РЕШЕНИЕ
Номер 260491 26.04.2021г. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивски
районен съд
ХІV наказателен състав
На двадесети януари две хиляди двадесет и първа
година
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЯН КЮРТОВ
Секретар: Славка Иванова
като разгледа докладваното от съдията
АНД номер 7400
по описа за 2020 година
намира и приема за установено следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван
е електронен фиш серия К № 3734316 издаден от ОДМВР -гр.Пловдив, с който на В.Г.К.,
с ЕГН ********** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 50 /
петдесет / лв. за нарушение по чл.21, ал.1, вр. с чл.189, ал.4 вр. с чл.182,
ал.1, т.2 от ЗДвП.
Жалбоподателят
моли Съда да отмени наложената глоба, по съображения подробно изложени в
жалбата като въпреки предоставената му възможност не се явява в съдебно
заседание.
Въззиваемата
страна- ОДМВР– Пловдив, не изпраща
представител, но взема становище в писмено такова по жалбата като я
намира за неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Съдът
след преценка на събраните и приложени по делото доказателства и във връзка с
направеното оплакване, намира следното от фактическа и правна страна:
ЖАЛБАТА
е допустима за разглеждане, а по същество същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
На
06.05.2020г. в 13:55ч. автомобил с рег. № **, марка „Форд”, модел „Рейнджър”,
собственост на „Мото-пфое” ЕООД и с ползвател „БУЛРОМ ГАЗ“ ЕООД, представлявано
от жалбоподателя, се движел в гр.Пловдив по ул.„Васил Левски”. До №121, посока
север-юг, скоростта му била 68 км/ч, при ограничение за движение в населено
място от 50 км/ч. Горното било заснето с автоматизирана система за видеоконтрол
№ TFR1-M № 648, монтирана в служебен автомобил на МВР. Впоследствие
бил разпечатан електорния фиш предмет на разглеждане в настоящото дело и връчен
на жалбоподателя.
Тази фактическа обстановка се
установява по безспорен и категоричен начин от писмените доказателства по
делото - ел. фиш и фотоснимка към него, удостоверение за одобрен тип на средство
за измерване, протокол за последваща проверка и протокол за употреба на АТСС,
декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, както и снимка на системата за видеокнтрол,
които съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП се ползват с доказателствена сила и които
Съдът възприема и кредитира като обективни и непротиворечиви.
По фактите жалбоподателя спори,
но нито ангажира доказателства водещи на други фактически положения, нито
такива има приложени по делото към момента на изпращането му в съда. Нещо
повече, ако жалбоподателя не е управлявал автомобила си на посоченото време и
място в ел. фиш, то той е могъл спазвайки процедурата предвидена в закона да
оспори фиша, посочвайки лицето, което дефакто е извършило нарушението. След
като не е сторил това то извода е, че той лично е управлявал посоченото МПС,
ползвано на представляваното от него дружество. Не е основателно възражението,
че липсвало посочен конкретен издател на фиша.
Такова изисквания чл.189, ал.4 ЗДвП не поставя. Изисква се дата на нарушението
и посочване на структурата на МВР издала фиша. Освен това закона сочи, че
образецът на фиша се утвърждава от Министъра на вътрешните работи, а в случая
това е сторено. Непълнотите в законодателството не са от компетенциите на съда,
който не е нормотворчески орган и това може да бъде преодоляно само по
законодателен път. На следващо място съгласно чл. 189, ал. 5 ЗДвП на връчване
на нарушителя подлежи само електронният фиш, не и снимковият материал към него.
За снимковия материал е достатъчно, че е приложен по административно наказателната
преписка, което позволява на съда да направи преценка за законосъобразност на
електронния фиш, което се отнася и за протокола за използване на техническото
средство. Въпросът за
интернет страницата на МВР е изцяло неотносим, доколкото с промяна на чл.165,
ал.2, т.7 от ЗДвП със Закон за изменение на ЗДвП - ДВ, бр. 54 от 05.07.2017г. е
отпаднало предвиденото в същия член изискване за обозначаване и оповестяване
местата на контрол по спазването на правилата за движение със средства за
видеонаблюдение, включително с поставяне пътни знаци. Въпреки, че удостоверение
№ 10.02.4835 е било валидно до 24.02.2020г., то съгласно разпоредбата на чл.30,
ал.5 от Закона за измерванията - когато срокът на валидност на одобрения тип е
изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на
одобрения тип, се считат от одобрен тип. Съгласно Протокол № 8-32-19 от
25.10.2019г. за лабораторна проверка, мобилна система за видеоконтрол на
нарушенията на правилата за движение - № TFR1-M 4835 е преминала проверка в
лабораторни условия за точността на измерване. Представен е и Протокол по чл.10
от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи, от
дата 06.05.2020г. от който е видно начина на разполагане на техническото
средство, както и че посоката движение на контролираните МПС е от север на юг,
като в същия точно и ясно са посочени начален и краен час на работа на
техническото средство, като заснетото превишение на скоростта попада в работния
му диапазон. В същия този протокол е посочено и че АТСС е преминало
метрологична проверка с протокол 8-33-20 от 10.04.2020г. и е годно за
експлоатация до 10.04.2021г.
Действително посоченото във фиша
МПС към момента на нарушението е било собственост на ЮЛ – на „МОТО-ПФОЕ“ ЕООД
видно от приложена справка база данни КАТ. Съгласно чл.188, ал.2 от ЗДвП –
когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство,
собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага
на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е
предоставил управлението на моторното превозно средство. В случая собственикът
на МПС - „МОТО-ПФОЕ“ ЕООД се е възползвал от правото си по чл.188, ал.2 от ЗДвП
и с Декларация по реда на чл.189, ал.5 от ЗДвП е посочил субекта, на който е
предоставено МПС с регистрационен номер **, а именно - „БУЛРОМ ГАЗ“ ООД. То действа чрез
представителите си по закон, в случая това е жалбоподателят. От своя страна,
обаче, управителя на „БУЛРОМ ГАЗ“ ООД – жалбоподателя В.Г.К., не се е
възползвал от правото си по чл.188, ал.2 от ЗДвП да посочи лице, на което е
предоставил управлението на моторното превозно средство. Като не е сторил това
и съобразно нормата на чл.188, ал.2 ЗДвП, той следва да понесе
административното наказание, което изрично е посочено в процесния фиш.
Не на последно място следва да се посочи, че
правилно е било подведено констатираното нарушение под нормата на чл.182, ал.1,
т.2 от ЗДвП и е определена глоба от 50 лева за превишение от 18 км/ч. Следва да
се посочи, че съгласно фотоснимките от нарушението скоростта е била по-висока –
71 км/ч и превишение 21 км/ч, но това с нищо не нарушава правата на
жалбоподателя.
С оглед потвърдителното решение, на въззиваемата
страна – ОДМВР Пловдив, следва да се присъди и юрисконсултско възнаграждение в
минимален размер на 80 лева на основание чл.63, ал.3 ЗАНН.
Ето защо и поради горните мотиви,
Пловдивският районен съд, ХІV н. с.
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 3734316
издаден от ОДМВР -гр.Пловдив, с който на В.Г.К., с ЕГН ********** е наложено
административно наказание ГЛОБА в размер на 50 / петдесет / лв. за нарушение по
чл.21, ал.1, вр. с чл.189, ал.4 вр. с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП.
ОСЪЖДА жалбоподателят В.Г.К., с ЕГН **********
*** сумата от 80 /осемдесет/ лева юрисконсултско възнаграждение по делото.
Решението подлежи на обжалване
пред ПАС по реда на гл.12 от АПК и на основанията в НПК, в 14-дневен срок от
получаване на съобщението до страните за постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
ВЯРНО С
ОРИГИНАЛА!
С.И.