Решение по дело №1601/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1415
Дата: 3 ноември 2022 г.
Съдия: Станислава Петкова Стоева
Дело: 20227050701601
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

            

 

 

гр. Варна, …........................ 2022 г.

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Варна, ІХ-ти тричленен състав, в публично съдебно заседание на тринадесети октомври, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ

  ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯ ДАСКАЛОВА

   СТАНИСЛАВА СТОЕВА

 

При участието на секретаря Пенка Михайлова и прокурора Силвиян И., разгледа докладваното от съдия Станислава Стоева КАНД № 1601/2022 г. по описа на Административен съд – Варна и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

 

Производството е образувано по жалбата на Главен инспектор в отдел “Контрол” към Регионална дирекция /РД/ “Автомобилна администрация” гр. Варна против Решение № 478/06.04.2022г., постановено по АНД № 469/2022 година на Районен съд - Варна, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № 23-0001366/ 09.09.2021 г., издадено от Главен инспектор в отдел “Контрол” на Регионална дирекция “Автомобилна администрация” – Варна, с което на основание чл. 96, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/ на „ЗИБ Строй Груп“ ЕООД, с ЕИК ****, е наложена имуществена санкция в размер на 3000 (три хиляди) лева. Изложените в касационната жалба оплаквания са за незаконосъобразност на първоинстанционното решение доколкото съдът неправилно е отразил фактическата обстановка и неправилно е приложил материалния закон. Твърди се и допуснато от въззивният съд съществено нарушение на съдопроизводствените правила - съдът не се е възползвал от правомощията си да преквалифицира деянието, вменени му с разпоредбата на чл. 63, ал. 7, т. 1 от ЗАНН и при съобразяване на Тълкувателно решение № 8/16.09.2021 г. по ТД №1/2020 г. на ВАС. Не се оспорват изводите на съда, че в НП административнонаказващият орган некоректно е посочил кореспондиращата с описаното нарушение санкционна разпоредба на чл. 96, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП, но доколкото фактите, въз основа на които е изградено административнонаказателното обвинение, са правилно установени, вместо да отмени процесното НП, съдът е следвало да го измени и да преквалифицира деянието като нарушение на чл. 104з, ал. 5 от ЗАвтП и да наложи на превозвача предвидената в този законов текст имуществена санкция в размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева. Изложени са подробни съображения. В заключение е формиран петитум решението на РС – Варна да се отмени. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на АНО. В съдебно заседание представител на касатора не се явява.

Ответникът по касация - „ЗИБ Строй Груп“ ЕООД, в писмен отговор оспорва касационната жалба и  моли решението на ВРС да се остави в сила. Представен е списък на разноските, договор за правна защита и доказателства за плащане на уговореното възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна изразява становище за неоснователност на жалбата. Пледира за оставяне в сила решението на ВРС.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок, поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на съдебен контрол за законосъобразност пред Районен съд – Варна е било НП № 23-0001366/09.09.2021 г., издадено от Главен инспектор в отдел “Контрол” на Регионална дирекция “Автомобилна администрация” – Варна, с което на основание чл. 96, ал.1, т.1 от ЗАвтП на „ЗИБ Строй Груп“ ЕООД, с ЕИК ****, е наложена имуществена санкция в размер на 3000 (три хиляди) лева.

Административнонаказателната отговорност на превозвача е ангажирана за това, че при извършена от служители на РД „Автомобилна администрация“ – Варна комплексна проверка на превозвача „ЗИБ Строй Груп“ ЕООД е установено, че на 06.07.2020 г. същият е допуснал извършването на обществен превоз на товари с влекач марка „СКАНИЯ“ от кат. N3, с рег. № ****, който към датата на извършване на превоза не е бил включен в списъка на превозните средства към издадения на дружеството лиценза на Общността № 17436. Посочено е, че нарушението е установено въз основа на пътен лист № 934 от 06.07.2020 г. и на товарителница № 5357. След направена справка в програма „Лицензи“ към ИА „Автомобилна администрация“ е установено, че влекачът с посочения регистрационен номер е вписан в списъка на моторните превозни средства към лиценза на дружеството-превозвач на 28.08.2020 г.

За да отмени обжалваното НП, въззивният съд е установил, че след като нарушението е извършено на 06.07.2020 г., то при проверката за законосъобразност на НП на основание чл. 3, ал. 1 от ЗАНН следва да се съобрази приложимата редакция на закона преди измененията, публикувани в ДВ бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г. С тази  редакция законодателят е предвидил три хипотези, три отделни фактически състава на административното нарушение. Според нея се наказва с глоба или с имуществена санкция 3000 лв., който допусне или разпореди извършването на превоз с моторно превозно средство, за което няма издадено удостоверение за обществен превоз на пътници или товари (1) или не е включено в списъка към удостоверението за регистрация (2) или с моторно превозно средство, водачът на което не е снабден със заверено копие на лиценз на Общността (3). Установено е, че едва с новата редакция на закона (в сила от 07.07.2020 г.) като състав на административно нарушение е предвидено допускането или разпореждането да се извърши превоз с МПС, което не е включено в списъка на превозните средства към лиценза на Общността. Предвид това е направен извод, че доколкото тази нова редакция на закона не се явява по-благоприятна за нарушителя, то не са налице материалните предпоставки за нейното приложение по смисъла на ал. 2 от чл. 3 от ЗАНН, която представлява изключение от общия принцип, закрепен законодателно в ал. 1 на същата правна новела. Съдът е приел, че не разполага с правомощия да преквалифицира деянието съобразно предходната редакция на чл. 96, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП доколкото в процесното НП, както и в съставения преди това АУАН, не са изложени факти, които да съвпадат с хипотезите на който и да е от предвидените в нея три различни състава на административно нарушение и той не може да преквалифицира изпълнителното деяние и едновременно да приема различна от описаната в НП фактическа обстановка.

 

Обжалваното решение е правилно.

Изводите на районния съд се основават на обективно и всестранно изследване на всички обстоятелства по делото, които се извеждат от приобщените по делото доказателства, разгледани поотделно и в съвкупност, и изцяло се споделят от настоящия  съдебен състав, поради което препраща към тях на основание чл. 221, ал. 2, изр. 2 АПК.

По естеството на изложените в касационната жалба оплаквания, същите са за допуснато от въззивната инстанция съществено нарушение на закона доколкото въз основа на фактите, описани в АУАН и НП, съдът не е действал съобразно правомощията си по чл. 63, ал. 7, т. 1 от ЗАНН и не е преквалифицирал деянието като нарушение на чл. 104з, ал. 5 от ЗАвтП вместо по чл. 96, ал.1, т.1 от същия закон.

Настоящият състав на Административен съд – Варна счита, че първоинстанционният съд не е разполагал с процесуална възможност да стори това както по искане на страна в производството, така и служебно. Споделят се изводите, че в обжалваното НП липсва описание на факти, които да съвпадат с която и да е хипотеза от предвидените в чл. 96, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП в редакцията, действала до изменението на закона, в сила от 07.07.2020 г. 

Съдът не е разполагал с възможност да преквалифицира деянието и по чл. 104з, ал. 5 от ЗАвтП в актуалната към датата на извършване на нарушението редакция доколкото от описаните в АУАН и в НП факти става ясно, че административнонаказателната отговорност на превозвача е ангажирана за допустителство /“е допуснал извършването на обществен превоз …“/. Според тази разпоредба, превозвач, който извършва обществен превоз на пътници или товари с моторно превозно средство, което не е с българска регистрация или не е вписано в регистъра на моторните превозни средства на лиценза на Общността, се наказва с имуществена санкция в размер 1500 лв. В този случай следва да се съобрази разпоредбата на чл. 10 от ЗАНН, съгласно която при административните нарушения подбудителите, помагачите и укривателите, както и допустителите се наказват само в случаите, предвидени в съответния закон или указ. Формата на изпълнителното деяние е от фактите, които са релевантни за съставомерността на нарушението и не могат да бъдат променяни/изменяни по преценка на районния съд. С оглед изложеното, след като в НП формата на изпълнителното деяние е допустителство, каквото е предвидено в санкционната норма на чл. 96, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП, но не и в тази на чл. 104з, ал. 5 от същия закон, първостепенният съд правилно е приложил закона като не е изменил обжалваното НП, а го е отменил.

По тези съображения, касационният състав намира, че не са налице твърдените касационни основания, и жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и предвид чл. 63д ал. 3 от ЗАНН, направеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на адвокатско възнаграждение следва да бъде уважено в размера, посочен в представения по делото договор за правна защита и съдействие – 440 лева. Възражението на касатора за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение е неоснователно, предвид съответствието с разпоредбата на чл. 7, ал. 2, вр. чл. 18 ал. 2 от Наредба №1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

 

На основание чл. 221, ал. 2 АПК, вр. чл. 63в ЗАНН, съдът

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 478/06.04.2022 г. на Районен съд – Варна, постановено по АНД № 469/2022 г.

 

ОСЪЖДА Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна да заплати в полза на „ЗИБ Строй Груп“ ЕООД, ****, със седалище и адрес на управление: -------------, сумата от 440 /четиристотин и четиридесет/ лева, представляваща направените по делото разноски.

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                    ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

                                

 

 2.