Решение по дело №75/2021 на Районен съд - Чепеларе

Номер на акта: 50
Дата: 15 юли 2021 г. (в сила от 23 ноември 2021 г.)
Съдия: Славка Иванова Кабасанова
Дело: 20215450200075
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 май 2021 г.

Съдържание на акта

Решение № 50/15.07.2021г. по АНД № 75/2021г.

Съдия докладчик: Славка Кабасанова

Производство е по реда на чл.59 ЗАНН.
Образувано е по постъпила жалба от Ф. К. Д. ЕГН ..., постоянен адрес: гр.Ч., ул.„....." № ...,
против наказателно постановление № 6/26.04.2021 г. на директора на Регионална дирекция
по горите гр.Смолян, с което за нарушение на чл.108, ал.3 от Закона за горите във връзка с
чл.61 от Наредба №8/05.08.2011 г. за сечите в горите, във връзка с чл.47, ал.2 и ал.3 от
Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите, във връзка с чл.12б, ал.1, т.5 от Наредба
№1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, на основание чл.257, ал.1,
т.1 от ЗГ, му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лева. Моли
наказателното постановление да бъде отменено, поради допуснати съществени процесуални
нарушения в хода на административно-наказателното производство.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно и своевременно призован, не се явява, от
негово име жалбата поддържа пълномощникът му адв.Р..
Ответникът по жалбата, редовно и своевременно призован, в съдебно заседание се
представлява от юрисконсулт Д.Ш., която взема становище за законосъобразност на
наказателното постановление и моли съда да го потвърди.
РП Смолян- ТО Чепеларе, редовно и своевременно призована, не изпраща представител в
съдебно заседание и не ангажира становище.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по отделно и в
тяхната съвкупност и като взе предвид становищата и доводите на страните, съдът
приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в срок, а разгледана по същество,
се явява основателна.
На 13.11.2020г. горските инспектори М.М. и Ю.А., служители на РДГ гр.Смолян, свидетели
по делото, извършили проверка на сечище в отдел ..., подотдел „...”, имот № ..., землище с.Б.,
общ.Ч., обл.С., недържавни горски територии, собственост на Д.Б., С.Б. и К.Б. (ревир ....).
Констатирали, че в посочения подотдел е налице „висока“ сеч на множество маркирани
дървета, като височината на пъна е над 1 м.
Свидетелите проверили, че за тази горска територия е издадено позволително за сеч №
0571919/13.08.2020г. на Ф. К. Д., представител на „...." ЕООД гр.Ч., като срока за сеч е от
17.08.2020г. до 30.12.2020г. Проверяващите се свързали с жалбоподателя и той се явил в
офиса на РДГ гр.Смолян в гр.Чепеларе. Запознали го с констатациите от проверката и
съставили в негово присъствие Констативен протокол № 109619/109620/13.11.2020г., копие
от който му бил връчен за сведение и предприемане на действия по отстраняване на
констатираните нарушения- да се отрежат пъновете съгласно изискванията за височина по
чл.47, ал.2 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите. Жалбоподателят заявил, че до 3-4
дни нарушението ще бъде отстранено.
През следващия месец свидетелите М.М. и Ю.А. извършили още две теренни проверки - на
03.12.2020г. и на 31.12.2020г. в отдел ..., подотдел „...”, имот № ..., землище с.Б., но пъновете
не били отрязани на по-ниска височина. На 03.12.2020 г. те измерили диаметъра и
височината на „високо“ отрязаните 25 бр. дървета. Номерирали ги и ги обозначили със
спрей. За така установеното съставили констативни протоколи № 109880/109881 от
03.12.2020г. и № 109892/109893/109894 от 31.12.2020г.
На база тези констатации проверяващите изискали досието на насаждението по чл.64, ал.1
от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите, от инж.М.Ч., в качеството й на лице по
чл.108 от Закона за горите. Оригиналът на досието бил получен в РДГ-Смолян на
13.01.2021г. с писмо вх.№ РДГ 13-286/13.01.2021 г. В него била установена липса на
приложени документи, които да удостоверяват предприети от страна на Ф.Д. действия за
1
привеждане на височината на пъновете на 25-те броя дървета в съответствие с изискванията
на нормативната уредба.
Свидетелят Ю.А. съставил против Ф.Д. акт за установяване на административно нарушение
Серия М № 101402 от 28.01.2021 г, за това, че в качеството му на лице вписано в
публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика /лице по чл.108, ал.2 от Закона
за горите/, на което е издадено позволително за сеч № 0571919/13.08.2020г. за отдел ...,
подотдел „...”, имот № ..., землище с.Б., недържавни горска територии, собственост на Д.Б.,
С.Б. и К.Б. (ревир ....), в качеството му на лице, вписано в публичния регистър за
упражняване на лесовъдска практика, на което е издадено Позволително за сеч № 0571919
от 13.08.2020г. не е упражнил контрол чрез бездействието си, като не е следил за спазването
на правилата за сеч при добив на дървесина, видно от липсата на приложени в досието на
насаждението документи доказващи извършени проверки - констативни протоколи,
актове за установяване на административни нарушения или други съставени от него
документи за извършени проверки, в резултат на което е допусната сеч на 25 броя дървета
от дървесен вид смърч, на които пъновете са със следните диаметри и височини, измерени
от горната страна на склона и набелязани с пореден номер с червен спрей: № 1-d-50 cm и
h-130см.(вместо допустимото 12,5см.), № 2-d-50см. и h -130см.(вместо допустимото
12,5см.), № 3-d-50см. и h-95см.(вместо допустимото 12,5см.), № 4-d-47см. и h-140см.(вместо
допустимото 11,75см.), № 5-d-50см, и h-100см.(вместо допустимотo 12,5см.), № 6-d-37см. и
h-100см.(вместо допустимото 9,25см.), № 7-d-67см. и h-80см,(вместo допустимото
16,75см.), № 8-d-39см. и h-130см.(вместо допустимото 9,75см.), № 9-d-33см. и h-50см.
(вместо допустимото 8,25см.), № 10-d-30см, и h-60см.(вместо допустимото 7,5см.), № 11-d-
69см. и h-80см. (вместо допустимото 17,25см.), № 12-d-78см. и h-80см.(вместо допустимотo
19,5см.), № 13-d-58см. и h-75см.(вместо допустимото 14,5см.), № 14-d-45см. и h-80см.
(вместo допустимото 11,25см.), № 15-d-47см. и h-60см.(вместо допустимото 11,75см.), № 16-
d-36см. и h-90см.(вместо допустимото 9,0см.), № 17-d-38см. и h-90см.(вместо допустимото
9,5см.), № 18-d-40см. и h-80см. (вместо допустимото 10,0см.), № 19-d-51см. и h-100см.
(вместо допустимотo 12,75см,), № 20-d-30см. и h-110см.(вместо допустимото 7,5см.), № 21-
d-60см. и h-100см.(вместo допустимото 15,0см.), № 22-d-31см. и h-140см.(вместо
допустимото 7,75см.), №23-d-40см. и h-140см.(вместо допустимото 10,0см.), № 24-d-38см. и
h-80см. (вместо допустимото 9,5см.), № 25-d-48см. и h-70см.(вместо допустимото 12,0см.),
чиито височини на пъновете не съответстват на установените височини с чл.47, ал.2 от
Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите, определящ височината на пъна, мерена от
горната му страна да не надвишава 5см.-за пънове с диаметър до 20см. и една четвърт от
диаметъра му-за пъновете с диаметър над 20см. и без да са определени като обосновано
изискване за височината на пъна с технологичния план и позволителното за сеч, съгласно
чл.47 ал.3 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите- нарушение на чл.108, ал.3 от
Закона за горите, във връзка чл.61 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите, във връзка
с чл.47, ал.2 и ал.3 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите, във връзка чл.12б, ал.1, т.5
от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола и опазване на горските територии. В АУАН било
посочено, че нарушението е извършено от нарушителя в периода от 17.08.2020г. до
03.12.2020г. Той бил съставен в сградата на РДГ в гр.Смолян в присъствието на Ф.Д., който
бил поканен с писмо, бил подписан от нарушителя и копие от него му било предоставено.
При съставяне на акта присъствал и свидетеля М..
Въз основа на него било издадено обжалваното наказателно постановление № 6/26.04.2021
г. на директора на Регионална дирекция по горите гр.Смолян, с което за нарушение на
чл.108, ал.3 от Закона за горите във връзка с чл.61 от Наредба №8/05.08.2011 г. за сечите в
горите, във връзка с чл.47, ал.2 и ал.3 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите, във
връзка с чл.12б, ал.1, т.5 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските
територии, на основание чл.257, ал.1, т.1 от ЗГ, на жалбоподателя е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 300 лева.
2
Жалбоподателят депозирал писмени възражения пред административнонаказващия орган
срещу съставения му АУАН по реда на чл.44 ал.1 ЗАНН.
Според разпоредбата на чл.108, ал.3 ЗГ, лицето по ал. 2, на което е издадено позволителното
за сеч, упражнява контрол и взема мерки за предотвратяване и спиране на незаконни
действия по извършването на добива на дървесина, както и за транспортирането на
остатъците от сечта, по ред, определен с наредбата по чл. 148, ал. 11, до освидетелстване на
сечището, като според нормата на чл.61 от Наредба № 8/05.08.2011г. за сечите в горите, до
освидетелстване на сечището лицето, на което е издадено позволително за сеч, носи
отговорност и осъществява контрол по спазване изискванията на чл.47 и 48, както и за
изпълнение на технологичния план за добив на дървесина. От своя страна разпоредбите на
чл.47 ал.2 и ал.3 от Наредба № 8/05.08.2011г. за сечите в горите, предвиждат следното
задължение за лицата, извършващи добив на дървесина: при провеждане на сечи в горите за
издънково възобновяване дърветата се секат ниско до земята; височината на пъна, мерена от
горната му страна, не трябва да надвишава 5 см - за пънове с диаметър до 20 см, и една
четвърт от диаметъра му - за пъновете с диаметър над 20 см. Съгласно ал.3 на същата
разпоредба при провеждане на сечи извън случаите по ал. 2 с позволителното за сеч и/или с
технологичния план за добив на дървесината може да се въведе друго обосновано изискване
за височината на пъна, както и определяне на места в насаждението, където се прилагат
конкретни норми за височината на пъна.
В чл. 12б ал.1 т.5 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските
територии, лицата по чл.108, ал.2 ЗГ след получаването на позволителното за сеч са длъжни
да следят за спазването на сроковете и правилата за сеч.
Видно от технологичния план за процесното насаждение, в него не е предвидено при сечта
височината на пъна да е около и над 1 м.
Съгласно разпоредбата на чл.257, ал.1, т.1 от ЗГ с глоба от 300 до 5000 лева се наказва, ако
не е предвидено по-тежко наказание длъжностно лице или лице упражняващо лесовъдска
практика, което не изпълни или изпълни несвоевременно задължение или контролни
правомощия възложени му в този закон, подзаконовите актове по прилагането му, както и
решения, и предписания, основани на тях.
Според съда издадения санкционен акт е незаконосъобразен, в него е допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила, водещо до невъзможност на жалбоподателя да
организира защитата си срещу него- неправилно е посочен периода, в който е извършено
нарушението 17.08.2020 г. - 03.12.2020 г.
Не се спори и от представеното удостоверение №1476-1/ 27.04.2012 г. на ИАГ е видно, че
жалбоподателят е регистриран в публичния регистър на лицата упражняващи лесовъдска
практика. От показанията на свидетелите по делото, които съдът кредитира като
еднопосочни и взаимно допълващи се, безспорно се установява, че като лице, на което е
издадено позволително за сеч № 0571919/13.08.2020г. в срока за сеч 17.08.2020 г. -
30.12.2020 г. той не е изпълнил контролните правомощия възложени му в чл.108 ал.3 ЗГ, вр.
с чл. 12б ал.1 т.5 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските
територии и чл.61 вр. с чл.47 ал.2 и ал.3 от Наредба № 8/05.08.2011г. за сечите в горите.
Нарушението е извършено от Д. чрез бездействие. Той е следвало да контролира процеса на
дърводобив и спазване на правилата за сеч, по-конкретно за височината на пъна. Видно от
досието на насаждението липсват доказателства за извършвани проверки на терен от
жалбоподателя, като констативни протоколи и др. Следва да се има предвид, че тези
контролни правомощия той е следвало да осъществява по отношение на трети лица- тези на
които е възложена фактически сечта. Доколкото позволителното за сеч е предвиждало тя да
се извърши до 30.12.2020г., именно до този момент Д. е следвало да осъществява
контролните си правомощия. Възможно е сечта фактически да е приключила през месец
октомври или ноември 2020 г., но доколкото самите проверяващи са изчакали срока на
позволителното за сеч да изтече, в който период е било възможно и допустимо Д. да укаже
3
отстраняване на нарушението на извършващите сечта, съдът намира, че неправилно като
период на нарушението е посочен интревала 17.08.2020 г. - 03.12.2020г., вместо този от
17.08.2020 г. - 30.12.2020г. Налага се извода, че въпреки че Ф.Д. е извършил нарушение,
санкционния акт следва да се отмени. Доколкото периода, в който в НП и акта се сочи, че е
трябвало, а не е извършил контрол върху сечта, не съвпада с този по позволителното за сеч,
АНО следваше да изложи аргументи защо счита, че контролната дейност е следвало да се
извърши до 03.12.2020 г. С тази неяснота относно периода, в който на жалбоподателя се
вменява извършване на нарушение, съдът намира, че е нарушено правото му на защита.
За пълнота на изложението, следва да се отбележе следното:
В жалбата се сочи, че неправилно в акта и НП е цитирана като нарушена нормата на чл.12б
ал.1 т.5 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, тъй
като касае контрол по спазването на правилата за сеч. Съдът не споделя този довод. Следва
да се има предвид, че изискванията за сеч на пъна на определена височина са част от
правилата за сеч.
На следващо място, Ф.Д. твърди, че липсата на покана да присъства на теренните проверки
на служителите на РДГ е съществено процесуално нарушение. Задължение за отправяне на
такава покана обаче не е предвидено в ЗГ и наредбите по приложението му. Сочи, че сечта е
приключила фактически през месец октомври 2020 г. и представя превозни билети в тази
насока, но този факт не санира отговорността му по отношение състоянието на сечището в
срока на действие на позволителното за сеч, който е 30.12.2020 г.
Поради гореизложеното, съдът намира издаденото срещу Ф.Д. НП за незаконосъобразно. То
следва да бъде отменено и с оглед изхода на делото на жалбоподателя следва да се присъди
възнаграждение в размер на 300лв.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 6/26.04.2021 г. на директора на Регионална
дирекция по горите гр.Смолян, с което на Ф. К. Д. ЕГН ..., постоянен адрес гр.Ч., ул.„....." №
…., за нарушение на чл.108, ал.3 от Закона за горите във връзка с чл.61 от Наредба
№8/05.08.2011 г. за сечите в горите, във връзка с чл.47, ал.2 и ал.3 от Наредба
№8/05.08.2011г. за сечите в горите, във връзка с чл.12б, ал.1, т.5 от Наредба №1/30.01.2012г.
за контрола и опазването на горските територии, на основание чл.257, ал.1, т.1 от ЗГ е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лева.
ОСЪЖДА Регионална дирекция по горите гр.Смолян ДА ЗАПЛАТИ на Ф.К.Д., разноски по
делото представляващи адвокатско възнаграждение в размер на 300лв.
Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд град Смолян.
4