Решение по дело №790/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 април 2020 г.
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20197160700790
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№116

 

Гр. Перник,09.04.2020 година.

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание, проведено на двадесет и четвърти февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:

            Съдия: Ивайло Иванов

 

при съдебния секретар А. М., като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно дело № 790 по описа за 2019 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 166, ал. 3 от Данъчноосигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с чл. 27, ал. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), във връзка с чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 3.04.2008 година за условията и реда за прилагане на мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“ и мярка 212 „Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 (Наредба № 11/03.04.2008 година).

Образувано е по жалба на Н.Х.И. с ЕГН **********, с адрес: *** срещу Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) изх. 01-6500/3389 от 27.09.2019 година, издаден от заместник – изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), с който Н.Х.И. е изключен от подпомагане и спрямо същия е установено публично държавно вземане в размер на 9 415.81 (девет хиляди четиристотин и петнадесет лева и осемдесет и една стотинки), представляващо 25% от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2011, 2012, 2013 и 2014 година, на основание чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008 година.

Жалбоподателят твърди, че издаденият АУПДВ е незаконосъобразен, като в допълнение към жалбата излага съображения за издаване на акта в нарушение на административнопроизводствените правила и материалния закон, като твърди непосочване в АУПДВ въз основа на кое заявление за подпомагане се издава, липса на доказателства в производството за коя от трите вида схеми за подпомагане, за които е кандидатствал, същият е одобрен съответно за  кампании 2011, 2012, 2013 и 2014, и по кои точно схеми и мерки сумите са изплатени. Пледира също некомпетентност на издателя на процесния АУПДВ. Жалбоподателят моли съда да отмени оспорения АУПДВ като незаконосъобразен.

В проведеното съдебно заседание на 24.02.2020 година жалбоподателят Н.Х.И., редовно призован, не се явява, и не изпраща процесуален представител. В молба – становище, депозирана от адвокат А.Д. ***, пълномощник на жалбоподателя, поддържа жалбата. Подробни съображения развива в представените писмени бележки. Претендира присъждане на направените съдебни разноски за държавна такса и адвокатски хонорар, за което прилага списък по чл. 80 от ГПК.

В проведеното съдебно заседание на 24.02.2020 година ответникът по жалбата, заместник – изпълнителния директор на ДФЗ, редовно призован, не се явява, представлява се от юрисконсулт Д. П., която пледира за неоснователност на жалбата, правилност и законосъобразност на издадения АУПДВ. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение, както и прави възражение за прекомерност на претендирания адвокатски хонорар. В указания срок представя писмени бележки.    

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), във връзка с чл. 144 от АПК, приетите по делото писмени доказателства, приема следното:

По допустимостта на жалбата:

Настоящият съдебен състав намира, че е сезиран с процесуално допустима жалба, подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице – адресат на оспорвания акт, което има правен интерес от обжалване, срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което се дължи нейното разглеждане по същество.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

По фактите:

Жалбоподателят, регистриран с УРН ******, е подал на 13.05.2011 година, за кампания 2011, първо общо заявление за подпомагане с УИН 14/180511/28864, като е попълнил и заявление за регистрация. Заявено е подпомагане по Схема за единно плащане на площ (СЕПП), по Схема за национални доплащания на хектар земя (НДП) и по Мярка 211 „Плащания за природни ограничения на земеделски стопани в планински райони“ (НР1).

Установява се от уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1152 от 21.07.2012 година на изпълнителния директор на ДФЗ, че по заявление за финансово подпомагане с УИН 14/180511/28864 за кампания 2011, по мярка 211 – НР1 е извършено първо компенсаторно плащане в общ размер на 7 492.87 лева (таблица № 2), като първоначално е оторизирана сума от 7 218.27 лева, а при извършена последваща оторизация сумата от 274,60 лева (таблица № 1).

Установява се от уведомително писмо изх. № 02-140-6500/2501 от 20.09.2013 година на изпълнителен директор на ДФЗ, че Н.Х.И., е подал заявление за финансово подпомагане с УИН 14/100512/31770, за кампания 2012. Конкретно по мярка 211 – НР1, на два транша, е извършено общо плащане в размер на 9 221.97 лева (таблица № 2), като първоначално е оторизирана сума от нула лева, а при извършена последваща оторизация (графа намаления от таблица № 1 с отрицателен знак) – сумата от 9 221.79 лева.

Установява се от уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1874 от 14.08.2014 година на изпълнителния директор на ДФЗ, че Н.Х.И. е подал заявление за финансово подпомагане с УИН 14/090413/34180 за кампания 2013. Конкретно по мярка 211 – НР1, на два транша, е извършено плащане в общ размер на 8 553.71 лева (таблица № 2), като е оторизирана сума от 8 553.71 лева (таблица № 1).   

По делото, въпреки указанията на съда, включително във връзка с разпределение на доказателствената тежест, не се представи заявление за подпомагане за кампания 2014 с УИН 14/060614/38011, подадено от Н.Х.И., посочено в мотивите на АУПДВ. Ответникът заявява също, че уведомително писмо във връзка с това заявление за подпомагане за кампания 2014 година не е издавано.

По делото ответникът, като доказателства за извършените плащания в полза на жалбоподателя по подадените заявления за кампании 2011, 2012 и 2013, както и за извършено плащане по цитираното, но неприложено, подадено заявление за подпомагане за кампания 2014, за което уведомително писмо не е издавано, представя извлечения от СЕБРА (Система за електронни бюджетни разплащания). Данните в така представените и приобщени документи потвърждават извършените в полза на Н.Х.И. с ЕГН ********** плащания, съгласно уведомителни писма по заявления за подпомагане съответно за кампании 2011, 2012 и 2013, както следва:

За кампания 2011 по мярка 211 - НР1, са извършени три плащания в общ размер на 7492.87 лева, от които: 7 218.27 лева на 23.12.2011 година; 225.17 лева на 31.05.2012 година; 49.43 лева на 31.05.2012 година.

За кампания 2012 по мярка 211 – НР1 са извършени две плащания в общ размер на 9 221.79 лева, от които: 1 659.92 лева на 27.08.2013 година; 7 561.87 лева на 27.08.2013 година.

За кампания 2013 по мярка 211 – НР1 са извършени четири плащания в общ размер на 8 553.71 лева, от които: 5 614.42 лева на 14.12.2013 година; 1232.43 лева на 14.12.2013 година; 307.23 лева на 17.04.2014 година и                       1 399.63 лева на 17.04.2014 година.

За кампания 2014: Установява се от така приложените извлечения, че по мярка 211 - НР1, на 18.12.2014 година са извършени две плащания в полза на Н.Х.И. с ЕГН **********, съответно на сумата от 2 231.08 лева и на сумата от 10 163.80 лева. Сборът от двете суми е равен на сумата от 12 394.88 лева, посочена АУПДВ като изплатена сума по заявление с УИН 14/060614/38011 за кампания 2014 по мярка 211 – НР 1. След съвкупната преценка на така приобщените доказателства, и въпреки липсата на издадено уведомително писмо за кампания 2014 година, съдът приема за установено по делото, че за кампания 2014 година на жалбоподателя е оторизирана и изплатена сума от 12 394.88 лева по заявление за подпомагане за кампания 2014 година по мярка 211 – НР 1.      

По делото не се представиха доказателства за подаване от Н.И. на заявление за подпомагане по мярка 211 – НР 1 за следващата кампания 2015.

С писмо изх. № 01-6500/3389 от 24.06.2019 година на заместник – изпълнителния директор на ДФЗ, Н.И. е уведомен за откриването на производство по издаване на АУПДВ. Като основание за образуване на производството е посочено неспазването на многогодишен, петгодишен, ангажимент по мярка 211, поет с подаването на заявление за подпомагане по мярка 211 – НР 1 за кампания 2011, по което е получено първо компенсаторно плащане, което на свой ред представлява неспазване на изискванията на чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008 година – кандидатите за подпомагане по реда на тази наредба да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за период най – малко 5 последователни години от първото компенсаторно плащане, както и да подават заявление за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка година след първото  компенсаторно плащане. В писмото общо е посочено, посредством възпроизвеждане на текста на разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от Наредбата, че земеделският стопанин, не конкретно Н.Х.И., се изключва от подпомагане при неподаване на заявление за подпомагане по време на петгодишния ангажимент.

Н.Х.И. е уведомен, че тъй като изплатените до момента суми за кампании 2011, 2012, 2013 и 2014 година са съответно в размери 7 492.87 лева; 9 221.79 лева; 8 553.71 лева и 12 394.88 лева, в съответствие с разпоредбата на чл. 14, ал. 1, ал. 1, т. 4 от Наредбата, същият следва да възстанови 9 415.81 лева, представляващи 25% от получената субсидия по мярката, тъй като е прекратил участието си след четвъртата година от поетия ангажимент. В писмото е предоставена възможност на кандидата за депозиране на възражения. Писмото е съобщено на Н.Х.И. на 10.07.2019 година, видно от известие за доставяне. В указания срок жалбоподателя е подал възражение, в което единствено са изложени доводи за неверност и неоснователност на „твърденията“ в уведомителното писмо, съответно несъгласие с тях.

На 27.09.2019 година заместник – изпълнителният директор на ДФЗ е издал АУПДВ с изх. № 01-6500/3389, с който след обсъждане на възражението срещу уведомителното писмо и приемане на същото за неотносимо към откритото производство, поради неподаването на заявление за подпомагане по мярка 211 – НР 1 за кампания 2015 след четвъртата година на поетия петгодишен ангажимент по мярка 211, поет с подаването на заявление за подпомагане по мярка 211 – НР 1 за кампания 2011, по което е получено първо компенсаторно плащане, Н.Х.И. е изключен от подпомагане и спрямо същия, на основание чл. 14, ал. 1, т. 4, във връзка с чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11 от 03.04.2008 година, е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 9 415.81 лева, представляващо 25% от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2011, 2012, 2013 и 2014.

Издаденият АУПДВ е изпратен на жалбоподателя по пощата и получен лично от Н.Х.И. на 08.11.2019 година видно от приложено по делото известие за доставяне.  

При така установените факти настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Относно компетентност на органа, издал акта:

Оспореният АУПДВ издаден от компетентен орган, като в тази връзка доводите в жалбата са без основание.

Съгласно чл. 27, ал. 3 от ЗПЗП Разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет. 

Съгласно чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП и чл. 2, ал. 2, т. 1 от Устройствения правилник на ДФЗ функциите на Разплащателна агенция (РА) се изпълняват от ДФЗ.

Според чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на РА.

Съгласно чл. 166, ал. 1 от ДОПК, ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК.

Съгласно чл. 20а, ал. 5 от ЗПЗП актовете за установяване на публични държавни вземания по реда на ДОПК се издават от изпълнителния директор на ДФЗ.

С разпоредбата на чл. 20а, ал. 6 от ЗПЗП на изпълнителния директор на ДФЗ е предоставена възможност да делегира със заповед правомощията си по ал. 5 на заместник – изпълнителните директори.

Процесният АУПДВ е издаден от заместник – изпълнителния директор на ДФЗ – Петя Славчева, упълномощена със заповед на изпълнителния директор на ДФЗ № 03-РД/2891 от 23.07.2019 година, издадена на основание чл. 20а, ал. 6 от ЗПЗП, с т. 19 на която последният е делегирал на заместник – изпълнителния директор на ДФЗ – П. С., правомощието си да издава АУПДВ по мярка 211 и мярка 212 по чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 03.04.2008 година. Следователно актът е издаден от компетентен орган, поради което не е налице отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.

Относно формата на акта:

Оспорваният акт е в законоустановената писмена форма съгласно чл. 59, ал. 2, във връзка с ал. 3 от АПК и съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК, включително фактически правни основания за издаването му, поради което не е налице отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК.

Относно спазване на административнопроизводствените правила при издаването на акта:

Производството по издаване на АУПДВ, съгласно чл. 166 от ДОПК, се провежда съобразно общия ред на АПК.

Според разпоредбите на чл. 166, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК установяването на публичното държавно вземане се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон, а ако такъв ред в съответния закон не е предвиден, вземането се установява по основание и размер с АУПДВ, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК.

Производството по издаването на оспорвания АУПДВ е започнало по инициатива на компетентния орган в хипотезата на чл. 24, предл. 1 от АПК. Жалбоподателят е уведомен за започването на производството в изпълнение на изискването на чл. 26, ал. 1 от АПК (ДВ, бр. 30 от 2006 година) с уведомителното писмо изх. № 01-6500/3389 от 24.06.2019 година, като по този начин му е осигурена възможността по чл. 34 от АПК да участва в производството. На Н.Х.И. включително е предоставена възможност и да депозира възраженията си пред административния орган, от която последният се е възползвал. Установи се от доказателствата, съдържащи се в преписката по издаване на спорния АУПДВ, че административният орган е изпълнил задълженията си по чл. 35 и чл. 36 от АПК за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая и за служебно събиране и преценка на доказателствата. Административният орган се е позовал на резултати от административни проверки по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП. Налице са и доказателства за извършени плащания по мярката за кампании 2011, 2012, 2013 и 2014. Жалбоподателят не оспорва релевантният към това производство факт, че не е подал заявление за подпомагане за кампания 2015. При това положение се приема, че в производството по издаване на процесния АУПДВ не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да съставляват основание за отмяна по чл. 146, т. 3 от АПК.

По отношение съответствие на АУПДВ с материалноправните разпоредби:

Процесният АУПДВ е основан нормативно в разпоредбите на чл. 14,        ал. 1, т. 4, във връзка с чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11 от 03.04.2008 година.

Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11 от 03.04.2008 година кандидатите за подпомагане по реда на тази наредба са длъжни да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за период от най – малко 5 години (т. 2), както и да подават заявление за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка година след първото компенсаторно  плащане (т. 3). 

Според правилото на чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 11 от 03.04.2008 година земеделски стопанин, който не подаде заявление за подпомагане по време на поетия петгодишен ангажимент, се изключва от подпомагане по тази наредба и се задължава да възстанови получените до момента компенсаторни плащания за необлагодетелстваните райони или част от тях, в зависимост от годината, в която е прекратил участието си в мерките, като в хипотеза на прекратяване след четвъртата година от поетия петгодишен ангажимент земеделският стопанин дължи възстановяване на 25 % от получените компенсаторни плащания.   

Съдът намира, че оспореният административен акт е издаден в нарушение на приложимия материален закон.

От анализа на посочените разпоредби и от използвания в текста на чл. 14, ал. 1 от Наредбата израз „изключи“ следва, че елемент от фактическия състав за определяне на публично държавно вземане, е прекратяването на многогодишния ангажимент (виж Решение № 6 521 от 2.05.2019 година, постановено по адм. дело № 435/2019 година по описа на ВАС.) Съответно материалноправно основание за издаване на АУПДВ за възстановяване на получени компенсаторни плащания по мярка 211 – НР 1, е издаването на акт за изключване от подпомагане. Използваният в текста на чл. 14, ал. 1 от Наредбата израз „изключва“, сочи за необходим елемент от фактическия състав при определянето на публично държавно вземане – прекратяването на многогодишния ангажимент (виж Решение № 6 521 от 2.05.2019 година, постановено по адм. дело № 435/2019 година по описа на ВАС). Т.е. възстановяването на получените компенсаторни плащания по мярка 211, предвидено в нормата на чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008 година е законна последица от изключването от подпомагане с влязъл в сила акт. Последното на свой ред е законна последица от неизпълнението на задължението за подаване на заявление всяка година от поетия петгодишен ангажимент, предвидено в разпоредбата на чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредбата.

По делото не се установи да е издаван, респективно влязъл в сила, акт за прекратяване на поетия от Н.Х.И. многогодишен ангажимент поради неподаването на заявление за подпомагане за 2015 година, която се явява пета година от поетия многогодишен ангажимент (поет с подаването на заявление с УИН 14/180511/288864 за финансово подпомагане по мярка 211 – НР1 за кампания 2011, по което заявление, безспорно се установи по делото, е извършено първо компенсаторно плащане).

При липсата на доказателства за издаден и влязъл в сила административен акт за изключване от подпомагането по чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 03.04.2008 година, въз основа на който възниква публично държавно вземане по чл. 27, ал. 5 от ЗПЗП,във връзка с чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК, оспореният АУПДВ се явява издаден в нарушение на материалния закон, в какъвто смисъл е и трайната съдебна практика. Правната същност на АУПДВ, като изпълнително основание за събирането на установеното с него публично държавно вземане, изключва възможността същият да бъде издаден преди влизането в сила на административния акт, въз основа на който възниква задължението за връщане на съответното публично задължение. В тази връзка изключването от подпомагане следва да бъде установено с влязъл в сила административен акт (виж Решение № 10 183 от 2.07.2019 година, постановено по адм. дело № 2 201/2019 година по описа на ВАС и цялата съществуваща до сега практика). Едва след това може да се пристъпи към създаването на изпълнителното основание, каквото представлява АУПДВ. В този смисъл изложените в писмените бележки, представени от ответника, доводи, че АУПДВ не се предшества от издаването на акт за изключване от подпомагане/прекратяване на многогодишен ангажимент по мярка 211, като в подкрепа на това се сочи съдебна практика и отменително решение на ВАС на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 11 от 03.04.2008 г. (ДВ бр. 71 от 13.08.2013 година) освен че се отнасят до неправилност на съдебно решение, какъвто акт не е предмет на настоящото дело, съдът намира изцяло неоснователни. На първо място ще се отбележи, че с Решение № 4 401 от 13.04.2016 година, постановено по адм. дело № 4 639/2015 година по описа на ВАС Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 11 от 03.04.2008 година е отменена единствено на основание допуснати при издаването й съществени нарушения на административнопроизводствените правила. На следващо място, във връзка с различните редакции на разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008 година, трайната и преобладаваща съдебна практика приема, че и двете редакции имат един и същи смисъл и правни последици – издаването и влизането в сила на акт за изключване от подпомагане/прекратяване на многогодишния ангажимент е материалноправна предпоставка за издаване на АУПДВ (виж Решение  № 5 335 от 12.05.2015 година, постановено по адм. дело № 9 141/2014 година по описа на ВАС и други).

Във връзка с горното според настоящия съдебен състав включването в диспозитива на процесния АУПДВ на израза „изключвам от подпомагане“ е без каквото и да било нормативно основание. Инкорпорирането в диспозитива на АУПДВ на разпоредителна част, относима към издаването на самостоятелен административен акт с предмет, различен от предмета на производството по издаване на АУПДВ, е недопустимо. С АУПДВ, като индивидуален административен акт, се установяват публични вземания, изпълнително основание за събиране на установеното с акта. Съответно предмет на акта е определянето на такива вземания по основание и размер. В тази връзка недопустимо е изключването от подпомагане да е във формата на АУПДВ, съответно недопустимо е актът по чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 03.04.2008 година – за изключване на земеделския стопанин от подпомагане, да бъде издаден едновременно и в едно и също производство с АУПДВ, тъй като самото образуване на производството по издаване на АУПДВ е обусловено от влизането в сила на административния акт за изключване от подпомагане.

С оглед изложеното, спорният АУПДВ, е издаден в противоречие с материалния закон, поради което е налице основание за отмяната му по чл. 146, т. 4 от АПК.

Относно разноските:

Жалбоподателят своевременно е претендирал разноски, за което е представен и списък на разноските по чл. 80 от ГПК, за платени държавни такси за образуване на производството и за издаване на незаверени преписи в общ размер на 15. 10 лева, от които 10.00 лева за образуване на делото и 5.10 лева за издаване на заверени преписи. При този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя направените разноски по производството в общ размер на 15.10 лева.

Претендира се и възнаграждение за адвокат, посочено в списъка по чл. 80 от ГПК. Същото е поискано по реда на чл. 38, ал. 2, във връзка с чл. 38, ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата, като се претендира сума в размер на 800.78 лева. От представения договор за правна защита и съдействие от 12.11.2019 година е видно, че в него е уговорено предоставянето на безплатна помощ на материално затруднено лице в условията на чл. 38, ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата (ЗА). Удостоверените в него изявления за наличие на конкретно основание за оказване на безплатна помощ по чл. 38, ал. 1 ЗА обвързват съда и той не дължи проверка за съществуването на конкретната хипотеза (виж Определение № 575 от 14.01.2020 година, постановено по адм. дело № 2471/2019 година по описа на ВАС). Възнаграждението е съобразено с разпоредбата на чл. 8, ал. 1, т. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждения, във връзка с чл. 38, ал. 2 от ЗА, с оглед материалния интерес по делото.

При този изход на делото налице е положителната предпоставка по чл. 38, ал. 2 от ЗА за осъждане на ответника по делото да заплати на адвоката на жалбоподателя адвокатско възнаграждение. Същото с оглед цената на иска и на основание с чл. 8, ал. 1, т. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждения, във връзка с чл. 38, ал. 2 от ЗА се определя в размер на 800.78 лева.

Ответната страна, също своевременно – до приключване на устните състезания, е направила възражение по чл. 78, ал. 5 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение. Възражението е неоснователно. Претендираното адвокатско възнаграждение е по дело с определен материален интерес (виж Определение № 12 387 от 18.09.2019 година, постановено по адм. дело № 2 567/2019 година по описа на ВАС), като същото е съобразено с минималния предвиден размер в чл. 8, ал. 1, т. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 година, съобразно фактическата и правна сложност на дела с такъв предмет в общия случай, какъвто е и настоящият, а именно 800.78 лева (580 лева + 220. 79 лева (5% от 4 415.81 лева).

С оглед изхода на делото и въпреки своевременно направеното от страна на процесуалния представител на ответника по жалбата искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, същото следва да се остави без уважение.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 във връзка с чл. 173, ал. 2 от АПК, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно вземане изх.  01-6500/3389 от 27.09.2019 година, издаден от заместник – изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с който Н.Х.И. е изключен от подпомагане и спрямо същия е установено публично държавно вземане в размер на 9 415.81 (девет хиляди четиристотин и петнадесет лева и осемдесет и една стотинки), представляващо 25 % от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2011, 2012, 2013 и 2014 година, на основание чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008 година, като незаконосъобразен.

ОСЪЖДА Държавен фонд Земеделие да заплати на Н.Х.И. с ЕГН **********, с адрес: ***, съдебни разноски в размер на 15.10 (петнадесет лева и десет стотинки).

ОСЪЖДА Държавен фонд Земеделие да заплати на адвокат А.Д. ***, с адрес: ***, ет. 1, ап. 5, адвокатско възнаграждение в размер на 800.78 лева (осемстотин лева и седемдесет и осем стотинки).

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

 

Съдия:/п/