РЕШЕНИЕ
№ 9
гр. Царево, 22.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЦАРЕВО, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и четвърти януари през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Мария Ат. Москова
при участието на секретаря Нели Г. Стоянова
като разгледа докладваното от Мария Ат. Москова Административно
наказателно дело № 20222180200514 по описа за 2022 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Г. И.Л., ЕГН ********** от гр. Ц., длъжност
**** на Община Царево, срещу Наказателно постановление № 11-01-46/
30.05.2022 г. на Директор на АДФИ, с което за нарушение на чл.42 ал. 2 от
Постановление № 381 на Министерския съвет от 30 декември 2019г. за
изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2020г., му е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300.00 лева, на
основание чл. 32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция, вр.
чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция, вр. чл. 53, ал. 1 от
ЗАНН.
Първоначално делото е било образувано под номер НАХД №270/2022г.
по описа на РС-Царево, постановеното по него решение № 79/13.09.2022г. е
било отменено с Решение № 1458/08.12.2022г. по ВНАХД № 1876/2022г. на
Адм.съд-Бургас и делото върнато за ново разглеждане от друг съдебен
състав, като след връщането му в съда е образувано под нов номер НАХД
№514/2022г. на РС-Царево.
В с.з. за жалбоподателят, редовно призован, представител не се явява.
1
В с.з. за АНО, редовно призован, се явява процесуален представител –
гл.юрисконсулт К., който пледира за потвърждаване на НП.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства намира
следното от фактическа и правна страна:
В периода от 08.12.2021г. до 24.01.2022г. св.К.М. – ст.финансов
инспектор ИРМ гр.Бургас, 6-ти отдел, дирекция „Инвестиционна дейност“ в
АДФИ, извършила финансова инспекция на Община Царево, въз основа на
Заповед № 62-01-381/08.12.2021г. на Директора на АДФИ, със задача :
проверка за законосъобразност на разходването на средствата, предоставени
от централния бюджет за компенсация и субсидии на автомобилния
транспорт в съответствие с изискванията, определени в Наредбата за
условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалени
приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и
транспорта в планински и други районни и за издаване на превозни
документи за извършени превози за периода от 01.01.2019г. до 31.12.2019г.
При извършената проверка на място в Община Царево, св.М.
установила от представените справки за отговорни длъжностни лица в
Община Царево за периода от 01.01.2019г. до 18.12.2021г., че за
проверявания период и към момента на извършване на финансовата
инспекция Община Царево се представлява от следните лица: от Г. И. Л.-
**** в периода от 05.11.2015 г. до 19.09.2019 г.; от Г. П. С. - В****т в
периода от 20.09.2019 г. до 04.11.2019 г.; и от Г. И. Л. - **** в периода от
05.11.2019 г. и към момента на извършване на финансовата инспекция.
От предоставените й в хода на проверката документи: справка с peг.№
********** от 15.12.2021г. относно движението на средствата за субсидии и
компенсации по Наредбата, получени от ЦБ през 2019 г. по §31-28 (код в
СЕБРА **********) и Разшифровка peг. № **********от 22.12.2021г. по
отчетни данни на ЕБК за изпълнението на бюджета на Община Царево към
31.12.2019г. на разходите за държавни дейности във Функция III
„Образование“ - дейност 389 „Други дейности по образованието“, св.М.
установила, че от общо предоставените 88 349 лв. през 2019 г. целеви
2
трансфери за компенсиране стойността на безплатните и по намалени цени
пътувания по реда на Наредбата средства — усвоените и прехвърлените по
бюджетната сметка на общината от зареден лимит по код в СЕБРА
********** средства са били в размер на 81 387 лв. с целево предназначение
на същите: компенсиране на извършения през 2019 г. транспорт на деца и
ученици по чл. 283, ал. 2 от ЗПУО (чл. 19. т. 8 от Наредбата).
Извършените разходи през 2019 г. за компенсиране на стойността на
безплатния транспорт на деца и ученици през 2019 г. по чл. 19, т. 8 от
Наредбата са били размер на 74 692,56 лв. и към 31.12.2019 г. е бил налице
преходен остатък в размер на 6 694.44 лв. (81 387,00 лв. - 74 692,56 лв.) в
дейност 389 „Други дейности по образованието“.
Така също св.М. установила, че неусвоените от Община Царево
средства от целеви трансфер за компенсиране стойността на безплатните
превози през 2019 г. на деца и ученици по чл. 283, ал. 2 от ЗПУО в размер на 6
694,44 лв., не са били разходвани за същата цел и не са били възстановени по
сметка на централния бюджет в срок до 31.01.2020 г. включително.
По време на извършването на финансовата инспекция, с платежно
нареждане от 21.12.2021 г. сумата в размер на 6 694,44 лв,, представляваща
неусвоени до 31.01.2020 г. целеви трансфери от предоставените на Община
Царево през 2019 г. по реда на Наредбата са възстановени на финансиращия
орган - Министерството на финансите.
С оглед на така установеното, на 19.01.2021г. св.М. съставила против Г.
И.Л. в качеството му на **** на Община Царево, АУАН с № 11-01-46/
19.01.2022 г. за това, че до 31.01.2020 г. включително, не е възстановил в
централния бюджет неусвоените до 31.01.2020 г. целеви трансфери,
предоставени на Община Царево за предходната 2019 г. по реда на наредбата
по §4 ал.3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози
(приета с ПМС № 163 от 29.06.2015 г.) в размер на 6 694.44 лв.,
представляващи целеви средства, предоставени на общината за компенсиране
на стойността на безплатния транспорт на деца и ученици по чл.283, ал.2 от
Закона за предучилищното и училищното образование /ЗПУО/, с което
виновно е нарушил чл. 42, ал. 2 от Постановление № 381 на Министерския
съвет от 30 декември 2019 г. за изпълнението на държавния бюджет на
Република България за 2020 г. Препис от акта е връчен на кмета Г. И.Л. на
3
19.01.2021г. и подписан от него с възражения. В срока по чл.44 ал.1 от
ЗАНН, Г. И.Л. е депозирал писмени възражения срещу така съставения му
АУАН, като е посочил, че процесните средства не са били разходвани от
общината и че преди края на проверката същите са били възстановени на МФ
с платежно нареждане от 21.12.2021г., поради които обстоятелства моли да
бъде прието от АНО, че установеното нарушение попада в хипотезите на
"Маловажен случай" по смисъла на §1 ал.1 т.4 от ДР на ЗАНН и да не бъде
издавано НП.
Въз основа на така съставения АУАН и след преценка на всички,
събрани по АНП доказателства, Директорът на АДФИ издал обжалваното
Наказателно постановление № 11-01-46/30.05.2022г. на Директор на АДФИ, с
което наложил на Г. И.Л. ЕГН ********** от гр. Ц.**** в качеството му на
****на Община Царево, административно наказание „глоба“ в размер на
300.00 лева, на основание чл. 32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова
инспекция, вр. чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция, вр.
чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, за нарушение на чл.42 ал. 2 от Постановление № 381 на
Министерския съвет от 30 декември 2019г. за изпълнението на държавния
бюджет на Република България за 2020г.
Препис от НП е връчено на жалбоподателя на 28.06.2022г., видно от
разписка/л.2 от АНП/, а жалбата е подадена на 11.07.2022г. видно от
входящия регистрационен номер на АНО/л.1 от АНП/.
Изложената фактическа обстановка бе безспорно установена от
събраните по делото устни доказателства- показанията на актосъставителя
св.М., както и от приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени
доказателства- Заповед № 62-01-381/08.12.2021г. на Директора на АДФИ /л.14
от АНП/; АУАН с № 11-01-46/ 19.01.2022 г../л.9-12 АНП/, Справка за
отговорни длъжностни лица в Община Царево за периода от 01.01.2019г. до
18.12.2021г. /л.15 от АНП/; Справка относно неприсъствените дни на Г. И.Л. –
*** на Община Царево за периода от 01.01.2019г. до 18.12.2021г. /л.16-17 от
АНП/; Справка с peг.№ 12-01-378 от 15.12.2021г. относно движението на
средствата за субсидии и компенсации по Наредбата, получени от ЦБ през
2019 г. по §31-28 (код в СЕБРА **********) /л.20 от АНП/; Разшифровка peг.
№ ********* от 22.12.2021г. по отчетни данни на ЕБК за изпълнението на
бюджета на Община Царево към 31.12.2019г. на разходите за държавни
дейности във Функция III „Образование“ - дейност 389 „Други дейности по
образованието“/л.21 от АНП/; Справка за предоставени субсидии и
компенсации за безплатни и по намалени цени пътувания със средства от
централния бюджет през 2019г. по бюджета на Община Царево /л.18 от
4
АНП/; Справка за изплатени субсидии и компенсации за безплатни и по
намалени цени пътувания със средства от централния бюджет през 2019г. по
бюджета на Община Царево /л.19 от АНП/; Таблица-равносметка относно
усвояването на средствата, предоставени от ЦБ през 2019г. по реда на
Наредбата /л.22 от АНП/; платежно нареждане от 21.12.2021г. /л.25 от АНП/,
банково извлечение за движение по сметка от 21.12.2021г. до 21.12.2021г.
/л.26 от АНП/ писмени възражения /л.13 от АНП/ писма, писмени обяснения
и др.
При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна
страна следното:
Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в
наказателното постановление като нарушител, в законоустановения срок по
чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими реквизити, поради което
същата е процесуално допустима, поради което следва да бъде разгледана по
същество.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган –
Директорът на АДФИ, а АУАН е съставен от компетентно (териториално и
материално) лице М. – ст.финансов инспектор ИРМ гр.Бургас, 6-ти отдел,
дирекция „Инвестиционна дейност“ в АДФИ, е длъжностно лице от АДФИ,
на което по надлежния ред е възложено да извърши финансова проверка в
Община Царево и което по силата на закона е компетентно да съставя АУАН
за нарушения по ЗДФИ. Административнонаказателното производство е
образувано в срока по чл. 34 ал.2 от ЗАНН, а наказателното постановление е
издадено в шестмесечния срок по ал.3.
Община Царево е бюджетна организация с ЕИК ********* и адрес на
управление: гр. Ц.**** и попада в обхвата на държавната финансова
инспекция, като бюджетна организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от Закона за
държавната финансова инспекция /ЗДФИ/.
Съгласно чл. 44, ал. 1, т. 5 от Закона за местното самоуправление и
местната администрация (ЗМСМА) кметът на общината организира
изпълнението на общинския бюджет. Съгласно чл. 38, ал. 1 от ЗМСМА орган
на изпълнителната власт в общината е кметът. Съгласно чл. 7, ал. 5 от Закона
за публичните финанси (ЗПФ), кметът организира и ръководи съставянето,
внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината. По
смисъла на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ кметът на общината е първостепенен
разпоредител с бюджет по бюджета на общината. Бюджетът на общината се
5
формира от собствени приходи, субсидии от Републиканския бюджет и
държавни трансфери, като последните включват предоставените и от
централния бюджет средства за компенсиране стойността на безплатните и по
намалени цени пътувания в страната.
Условията и редът за предоставяне на предвидените в централния
бюджет средства за компенсиране и субсидиране на превозвачите,
изпълняващи задължения за извършване на обществени услуги за безплатни и
по намалени цени пътнически превози и за вътрешноградски и
междуселищни пътнически превози в слабонаселени планински и други
райони в страната са уредени в Наредба, приета с ПМС № 163 от 29.06.2015 г.
(Наредбата, обн. ДВ, бр.51/07.07.2015 год.. изм. и доп. ДВ. бр. 53/04.07.2017
г.). Съгласно разпоредбите на чл. 2, ал. 1 и чл. 3, ал. 1 от Наредбата,
средствата се предоставят на общините под формата на целеви трансфери от
централния бюджет чрез Системата за електронни бюджетни разплащания
(СЕБРА) чрез залагане на лимити (за съответното тримесечие на текущата
година) и до размера, определен със Закона за държавния бюджет за
съответната година.
По силата на чл. 3, ал. 2 от Наредбата, кметовете на общините
предоставят средствата по тази наредба на превозвачи, които спазват
нормативно установения ред и правилата за извършване на обществен превоз
на пътници, предвидени в Закона за автомобилните превози и подзаконовите
нормативни актове по прилагането му. Кметовете на общините се разплащат
с превозвачите съобразно фактически предоставените транспортни услуги,
съгласно чл. 3, ал. 4 от Наредбата.
Съгласно чл. 42, ал. 2 на ПМС № 381 от 30.12.2019 г. за изпълнение на
Държавния бюджет на Република България за 2020 г., неусвоените до 31
декември 2019 г. трансфери за други целеви разходи, предоставени по
бюджетите на общините за 2019 г. и предходни години по реда на наредбата
по § 4. ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните
превози, се възстановяват по сметка на централния бюджет в срок до 31
януари 2020 г.
Съгласно разпоредбата на чл. 17 от Наредбата, приета с ПМС №
163/29.06.2015 г., неусвоените в края на годината средства от предоставени
целеви трансфери по бюджетите на общините могат да бъдат прехвърлени по
6
бюджетна сметка на общината и се разходват за същата цел до 31 януари на
следваща година.
По делото безспорно се установи от събраните писмени и гласни
доказателства- справки за предоставени и за усвоени целеви средства за
2019г., справки за длъжностни лица, както и показанията на актосъставителя,
че инж. Г. И. Л., в качеството му на *****на Община Царево и първостепен
разпоредител с бюджета на Община Царево чл. 11, ал. 3 от ЗПФ, не е
възстановил до 31.01.2020г. включително, в централния бюджет неусвоените
до 31.01.2020г. целеви трансфери, предоставени на Община Царево за
предходната 2019г. по реда на наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните
разпоредби на Закона за автомобилните превози (приета с ПМС № 163 от
29.06.2015г.) в размер на 6 694. 44 лв., представляващи целеви средства,
предоставени на общината за компенсиране на стойността на безплатния
транспорт на деца и ученици по чл. 283, ал. 2 от Закона за предучилищното и
училищното образование /ЗПУО/. Нарушението е извършено от Г. Л.в
качеството му на ***** на Община Царево /длъжностно лице, на което е
вменено управлението и контрола на бюджетните средства на Общината/ чрез
бездействие на 01.02.2020г. /денят, следващ 31.01.2020г., определен като
краен срок за извършване на задължението да бъдат възстановени в
държавния бюджет неусвоените целеви средства / и е установено от органите
на АДФИ при извършване на финансова инспекция в Община Царево в
периода от 08.12.2021г. до 28.12.2021г.
По делото също така е безспорно установено от писмените справки,
платежни нареждания и показания на актосъставителя, че неусвоените до
31.01.2020 г. от Община Царево средства от целеви трансфер за компенсиране
стойността на безплатните превози през 2019 г. на деца и ученици по чл. 283,
ал. 2 от ЗПУО в размер на 6 694,44 лв., ведно с всички останали налични
средства на общината през месец декември 2019г. са били прехвърлени за
следващата година, както и че тази сума в размер на 6 694,44 лв.,
представляваща неусвоени целеви трансфери от предоставените на Община
Царево през 2019 г. по реда на Наредбата са възстановени на финансиращия
орган - Министерството на финансите, не е била разходвана от общината за
други цели. По делото също така е безспорно установено, тази неусвоените
целеви средства в размер на 6 694,44 лв. са били възстановени в централния
бюджет по време на извършването на финансовата инспекция, като са
7
преведени на МФ с платежно нареждане от 21.12.2021г.
Несъмнено извършено от жалбоподателя инж. Г. И. Л. в качеството му
на ****на Община Царево, деяние - не е възстановил до 31.01.2020г.
включително, в централния бюджет неусвоените до 31.01.2020 г. целеви
трансфери, предоставени на Община Царево за предходната 2019 г. по реда на
наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за
автомобилните превози (приета с ПМС № 163 от 29.06.2015 г.) в размер на 6
694,44 лв., представляващи целеви средства, предоставени на общината за
компенсиране на стойността на безплатния транспорт на деца и ученици по
чл. 283, ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование
/ЗПУО/, съставлява нарушение по чл. 42, ал. 2 от Постановление № 381 на
Министерския съвет от 30 декември 2019 г. за изпълнението на държавния
бюджет на Република България за 2020 г. Така извършеното от
жалбоподателя нарушение по чл. 42, ал. 2 от Постановление № 381 на
Министерския съвет от 30 декември 2019 г. за изпълнението на държавния
бюджет на Република България за 2020 г. подлежи на санкциониране
съгласно нормата на чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова
инспекция.
Преди да приложи санкционната норма на чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за
държавната финансова инспекция, вр. чл. 35, ал. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция, АНО е извършил преценка на обстоятелствата и
фактите, при които е било извършено нарушението и е намерил, че в случая
не е приложима нормата на чл.28 ал.1 от ЗАНН, който извод обаче не се
споделя от настоящия съдебен състав. В случая на първо място следва да се
отчете, че от нарушението не са настъпили никакви вредни последици за
държавния бюджет– неусвоените целеви средства в размер на 6 694,44 лв. не
са били разходвани за други цели, както и за каквито и да било, същите са
били налични в бюджета на общината по съответната сметка и са били
възстановени в държавния бюджет още по време на проверката, като са били
преведени на МФ с платежно нареждане от 21.12.2021г., т.е. нарушението е
било отстранено веднага след откриването му и не са настъпили вредни
последици за държавния бюджет. На следващо място следва да се отбележи,
че неусвоените и невъзстановени към 01.02.2020г. целеви средства в размера
на 6 694,44 лв. представляват приблизително 7% от предоставените на
общината за 2019г. целеви средства по реда на наредбата по § 4, ал. 3 от
8
заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози (приета с
ПМС № 163 от 29.06.2015 г.) в размер общо на 81 387 лв. , което сочи на
ниска степен на опасност на извършеното нарушение в сравнение с
обикновените случаи на нарушение или на неизпълнение на задължение от
съответния вид. Така също следва да се отчете, че по делото липсват данни
жалбоподателят да е бил наказван с влезли в сила НП за извършени
нарушения на финансовата дисциплина по ЗДФИ, което сочи на ниска степен
на обществена опасност на дееца. Тези обстоятелства и факти характеризират
нарушението като „маловажен случай“ по смисъла на §1 ал.1 т.4 от ДР на
ЗАНН (нова - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) , съгласно който
"Маловажен случай" е този, при който извършеното нарушение от физическо
лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или
юридическо лице към държавата или община, с оглед на липсата или
незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи
обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на нарушение или на неизпълнение на
задължение от съответния вид, поради което АНО е следвало да приложи
разпоредбата на чл. 28 ал.1 от ЗАНН и да не издава НП, а да предупреди
извършителя, че при повторно нарушение, ще му бъде наложено наказание.
Още повече, че Законът за държавната финансова инспекция също не
изключва приложното поле на чл.28 ал.1 от ЗАНН. Така в чл.18 ал.1 т.1 от
ЗДФИ е предвидено, че в зависимост от резултатите от извършената
инспекционна дейност, директорът на агенцията или упълномощено от него
лице дават писмени указания на ръководителя на проверяваната организация
или лице за преустановяване извършването на нарушения и/или за
отстраняване на вредните последици от тях. В случая безспорно се установи,
че процесните неусвоените целеви средства не са били разходвани за други
цели, както и за каквито и да е било, средствата са били възстановени в
държавния бюджет още в хода на проверката, т.е. нарушението е било
отстранено веднага след установяването му и няма настъпили вредни
последици - не е ощетен държавния бюджет, специалния закон -ЗДФИ не
изключва приложното поле на чл.28 ал.1 от ЗАНН за този вид нарушения и
нарушението е първо по ред, доколкото по делото няма данни за други
извършени от жалбоподателя нарушения на ЗДФИ, за които да е наказан с
влезли в сила НП. Така установените обстоятелствата, при които е
9
извършено нарушението дават основание за приемане на по-ниска степен на
обществена опасност на деянието и на дееца в сравнение с обикновените
случаи на нарушения от този вид, поради което АНО е следвало да приложи
разпоредбата на чл.28 ал.1 от ЗАНН и да не издава НП, а да предупреди
извършителя, че при повторно нарушение, ще му бъде наложено наказание.
Предвид изложеното, наказателното постановление се явява
незаконосъобразно, поради което и следва да бъде отменено.
При този изход на делото, и с оглед на обстоятелството, че при
първоначалното разглеждане на делото, а именно: в производството по НАХД
№270/2022г. на РС-Царево жалбоподателят е бил представляван от адвокат,
то в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените от него
разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева, съгласно
представения по делото договор за правна помощ от 24.08.2022г. / л.13 от
НАХД №270/2022г. на РС-Царево/
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-46/ 30.05.2022 г. на
Директора на АДФИ, с което на Г. И.Л., ЕГН ********** от гр. Ц.****, на
длъжност *********на Община Царево, за нарушение на чл.42 ал. 2 от
Постановление № 381 на Министерския съвет от 30 декември 2019г. за
изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2020г., е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300.00 лева, на
основание чл. 32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция, вр.
чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция, вр. чл. 53, ал. 1 от
ЗАНН.
ОСЪЖДА Агенцията за държавна финансова инспекция – София ДА
ЗАПЛАТИ на Г. И.Л., ЕГН ********** от гр.Ц.**** на длъжност **** на
Община Царево, сумата в размер на 300.00 лева, представляваща направени
по делото разноски за адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето
му на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
10
Съдия при Районен съд – Царево: _______________________
11