ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 890
Хасково, 27.09.2023 г.
Административният съд - Хасково - VI състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: |
ПАВЛИНА
ГОСПОДИНОВА |
Като
разгледа докладваното от съдия ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА административно дело № 20237260700856 / 2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.197 и сл. от АПК.
Делото е образувано по жалба на Д.Г.Д. и И.Н.Д.
*** против Отказ на Кмета на Община Хасково да бъде проведена процедура по
одобряване на ПУП, обективиран в Писмо рег.№94И-4865-2 от 13.07.2023г. Твърди
се, че със Заявление рег.№94И-4865-2 от 20.06.2023г. двамата поискали издаване
на заповед за одобряване на задание и разрешение за изработване на проект за
ПУП за ПИ 77195.705.286, ПИ 77195.705.743, ПИ 77195.705.744, ПИ 77195.705.745,
ПИ 77195.705.746, ПИ 77195.705.747 по КК на Хасково, като представили документи
за собственост, задание за изработване на ПУП, съгласуване на задание по
чл.128а от ЗУТ. Без да бъдат извършвани действия по заявлението от Кмета на
общината получили оспореното писмо, с което се посочвало, че не може да бъде
проведена процедура по одобряване на ПУП за имотите до изясняване на всички
обстоятелства. Отказът бил неясен и незаконосъобразен до степен на нищожност,
тъй като липсвало посочване на конкретни факти и обстоятелства, които следвало
да бъдат изяснени, а и не били обсъдени представените документи от
жалбоподателите. В компетентността на органа било да разреши или откаже
издаването на заповед, но единствено на основанията и по правилата в ЗУТ.
Двамата жалбоподатели се легитимирали с нотариални актове за собствеността на
процесните имоти, което не се оспорвало от общината, а и това не можело да се
извърши в производството по ЗУТ. Изложеното в писмото не можело да обоснове
отказ от извършване на съответната административна услуга и не отговарял като
административен акт на изискванията по чл.59 от АПК за съдържанието. Изричният
отказ следвало да е писмен и да съдържа мотиви, каквито в настоящия случай
липсвали. Иска се отказът, обективиран в Писмо рег.№94И-4865-2 от 13.07.2023г.,
да бъде отменен и административната преписка върната на административния орган
за ново произнасяне по подаденото заявление.
Ответникът, Кмет на Община Хасково, при
представяне на административната преписка – в изпълнение указанията на съда, не
взема становище по основателността на искането. Изрично посочват, че не могат
да представят доказателства относно дата на връчване на оспорения акт.
Административен съд Хасково,
след като взе предвид и обсъди поотделно и в съвкупност представените
доказателства, намира за установено, от фактическа и правна страна следното:
Със заявление, подадено от И. и Д. ***,
рег.инд.94И-4865-2 от 26.09.2022г. двамата заявители поискали да бъде издадена
заповед за одобряване на задание и разрешение за изработване на проект за
ПУП-ПРЗ по чл.124а от ЗУТ в имоти с идентификатори 77195.705.286,
77195.705.743, 77195.705.744, 77195.705.745, 77195.705.746, 77195.705.747 по КК
на Хасково. Представени са писма за съгласуване от ВиК Хасково
№1631/15.08.2022г. и от ЕР Юг, ЕВН група №45863/05.08.2022г., задание за изработване
на ПУП-ПРЗ, ПУР, подписано от пълномощник на заявителите Пълномощно от
05.04.2022г./, ведно със схема – предложение.
С писмо рег.инд. 94И-4865-2 от
24.10.2022г.
,
подписано от Кмет на Община Хасково, заявителите са уведомени, че имотите
попадат в обхвата на ПНП на ж.р. Куба по реда на чл.4к от ПЗР ЗСПЗЗ, поради
което не можело да бъде проведена процедура по одобряването на ПУП да
изясняване на всички обстоятелства и факти, свързани с прилагането на закона.
В преписката са приложени н.а.№137, д.№635/1977г.,
легитимиращ праводателите на настоящите жалбоподатели, Решение
№621/28.11.1997г., на ХРС, потвърдено с Решение №72/19.06.1998 на ХОС – по
владелчески иск относно процесните имоти.
Със Заявление рег.инд.94И-4865-2 от
20.06.2023г. за внасяне на допълнителни документи е предствено задание за
изработване на ПУП-ПРЗ, като в отговор на същото двамата жалбоподатели са
уведомени с процесното писмо рег.№94И-4865-2 от 13.07.2023г., че вече им е
изпратено писмо рег.инд. 94И-4865-2 от 24.10.2022г. относно това, че имотите
попадат в обхвата на ПНИ по реда на пар.4к от ПЗР ЗСПЗЗ, като отново е указано,
че не може да бъде проведена процедура по одобряване на ПУП – до изясняване на
всички обстоятелства и факти, като представените допълнителни документи не били
относно нови обстоятелства по преписката.
В преписката от Община Хасково се прилага
Регистър на новообразуваните имоти по пар.4 ПЗР ЗСПЗЗ, видно от който за имоти
77195.705.286, 77195.705.743, 77195.705.745, 77195.705.746, 77195.705.747 има
подадено заявление от стар собственик и данни от решение по чл.14, ал.1, т.3 от
ЗСПЗЗ. Представени са и доказателства, касаещи компетентността на органа –
Споразумение №93/08.11.2019г., клетвен лист, удостоверение за избран кмет.
Към жалбата са приложени н.а.№91, д.174/2001г.,
н.а.№72, д.№53/2020г., ведно с актуални скици на имотите, удостоверяващи
собствеността им за двамата жалбоподатели.
По делото липсват данни за съобщаването на
процесното писмо на оспорващите, което е безспорно между страните, то съдът
счита, че следва да приеме като спазен предвидения в чл.197 от АПК срок.
Съгласно чл.197 от АПК изричният отказ на
административния орган да разгледа по същество отправено до него искане за
издаване на индивидуален или общ административен акт може да се обжалва чрез
него пред съда от лицето, направило искането, в 14-дневен срок от съобщаването
му. Предмет на оспорване в случая е изричен отказ на Кмета на Община Хасково да
бъде проведено производство по чл.124а от ЗУТ, при което да се издаде заповед
по чл.124а от ЗУТ за одобряване на задание и разрешение за изработване на
проект за ПУП-ПРЗ по подадено със Заявление рег.№94И-4865-2 от 20.06.2023г.
Искането е за издаване на административен акт. В полза на Д.Д. и И.Д. е налице
правен интерес, доколкото същите са направили искането. Оспорването
следователно е процесуално допустимо.
Разгледана по същество,
жалбата е и основателна.
Съгласно разпоредбата на
чл.124а, ал.1 от ЗУТ разрешение за изработване на проект за подробен
устройствен план се дава с решение на общинския съвет по предложение на кмета
на общината, а за разрешение за изработване на проект за ПУП на част от
урбанизирана територия в обхват до един квартал, се дава със заповед на кмета
на общината по предложение на главния архитект – чл.124а, ал.2. Съгласно
чл.124а, ал.5 от ЗУТ разрешението може да се даде от органите по ал.1 – 4 и по
искане и за сметка от заинтересувани лица - собственици на поземлени имоти,
концесионери, лица, които имат право да строят в чужд имот по силата на закон,
или други лица, определени в закон.
Оспореният отказ за образуване на
производство по реда на чл.124а във вр. с ал.5 от ЗУТ, обективиран в писмото от
13.07.2023г., представлява отказ за постановяване на
административен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.197 и сл. от АПК.
Видно от съдържанието на писмото Кметът на Община Хасково не се е произнесъл
след становище/предложение от главния архитект по депозираното от заявителите
искане относно издаване на акт по реда на чл.124а от ЗУТ, а изначало отказва
провеждане на процедурата, като излага съображения по същество на искането. В
настоящия случай кметът отказва разглеждането на искането за издаване на
административен акт, като не само не е спазена процедурата с представяне на
предложение от главния архитект, но в писмото липсва конкретика както относно
мотивировката, така и относно хода на самата процедура. По постъпилото
заявление – след получаване на предложение от главния архитект, може да бъде
постановена заповед или отказ за издаване на разрешение за изработване на
проект. В случаите на постановен отказ – чл.124б, ал.5 от ЗУТ, то този отказ
може да бъде обжалван по реда на чл.215 от ЗУТ.
Предметът на искането се
определя от заявителя чрез страни, правопораждащи юридически факти и петитум,
като в случая е безспорно, че се иска произнасяне по реда на чл.124а от ЗУТ –
за издаване на разрешение за изработване на устройствен план по чл.124а, ал.5
във вр. с ал.2, т.е. искането е изготвяне на предложение от главния архитект и
даване на разрешение с постановена заповед от кмета, въз основа на изготвеното
от главния архитект предложение. Неправилно административният орган не е
разгледал искането при спазване на реда по чл.124а от ЗУТ, като не представено
заявлението за предложение, след което да бъде постановен съответния акт по
чл.124б от ЗУТ – било заповед по ал.4 или отказ по ал.5. Актът на кмета следва
да бъде издаден при спазване на процесуалните норми, като след извършена
проверка и пълно и всестранно изясняване на фактите и обстоятелствата бъде
изготвено предложение от главния архитект със съответното съдържание – за
издаване на заповед или за постановяване на отказ, което да бъде представено
пред компетентния орган – кмета.
Мотивиран така и на основание
чл.200, ал.1 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯ Отказ на Кмета на
Община Хасково да бъде проведена процедура по одобряване на ПУП, обективиран в
Писмо рег.№94И-4865-2 от 13.07.2023г. по Заявление рег.№94И-4865-2 от
20.06.2023г. от Д. *** - за издаване на заповед за одобряване на задание и
разрешение за изработване на проект за ПУП за ПИ 77195.705.286, ПИ
77195.705.743, ПИ 77195.705.744, ПИ 77195.705.745, ПИ 77195.705.746, ПИ
77195.705.747 по КК на Хасково.
ИЗПРАЩА преписката на Кмета на
Община Хасково за изготвяне на административен акт, като срокът за произнасяне
на органа тече от момента на постъпване на преписката при него.
ОПРЕДЕЛЯ срок за произнасяне
от административния орган 14 дни, считано от получаване на преписката от съда.
ОСЪЖДА Община Хасково да
заплати на Д.Г.Д.,
ЕГН **********, и И.Н.Д., ЕГН **********,*** направените по делото разноски за
д.т. в размер на 20,00 лева
Определението може да бъде
обжалвано на основание чл.200,
ал.2 от АПК и Тълкувателно решение №2 от 24.03.2021г. по т.д. №10/2019г. на
ОСС ВАС, I и II колегия, от жалбоподателя пред Върховния административен съд с
частна касационна жалба в 7-дневен срок от получаването му.
Препис от определението да се
изпрати на страните.
Съдия: |
||