Р Е Ш Е Н И Е
гр.Бургас,
№ 314 / 26.02.2020г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на двадесет и шести ноември, през две хиляди
и деветнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА
при секретар
С.Атанасова, като разгледа докладваното от съдията адм.д. №1487 по описа за 2019
година и за да се произнесе, съобрази:
Производството
е по реда на чл.145-178 от АПК, във връзка с чл.160, ал.4 от Закона за опазване
на околната среда (ЗООС).
Жалбоподателят
„Ник Фуд БГ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София,
ж.к. „Обеля 2“, бл.272, вх.Б, ет.2, ап.38, представлявано от управителя П.Г., е
оспорил заповед № РД-69/18.05.2018г. на директора на Регионална инспекция по
околната среда и водите - Бургас, с е приложена принудителна административна
мярка - спиране на производствената дейност на ферма за отглеждане на животни
(птицеферма), находяща се в землището на с.Вълчин, върху имот с № 000248.
Жалбоподателят
твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна като постановена в нарушение
на материалния и процесуалния закон. Счита, че липсват фактически основания за
издаването й. Иска отмяна на процесната заповед за налагане на ПАМ.
В
съдебно заседание жалбоподателят не изпраща представител.
Ответникът
– Регионална инспекция по околната среда и водите - Бургас, чрез процесуалния
си представител юрисконсулт К., оспорва жалбата, ангажира писмени доказателства
и пледира за отхвърляне на жалбата. Претендира присъждането на юрисконсултско
възнаграждение.
ФАКТИ:
От
представените доказателства в административната преписка се установява, че на
07.12.2016г., във връзка с подаден сигнал за отвеждане на непречистени
отпадъчни води от дейността на птицефермата, е извършена проверка от контролни
длъжностни лица – експерти към РИОСВ – Бургас в имота, при която е установено,
че в същия се помещават 14 птицекомбината за клетъчно отглеждане на патици,
като към момента на проверката са населени 8 птицекомбината с около 3200 броя
патици. Към всеки птицекомбинат е изградена двусекционна шахта, в която се
отвеждат отпадъчните производствени води към обрасла в растителност
земно-насипна лагуна в края на имота. На територията на имота е установена
цистерна, без изградена обваловка, с неустановено съдържание, което се отвежда
посредством земно-насипен канал до лагуната. Посочено е още, че шахтата на едно
от халетата е запушена и отпадъчните води се изливат върху терена към лагуната.
Констатациите от извършената проверка са обективирани в констативен протокол №
011161-К-7-76/07.12.2016г.
На
19.12.2016г. е извършена комплексна проверка в обекта, констатациите от която
са отразени в друг констативен протокол № 010811/К-2-43/19.12.2016г., като със
същия са дадени предписания на дружеството – оператор за привеждане в
съответствие дейността на обекта с изискванията на екологичното законодателство
по отделните компоненти.
Въз
основа на извършените проверки е издадена заповед № РД-192/22.12.2016г. на
директора на РИОСВ – Бургас за налагане на принудителна административна мярка
чрез пломбиране - спиране на производствената дейност на процесната ферма за
отглеждане на животни (птицеферма) – 14 птицекомбината, ведно с битовите
помещения, с конкретно посочена площ за всеки един от тях. Посочено е, че
дейността може да се възобнови със заповед на директора на РИОСВ – Бургас, след
привеждане дейността на обекта в съответствие с изискванията на екологичното законодателство.
На
16.05.2018г. е извършена проверка по изпълнение на горепосочената заповед, като
констатациите от същата са обективирани в констативен протокол №
013851/К-19-5/16.05.2018г. В този протокол е посочено, че към момента на
проверката липсват поставените от контролните органи оловни пломби и в обекта
се осъществява дейност. По отношение на лагуната е констатирано, че същата е
разделена на три части, като една част от източния край е почистена и засушена,
а останалата част в западна посока не е почистена, силно обрасла с
растителност, заблатена и със специфичен фекален мирис. Извършен е и оглед на
цистерната за аериране на лагуната, като е посочено, че същата е във видимо
недобро състояние - силно корозирала и със скъсан кожух. Не е налична връзка
между лагуната и цистерната, с оглед на което последната не може да изпълнява
предназначението си. Въз основа на извършената проверка е издадена процесната заповед
№ РД-69/18.05.2018г. на директора на РИОСВ – Бургас за налагане на принудителна
административна мярка чрез пломбиране - спиране на производствената дейност на
процесната ферма за отглеждане на животни (птицеферма) – 14 птицекомбината, с
конкретно посочена площ за всеки един от тях. Посочено е, че дейността може да
се възобнови със заповед на директора на РИОСВ – Бургас, след привеждане
дейността на обекта в съответствие с изискванията на екологичното законодателство.
На
31.05.2018г. е извършена проверка в обекта, констатациите от която са отразени
в констативен протокол № 013853/К-19-7/31.05.2018г., като със същия са дадени
предписания на дружеството – оператор за привеждане в съответствие дейността на
обекта с изискванията на екологичното законодателство по отделните компоненти.
Представени
са две наказателни постановления - НП №51/26.06.2018г. на директора на РИОСВ
Бургас (л.8), потвърдено с решение № 153/06.11.2018г. по АНД № 326/18г. на
РС-Карнобат и НП № 101/09.10.2017г. на директора на РИОСВ Бургас (л.17), влязло
в сила на 25.10.2017г., с които са наложени санкции на жалбоподателя за
извършени административни нарушения на чл.166, т.2 и т.3 от ЗООС в същия имот и
относно същите птицекомбинати.
Обжалваната
заповед е съобщена чрез пощенски оператор с известие за доставяне на
31.05.2018г. (л.31 от адм.д.№1411/18), а жалбата сезирала съда е подадена на
06.06.2018г.(л.2 от адм.д.№1411/18).
ПРАВНИ
ИЗВОДИ:
Жалбата
е подадена от надлежно легитимирана страна - адресат на обжалвания акт в
преклузивния 14-дневен срок, поради което е допустима за разглеждане.
Разгледана
по същество жалбата е неоснователна.
Производството е образувано след
като с решение №9966/28.06.2019г. по адм.д. № 1304/2019г. Върховният
административен съд е отменил постановеното от друг състав на Административен
съд – гр. Бургас решение по адм. д. №1411/2018г. на Административен съд –
гр.Бургас и е върнал делото за ново разглеждане.
Оспорената
заповед е издадена от компетентния по смисъла на чл.158 от ЗООС орган -
разпоредбата овластява директорите на РИОСВ да прилагат принудителни
административни мерки при изброените в закона случаи.
Тя
е в нужната писмена форма и съдържа мотиви - фактически и правни основания за
издаването й. Неоснователно е възражението на жалбоподателя за липса на мотиви
в оспорената заповед. В нея са описани релевантни факти установени и обусловили
издаването й. Посочени са и правните основания, на които се е позовал органа да
издаде процесната ПАМ. Факти за приложението на чл.158, т.4 ЗООС се съдържат и
в административната преписка състояща се от документи предпоставили издаването
на акта, което не е съществено нарушение на процедурата - Тълкувателно решение № 16 от 31.III.1975 г.,
ОСГК на Върховния съд.
Обжалваната
заповед като краен резултат не противоречи на материалния закон.
Като
материалноправно основание за издаване на оспорения акт е посочена нормата на
чл.158, т.3 и т.4 от ЗООС, според която органите с предоставена от закона
компетентност прилагат принудителни административни мерки в случаите на: 3).
възникване на непосредствена опасност за замърсяване или увреждане на околната
среда или за увреждане на здравето или имуществото на хората; 4).
предотвратяване или преустановяване на административни нарушения, свързани с
опазването на околната среда, както и предотвратяване и/или отстраняване на
вредните последици от тези нарушения.
Наличието
на фактическите основания за прилагане на чл.158, т.4 от ЗООС е доказано от
административният орган посредством представени писмени доказателства. От НП
№51/26.06.2018г. на директора на РИОСВ Бургас (л.8), потвърдено с решение № 153/06.11.2018г.
по АНД № 326/18г. на РС-Карнобат се установява, че директорът на РИОСВ Бургас в
качеството на административнонаказващ орган е констатирал и санкционирал
нарушение на чл.166, т.2 от ЗООС извършено от настоящия жалбоподател на
16.05.2018г., изразяващо се в неспазване на условията, мерките и ограниченията посочени
в решение №БС-101-ПР/27.07.2017г. на РИОСВ Бургас за преценяване необходимостта
от извършване на оценка на въздействието върху околното среда.
Представено
е и предходно НП № 101/09.10.2017г. на директора на РИОСВ Бургас (л.17), влязло
в сила на 25.10.2017г., с което жалбоподателят е санкциониран за нарушение на
чл.166, т.3 вр. чл.155, ал.2 от ЗООС, за това, че на 23.08.2017г. в землището
на с.Вълчин в имот №000248 не е изпълнил предписание на РИОСВ дадено с констативен
протокол №010811/К-2-43/19.12.2016г. да почисти и отремонтира при необходимост лагуната
съществуваща в обекта.
Тези
факти обосновават приложението на чл.158, т.4 ЗООС сторено с процесният
административен акт, тъй като е доказано извършването на административни
нарушения, чието продължаване следва да бъде преустановено с налагането на
принудителна административна мярка от категорията на процесната.
Що
се касае до чл.158, т.3 ЗООС, на която административният орган също се е
позовал при издаване на процесната заповед, съдът счита, че с оглед събраните
доказателства, изводите на орана за възникнала непосредствена опасност от
замърсяване, респ. увреждане на околната среда и/или увреждане на здравето на
хората почиват на предположение предвид състоянието на лагуната, а не на
доказани факти. Въпреки дадените указания от съда в с.з. на 01.10.2019г. за
представяне на доказателства относно тези твърдения, органът не ангажира
доказателства.
Независимо
от недоказаността на една от предпоставките за прилагане на ПАМ, съдът счита,
че след като е установено наличието на другата предпоставка, крайният извод на
административният орган да приложи процесната принудителна административна
мярка е законосъобразен.
По
изложените съображения, жалбата, като неоснователна следва да бъде отхвърлена.
Изходът
от оспорването обуславя възлагането на разноските по делото върху
жалбоподателя. Такива са своевременно претендирани в хода на устните състезания
от ответника. Жалбоподателят дължи на ответника юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 лв., определен по реда на чл.78,
ал.8 ГПК (изм. - ДВ, бр.8 от 2017г.) във вр. с чл.24
от Наредба за заплащането на правната помощ.
Мотивиран
от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
ЖАЛБАТА на „Ник Фуд БГ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр.София, ж.к. „Обеля 2“, бл.272, вх.Б, ет.2, ап.38, представлявано от
управителя П.Г. против заповед № РД-69/18.05.2018г. на директора на Регионална
инспекция по околната среда и водите - Бургас, с която е приложена принудителна
административна мярка - спиране на производствената дейност на ферма за
отглеждане на животни (птицеферма), находяща се в землището на с.Вълчин, върху
имот с № 000248.
ОСЪЖДА Ник Фуд БГ“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр.София, ж.к. „Обеля 2“, бл.272,
вх.Б, ет.2, ап.38, представлявано от управителя П.Г. да заплати на Регионална
инспекция по околната среда и водите - Бургас юрисконсултско възнаграждение в размер на 100
(сто) лева.
Решението
може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд, в
14-дневен срок от съобщението.
СЪДИЯ: