Решение по дело №98/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 юни 2023 г.
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20237250700098
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

  

 Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 75                          15.06.2023 година                                           град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен съд                                                                                     първи състав

На шести юни                                                                                                     2023 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                               

Секретар: СТОЯНКА ИВАНОВА

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 98 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалбата на „Аллтрак Транспорт“ ООД, ЕИК 12552178, представлявано от С. A., против   Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 92-ФК/05.05.2023 г.    на началник отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП. Със  Заповед за налагане на ПАМ    е наложена принудителна административна мярка - „запечатване на търговски обект и забрана за достъп до него“. Счита, че акта е незаконосъобразен и необоснован, поради допуснати нарушения на материалния закон и съществени нарушения на процесуални правила, а именно: Наложената принудителна административна мярка е незаконосъобразна, тъй като Заповед за ПАМ № 92-ФК /05.05.2023г. е издадена при допуснати съществени процесуални нарушения, не отговаря на изискванията за форма на индивидуалните административни актове и не е съобразена с целта на закона. Същата е нищожна поради липса на компетентност на издалия я административен орган. Твърди, че  на 22.03.2023 г.,25.04.2023 г. и на 03.05.2023 г. са извършени оперативни и документални проверки на търговски обект по смисъла на §1, т.41 от ДР на ЗДДС - ведомствена бензиностанция, находяща се в гр. Търговище, ул.“….“ № .., стопанисван от Аллтрак Транспорт“ ООД, ЕИК125552178. При оперативната проверка, която  основно е целяла установяване на съответствие с подадена в НАП блок схема на ЕСФП не са установени несъответствия. Установено е, че обектът се използва за зареждане на собствени транспортни средства, като зареденото количество гориво се отчита в Резерв 2- вътрешно потребление, група „В“, че обекта разполага с един брой ЕСФП “Дианелплюс“, версия 3,5 КL с ЦРУ РС и фискален принтер, със съответният идентификационен номер на фискалното устройство. Отделно от това е установено, че има функциониращата нивомерна система и калкулатор, които са одобрени със Свидетелство от БИМ №174 Е58.05.2019 г. Установено е, че на територията на проверяваният обект е разположена 1 бр. бензинова колонка за дизелово гориво, която колонка се използва само за транспортни средства на проверяваното дружество, като всеки водач, зарежда дизелово гориво от колонката сам, посредством чип. Всички тези констатации са обективирани в протокол за проверка на обект № 0065878/22.03.2023 г.  АО е извършил допълнителна документална проверка, като е изискал от проверяваното дружество с Протокол за извършена проверка в обект № 0065886/25.04.2023 г. Удостоверение  по реда на чл.16, ал.3 от ЗАРИДСНПНП, Дружеството след запознаване с  цитирания  протокол е предприело действия за снабдяване с изисканото удостоверение по реда на чл.16, ал.3 от ЗАРИДСНПНП . При последваща проверка съгласно протокол за извършена проверка в обект № 0065888/03.05.2023 г., е представен писмен документ - представляващ входящ номер на Заявление с вх.№05.01-322/27.04.2023 г. подадено до Министерство на икономиката и индустрията, като и писмени обяснения, че административното производство по издаване на изисканото удостоверение е отпочнато. Счита, че Заповед за ПАМ  е издадена при нарушение на административно производствени правила, тъй като към датата на издаването и дружеството жалбоподател има издадено Удостоверение по реда на чл.16, ал.3 от ЗАРИДСНПНП - Удостоверение № 2804 от 05.05.2023 г. , с което Министерството на икономиката и индустрията удостоверява, че „Аллтрак Транспорт“ ООД, ЕИК ********* е вписано в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. АО е бил длъжен да направи справка в публичният регистър в сайта на Министерството на икономиката преди да издаде процесната заповед. Предвид неоспоримото обстоятелство, че към датата на издаване на Заповед за ПАМ „Аллтрак Транспорт“ ООД  е притежавало Удостоверение  № 2804 от 05.05.2023г. по реда на чл.16, ал.3 от ЗАРИДСНПНП , прави безпредметно прилагането на ПАМ, с оглед на срока за запечатване на търговският обект и забраната до него, а именно: до вписване в регистъра по чл.16, ал.1 от ЗАРИДСНПНП .   Счита, че преди да издаде процесната заповед АО, не е събрал достатъчно доказателства, дали са налице основанията за идването й. От друга страна Административното производство, което е започнало с издаването на АУАН сер АА № F704381/03.05.2023 г./ не е приключило, не е издадено НП, което да е влязло в сила. Всички други изпреварващи действия от страна на АО са грубо нарушение на материалния и процесуалния закон, изразяващо се в репресия от страна на държавните органи.  Счита, че ПАМ би следвало да се приложи едва след като НП влезе в сила. Предприети са необходими и незабавни действия за вписване в регистъра по чл.16, ал.  3 от ЗАРИДСНПНП  и издаденото Удостоверение по реда на чл.16, ал.3 от ЗАРИДСНПНП  , към датата на издаване на Заповед за ПАМ, обуславят поведение на корекция и спазване на предписанията издадени от органа по фиска. Моли да се постанови решение с което да се отмени  акта, като неаконосъобразен.  Претендира разноски. В с.з. не взема становище.

Ответникът по жалбата – Началника на отдел ”Оперативни дейности”- при ГД ”Фискален контрол” при ЦУ на НАП, редовно призован, не се явява, представлява се от главен юрисконсулт Д., която излага доводи за законосъобразност, включително мотивираност на оспорената заповед. Моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна.  Претендира разноски.

Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

На 22.03.2023 г., 25.04.2023 г. и 03.05.2023 г. са извършени оперативна и документални проверки на търговски обект по смисъла на §1, т. 41 от ДР на ЗДДС - ведомствена бензиностанция, находящ се в гр. Търговище, ул. „Хан Аспарух“ № 2, стопанисван от „АЛЛТРАК - ТРАНСПОРТ” ООД с ЕИК *********, при които е констатирано, че лицето по чл. 3, ал, 1 от Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход / ЗАРИДСНПНП  /, не е изпълнило задължението си да се регистрира в Министерството на икономиката и индустрията по реда на чл. 17, ал. 1 за извършваната от него дейност по чл.2 ал. 1, т. 2, с което е допуснато административно нарушение на същия закон.

Установено е, че обектът се използва за зареждане на собствени транспортни средства, като зареденото количество гориво се отчита в Резерв 2- вътрешно потребление, група „В“, че обекта разполага с един брой ЕСФП “Дианелплюс“, версия 3,5 КL с ЦРУ РС и фискален принтер, със съответният идентификационен номер на фискалното устройство. Отделно от това е установено, че има функциониращата нивомерна система и калкулатор, които са одобрени със Свидетелство от БИМ №174 Е58.05.2019 г. Установено е, че на територията на проверяваният обект е разположена 1 бр. бензинова колонка за дизелово гориво, която колонка се използва само за транспортни средства на проверяваното дружество, като всеки водач, зарежда дизелово гориво от колонката сам, посредством чип. Всички тези констатации са обективирани в протокол за проверка на обект № 0065878/22.03.2023 г.   При документалната проверка са извършени допълнителни действия относно установено наличие на вписване на лицето и посочения обект в публичния регистър в сайта на Министерството на икономиката и индустрията, като такова не е установено. Предвид спецификата на проверявания обект, на основание чл. 13, ал. 1 и чл. 37, ал. 3 от ДОПК с Протокол за извършена проверка в обект № 0065886/25.04.2023 г. от проверяваното лице е изискано да представи за целите на проверката Удостоверение ПО реда на чл. 16, ал. З от ЗАРИДСНПНП  . Съгласно Протокол за извършена проверка в обект № 0065888/03.05.2023г. на „АЛЛТРАК -ТРАНСПОРТ“ ООД от проверяваното лице са представени в НАП: Заявление с  вх.№ 05-01-322/27.04.2023г. подадено ДО Министерство на икономиката и индустрията,   Декларация от представляващ дружеството от 03.05.2023 г., че същото осъществява дейност от 2004г., притежава и стопанисва ведомствения обект, находящ се в гр. Търговище, ул. „Хан Аспарух“ № 2 от месец февруари 2015 г.;   Писмени обяснения от представляващ.

АО е приел, че основната дейност на „АЛЛТРАК - ТРАНСПОРТ“ ООД е транспортни услуги. За дружеството не е установена   регистрация като земеделски производител. В бензиностанцията зареждат само собствени на дружеството транспортни средства, които осъществяват транспортната дейност. Дружество „АЛЛТРАК „ТРАНСПОРТ“ ООД е подало в Министерство на икономиката и индустрията Заявление с вх.№ 05-01-322/27.04.2023 г. за вписване в Регистъра на лицата " осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт й продукти от нефтен произход за обект, находящ се в гр. Търговище, ул. „……“ №...   „АЛЛТРАК -ТРАНСПОРТ“ ООД не притежава Удостоверение по реда на чл. 16, ал. 3 от ЗАРИДСНПНП и същото не фигурира в регистъра, воден от Министерство на икономиката и индустрията, за лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, за извършване на дейността „търговия на дребно с нефт и продукти от нефтен произход“. Дружеството осъществява икономическа дейност, свързана с нефт и продукти от нефтен произход, която попада в обхвата на чл. 2, ал. 1, г. 2 от  ЗАРИДСНПНП без да притежава активна регистрация по реда на чл. 16 от същия закон. При извършената проверка е констатирано и, че същото не попада сред изключенията посочени в чл.3, ал.2 от  ЗАРИДСНПНП. С оглед горното, „АЛЛТРАК - ТРАНСПОРТ“ ООД с ЕИК ********* е извършвало икономическа дейност по смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП   , в обект по смисъла на § 1, т. 7 от ДР на същия закон, без да притежава регистрация по реда на същия закон и да е вписано в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, с което е нарушило разпоредбата на чл. 3, ал. 1 във връзка с чл. 17, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП .

Като доказателство за резултатите от проверките на основание чл. 110, ал. 4 във вр. с чл. 50, ал. 1 от ДОПК са съставени Протокол за извършена проверка: сер, АА №  0065878/22.03.2023 г., Протокол за извършена проверка: сер, АА № 0065886/25.04.2023 г.и Протокол за извършена проверка: сер, АА № 0065888/03.05.2023 г., ведно със събраните към тях писмени доказателства: Блок-схема на ЕСФП, Служебен бон Ниво на резервоарите, Дневен отчет от 22.03.2023 г., Дневен отчет № 0001478/22.03.2023 г., КЛЕН, Декларация от заето лице, Заявление с вх.№ 05-01-322/27.04.2023 г., Декларация от представляващ от 03.05.2023г., Писмени обяснения от представляващ.

Прието е, че „АЛЛТРАК - ТРАНСПОРТ“ ООД за извършваната от него икономическа дейност по смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП , в обект по смисъла на § 1, т. 7 от ДР на същия закон, не е спазило установения ред за регистрация и вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Нарушена е разпоредбата на чл. 3, ал. 1 във връзка с чл. 17, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП . Установеното извършено нарушение на чл. 3, ал. 1 във връзка с чл. 17, ал.1 от ЗАРИДСНПИНП, осъществява състава, на чл. 29, ал. 1 от  ЗАРИДСНПНП  и се явява основание по смисъла на чл. 28, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП  за прилагане на принудителна административна мярка. Съгласно чл. 28, ал. 2 от ЗАРИДСНПНП когато нарушението е за отделна дейност по чл. 2, ал. 1 или отделен обект на контролираното лице, преустановява се само съответната дейност, съответно се запечатва само съответният обект. Предвид изложеното и на основание чл. 28, ал. 1 във връзка с ал. 2 от Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, е наложена  ПАМ запечатване на ведомствена бензиностанция, находящ се в гр. Търговище, ул. „Хан Аспарух“ № 2, стопанисван от „АЛЛТРАК - ТРАНСПОРТ” ООД, в който се извършва дейността по чл. 2,ал. 1 от ЗАРИДСНИНП,и забрана за достъп до него за срок: до вписване в регистъра по чл. 16, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП  на основание чл.28, ал, 1 във връзка с ал. 2 от ЗАРИДСНПНП.    

Прието като доказателство е Удостоверение № 2804 от 05.05.2023 г. , с което Министерството на икономиката и индустрията удостоверява, че „Аллтрак Транспорт“ ООД, ЕИК ********* е вписано в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.

Със заповед №ЗЦУ-1148/25.08.2020 г. на изпълнителния директор на НАП на основание чл.10, ал.1, т.1 от ЗНАП, чл.186, ал.3 и ал.4 от ЗДДС, чл.28 от ЗАРИДСНПНП и чл.81, ал.1 от АПК органът е определил директорите на дирекции „Контрол“ в ТД на НАП и началниците на отдели „Оперативни дейности“ в дирекция „Оперативни дейности“ и ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП да издават заповеди за налагане на ПАМ запечатване на обект.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените писмени доказателствени средства и материалите по адм.д.

С оглед установената фактическа обстановка по делото, съдът намира жалбата за допустима. Подадена е от представител на надлежен правен субект по см. на чл.147, ал.1 от АПК. Адресат на оспорената заповед е жалбоподателя, което обстоятелство го определя като легитимирано лице за нейното оспорване. Заповедта е с утежняващ за адресата характер. Оспорването е осъществено в срока по чл.149, ал.1 от АПК пред компетентния административен съд, съгласно чл.133, ал.1 от АПК.

Разгледана по същество, при условията на чл.168 и чл.169 от АПК, жалбата е основателна. Съображенията за това са следните:

 Съгласно чл. 26, ал. 1 и ал. 2, т. 3 от ЗАРИДСНПНП, контролът по спазване изискванията на закона се осъществява поотделно или заедно от длъжностни лица, определени от органите на Министерството на икономиката, Министерството на вътрешните работи, Националната агенция за приходите, Агенция "Митници", Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и Българския институт по метрология. При осъществяване на контролните им функции длъжностните лица по ал. 1 имат право да запечатват помещения и обекти при извършване на дейности по този закон в нарушение на условие, установено в глава втора или без регистрация. По силата на заповед №ЗЦУ-1148/25.08.2020г. този орган е осъществил делегацията, определяйки началниците на отдели „Оперативни дейности“ в дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП като органи по издаване на заповеди за налагане на ПАМ от вида на процесната. Издателят на заповедта е орган по осъществената делегация. Оспорената заповед е подписана от органа с отбелязване на неговите имена, длъжност и заповед за оправомощаване. Изложеното обосновава извод за компетентност на органа, произтичаща от надлежно осъществена делегация.    

Заповедта съответства на предвидената за нея мотивирана писмена форма.  Актът съдържа реквизитите по чл.59, ал.2 от АПК относно наименованието на органа – издател, неговият адресат, фактически и правни основания, ясна разпоредителна част, дата на издаване и подпис на лицето с означена длъжност.

По силата на чл. 28, ал. 1 и ал. 2 от ЗАРИДСНПНП , в случай че лице извършва дейност по чл. 2, ал. 1 в нарушение на условие, установено в глава втора или без регистрация, длъжностни лица, определени по чл. 26, ал. 1, издават заповед за преустановяване на дейността на съответното лице и запечатване на предприятието му до изпълнение на съответното условие за извършване на дейността, съответно до регистрацията на лицето за извършване на дейността. Когато нарушението е за отделна дейност по чл. 2, ал. 1 или отделен обект на контролираното лице, преустановява се само съответната дейност, съответно се запечатва само съответният обект. В разглеждания казус е безспорно, че жалбоподателят извършва дейност по смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП . Съгласно тази разпоредба, икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, са: 1. търговия на едро с нефт и продукти от нефтен произход; 2. търговия на дребно с нефт и продукти от нефтен произход; 3. съхраняване на нефт и продукти от нефтен произход извън данъчни складове или складови стопанства на регистрирани получатели по смисъла на Закона за акцизите и данъчните складове; 4. транспорт на нефт и продукти от нефтен произход; 5. пълнене на бутилки с втечнени нефтени газове (LPG) извън данъчни складове и 6. дистрибуция на бутилки с втечнени нефтени газове (LPG). Според чл. 3, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП , всяко лице, което осъществява дейност по чл. 2, ал 1, подлежи на регистрация по този закон.

При упражняване на оперативната си самостоятелност относно срока на наложената ПАМ органът следва да съобрази цялостното поведение на контролирания търговски обект – както установените при конкретната проверка обстоятелства, така и неговата коректност към бюджета чрез наличие на други нарушения на фискалната дисциплина или непогасени публични задължения. Констатираното нарушение следва да бъде съобразено с цялостното поведение на търговеца при индивидуализиране на продължителността на мярката по смисъла на чл. 6 АПК. Такава индивидуализация в случая не е направена. Видно от Удостоверение № 2804 от 05.05.2023 г. , с което Министерството на икономиката и индустрията удостоверява, че „Аллтрак Транспорт“ ООД, ЕИК ********* е вписано в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Предвид изложеното не може да се приеме, че обжалваната заповед съдържа мотиви, предвид разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, което представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила – по арг. на чл. 146, т. 3 от АПК.

От страна на жалбоподателя е наведено и оплакване за неправилно прилагане на принудителната административна мярка в унисон с целите, регламентирани в чл. 22 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и с принципа за съразмерност, прогласен с чл. 6, ал. 2 от АПК. Съгласно чл. 22 от ЗАНН, за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях могат да се прилагат принудителни административни мерки. В правната теория класификацията на видовете принудителни административни мерки основана на критерия непосредствено предназначение на мярката, са обособени в три вида групи: мерки, насочени към предотвратяване на административни и други правонарушения-превантивни административни мерки; мерки, чието предназначение е да преустановят продължаването на започнали правонарушения - преустановителни административни мерки; мерки, насочени към отстраняване на вредните последици от вече извършени правонарушения, към възстановяване на неправомерно измененото с нарушението фактическо и правно състояние-възстановителни административни мерки. Преустановителните принудителни административни мерки са предназначени да преустановят продължаването на вече започнали правонарушения. Мярката е преустановителна само, ако нарушението е започнало, но не е приключено в момента на издаване на мярката. Възстановителните принудителни административни мерки са насочени към отстраняване на вредните последици от административните-а в нормативно установените случаи-и от други правонарушения. Възстановителните мерки се налагат за отстраняване на реално настъпили материално изразени вредни последици за някого и са предназначени към премахването на настъпили увреди като се цели възстановяване на старото положение.

В обобщение следва да се посочи, че принудителните административни мерки са една от проявните форми на властническата гаранция за точно осъществяване на надлежно, нормативно установено, материално правило за поведение, било като изключат предпоставките, то да бъде нарушено, било като преустановят деянията, предприети в нарушение на същото или пък изключат предпоставките за настъпване на вредни последици от неправомерното деяние или респективно имат за последица, отстраняване на вече настъпили вредни последици от такова деяние. Тези мерки, по правното си естество не съставляват административни наказания, макар и да са форма на административна принуда. Ето защо, действието на наложената административна мярка е обосновано и допустимо единствено до момента, до който тя има за фактическа последица, предотвратяване и преустановяване на нарушението, съответно предотвратяване или отстраняване на вредните последици от същото. От момента, в който не съществува опасност материалното правило за поведение да бъде нарушено или от който противоправното поведение е преустановено, прилагането на принуда, ще е в пряко нарушение на една от проявните форми на принципа за съразмерност, установена в чл. 6, ал. 2 от АПК, съобразно която административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. Прилагането на принудителната административна мярка не    кореспондира с принципа за съразмерност, прогласен с чл. 6, ал. 2 АПК.

 Датата на издаване на процесната ПАМ и удостоверение № 2804 от 05.05.2023 г., с което Министерството на икономиката и индустрията удостоверява, че „Аллтрак Транспорт“ ООД, ЕИК ********* е вписано в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход  на практика съвпадат. Посоченото налага извод, че акта е постановен без да са били изяснени всички факти по случая.

Изложеното налага извода, че при прилагането на ПАМ е допуснато съществено нарушение на административнопроизовдствените правила, което е довело до неправилно приложение на материалния закон и несъответствие с преследваната цел в нарушение на чл. 146, т. 3 и чл. 6, ал. 2 от АПК, поради което на основание чл. 172, ал. 2 от АПК оспорената заповед следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

На основание чл.143, ал.1 във вр. с §1, т.6 от ДР на АПК, НАП дължи заплащане на жалбоподателя на деловодни разноски за заплатена ДТ в размер на 550 лв.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  по жалба на „Аллтрак Транспорт“ ООД, ЕИК *********, представлявано от С. A.   Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 92-ФК/05.05.2023 г.    на началник отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която е разпоредено запечатване на търговски обект: ведомствена бензиностанция, находящ се в гр. Търговище, ул. „….“ № .., стопанисван от „АЛЛТРАК - ТРАНСПОРТ” ООД с ЕИК *********, в който се извършва дейността по чл. 2,ал. 1 от ЗАРИДСНПНП  и забрана за достъп до него за срок: до вписване в регистъра по чл. 16, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП .

ОСЪЖДА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ /НАП/ да заплати на  Аллтрак Транспорт“ ООД, ЕИК125552178 деловодни разноски в размер на 550 лева.  

Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС в 14-дневен срок получаване на съобщенията за изготвянето му.

Решението да се съобщи на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: