О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 2237 06.12.2022 год. град Стара Загора
Старозагорският
административен съд, VІ състав, в закрито заседание на шести декември две
хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ: М. РУСЕВ
като разгледа докладваното
от съдия М. РУСЕВ административно дело №532 по описа за 2022
год., за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е с правно основание чл.145 и сл.
от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ вр. чл.127, ал.12 вр. с чл.215,
ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.
Образувано е по жалба на „Акраб“ЕООД,
представлявано от управителя М.И.М. срещу Решение №1779 от 30.06.2022 год. на
Общински съвет Стара Загора, с което е одобрен окончателен проект за общ
устройствен план на Община Стара Загора, с изключение на територията на парк
„Бедечка“, за която е налице влязло в сила изменение на ОУП 2011 год., одобрено
с Решение № 1115 по протокол №25 от заседание на 28.09.2017 год. на Общински
съвет Стара Загора, в частта относно УПИ IV-6569, кв.264 „Македонски“ по ПУП на
гр. Стара Загора, собственост на дружеството.
В качеството на собственик на посоченият поземлен
имот на територията на Община Стара Загора жалбоподателят претендира правен
интерес да оспори новоприетия ОУП, като твърди че са променени параметрите на
застрояване в новия ОУП, в сравнение със стария такъв.
С определение №578/013.09.2022 год., съдът
прекратява делото поради липса на правен интерес у дружеството, което
определение е отменено с определение №9904/07.11.2022 год., постановено по адм.
Дело №9987/2022 год. по описа на ВАС. Дадени са указания, че следва да се
провери дали наистина е налице промяна на предназначението на имота, и ако
такава е налице дали е налице ограничаване на правото му на собственост. Дадено
е също така указание и да се провери дали одобреният ОУП е приет при спазване
на чл.103а от ЗУТ, който макар и да е въпрос по съществото на спора е относим и
преценка на допустимостта на оспорването.
В изпълнение на така дадените указания, съдът
изиска от жалбоподателят, да представи документи за собственост върху процесния
имот, ако е собственик на изградените в имота сгради да представи доказателства
за това, а ако е учредено право на строеж също да представи доказателства за
това обстоятелство.
В изпълнение на това разпореждане, от страна на
жалбоподателят са представени множество доказателства, от които се установява,
че същият е собственик на сградите изградени в УПИ IV-6569, кв.264 „Македонски“
по ПУП на гр. Стара Загора, въз основа на договор за учредяване на право на
строеж от страна на Община Стара Загора в полза на дружеството. Сградите са изградени
и въведени в експлоатация. Не е представено доказателство за собственост върху
обособеното УПИ IV-6569, кв.264 „Македонски“ по ПУП на гр. Стара Загора.
С разпореждане от 22.11.2022 год., съдът изиска от
страна на ответника да удостовери кой собственик на УПИ IV-6569, кв.264
„Македонски“ по ПУП на гр. Стара Загора и ако това е Община Стара Загора да
представи доказателства за това, както и да удостовери с приетия ОУП налице ли
е изменение относно процесното УПИ и в какво се изразява това.
В отговор от страна на Общински съвет Стара Загора
се представиха акт за частна общинска собственост №17682/09.02.2018 год. на УПИ
IV-6569, кв.264 „Македонски“ по ПУП на гр. Стара Загора, Заповед
№19-12-222/21.09.2017 год. на Кмета на Община Стара Загора, с което е одобрен
ПУП - изменение на плана за регулация на
улици в кв.264, като за новообразувания УПИ IV-6569, кв.264 „Македонски“ по ПУП
на гр. Стара Загора се установява смесена устройствена зона – Са, Ж, ОДО – за
спорт, атракции, жилищни нужди и обществено и делово обслужване, средно-етажно,
свободно, основно застрояване, с височина на застрояване Н до 15 м., с
показатели: максимална плътност на застрояване – 20%, максимален коефициент на
интензивност на застрояване: КИНТ – 0.8,; минимална озеленена площ – 50%. Удостоверено
е също така, че с решение №1779/30.06.2022 год. на Общински съвет Стара Загора,
в частта относно УПИ IV-6569, кв.264 „Македонски“ по ПУП на гр. Стара Загора за
имота е предвидена зона Са – за спорт и развлечение, като съгласно т.2 от
решението обаче, се запазва действието на одобрените до 30.06.2022 год. ПУП,
поради което ще запази действието си одобрения ПУП със заповед
№19-12-222/21.09.2017 год. на Кмета на Община Стара Загора
Настоящият състав намира жалбата за недопустима
поради липса на правен интерес от оспорване, съображенията за което са
следните:
С Решение №1779 по Протокол №40 от проведено на
30.06.2022 год. заседание на Общински съвет Стара Загора, на основание чл.21,
ал.1, т.11 от ЗМСМА вр. с чл.127, ал.6 от ЗУТ е одобрен окончателен проект за
общ устройствен план на Община Стара Загора, с изключение на територията на
парк „Бедечка“, за която е налице влязло в сила изменение на ОУП 2011 год.,
одобрено с Решение №1115 по протокол №25 от заседание на 28.09.2017 год. на
Общински съвет Стара Загора. Одобрените до настоящия момент със съответни
заповеди на Кмета на Община Стара Загора или с решения на Общински съвет Стара
Загора подробни устройствени планове запазват своето действие. Решение №1779 от
30.06.2022 год. на Общински съвет Стара Загора е обнародвано в Държавен вестник
бр.54/12.07.2022 год.
Редът за обжалване на общия устройствен план,
както и кръгът на лицата, които могат да го оспорят, са регламентирани с
разпоредбата на чл.127, ал.12 от ЗУТ - общият устройствен план може да се
обжалва по реда на чл.215, ал.1 от ЗУТ в 14-дневен срок от обнародването в
Държавен вестник на акта за одобряването или приемането му от собствениците на
недвижими имоти, непосредствено засегнати от неговите предвиждания. По
дефиницията на чл.127, ал.13 от ЗУТ непосредствено засегнати от предвижданията
на общия устройствен план недвижими имоти са имотите, за които е предвидено
изграждане на обекти – публична собственост на държавата или общината, или за
които се установяват ограничения на собствеността с цел защита на обществени
интереси – опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на
земеделски, горски и защитени територии и защитени зони.
За да се изясни непосредствено засегнатите
собственици от предвижданията на ОУП, следва да се дефинира и понятието
недвижим имот по смисъла на чл.127, ал.13 от ЗУТ. В самият Закон за устройство
на територията, липсва законова дефиниция на понятието недвижим имот. Съгласно
чл.1, ал.2 от ЗУТ, този закон урежда обществените отношения, свързани с устройството
на територията, инвестиционното проектиране и строителството в Република
България, и определя ограниченията върху собствеността за устройствени цели.
Съгласно чл.7 от ЗУТ, според основното си предназначение, определено с
концепциите и схемите за пространствено развитие и общите устройствени планове,
териториите в страната са:
урбанизирани територии (населени места, селищни образувания и индустриални
паркове извън границите на населените места и селищните образувания),
земеделски територии, горски територии, защитени територии, нарушени територии
за възстановяване, територии, заети от води и водни обекти, и територии на
транспорта. Съгласно чл.12 от ЗУТ, застрояване по смисъла на този закон е
разполагането и изграждането на сгради, постройки, мрежи и съоръжения в
поземлени имоти. Законодателят е използвал понятието недвижим имот в
разпоредбите на чл.16, ал.1 и ал.4, чл.56, ал.4, чл.57, ал.1 и ал.5, чл.66,
чл.84, чл.92, чл.131, ал.1 и ал.2, чл.134а, ал.4 и т.н., като според настоящия
съдебен състав, под недвижим имот следва да се разбира съответно обособената
териториална единица – поземлен имот или урегулиран поземлен имот. В случая
жалбоподателят е собственик на законно изградени сгради в УПИ, който е общинска
собственост и като такова УПИ, заинтересована страна от промяната на неговото
предназначение е единствено и само Община Стара Загора, тъй като именно тя е
непосредствено засегната от промяната на предназначението на този имот. С
изменението на ОУП, безспорно се променя предназначението на УПИ, но не са
засяга по никакъв начин правата на собственост на дружеството върху законно
изградените сгради. Същите запазват предназначението си, по начина по който са
изградени и за целите за които са изградени.
О друга страна, за процесния имот не се предвижда
изграждане на обекти – публична собственост на общината или държавата, нито се
налага ограничаване на собствеността с цел защита на обществени
интереси – опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на
земеделски, горски и защитени територии и защитени зони. Не е спорно между
страните, че е налице влязла в сила Заповед №19-12-22/21.09.2017 год. на Кмета
на Община Стара Загора, която изключва приложението на оспореното изменение на
ОУП, в частта относно процесния УПИ, собственост на дружеството. Доколкото
законодателят е очертал изрично кои са заинтересовани лица да оспорват приетия
ОУП и е невъзможно разширителното тълкуване на законовата разпоредба, то съдът
намира, че собственикът на сградите в УПИ, за която е предвидена промяна, няма пряк
правен интерес от оспорване на решението за одобряване на окончателния проект
за ОУП, тъй като същият не е собственик на недвижим имот, който да е
непосредствено засегнат по смисъла на закона. Наличието на правен интерес от
оспорването е абсолютна процесуална предпоставка, за която съдът следи служебно
и липсата й води до недопустимост на оспорването.
Ето защо, жалбата се явява процесуално недопустима
поради липса на правен интерес у жалбоподателят, с оглед на което и на
основание чл.159, т.4 от АПК, същата следва да се остави без разглеждане и
производството по делото – да се прекрати.
Предвид изложеното и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът
О П Р Е Д
Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Акраб“ЕООД, представлявано от
управителя М.И.М. срещу Решение №1779 от 30.06.2022 год. на Общински съвет
Стара Загора, с което е одобрен окончателен проект за общ устройствен план на
Община Стара Загора, с изключение на територията на парк „Бедечка“, за която е
налице влязло в сила изменение на ОУП 2011 год., одобрено с Решение № 1115 по
протокол №25 от заседание на 28.09.2017 год. на Общински съвет Стара Загора, в
частта относно УПИ IV-6569, кв.264 „Македонски“ по ПУП на гр. Стара Загора,
собственост на дружеството, като
недопустима.
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. дело №532/2022 год. по описа на Старозагорският административен съд.
Определението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд на Република България в 7-дневен срок от връчването му на
страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: