Решение по дело №166/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 3
Дата: 27 януари 2020 г. (в сила от 27 януари 2020 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20197280700166
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 3/27.1.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЯМБОЛ, ВТОРИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ

на шестнадесети януари 2020 год.

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Д.СТАМАТОВА

                                                           ЧЛЕНОВЕ :  В.СТОЯНОВА

ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

                                                                                                                                                                        

Секретар:   Ст.Панайотова

Прокурор:   Д.Георгиева

като разгледа докладваното от  съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

КАНД №166 по описа на 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл АПК във вр. с чл.63 ЗАНН. Образувано е по касационна жалба на А.Н.А., ЕГН **********,***, против Решение №253/28.10.2019г. по АНД №820/2019г. на Ямболски районен съд. Със съдебния акт е потвърдено НП № 751/18.06.2019г., издадено от зам. кмета на Община Ямбол, с което на основание чл.39, ал.1, т.7 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община Ямбол, на А.Н.А. ***, ЕГН **********, е наложено административно наказание глоба в размер на 30 (тридесет) лева за нарушение по чл.13, т.13 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община Ямбол. С НП касаторът А.Н.А. е наказан за това, че на 05.06.2019г. в 04:15 часа е паркирал л.а. „****“, с рег. № *****, на спирка на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници, находяща се до бл.12 на ул. „*****“ в гр. Ямбол. Твърдят се допуснати нарушения на административно-производствените правила и неправилно приложение на материалния закон от въззивния съд.

В съдебно заседание касаторът А.Н.А. се явява лично и поддържа жалбата си. Пледира за това, че с обжалваното решение ЯРС неправилно е потвърдил НП, издадено за това, че е паркирал автомобила си на автобусна спирка и с това е нарушил наредбата за обществения ред на община Ямбол. Сочи некомпетентност на актосъставителя, който няма възложени контролни функции да осъществява пътен контрол, счита че при съставяне на АУАН е допуснато и съществено нарушение като не е вписан свидетел очевидец на мястото на нарушението, посочен от нарушителя, който би могъл да установи, че автомобилът е спрян по технически причини. Счита за процесуално нарушение разпита на актосъставителя като свидетел по делото. Твърди, че автомобилът е бил спрян, а не паркиран, защото е бил отключен и в него е имало човек, което счита, че е доказал. Алтернативно се позовава на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН за маловажност на случая. Моли да се отмени решението на районния съд.

Ответникът по касацията Община Ямбол, редовно призован, не изпраща  представител. Депозирал е отговор по касационната жалба със становище за неоснователност по съображения, че административно-наказателното производство е правилно проведено, нарушението е безспорно установено, случаят не е маловажен, тъй като паркирането на превозното средство прави невъзможно спирането на автобусите от редовните линии на градския транспорт и създава опасност за преминаване на другите участници в движението.

Участващият по делото прокурор от ЯОП дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че административното нарушение е установено по безспорен начин, а наложената санкция е в минимален размер като не са налице и условията за прилагане на чл.28 от ЗАНН.

Касационният състав, след като извърши проверка на обжалвания съдебен акт за наличие на  касационни отменителни основания по чл.348, ал.1, т.1 НПК и с оглед приложението на чл.218, ал.2 АПК намира касационната жалба за процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 АПК, от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, и при спазване на изискванията на чл.212 АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН. Разгледана по същество жалбата е основателна, а обжалваното решение е постановено при неправилно приложение на закона, но по различни от сочените в касационната жалба съображения.

Административно-наказателната отговорност на дееца е ангажирана за нарушение на разпоредба от местна наредба за обществения ред, която е в противоречие с по-висок по степен нормативен акт – Закона за движение по пътищата, при липса на законова делегация за доразвиване на уредбата в закона, в тази връзка и в нарушение на принципа за законоустановеност на нарушението по чл.2, ал.1 от ЗАНН - по тази причина не може да послужи като нормативно основание за налагане на наказание.

АУАН и НП са издадени за това, че на 05.06.2019г. в 04:15 часа А.Н.А. е паркирал л.а. „*****“, с рег. № *****, на спирка на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници, находяща се до бл.12 на ул. „*****“ в гр. Ямбол, с което виновно е нарушил разпоредбата на чл.13, т.13 от Наредба №1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на община Ямбол(Наредба №1 на община Ямбол). 

Наредба №1 на община Ямбол е издадена по делегация на чл.22, ал.4 от ЗМСМА, според която за нарушаване на наредбите, които общинският съвет е овластен да приеме на основание  чл.21, ал.2 от ЗМСМА, т.е. издадени в изпълнение на правомощията на общинския съвет по ЗМСМА за решаване на въпроси от местно значение или по изрична законова делегация от специални закони, могат да се предвидят глоби в размер до 5000 лв., а за еднолични търговци и юридически лица - имуществени санкции в размер до 50 000 лв..

Разпоредбата на чл.13, т.13 от Наредба №1 на община Ямбол гласи: “забранява се паркирането над противопожарните хидранти и на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници“. За това нарушение е предвиден санкционен състав - чл.39, ал.1, т.7 от Наредба №1 на община Ямбол за налагане на глоба в размер от 50 до 1000 лв. за физически лица. В частта си на забраната за паркиране на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници местната наредба преповтаря забраната по чл.98, ал.2, т.3 от Закона за движение по пътищата(ЗДвП). За нарушаване на правилата за паркиране(сред които е и тази забрана) и при кумулативно предвидената предпоставка - когато в резултат на нарушението е създадена непосредствена опасност за движението, е предвиден санкционен състав  по чл.180, ал.1, т.1 предл.трето от ЗДвП - на водач, нарушил правилата за паркиране, когато в резултат на нарушението е създадена непосредствена опасност за движението, се налага глоба от 20 до 150лв.. Следователно забраната за паркиране на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници, която е предмет на нарушение и санкция, предвидени в Наредба №1 на община Ямбол, не са въпрос от местно значение, а са предвидени законодателно в ЗДвП като първична уредба на обществени отношения, които се поддават на трайна уредба и недопустимо да бъдат преуреждани в подзаконов нормативен акт, който не е издаден по приложението на закона, в противен случай в закона би се предвидила делегация за приемане на наредба от общинските съвети, каквато в случая няма. ЗДвП е специален по отношение на ЗМСМА, в тази връзка преуреждане на уредени в ЗДвП обществени отношения е допустимо само по делегация от специалния ЗДвП, но не и по делегация от разпоредбите на ЗМСМА, съотв.  разпоредбите на чл.13, т.13 в частта на забраната за паркиране на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници и санкционната разпоредба на чл.39, ал.1, т.7 за налагане на глоба в размер от 50 до 1000 лв. за физически лица за нарушение на тази забрана от Наредба №1 на община Ямбол, не следва да се прилагат, по аргумент за противоречието им със ЗДвП.

Съдът счита за безспорно нарушена от касатора забраната за паркиране на превозно средство на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници, уредена с императивната разпоредба на чл.98, ал.2, т.3 от ЗДвП. Доказателства за това са събрани по делото пред ЯРС. Същевременно за това нарушение приложима е хипотезата  по чл.180, ал.1, т.1, предл. трето от ЗДвП - на водач, нарушил правилата за паркиране се налага глоба от 20 до 150лв., при осъществяване и на кумулативната предпоставка - когато в резултат на нарушението е създадена непосредствена опасност за движението, за каквото няма съставен АУАН и издадено НП.

Нарушението е неправилно квалифицирано в АУАН и в НП като такова по местната наредба, вместо като нарушение по ЗДвП, при неспазване  на принципа за законоустановеност на деянията, които съставляват административни нарушения и съответните за тях наказания по чл.2, ал.1 от ЗАНН, извън случаите по чл.21, ал.3 от ЗАНН, който овластява общинските съвети да предвиждат състави на нарушения и съответстващи на тях наказания, предвидени в ЗМСМА. Поради това и НП е материално незаконосъобразно - издадено на основание местна наредба, която е в противоречие с по-високия по степен нормативен акт – ЗДвП, който е и специален закон по отношение на ЗМСМА,  и при липса на законова делегация от специалния закон за уреждане на състави на нарушения и за налагане на санкции. Като не е отчел  правилото за прилагане с предимство на по-високия по степен нормативен акт, предвидено в чл.15, ал.3 от Закона за нормативните актове, и е потвърдил издаденото НП, с което извършеното от А.Н.А. нарушение неправилно е квалифицирано  по чл.39, ал.1, т.7 от Наредба №1 на община Ямбол вместо като нарушение по ЗДвП,  ЯРС е постановил неправилен съдебен акт. Неправилната квалификация на нарушението в хода на реализираното административно-наказателно производство е процесуално нарушение, което обуславя и неправилно приложение на материалния закон. Порокът не може да бъде саниран във фазата на съдебното обжалване на НП, поради което Решение №253/28.10.2019г. по АНД №820/2019г. на Ямболски районен съд и потвърденото с него НП № 751/18.06.2019г., издадено от зам. кмета на Община Ямбол, като материално незаконосъобразни следва да се отменят.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение №253/28.10.2019г. по АНД №820/2019г. на Ямболски районен съд.

ОТМЕНЯ НП № 751/18.06.2019г., издадено от зам. кмета на Община Ямбол.

Решението е окончателно.

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/не се чете                          ЧЛЕНОВЕ:  1./п/не се чете

                                                                      

 

         2./п/не се чете