, предл.първо от Регламент
561/06 на ЕО, за което съставил АУАН на дружеството
– превозвач. Резултатите от комплексната проверка били описани в констативен
протокол с регистрационен номер 33-20-13-156/11.10.2019 година.
Горната фактическа обстановка се установява от
показанията на свидетеля К.С.Г. и К.Д.К..
Освен гласни, по делото са събрани и писмени
доказателства.
Съдът, след като взе предвид изложеното в жалбата и в
НП, и прецени наличната доказателствена маса, намира жалбата за основателна по
следните съображения:
В АУАН, съставен
на дружеството-жалбоподател, е посочено, че същото, в качеството си на
превозвач, не е осигурило съхранението на тахографските листа на 1 бр. товарен
автомобил. Актосъставителят, а в последствие и наказващият орган са приели, че
е налице нарушение на чл.10 §5 б.“а“ /ii/
предл.1 от Регламент /ЕО/ №561/2006 година.
В хода на
проверката за законосъобразност на актовете, която е длъжен служебно да
извърши, този състав намира, че са допуснати съществени процесуални нарушения,
опорочаващи изначално санкционната процедура. Според наличната в актовете
фактическа обстановка, дружеството не е съхранило тахографските листове на
товарен автомобил с рег.№ ВР 7668 АМ за периода от 11.10.2018 г. – 11.10.2019 г.,
но без да се конкретизират датите, респективно периодът, в рамките на който е
извършван процесният превоз. Този въпрос е от съществено значение за преценка
съставомерността на санкционираното неизпълнение, доколкото в приложената от
наказващия орган разпоредба на чл.104 ал.7 предл.1 ЗАвтП е предвидена
отговорност за превозвач, извършващ превози за собствена сметка, който не
съхранява тахографските листа в период 365 дни. След като не са посочени датите
на извършване на превоз от страна на водача не може да се прецени дали към
датата на проверката наказаният субект е имал задължение за съхраняване на
тахографските листове за процесното МПС, както и дали към датата на съставяне
на АУАН е изтекъл едногодишният срок по чл.34 от ЗАНН, в рамките на който може
да се инициира административно-наказателно производство за констатираното
нарушение. Изложеното позволява да се направи извода, че за да е спазено
изискването на чл.42 т.3 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН касателно датата на
извършване на нарушението, не е достатъчно да се посочи единствено датата, на
която същото е установено. Следва също така да се конкретизира датата,
респективно периода, в чиито рамки е бил извършен превозът, за който се отнасят
тахографските листове. Този извод не се променя от обстоятелството, че в административните
актове е отразен периода, за който се отнася извършената от органите на
Областен отдел “АА“ гр.Враца проверка, доколкото посочването на същия, чието
начало датира повече от една година преди оточване на административно-наказателното
производство, не изключва необходимостта от прецизиране на периода, в рамките
на който е бил осъществен самият превоз за който тахографските листове не са
били съхранени. В тази смисъл съдът приема, че е налице неяснота в описанието
на нарушението, произтичаща от липсата на данни досежно датата, на която е бил
осъществен превоз на товари с процесния автомобил. В съдържанието на констативния
протокол с резултатите от проверката, послужил като база на възведената в
актовете фактическа обстановка, липсва разграничение за всеки един от товарните
автомобили на времето, за което се отнася липсата на тахографски листове. При
това положение актосъставителят и АНО е следвало да направят такова
разграничение в съдържанието на административните актове. Тъй като това не е сторено,
е налице неясно и неточно обвинение спрямо действително установената от
наказващия орган фактическа обстановка по деятелността на превозвача, което по
своя характер е нарушение от категорията на съществените. Безспорно, рамките на
обвинението относно периода на извършване на деянието определят обхвата на
защитата на дееца. Неясното и непълно обвинение е достатъчно основание за
отмяна на наказателното постановление. В тази връзка следва да се има предвид,
че за да е обосновано наличието на задължение за съхраняване на такива листа,
следва да бъдат посочени факти за действително са осъществени пътувания, за
които да съществуват такива тахографски листове. Подобни данни липсват като в
АУАН, така и в НП. Обсъденото дотук позволява на настоящия състав да приеме, че
са налице пороци в съдържанието на административните актове, които няма как да
бъдат санирани в рамките на настоящото съдебно производство. Ето защо
наказателното постановление следва да бъде отменено.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯВА
Наказателно постановление № 26-0000305/07.11.2019
година на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ гр.Враца, с
което за нарушение на чл.10 §5 б.“а“ т.ii предл.1 от Регламент /ЕО/ №561/2006 година, на „ЛКС“ ООД
гр.Мездра е наложена, на основание чл.104 ал.7 предл.1 от Закона за
автомобилните превози /ЗАвПр/, имуществена санкция в размер на 5 000 лева.
РЕШЕНИЕТО
може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Врачански административен
съд в 14 - дневен срок от получаване на съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: