Решение по дело №369/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 февруари 2022 г.
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20217160700369
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 8

 

гр. Перник, 14.02.2022 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

        Административен съд – Перник, в открито заседание на осемнадесети януари две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                                                        

                                                      СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при секретаря Е. В.***, като разгледа докладваното от съдия Димитрова административно дело № 369 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.118, ал.3, във вр. с ал.1 от КСО на чл.145 и следващите от АПК.

Образувано е по Жалба вх. № 2613/03.08.2021 г. на К.Г.В. с ЕГН ********** и адрес: ***, чрез адв. Я.С., срещу Решение КПК-38/07.07.2021 г. на директора на ТП на НОИ – Перник, с което е отхвърлена негова Жалба вх. № 1012-13-70/07.06.2021 г. против Разпореждане № 131-00-1563-2/17.05.2021 г. на ръководителя по осигуряването за безработица и е спряно административното производство по Жалба вх. № 1012-13-70/07.06.2021 г. в частта против Разпореждане № 131-00-1563-3/17.05.2021 г. на ръководителя по осигуряването за безработица и против Разпореждане № 131-00-1563-4/17.05.2021 г. на ръководителя по осигуряването за безработица до приключване на образуваното административно производство срещу Разпореждане № 131-00-1563-2/17.05.2021 г. на ръководителя по осигуряването за безработица с влязло в сила решение на ръководителя на ТП на НОИ.

Жалбоподателят навежда оплаквания за незаконосъобразност на обжалвания акт, поради неправилно приложение на материалния закон и несъответствие с неговата цел, и моли за неговата отмяна. Твърди, че контролиращият административен орган неправилно е приел, че са налице предпоставки за отменяне на разпореждането, с което му е отпуснато парично обезщетение за безработица, тъй като е имал валидно трудово правоотношение с ****ЕООД, изпълнявал е при него конкретни трудови задължения, за което е получавал е трудово възнаграждение, а прекратяването на договора с този работодател и оставането му без работа са обусловили правото му да получава обезщетение за безработица. Счита, че неправилно административният орган е приел, че са налице основания за заличаване на подадените чрез работодателя данни за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2019 г., тъй като е невярно възприетото от него становище, че дружеството не е извършвало търговска дейност и не е имало качеството „осигурител“, респ. че работещите при него лица нямат качеството „осигурени лица“. Сочи, че лаконично изложените мотиви го лишават от възможността да упражни адекватно защитата си. Искането към съда е да отмени оспореното решение като незаконосъобразно поради противоречието му с материалния закон и издаването му при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

В съдебно заседание, жалбоподателят - редовно призован, не се явява, предсталява се от адв. Я.С., който поддържа жалбата и доразвива доводите в нея. Аналогични такива излага в представени писмени бележки. Претендира присъждане на направените по делото разноски, съгласно списък на същите по чл.80 от ГПК.

В съдебно заседание, ответникът, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Е.С., оспорва жалбата. Излага аргументи за законосъобразност на оспорения акт. Прави искане към съда да отхвърли подадената жалба като неоснователна.

Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл.168, ал.1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл.146 от АПК, намери следното:

Жалбата е подадена от лице по чл.147, ал.1 от АПК, чиито права са засегнати от оспорения административния акт, при спазване на срока по чл.149, ал.1 от АПК, във връзка с чл.118, ал.1 от КСО, срещу подлежащо на съдебен контрол на основание чл.118, ал.1 от КСО решение на директора на ТП на НОИ – Перник, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна. Съображенията са следните: 

На 04.07.2017 г., между жалбоподателя К.Г.В. и ****ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. С., ул. ***, е сключен Трудов договор № 019 от същата дата.  В него са уговорени всички съществени и задължителни клаузи, очертаващи характера на трудовото правоотношение, в т.ч. длъжност: „снабдител, доставчик“, място на работа: С., ул. ***, трудово възнаграждение: 1100,00 лв. и др.

Със Заповед № 17/27.07.2017 г., считано от 27.07.2017 г., трудовото правоотношение на В. с ****ЕООД – гр. С. е прекратено. Това послужило като основание последния да подаде в ТП на НОИ – Перник Заявление вх. № 131-00-1563/28.08.2017 г., с което поискал да му бъде отпуснато парично обезщетение за безработица.

С Разпореждане № 131-00-1563-1/01.09.2017 г. на ръководителя на осигуряването за безработица, на основание чл.54ж, ал.1 и във връзка с чл.54а, ал.1, чл.54б, ал.3 от КСО е отпуснато парично обезщетение за безработица, считано от 27.07.2017 г. до 26.03.2018 г. в размер на 12,08 лв./дневно. То, видно от отбелязването в самия документ, е връчено на заинтересованото лице на 18.09.2017 г. - лично, срещу подпис.

Във връзка с постъпил сигнал в ТП на НОИ – С.-град с № 1042-21-21≠29/03.09.2018 г., започнала проверка по разходите на ДОО в ****ЕООД – гр. С. за периода 2015 – 2020 г. В хода на същата са проучени данни относно реално извършваната от дружеството търговска и стопанска дейност. Въз основа на справки и информация от НАП е установено, че няма данни за подадени ГДД по чл.92 от ЗКПО за финансовите 2015, 2016 и 2017 години, както и ГФО към тях. Установено е, че търговецът има регистрирани 3 броя фискални устройства, по които няма данни за отчетени продажби за времето от 01.01.2015 г. до момента на проверката. Дружеството има няколко регистрации и последващи дерегистрации по ЗДДС. Последната дерегистрация е направена на 13.12.2017 г. по инициатива на органа по приходите на основание чл.176, т.1 от ЗДДС, поради неоткриване на декларирания адрес за кореспонденция. При извършена проверка в информационната система на НОИ са установени данни за 25 лица, които са били назначени по трудови договори при ****ЕООД в периода от 01.01.2015 г. до 31.01.2020 г. За тях, макар дружеството да не е упражнявало търговска дейност, са подавани данни по л.5, ал.4 от КСО. Едно от тези лица е жалбоподателя К.Г.В. с ЕГН **********, за който са подадени данни с период 04.07.207 – 26.07.2017 г.

При извършена справка за декларираните в персонален регистър и внесените в приходи суми и разликата между тях помесечно за периода 09.2013 – 05.2016 г. е установено, че дължимата от ****ЕООД сума е 61 538,39 лв. При проверка в „Регистър на представените болнични листове, заявления- декларации на основание чл.50 и 51, както и 53 от КСО“ е установено, че за периода без търговска дейност 01.01.2015 – 31.01.2020 г. има изплатени парични обезщетения за временна неработоспособност в общ размер на 57 002,18 лв. От „Регистър на подадени заявления за отпускане на обезщетения за безработица“ е установено, че за същия период има изплатени парични обезщетения за безработица в общ размер 20 641,96 лв. за пет лица, на които последен работодател е ****ЕООД.

Извършените действия и резултатите от проверката са обективирани в Констативен протокол № КВ-5-21-00805923/02.09.2020 г. Въз основа на установените факти и обстоятелства е направен извод, че данните по чл.5, ал.4 от КСО са подавани с цел облагодетелстване от фондовете на ДОО и произтичащите от това права. Вследствие на това са издадени Задължителни предписания № ЗД-1-21-00805930/02.09.2020 г. на ****ЕООД, в срок от 17 работни дни от получаването, да подаде декларации обр.1 по Наредба Н-8/29.12.2005 г. за заличаване на подадените данни по чл.5, ал.4, т.1 от КСО на поименно посочени лица и конкретни периоди, сред които и жалбоподателя К.Г.В. /посочен под № 18/ - за времето от 07.2017 – 07.2017 с код за вид осигурен 01. Те са връчени на дружеството на 26.10.2020 г. по реда на чл.110, ал.4, изр.2-ро от КСО, което е видно от Съобщение изх. № Ц4016-21-771/19.10.2020 г. Няма данни да са обжалвани в 14-дневния срок, поради което съдът приема, че са влезли в сила на 10.11.2020 г.  Определеният срок за доброволното им изпълнение е 17 работни дни, считано от получаването им и е изтекъл на 19.11.2020 г. В този срок указанията не са изпълнени, поради което данните по чл.5, ал.4, т.1 от КСО, в т.ч. и за жалбоподателя В. са заличени служебно от  регистъра по чл.80 от ДОПК на основание чл.4, ал.10, т.4 от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда на подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица.

С оглед на горното административният орган – ръководител на осигуряването за безработица приел, че жалбоподателя не е била осигурен при ****ЕООД – гр. С. за времето от 05.07.2017 г. до 26.07.2017 г. На основание чл.54ж, ал.2, т.1 от КСО издал Разпореждане № 131-00-1563-2/17.05.2021 г., с което отменил Разпореждане № 131-00-1563-1/01.09.2017 г. за отпускане на парично обезщетение за безработица по чл.54а от КСО. На същата дата ръководителят на осигуряването за безработица издал Разпореждане № 131-00-1563-3/17.05.2021 г., с което отказал отпускане на парично обезщетение за безработица по чл.54а от КСО и  Разпореждане № 131-00-1563-4/17.05.2021 г., с което на основание чл.114, ал.2 и ал.3 от КСО задължил жалбоподателя да възстанови добросъвестно полученото парично обезщетение за безработица за периода от 27.07.2017 г. до 26.03.2018 г. в размер на 2005,28 лв. /две хиляди и пет лева и двадесет и осем стотинки/ - главница.

Трите разпореждания са връчени на К.В. на 21.05.2021 г., което е видно от известие за доставяне на л.59/. В срока по чл.117, ал.2, т.2 от КСО той подал жалба срещу тях – Жалба вх. № 1012-13-70/07.06.2020 г. до директора на ТП на НОИ - Перник.

В срока по чл.117, ал.3 от КСО ръководителят на ТП на НОИ – Перник издал Решение № КПК-38/07.07.2021 г., с което е отхвърлил оспорването срещу Разпореждане № 131-00-1563-2/17.05.2021 г. като неоснователно и спрял производството в частта срещу Разпореждане № 131-00-1563-3/17.05.2021 г. и Разпореждане № 131-00-1563-4/17.05.2021 г. до приключване на производството по оспорването на Разпореждане № 131-00-1563-2/17.05.2021 г. с влязъл в сила акт. Именно това решение на директора на ТП на НОИ - Перник е предмет на настоящия съдебен контрол.

В хода на съдебното обжалване са изслушани показанията на двама свидетели – И.Б.Н.и Р.Д.Д., според които жалбоподателят К.В. работел в ****ЕООД през м.юли 2017 г. като доставчик, като местоработата му се намирала в гр. С., ул. ***. Приета е и Трудова книжка серия Б, № 641762 на К.В., в която има отбелязване за положен трудов стаж при ****ЕООД в периода от 06.07.2017 г. до 27.07.2017 г.

По искане на ответника към делото са приети и приложени заверени копия от подадени данни в РОЛ за К.Г.В. за м.07.2017 г. и Справка „Отхвърлени данни от Регистър на осигурените лица“ за К.Г.В.“, както и Справка за всички подадени уведомления от работодател /****ЕООД/ по чл.62 от КТ за период 27.07.2017 – 27.07.2017, издадена от ТД С. на НАП, Протокол изх. № 22000174020729/25.08.2017 г., издаден от НАП, Протокол № ПО-22221420084668-073-001/08.02.2021 г. за извършена пролверка по чл.110 от ДОПК на ****ЕООД, Писмо изх. № 21073868/21.10.2021 г. от ГИД.

Като доказателство е приета и административната преписка по издаване на  Задължителни предписания № ЗД-1-21-00805930/02.09.2020 г. на ****ЕООД.

При горните фактически констатации, настоящият състав на Административен съд - Перник, направи следните правни изводи:

Оспореното Решение № КПК-38/07.07.2021 г. е валидно и допустимо. Издадено е след надлежно сезиране с Жалба вх. № 1012-13-70/07.06.2020 г., по реда на чл.117, ал.1 от КСО и в срока за обжалване по чл.117, ал.2, т.2 от КСО. Постановено е в едномесечния срок по чл.117, ал.3, изр.1 от КСО.

Издадено е от компетентен орган съгласно чл.117, ал.3 от КСО – директорът на ТП на НОИ – Перник. Обективирано е в посочената в същата разпоредба писмена форма и със съдържание, регламентирано в чл.59, ал.2 от АПК. Отговаря на изискването за мотивираност съгласно чл.117, ал.3 от КСО. Означен е органът, който го е издал. Отразени са направените от него при осъществената контролна дейност фактически и правни изводи. Формулиран е ясен диспозитив. Съдържа информация за реда, срока и органа, пред който подлежи на обжалване. Датирано и подписано. От обстоятелствената част недвусмислено се изяснява, че контролиращият административен орган споделя извода на издателя на административния акт за наличие на предпоставките по чл.54ж, ал.2, т.1 от КСО за отмяна на влязлото в сила Разпореждане № 131-00-1563-1/01.09.2017 г. за отпускане на парично обезщетение за безработица, тъй като са представени нови документи или доказателства, които имат значение за определяне правото, размера и периода на паричното обезщетение за безработица.

В производството по административен контрол за законосъобразност не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, представляващи основание за отмяната му. Възражението на жалбоподателя в този смисъл е неоснователно.

Решението е и материално законосъобразно.

С Решение № КПК-38/07.07.2021 г. директорът на ТП на НОИ – Перник е спрял административните производства, образувани по жалбата на В., срещу Разпореждане № 131-00-1563-3/17.05.2021 г. и Разпореждане № 131-00-1563-4/17.05.2021 г. до приключване на образуваното административно производство по същата жалба срещу Разпореждане № 131-00-1563-2/17.05.2021 г. с влязъл в сила акт. Съдът намира за правилно и законосъобразно решението в тази му част, доколкото решаването на въпроса за законосъобразността на Разпореждане № 131-00-1563-2/17.05.2021 г. и потвърждаващото го решение на директора на ТП на НОИ се явява преюдициално и е от значение за правилното решаване и определящо за развитието на другите две производства. В този смисъл, Решение № КПК-38/07.07.2021 г. в тази му част, като правилно и законосъобразно, следва да бъде потвърдено.

Решение № КПК-38/07.07.2021 г. на директора на ТП на НОИ – П. е правилно и законосъобразно и в частта, в която жалбата на В. срещу Разпореждане № 131-00-1563-2/17.05.2021 г. е отхвърлена. Правилно същият е приел, че разпореждането, предмет на контрол, е издадено от компетентен административен орган. Съгласно чл.114, ал.3 от КСО това е длъжностното лице, на което е възложено ръководството на контрола по разходите на държавното обществено осигуряване в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт. В настоящия случай, разпореждането е издадено от ръководител на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Перник, който е материално и териториално компетентния административен орган съгласно нормата на чл.114, ал.3 от КСО.

Разпореждането е обективирано в изискуемата писмена форма и съответства на изискванията на чл.59, ал.2 от АПК за съдържание и реквизити. В проведеното административно производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, представляващи основание за отмяната му. То е издадено след извършена проверка по реда на чл.107 от КСО, в хода на която са издадени и влезли в сила задължителни предписания за заличаване на подадените по отношение на жалбоподателя данни по чл.5, ал.4 от КСО от осигурителя ****ЕООД. Заличаването е извършено служебно по реда на чл.3, ал.13 от Наредба № Н-8/29.12.2015 г. при наличие на предвидените в същата норма предпоставки – неизпълнение на предписанието от адресата му в указания срок. Заличените данни касаят времето от 05.07.2017 г. до 26.07.2017 г., в който период жалбоподателят твърди, че е осигуряван от ****ЕООД – гр. С., тъй като в хода на извършената проверка са събрани доказателства, че в този период В. не е работил по трудово правоотношение при ****ЕООД /което не е имало качеството осигурител/ и съответно не е бил осигурено лице по смисъла на по смисъла на чл.4, ал.1 от КСО и § 1, т.3 от ДР на КСО. Затова подадените за него данни по чл.5, ал.4, т.1 от КСО са заличени. За него не е възникнало основание за осигуряване за времето от 05.07.2017 г. до 26.07.2017 г., респ. не е налице основание за прекратяване на правоотношението, което на свой ред да послужи като основание за отпускане на обезщетение за безработица и съответно за определяне срока и размера на същото.

Ето защо, като е съобразил наличието на предпоставките по чл.54ж, ал.2, т.1 от КСО, ръководителят на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Перник, на основание посочената разпоредба е издал Разпореждане № 131-00-1563-2/17.05.2021 г., с което е отменил разпореждането за отпускане на парично обезщетение за безработица на К.В..

С оглед на всичко гореизложено, настоящият съдебен състав намира, че административният акт - предмет на съдебния контрол, е издаден при наличие на посочените в закона материални предпоставки и съответства на относимите правни норми. Идентично е становището на контролиращият административен орган, поради което издаденото от него решение е правилно и законосъобразно. Оспорването е неоснователно и следва да се отхвърли.

Предвид извода относно изхода от спора и на основание чл.143, ал.4 от АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд – Перник

 

РЕШИ:

 

        ОТХВЪРЛЯ Жалба вх. № 2613/03.08.2021 г. на К.Г.В. с ЕГН ********** и адрес: ***, чрез адв. Я.С., срещу Решение КПК-38/07.07.2021 г. на директора на ТП на НОИ – П., с което е отхвърлена негова Жалба вх. № 1012-13-70/07.06.2021 г. против Разпореждане № 131-00-1563-2/17.05.2021 г. на ръководителя по осигуряването за безработица и е спряно административното производство по Жалба вх. № 1012-13-70/07.06.2021 г. в частта против Разпореждане № 131-00-1563-3/17.05.2021 г. на ръководителя по осигуряването за безработица и против Разпореждане № 131-00-1563-4/17.05.2021 г. на ръководителя по осигуряването за безработица до приключване на образуваното административно производство срещу Разпореждане № 131-00-1563-2/17.05.2021 г. на ръководителя по осигуряването за безработица с влязло в сила решение на ръководителя на ТП на НОИ.

ОСЪЖДА К.Г.В. с ЕГН ********** и адрес: ***, ДА ЗАПЛАТИ на Териториално поделение – П. на Националния осигурителен институт сумата от 100 лв. /сто лева/, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

       

                                                                        СЪДИЯ:/п/