Определение по дело №55/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 694
Дата: 14 юли 2023 г.
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20237130700055
Тип на делото: Касационно частно административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

     

гр.Русе, 14.07.2023 г.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ЛОВЕЧ, в закрито заседание на четиринадесети юли през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                 Председател: ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

       Членове: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

                                                                           ДИАНА КАЛОЯНОВА

втори касационен състав на Административен съд – Русе, командирован на основание чл.94, ал.1 вр. чл.227, ал.3 от ЗСВ, за разглеждане на делото в Административен съд – Ловеч съгласно заповед № РД-08-270/07.07.2023 г. на председателя на Върховния административен съд, като разгледа докладваното от съдия Йосифов ч.к.а.д. № 55 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е чл.229 и сл. от АПК вр. § 4б, ал.2 от ДР на ЗИНЗС.  

         Образувано е по частна жалба на Г.В.В., понастоящем в Затвора гр.Ловеч, с вх.№ 2850/09.09.2022 г. по описа на Административен съд – Враца, против определение № 469/26.08.2022 г., постановено по адм.д. № 228/2022 г. по описа на АдмС-Враца, с което жалбата му срещу отказ за предоставяне на информация от главния директор на ГД „Изпълнение на наказанията“ е оставена без разглеждане като производството по делото е прекратено, молбата му за освобождаването му от държавна такса и за предоставяне на правна помощ е оставена без уважение като жалбоподателят е осъден да заплати по сметка на АдмС-Враца държавна такса в размер на 10 лева. В жалбата се излагат съображения за неправилност на обжалваното определение. Иска се неговата отмяна и връщане на делото на първоинстанционния съд за продължаване на съдопроизводствените действия по него от друг състав.

         За да остави жалбата без разглеждане и да прекрати производството по нея първоинстанционен състав на АдмС-Враца е приел, че искането на В., основаващо се на чл.76, ал.1, т.1 от ЗИНЗС, не касае издаването на индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК, поради което е счел жалбата за недопустима и на основание чл.159, т.1 от АПК е прекратил производството по нея.

         Определението е правилно.

Разпоредбата на чл.76, ал.1, т.1-т.3 от ЗИНЗС урежда правото на лишените от свобода да искат информация за въпроси, свързани с изпълнението на присъдата, размера на изтърпяната част на наказанието и възможностите за облекчаване условията на изтърпяване на наказанието, както и предсрочно и условно предсрочно освобождаване. Тази информация не е обществена и поради това позоваването в жалбата на ЗДОИ е изцяло лишено от основание. Не се касае и до административна услуга, към която да е приложима нормата на § 8 от ПЗР на АПК. Този текст предвижда, че уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на административни услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в специален закон е предвидено друго.

За да бъде издаден обаче административен акт по чл.21 от АПК, под формата на предоставяне на исканата административна услуга, не е достатъчно да издаването на такъв акт да е било поискано, както явно счита частният жалбоподател. Необходимо е издаването му да е предвидено в закона – чл. 4, ал. 2, чл. 21, ал. 1 и чл. 59, ал. 2, т. 4, предложение второ от АПК. В ЗИНЗС няма установени правила за реда, по който орган на затворническата администрация е длъжен да се произнесе по искан за предоставяне на информацията, която жалбоподателят, в качеството си на заявител, претендира. Никъде в закона не е предвидено издаването на административен акт при предоставяне на информацията по чл.76 от ЗИНЗС, респ. няма как да се формира и мълчалив отказ по заявлението за нейното предоставяне. Не е предвидено и по повод на така поисканата информация някакъв орган, посочен в разпоредбите на Глава Трета от ЗИНЗС, да предоставя претендираната от жалбоподателя административна услуга. Следователно предоставянето на информацията не може да бъде приравнено на извършването на административна услуга по смисъла на § 1, т.2, б.“г“ от ДР на ЗА (в този смисъл вж. определение № 5424 от 10.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 3510/2019 г., III о.).

         С оглед недопустимостта на производството по делото първоинстанционният съд правилно е приел, че на В. не следва да бъде предоставяна правна помощ. Според чл.24, т.2 от ЗПП правна помощ не се предоставя и когато претенцията е недопустима.

         Предвид събраните доказателства за имущественото състояние на жалбоподателя към релевантния момент (подаване на жалбата в съда) и получаваните от него средства в размер на 150 лева месечно правилно е прието, че жалбоподателят не следва да бъде освобождаван от държавна такса, а дължимата такава от 10 лева е възложена с определението в негова тежест. Това следва и от текста на чл.77 от ГПК, според който ако страната остане задължена за разноски, съдът постановява определение за принудителното им събиране.

         Така мотивиран, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

         ОСТАВЯ В СИЛА определение № 469/26.08.2022 г., постановено по адм.д. № 228/2022 г. по описа на Административен съд – Враца.

Определението е окончателно.

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                           ЧЛЕНОВЕ: