Р Е Ш Е Н И Е
№ 260190 Година 2022, 10.05
гр.Бургас
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Бургаски окръжен съд, II-ро Гражданско отделение, V-ти въззивен състав
На четвърти април две хиляди и двадест и втора година
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:Вяра КАМБУРОВА
ЧЛЕНОВЕ:Галя БЕЛЕВА
мл.с.Димитър
СТОЯНОВ
Секретар Таня Михова
като разгледа докладваното от съдия
В.Камбурова
въззивно гражданско дело номер 1495 по описа за 2020 година,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 258 и сл. от ГПК и е образувано по въззивна жалба на
ГД“Пожарна безопасност и защита на населението“
на МВР чрез процесуален
представител Татяна Стойкова-ст.юрисконсулт отдел ПНО при ГДПБЗН-МВР, против
Решение № 824/04.03.2020г., постановено по гр.д.№ 8690/2019г. по описа на
Бургаски районен съд, с което въззивникът
е осъден да заплати на С.В.С. с ЕГН
**********, с адрес *** 8000, ***, сумата от 1883,64 лева, от която 1664,73
лева-главница, представляваща неплатено брутно допълнително възнаграждение за
положен извънреден труд от 237 часа за периода от 01.10.2016 г. до 30.09.2019
г. на изпълняваната длъжност „командир на екип“ в СПБЗН при Регионална дирекция
„Пожарна безопасност и защита на населението“-Бургас към Главна дирекция
„Пожарна безопасност и защита на населението”-МВР и 218,91 лева-обезщетение за
забавеното плащане на главницата/мораторна лихва/ за периода от 01.02.2017г. до
10.10.2019 г., заедно със законната лихва върху главницата от предявяването на
главния иск-11.10.2019 г. до окончателното изплащане на
задължението;въззивникът-ответник Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита
на населението”-МВР е осъдена да заплати на С.В.С. направените по делото
разноски, в размер на 500лева;въззивникът е осъден да заплати в полза на
бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд-Бургас, разноски по делото
от 316,59 лева.
Въззивникът твърди, че решението на БРС е неправилно поради нарушение на материалния закон,
както и е необосновано. Твърди се на първо място, че бил неправилен извода на съда, че за исковия
период действало правилото на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407 и че тя
запазила действието си след постановеното решение по адм. Д.№ 5450/2016г. на
ВАС до приемане на новата Наредба №
8121з-776, за което се излагат подробни съображения. Проследява се действието на Наредба №
8121з-407/11.08.2014г. за превръщане на нощните часове в дневни с коефициент
0,143,както и текстовете и действието на Наредба № 8121з-592/25.05.2015г.;
Наредба № 8121 з-776/29.06.2016г. и Наредба № 8121з-908/02.08.2018г. Излагат се
подробни и обстоятелствени съображения за това, че съдът неправилно субсидиарно
приложил в процесния казус разпоредбите
на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата,като за това е
проследена и нормативната история на законодателството/ЗМВР, КТ, ЗДСл /;
изтъкнати са доводи за това, че според чл. 187,ал.3,изр.последно от ЗМВР
продължителността на нощния труд по ЗМВР е осем часа, а не седем часа, както е
за работещи по трудово правоотношение. В допълнение се прави преглед на
правната уредба за обосноваване на твърдението за неприложимост на общата
уредба на трудовите правоотношения към служебните правоотношения на държавните
служители, назначени по чл.142,ал.1,т.1 от ЗМВР-полицейски органи и органи на
пожарна безопасност и защита на населението, какъвто бил ищеца.Проследена е
нормативната уредба за заплащане на възнаграждения, натурални престации и
работното време на държавните служители в
МВР. Проследена е и нормативната история на законодателството/ЗМВР, КТ,
ЗДСл /; изтъкнати са доводи за това, че според чл. 187, ал.3,изр.последно от ЗМВР продължителността на нощния труд по ЗМВР е осем часа, а не седем часа,
както е за работещи по трудово правоотношение. Това била идеята на законодателя
и смисъла на тази норма; иначе тя би била напълно излишна, тъй като и по КТТ; и
по ЗДСл и по ЗМВР и други специални закони трудът, полаган между 22.00 часа и
06.00 часа бил нощен труд. Според въззивникът
дори и да се приложи НСОРЗ,то отново не следва да се удовлетворява
претенцията на ищеца, тъй като отношението 8ч/7ч /т.е. дневен към нощен труд/
действително е равно на коефициента 1,143, при което за 7 часа нощен труд
работникът получава възнаграждение като за 8 часа дневен труд- т.е. липсва
извънреден труд по смисъла на чл.143, ал.1 КТ. Сочи, че в този смисъл били
мотивите на РС-Велико Търново по Решение, постановено по гр.д.№ 2283/2019г., като
се посочват и други решения/както на БРС, така и на РС-Несебър/.Посочени са и конкретни
решения на съдилища в РБ, които приемат, че било неприложимо гражданското законодателство и на НСОРЗ по
отношение на служителите на МВР; доводи за това се съдържали и в писмена правна консултация на проф.Васил
Мръчков. Изтъкват се конкретни
съображения и по събраните от първоинстанционния съд доказателства по делото, каквато
е изслушаната пред РС-Бургас СИЕ, за която се твърди, че отразявала общия брой часове положен от
ищеца нощен труд, без да държи сметка, че той бил по-голям от този,
който е положен по графици за дежурства. По този начин с постановеното решение
съдът присъдил на ищеца в повече, като не отчел, че положения нощен труд,
по-скоро част от него, вече бил заплатен като извънреден труд. Относно
присъдените лихви заявява, че поддържа становището си, изразено в писмения
отговор по исковата молба. Моли отмяна на обжалваното решение и постановяване
на друго такова, с което предявения иск бъде отвърлен. В случай, че съдът не
приеме мотивите по тази жалба и не отхвърли иска изцяло, моли при постановяване
на решението да бъде взето предвид, че през периода 01.01.2018г.- 17.07.2018г.
трудът на работещите по КТ при сумирано отчитане на работното време е отчитан
без превръщане на нощните часове в дневни, съгласно редакцията на нормата на
чл. 9г през този период от НРВПО/ обн. ДВ бр. 41/2017г./. Заявява възражение за
прекомерност на адв. възнаграждение на въззивника в случай, че същият ползва
адв.защита и моли да се намали до еднократния размер, предвиден в Наредба
№1/2004г. поради липса на фактическа и правна сложност по делото.;моли за
присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение в
минимален размер.
Препис от въззивната жалба е връчена за писмен отговор
на въззиваемия, който чрез адвокат Николай Тодоров Кокалов от САК предявява писмен отговор с подробно развити
съображения за неоснователност на същата. Моли се потвърждаване на
първоинстанционното решение и присъждане на съдебно-деловодни разноски .
Въззивната
жалба е подадена от легитимирано лице, против акт на съда, подлежащ на
обжалване, в законовия срок и с платена по сметка на БОС държавна такса, поради
което е допустима.
Бургаският
окръжен съд, при служебната проверка на обжалваното решение, извършена на
основание чл.269 от ГПК, не установи съществуването на основания за нищожност
или недопустимост на същото, поради което намира, че то е валидно и допустимо. След като прецени твърденията на
страните, с оглед събраните по делото доказателства и разпоредби на закона, съдът намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
Районният съд е
квалифицирал исковете като такива с правно основание чл. 178, ал.1, т.3, вр.
чл.187, ал.5, т.2, чл.188, ал.2 от ЗМВР
и чл.86 ЗЗД.
Производството
пред първата инстанция е започнало по искова молба, подадена от С.В.С., чрез
пълномощника адв.Кокалов, срещу ГД „Пожарна безопасност и защита на
населението“, с която се претендира да бъде осъден ответника да заплати на
ищеца сумата от 1440,00 лв., представляваща дължимото и неизплатено
допълнително трудово възнаграждение за положен извънреден труд от 240 часа, за
периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., които часове са разликата между
заплатен нощен труд и преизчисления такъв с коефициент 1,143, отчетен като
извънреден, ведно със законната лихва върху присъдената сума от депозиране на
исковата молба до окончателното ѝ изплащане; сумата от 212,00 лв.,
представляваща мораторна лихва върху главницата от датата на възникване на задължението
за всеки отчетен период, считано от първо число на месеца, следващ месеца на
дължимото плащане, до датата на предявяване на иска. Претендират се направените
съдебно-деловодни разноски.
Твърди се в
исковата молба, че ищецът е полагал труд на длъжността „командир на екип“ в
Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ - Бургас от
01.10.2016г. до 30.09.2019г., като се посочва, че същият е със статут на
държавен служител.
Посочва се, че
за процесния период ищецът е положил общо 1680 часа нощен труд, който
преизчислен с коефициент 1,143 възлиза на 1920 часа дневен труд. Сочи, че това
преизчисляване води до 240 часа труд, който следва да бъде допълнително
заплатен от ответника. Посочен и е размерът на задължението – 1440 лв.
В законоустановения
срок по чл. 131 от ГПК е депозиран отговор на исковата молба, с който
предявеният иск се оспорва по основание и размер. Посочва се, че ищецът е
държавен служител в МВР и неговото служебно правоотношение е уредено в
специалния ЗМВР, поради което е неприложима НЗОРЗ, касаеща трудовите
правоотношения на работници и служители по КТ. Сочи се, че за периода, за който
ищецът търси допълнително възнаграждение като извънреден труд са действали
Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. на
министъра на МВР, регламентиращи, че полаганите от държавните служители в МВР
часове труд през нощта не следва да надвишават сред 8 часа за всеки 24-часов
период, което съответства на чл.187, ал.3 ЗМВР, поради което няма основание да
се прилага общата НСОРЗ, а специалната разпоредба на чл.187, ал.1 и ал.3 ЗМВР.
Посочва се още, че положеният от ищеца нощен труд му е заплатен като такъв и не
се явява извънреден труд, като превръщането на часовете нощен труд в дневен е
установено единствено с цел увеличено заплащане на нощния труд, а не за
заплащане на извънреден такъв.
Оспорва се и акцесорната претенция за лихви.
За установяване
на твърдените от страните обстоятелства по делото са представени множество
писмени доказателства.
В съдебно
заседание, проведено пред първата инстанция на 30.10.2019г., ищецът е изменил
претенцията си на 1664,73 лв. за положен нощен труд от 237 часа, ведно с
мораторна лихва в размер на 218,91 лв.
Безспорно е
между страните обстоятелството, а и се установява от доказателствата по делото,
че през процесния период са били в служебно правоотношение. Друго безспорно
обстоятелство е полагането на нощен труд от страна на ищеца.
Пред първата
инстанция е изготвена и приета съдебно-счетоводна експертиза, от неоспореното
заключение, на която се установява, че за процесния период ищецът е положил 1656
часа нощен труд. Преизчислен в дневен труд с коефициент 1,143, нощният труд от
1656 часа става на 1893 часа. Разликата между преизчисления и отчетения по
протоколи положен труд е 237 часа, а общият размер на трудовото възнаграждение
за извънреден труд от 243,67 часа възлиза на 1664,73 лв. Според заключението,
на ищеца е заплатен нощен труд за 1656 часа, колкото е отчетен по протоколи.
Разликата в часовете между преизчисления с коефициент 1,143 и отчетения по
протоколи нощен труд, не е отчетена и не е заплатена от работодателя като
извънреден труд. Лихвата за забава върху сумата от 1664,73 лв., изчислена за
всеки месец поотделно от първо число на месеца, следващ месеца, за който се
дължи възнаграждението, до датата на предявяване на иска, възлиза на 218,91 лв.
При така
установените факти съдът намира следното:
По отношение на
възражението, че за държавните служители в МВР е неприложимо превръщането на
нощните часове в дневни с коефициент 1, 143:
Съгласно чл. 176
от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР) брутното месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Към основното месечно
възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения
за извънреден труд (178, ал. 1, т. 3 ЗМВР). Съгласно чл. 143, ал. 1 от Кодекса
на труда (КТ) извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със
знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител
от работника или служителя извън установеното за него работно време. Съгласно
чл. 187, ал. 1 ЗМВР, нормалната продължителност на работното време на
държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна
седмица. Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни –
подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за
тримесечен период (чл.187, ал. 3, изр. 1 ЗМВР). При работа на смени е възможно
полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не
следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл. 187, ал. 3,
изр. 3 ЗМВР). Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се
компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на
тримесечен период – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на
сто увеличение върху основното месечно възнаграждение (чл. 187, ал. 5, т. 2 вр.
ал. 6 ЗМВР).
Редът за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно
време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните
служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи (чл. 187, ал.
9 ЗМВР). За периода от 02.06.2015 г. до 29.07.2016 г. е действала Наредба №
8121з-592/25.05.2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 40 от 2.06.2015
г.), която е била отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм. д.
№ 5450/2016 г. (влязло в сила и обнародвано на 29.07.2016 г. с ДВ, бр. 59). С §
4 от заключителните разпоредби на Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. е била
отменена Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. за реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 69 от 2014 г.),
която е възстановила действието си след отмяната на подзаконовия нормативен
акт, с който е била отменена. Съгласно чл. 195, ал. 1 АПК подзаконовият
нормативен акт се смята за отменен от деня на влизането в сила на съдебното
решение. Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. е била отменена с § 4 от
заключителните разпоредби на Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 60 от 2.08.2016 г., в сила от 2.08.2016 г.).
Въз основа на изложеното относно действието във времето на релевантните за
спора подзаконови нормативни актове съдът намира, че в рамките на процесния
исков период от 01.07.2016 г. до 30.06.2019 г. са действали, както следва: 1)
за периода от 01.07.2016 г. до 29.07.2016 г. е действала Наредба №
8121з-592/25.05.2015 г.; 2) за периода от 29.07.2016 г. до 02.08.2016 г. е
действала Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г.; 3) за периода от 02.08.2016 г. до
30.06.2019г. е действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г.
Разпоредбите на
чл. 3, ал. 3 от Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., Наредба №
8121з-407/11.08.2014 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. са аналогични и
гласят, че за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през
нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават
средно 8 часа за всеки 24-часов период. В Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и
Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. липсва изрично правило, аналогично на чл. 31,
ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., съгласно който при сумирано
отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и
6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143, като полученото число се
сумира с общия брой отработени часове за отчетния период – т.е. часовете
положен нощен труд се преизчисляват с коефициент 1, 143. В разпоредбите на чл.
31 от Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. е
предвидено, че отработеното време между 22,00 и 06,00 ч. се отчита с протокол,
като са посочени лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на
отчитане на броя отработени часове. При липсата на специално правило, което да
определи методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при
сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в
МВР, съдът намира, че е налице нормативна празнота, която следва да се
преодолее чрез субсидиарното приложение на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ). Съгласно това общо
правило при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат
в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място, т.е. приложимият коефициент за
преизчисляване на нощния труд в дневен е 1, 143, получен като частно при
деление на нормалната продължителност на дневното /8 часа/ и нощното /7 часа/
работно време. Възприетият подход е в съответствие с установения правен
принцип, че при липса на специално правило, което да регулира по особен начин
конкретни обществени отношения, приложение следва да намери общото правило, което
дава обща правна уредба на съответния вид обществени отношения – в конкретния
случай тези по престиране на работна сила при сумирано изчисляване на работното
време и работа на смени, включващи времето от 22:00 ч. до 06:00 часа. Нито в
действащия ЗМВР, нито в Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. или Наредба №
8121з-776/29.07.2016 г., нито в Заповед № 8121з-791 от 28.10.2014 г. или
Заповед № 8121з-1429 от 23.11.2017 г., нито в който и да е друг нормативен акт
се съдържа правило, което по специален начин да регулира методологията за
превръщането на отработените нощни часове в дневни при сумирано изчисляване на
работното време по отношение на държавните служители в МВР. Ето защо при
липсата на такова специално правило не може да се приеме, че специалният закон
замества общия. Освен това възприемането на обратното становище би поставило
държавния служител в МВР в по-неблагоприятно положение спрямо работниците и
служителите, чиито правоотношения се регулират от КТ и НСОРЗ и които биха
получили по-високо възнаграждение за положения от тях нощен труд при сумирано
изчисляване на работното време. Ето защо,
настоящият състав намира за неоснователни изложените във въззивната жалба
възражения относно приложимостта на установения в чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ
коефициент към процесното служебно правоотношение.
Представената от
въззивника правна консултация от проф. Васил Мръчков не е годна да разколебае
горния извод. По същество в нея са изложени съображения, че по настоящия вид
казуси не са налице предпоставките, предвидени в разпоредбата на чл. 9, ал. 1
НСОРЗ. Разпоредбата на чл. 9, ал. 1 НСОРЗ обаче касае случаите на подневно
отчитане на работното време, докато в настоящия случай се касае за сумирано
изчисляване на работното време, а това е хипотеза, уредена в разпоредбата на чл.
9, ал. 2 НСОРЗ. Ето защо изложените от проф. Васил Мръчков съображения относно
приложението на чл. 9, ал. 1 НСОРЗ са напълно неотносими към настоящия казус,
който касае приложението на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ.
Неоснователни са
доводите, че положеният от ищеца часове нощен труд следва да бъде заплатени
само с по 0,25 лева на час. На държавните служители в МВР се изплащат
допълнителни възнаграждения за полагане на труд през нощта от 22:00 до 6:00 ч.,
като условията и редът за изплащане на тези допълнителните възнаграждения се
определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а техният размер – с
негова заповед (чл. 179, ал. 1 и ал. 2 ЗМВР). Съгласно т.1 от Заповед
№8121з-791 от 28.10.2014г. и отменящата я Заповед №8121з-1429 от 23.11.2017г.
за всеки отработен час през нощта или за част от него между 22,00 и 06,00 ч. на
държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в
размер 0,25 лв. Тази специална разпоредба съответства на общото правило на чл.
8 от НСОРЗ, съгласно което за всеки отработен нощен час или за част от него
между 22, 00 ч. и 6, 00 ч. на работниците и служителите се заплаща допълнително
трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0,25 лв. В НСОРЗ е
поместена и разпоредбата на чл. 9, ал. 2, която предвижда при сумирано
изчисляване на работното време нощните
часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Касае се за
две различни и паралелно действащи разпоредби, които установяват два отделни
способа за заплащане на положения нощен труд. Следователно разпоредбите на чл.
8 и чл. 9, ал. 2 НСОРЗ се прилагат съвместно, без едната да изключва приложението
на другата. Тези разпоредби се прилагат едновременно с правилата за заплащане
на нощния труд, т. е. при сумирано изчисляване на работното време нощните
часове се превръщат в дневни с коефициент 1,143 и за същите тези нощни часове
се заплаща и допълнително трудово възнаграждение за нощен труд (Решение № 14 от
27.03.2012 г. на ВКС по гр. д. № 405/2011 г., IV г. о., ГК). Ето защо
приложението на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ не се изключва от обстоятелството, че
ответникът е изпълнил задължението си да заплати на ищеца допълнително
възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25 лева за всеки отработен час през
нощта.
Неоснователни са
доводите на въззивника, че при приравняване на положения нощен труд в дневен се
получава коефициент 1 (8 часа нощен труд към 8 часа дневен труд), а не
посочения в исковата молба коефициент 1, 143 (7 часа нощен труд към 8 часа
дневен труд). Както вече бе посочено, при сумирано изчисляване на работното
време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време,
установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място
(чл. 9, ал. 2 НСОРЗ). Нормалната продължителност на работното време на
държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна
работна седмица (чл. 187, ал. 1 ЗМВР). Следователно нормалната продължителност
на дневното работно време, установено при подневно отчитане на работното време
на държавните служители в МВР, е 8 часа – това е една от двете величини,
необходими за изчисляване на приложимия коефициент, установен в чл. 9, ал. 2
НСОРЗ. По отношение на другата величина съдът намира следното. За работещите на
8-, 12- или 24-часови смени в системата на МВР работното време се изчислява
сумирано за тримесечен период с възможност за полагане на труд и през нощта
между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8
часа за всеки 24-часов период (чл. 187, ал 3 ЗМВР). От анализа на посочената
разпоредба е видно, че 8-часовото ограничение при полагане на нощен труд на
смени касае случаите на сумирано изчисляване на работното време за тримесечен
период, а не случаите на подневно отчитане на работното време, което е различна
форма на отчитане на труда. В ЗМВР липсва разпоредба, която да установява
нормалната продължителност на нощното работно време при подневно отчитане на
работното време. Ето защо при подобна празнота в специалния закон следва да се
приложи общото правило на чл. 140, ал. 1 КТ, съгласно което нормалната
продължителност на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до
7 часа – това е втората величина, необходима за изчисляване на приложимия
коефициент, установен в чл. 9, ал. 2 НСОРЗ. Следователно отношението между
нормалната продължителност на дневното (8 часа) и нормалната продължителност на
нощното работно време (7 часа), установени за подневно отчитане на работното
време за държавните служители в МВР, е 1, 143.
С оглед на
изложеното съдът намира, че за държавните служители в МВР е приложимо
превръщането на нощните часове в дневни с коефициент 1, 143.
По отношение на
възражението, че при превръщане на нощните часове в дневни с коефициент 1, 143
не е налице положен извънреден труд:
Относно
изложените в писмо с изх. № 94-НН-198 от 29.08.2011 г. на Министерство на труда
и социалната политика (МТСП) съображения, че в процесния случай не е налице
положен извънреден труд по смисъла на чл. 143, ал. 1 КТ, съдът намира следното.
В практиката си за периода 2005 – 2010 година (писма с изх. № 29-20 от
5.12.2005 г., изх. № 26-34 от 6.06.2006 г., изх. № 12-914 от 08.12.2006 г.,
изх. № 61-269 от 04.01.2008 г., изх. № 92-864 от 13.02.2008 г., изх. № 26-581
от 28.12.2010 г.) МТСП е поддържало становището, че при установено от
работодателя сумирано изчисляване на работното време, той следва да отчита
(изчислява) работното време на конкретния работник или служител в края на
отчетния период, като часовете, получени над определената норма (след
превръщането на нощните часове в дневни), представляват извънреден труд, който
се заплаща с увеличен размер съгласно чл. 262, ал. 1, т. 4 КТ. С писма с изх. №
94-НН-198 от 29.08.2011 г. и изх. № 94-4103 от 22.07.2014 г. МТСП е възприело
обратното становище, като е приело, че превръщането на нощните часове в дневни
съгласно Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, е
установено с цел увеличено заплащане на нощния труд, а не за заплащане на
извънреден труд, който би бил налице само ако работниците и служителите
действително работят извън установеното за тях работно време. Посочените писма
нямат нормативна сила, но сочат, че са налице противоречиви разбирания относно
наличието на извънреден труд в случаите на преизчисляване по чл. 9, ал. 2
НСОРЗ.
Съгласно чл.
143, ал. 1 КТ извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със
знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител
от работника или служителя извън установеното за него работно време.
Работодателят може да установява сумирано изчисляване на работното време –
седмично, месечно или за друг календарен период, който не може да бъде повече
от 6 месеца (чл. 142, ал. 2 КТ). Работното време на държавните служители в МВР,
работещи на 8-, 12- или 24-часови смени, се изчислява сумирано за тримесечен
период (чл. 187, ал. 3, изр. 1 ЗМВР). Сумираното изчисляване на работното време
е форма на отчитане на работното време, при която установената нормална
продължителност на работното време се спазва средно за определен
по-продължителен период от време, който в процесния случай е тримесечен. При
сумираното изчисляване продължителността на работния ден не е еднаква, поради
което за работодателя не съществува задължение през всеки календарен период
(седмица, месец) да осигурява отработване на пълния размер на
законоустановеното работно време, което за държавните служители в МВР е 8 часа
дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица съгласно чл. 187, ал. 1 ЗМВР.
Неоснователни са
оплакванията на въззивника по повод извършената съдебно-икономическа
експертиза. Видно от съдържанието на протокола от съдебното заседание, в което
е изслушано вещото лице и е прието заключението му, ответникът нито го е
оспорил, нито му е задал въпроси, нито е направил искане за извършване на
повторно или допълнително заключение. В тази насока несъстоятелни са доводите
на въззивника, че обжалваното решение се основава експертиза с манипулативен
резултат, която не е отчела, че част от положения нощен труд вече е бил
заплатен на ищеца като извънреден труд. Твърденията на въззивника, че част от
положения нощен труд вече е бил заплатен на ищеца като извънреден труд, не са
въведени като правопогасяващо възражение в срока за отговор на исковата молба
(а се излагат едва с въззивната жалба), поради което се явяват преклудирани
съобразно правилото на чл. 133 ГПК. Освен това на основание чл. 154, ал. 1 ГПК
ответникът е следвало да установи фактите, на които основава своето възражение
за частично изпълнение, но в таза насока не са били ангажирани доказателства
чрез поставяне на допълнителни въпроси към вещото лице. Следва да се отбележи,
че съгласно чл. 200, ал. 3, изр. второ от ГПК оспорването на заключението може
да бъде направено докато трае изслушването на вещото лице.
По изложените
съображения, настоящият състав намира, че исковата претенция за заплащане на
извънреден труд, за процесния период, получен след преобразуване на положените
часове нощен труд в дневен се явява доказана по основание. От приетата по
делото съдебно-икономическа експертиза, се установява, че за процесния период
от време – 01.10.2016г. до 30.09.2019г. ищецът е положил нощен труд в размер на
1656 часа, преизчислени с коефициент 1, 143 и приравнени на дневно работно
време тези часове възлизат на 1664,73 часа, като разликата от 237 часа
експертизата отчита като извънреден труд, който не е отчетен по протоколи за
положен труд и не е начислен, съответно – не е изплатен по платежни бележки.
Изрично в заключението си вещото лице посочва, че изчислена по този начин
дължимата сума за положен нощен труд, преизчислен като дневен и отчетен като
извънреден труд възлиза на сума в размер на 1664,73лева. Вещото лице е
изчислило още, че лихвата за забава върху тази сумата изчислена за периода от 1-во число на месеца,
следващ месеца, за който се дължи възнаграждението, до датата на исковата
молба, възлиза общо в размер на 218,91 лв.
Поради
гореизложеното исковата претенция за заплащане на положен извънреден труд,
получен в резултат на приравняване на нощен труд към дневен за процесния период
01.10.2016г. - 30.09.2019г., се явява основателна за сумата от 1664,73лева – главница и 218,91 лв. - лихва за забава,
поради което следва да бъдат уважени изцяло, ведно със законната лихва върху
главницата от подаване на исковата молба до окончателното изплащане.
Настоящият
съдебен състав счита за неоснователен наведеният от въззивника довод за
приложимост на действащата в периода 01.01.2018 г. до 30.06.2018 г. редакция на
чл. 9г от Наредбата за работното време, почивките и отпуските, съгласно която
при сумирано изчисляване на работното време положеният нощен труд не се
превръща в дневен. С цитираната разпоредба се определя начина на регистрация в
Инспекцията по труда на отработените над установената норма за отчетния период
часове работно време. Принципът, който е възпроизведен в разпоредбата, е
наложен от практиката, а именно, че в Инспекцията по труда като извънреден труд
се отчитат само действително отработените часове, без да се превръщат нощните
часове към дневни. В този смисъл, разпоредбата касае единствено регистрацията
на положен извънреден труд в Инспекцията по труда и не следва да бъде
съобразена в настоящия случай при определяне на действително положения от ищеца
извънреден труд вследствие превръщане на отработените от него часове нощен труд
през процесния период в дневен.
За пълнота, следва да се посочи, че Решение на СЕС от 24.02.2022г. по дело
С-262/20, образувано по преюдициално запитване, отправено от РС –Луковит, не
налага различно от направеното от настоящия съд, тълкуване на
националноправната уредба. В решението е прието, че чл. 8 и чл. 12, буква „а“
от Директива 2003/88ЕО не налагат да се приема национална правна уредба, която
да предвижда, че нормалната продължителност на нощния труд за работници в
публичния сектор е по-кратка от нормалната продължителност на труда през деня.
Съдът е приел, че във всички случаи в полза на такива работници трябва да има
други мерки за защита под формата на продължителност на работното време,
заплащане, обезщетения или сходни придобивки, които да позволят да се
компенсира особената тежест на нощния труд.
Именно предвид липсата на предвиден адекватен механизъм за компенсиране
на служителите в МВР, който да не ги поставя в по – неблагоприятно положение от
работниците и служителите, полагащи труд по общото трудово законодателство,
както и отчитайки тежестта, обществената значимост и правата на служителите в
МВР, настоящият състав намира, че прилагането на общите правила на трудовото
законодателство осигурява в пълнота спазването на принципните положения,
установени от европейското законодателство в рамките на процесната хипотеза.
Предвид забавата
в плащането на дължимото допълнително възнаграждение за съответните тримесечни
отчетни периоди, ответникът дължи на ищеца и обезщетение за забавено плащане,
считано от датите на изпадане в забава до предявяването на исковата молба,
което е в общ размер от 218,91 лв., съгласно заключението на вещото лице,
поради което и акцесорният иск следва да бъде уважен изцяло.
На основание
чл.86 от ЗЗД и предвид липсата на извършено от ответника доброволно плащане на
дължимото допълнително трудово възнаграждение, в полза на ищеца следва да бъде
присъдено и обезщетение за забавено плащане в размер на законната лихва за
периода от предявяването на иска – 11.10.2019 г. до окончателното ѝ
изплащане.
Крайните изводи
на двете съдебни инстанции съвпадат, поради което първоинстанционното решение
следва да се потвърди.
При този изход
на спора, в полза на въззиваемия С. се следват направените от него
съдебно-деловодни разноски за производството пред въззивната инстанция в размер
от 350 лв. - адвокатски хонорар. Представени са доказателства за заплащането
му. Направеното във въззивната жалба възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение на въззиваемата страна е неоснователно, тъй като същото е
минималния размер, предвиден в чл.7, ал.2, т.2 от Наредба за минималните
размери на адвокатските възнаграждения №1/2004г.
Така мотивиран,
Бургаският окръжен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА
Решение №824 от 04.03.2020г., постановено по гр. дело №8690/2019г. по описа на
Районен съд – Бургас.
ОСЪЖДА Главна
дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ МВР, представлявана от
Главен комисар Н. Николов – директор, да заплати на С.В.С. с ЕГН **********, с адрес ***
сумата
от 350 /триста и петдесет/ лева, представляваща направените съдебно-деловодни
разноски за производството пред въззивната инстанция.
Решението е
окончателно и не подлежи на касационно обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: