Решение по дело №1105/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 633
Дата: 2 ноември 2023 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20227150701105
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 633 / 2.11.2023г.

гр. Пазарджик

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на четвърти октомври две хиляди двадесет и трета  година в състав:

 

                                                                                    Председател:    Георги Видев

                                                            

при секретаря Радослава Манова, като разгледа административно дело № 1105 по описа на съда за 2022 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на кмета на община Белово против Решение № 447 от 28.10.2022 г., прието с Протокол № 49 от 28.10.2022 г. на Общински съвет – Белово, с което е дадено съгласие за нов безлихвен заем, определени са неговият размер, начинът на обезпечаване и погасяване на същия и срокът за възстановяване на дължимите суми.

Жалбоподателят – кметa на община Белово претендира отмяна на решението. Излага съображения за нарушение на материалния закон и съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Поддържа жалбата чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът – Общински съвет – Белово – оспорва жалбата в писмена молба, подадена от процесуалния му представител. Излага съображения за недопусимостта на жалбата. На свой ред претендира разноски.

След като извърши цялостна преценка на всички събрани и приложени към делото доказателства и съобрази становищата на страните, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбата е допустима. Въпросът за допустимостта на жалбата е решен със сила на присъдено нещо с окончателното Определение № 6814/22.06.2023 г., постановено по административно дело № 5441/2023 г. по описа на ВАС, с което е отменено прекратителното Определение № 602/26.04.2023 г., постановено по настоящото дело.

Оспореното решение е прието по предложение на жалбоподателя от 10.10.2022 г. за даване на съгласие за отправяне на искане пред министерство на Финансите за отпускане еднократно на нов безлихвен заем от централния бюджет за рефинансиране на заем в размер на 957 400 лв. Кметът е заложил определени срокове и параметри за погасяване, за които е преценил че съответстват на бюджетната рамка, а именно:

-първа вноска до 20.08.2023 г. в размер на 150 000 лв. от полагащата се част от изравнителната субсидия за 2023 г.

-втора вноска до 20.10.2023 г. в размер на 150 000 лв. от полагащата се част от изравнителната субсидия за 2023 г.

-трета вноска до 30.11.2023 г. в размер на 657 400 лв. от приходи от продажба на общинско имущество през 2023 г.

-срок за възстановяване 01.12.2023 г.

Предложението на кмета е обсъдено в постоянните комисии към общинския съвет но въпреки двукратното изискване от съда на техните становища и на протоколите от работата им същите не бяха представени от ответника. Предложението на кмета е обсъдено на редовното заседание на общински съвет Белово, проведено на 28.10.2022 г., видно от т. 4 на съставения протокол № 49/28.10. 2022 г. При обсъждането, кметът е посочил, че целта на кредита е да не се заплащат лихви. Общинският съветник С. Я. е предложил срокове, параметри и начин на обезпечаване и погасяване на дължимите средства, които се различават от предложението на кмета, а именно:

-първа вноска до 31.12.2022 г. в размер на 463 900 лв. от целевата субсидия за капиталови разходи за 2022 г.

-втора вноска до 20.08.2023 г. в размер на 150 000 лв. от полагащата се част от изравнителната субсидия за 2023 г.

-трета вноска до 20.10.2023 г. в размер на 150 000 лв. от полагащата се част от изравнителната субсидия за 2023 г.

-четвърта вноска до 30.10.2023 г. в размер на 193 500 лв. от приходи от продажба на общинско имущество през година.

-срок за възстановяване 01.11.2023 г.

Мотивите на общинският съветник се изразяват единствено в „да не ги загубим тези 463 900 лв., докато тече делото“ по бюджета. Кметът е възразил, че в момента не разполагат с тези пари. След тази кратка дискусия предложението на общинският съветник С. Я. и е било прието. С оспореното решение общинският съвет е дал съгласието си за нов безлихвен заем от Централния бюджет за рефинансиране на заем в размер на 957 400 лв., на основание чл. 105, ал. 4 от ЗПФ, като е посочен размера на дължимия заем – 957 400 лв., както и начинът на обезпечаване и погасяване на дължимите средства, както следва:

-първа вноска до 31.12.2022 г. в размер на 463 900 лв. от целевата субсидия за капиталови разходи за 2022 г.

-втора вноска до 20.08.2023 г. в размер на 150 000 лв. от полагащата се част от изравнителната субсидия за 2023 г.

-трета вноска до 20.10.2023 г. в размер на 150 000 лв. от полагащата се част от изравнителната субсидия за 2023 г.

-четвърта вноска до 30.10.2023 г. в размер на 193 500 лв. от приходи от продажба на общинско имущество през година.

Определен е и срокът за възстановяване – 01.12.2023 г. и е упълномощен кмета на общината да внесе мотивирано предложение до министъра на Финансите за отпускане еднократно на новия безлихвен заем, като същият е задължен в тридневен срок от погасяване на всяка една от вноските да докладва на общинския съвет за спазване на поетия ангажимент за погасяване на дълга. Като мотиви за приемането му в решението е посочена необходимостта от поемането на нов безлихвен заем по реда на чл. 103, ал. 4 от ЗПФ през 2022 г. за рефинансиране на дължим заем, поради обстоятелството, че община Белово през 2022 г. не е извършила погасяване на дължимия заем, заради намалените приходи, в резултат на извънредната епидемична обстановка, породена от КОВИД.

Видно от така цитираното съдържание на оспореното решение е, че е налице неяснота относно четвъртата вноска, тъй като не е посочен източникът ѝ – приходите от продажба на общинско имущество през коя година следва да бъдат получени. Следователно е налице неяснота в разпоредителната част на оспорения административен акт, която представлява пречка пред неговото изпълнение, съответно прави го незаконосъобразен.

В обжалваното решение липсват и мотиви по отношение на приетите срокове и източници на средства за погасяване на заема, които значително се различават от предложението на кмета на общината. Въпреки че съдът още с определението за насрочване на делото указа на ответника, че той носи тежестта да установи съществуването на фактическите основания, посочени в обжалвания административен акт, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, не бяха представени никакви доказателства, обосноваващи приетите срокове и начини за погасяване на заема, нито дали същите съответстват на приетата бюджетна рамка. Както е посочено по-горе, съдът двукратно изиска становищата и протоколите от работата на постоянните комисии, като изрично предупреди ответника, че при непредставянето им ще бъдат приети за установени неизгодни за него факти.

Предвид всичко това, следва да се приеме, че в обжалваното решение не са изложени фактически основания, обосноваващи приемането на срокове и начини за погасяване на заема, различни от внесените с предложението на кмета на общината, а и ответникът независимо, че носеше тежестта на доказване, не представи никакви доказателства, от които да са видни, както фактическите основания, така и тяхното действително наличие в случая. Поради това, следва да се приеме, че оспореното решение е издадено в несъответствие както с аминистративнопроизводствените правила, така и в противоречие с относимите правни разпоредби.

Затова, като незаконосъобразно обжалваното решение следва да бъде отменено.

С оглед изхода на делото е основателна претенцията за разноски на жалбоподателя. На община Белово следва да бъдат присъдена сумата от 1 200 лв., представляващи платено адвокатско възнаграждение. Тъй като не е направено възражение за прекомерност, възнаграждението не следва да бъде намалявано.

Предвид гореизложеното съдът

      РЕШИ:

 

Отменя Решение № 447 от 28.10.2022 г., прието с Протокол № 49 от 28.10.2022 г. на Общински съвет – Белово, с което е дадено съгласие за нов безлихвен заем, определени са неговият размер, начинът на обезпечаване и погасяване на същия и срокът за възстановяване на дължимите суми.

Осъжда Общински съвет – Белово да заплати на община Белово разноски по делото в размер на 1 200 (хиляда и двеста) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: (П)