Решение по дело №1760/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1650
Дата: 4 октомври 2022 г.
Съдия: Николай Колев Стоянов
Дело: 20227180701760
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1650

гр. Пловдив,  04 октомври 2022 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДПЛОВДИВ, ХХIII-ти касационен състав, в публично съдебно заседание на петнадесети септември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  НЕДЯЛКО БЕКИРОВ

ЧЛЕНОВЕ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

НИКОЛАЙ  СТОЯНОВ

при секретаря ХРИСТИНА НИКОЛОВА и участието на прокурор ПЕТЪР ПЕТРОВ, като разгледа КАНД № 1760/2022година по описа на съда, докладвано от съдия Стоянов, за да се произнесе, взе предвид следното:  

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Постъпила е касационна жалба от Ц.Й.С., ЕГН ********** ***, чрез адвокат П. против Решение №1122/01.06.2022г., постановено по АНД №1407/2022 г. по описа на Районен съд – Пловдив, XXII н. състав, с което е потвърден Електронен фиш /ЕФ/ Серия К 4581255 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство на ОД на МВР – Пловдив, с който за нарушение на чл.21 ал.2 във връзка с ал.1 от Закона за движение по пътищата/ЗДвП/ на основание чл.189 ал.4, във връзка с чл.182 ал.2 т.3 ЗДвП на касатора е наложено административно наказание „глоба в размер на 100 лева“. Със същото решение жалбоподателят е осъден и да заплати на ОД на МВР – Пловдив сумата в размер на 80 лева разноски.

В жалбата се сочи, че решението е неправилно, като се развиват доводи за допуснати съществени процесуални нарушения, изразяващи се в необсъждане на всички наведени с жалбата възражения и се настоява за отмяната му и отмяна на наказателното постановление. Претендират се сторените разноски.

Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР – Пловдив, чрез процесуален представител юриск.Б., в писмено становище оспорва жалбата и моли решението на Районния съд да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на евентуално претендирано адвокатско възнаграждение.

Контролиращата страна чрез участвалия представител на Окръжна прокуратура – Пловдив застъпва становище за неоснователност на така подадената касационна жалба и счита, че първоинстанционният съдебен акт като законосъобразен, следва да бъде оставен в сила.

Касационният състав, като разгледа поотделно и в съвкупност, наведените с жалбата касационни основания, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок и от надлежна страна, следователно е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Настоящият състав установи, че с оспорения, издаден от ОД на МВР – Пловдив ЕФ, серия К №4581255 е прието, че касационният жалбоподател в качеството му на собственик на регистрирано МПС – лек автомобил „Мицубиши Аутлендър“ с рег.№******** на 06.03.2021г. в 17,40 часа на Републикански път II-64 километър 49+800 в посока село Труд, обл.Пловдив следва да носи отговорност за извършено нарушение на чл.21 ал.2 вр. ал.1 ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство или система, като при максимално въведено ограничение на скоростта с пътен знак В26 от 60 км/ч, и при отчетен толеранс от 3 км/ч в полза на водача, е управлявал посоченото МПС със скорост над разрешената – в размер от 87 км/ч, превишение от 27 км/ч, за което е бил санкциониран на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2, т.3 ЗДвП с административно наказание „глоба в размер на 100 лева“. За да обоснове крайния си извод за законосъобразност на атакувания ЕФ, състав на районния съд е приел, че от една страна по несъмнен начин и с безспорни доказателства се установява извършване от страна на С. на вмененото му нарушение на ЗДвП, а от друга, че наложеното му наказание съответства на осъществената от него противоправна дейност, както и че не са налице допуснати съществени нарушения на процесуалните правила от административнонаказващия орган.

Така постановеното решение е неправилно.

Това е така, тъй като от представените в касационното производство писмени доказателства: писмо- становище изх.№11-00-655/11.08.2021година на Областно пътно управление -Пловдив, с което се указва поставянето и действието на посочения в ЕФ пътен знак В26 безспорно се установява, че на посоченият пътен участък км.49+860 липсва законосъобразно въведено ограничение на максималната допустима скорост от 60 км/ч.. Посоченият в обжалваният административен акт пътен знак В26 не е бил поставен по съответният за това ред, а е поставен от търговско дружество „Рефан България“ ЕООД, без това му действие да е съгласувано със стопанина на пътя – ОПУ Пловдив. Съобразно разпоредбите на чл. 26, ал. 3 вр. ал. 1, т. 1 б. „в“ от ЗП, за дейности извън специалното ползване на пътищата се забраняват в обхвата на пътя поставянето на пътни знаци без разрешение от управителния съвет на агенцията или от упълномощено от управителния съвет длъжностно лице от агенцията - за републиканските пътища, и от кметовете на съответните общини - за общинските пътища. В настоящият случай пътният знак е поставен произволно, по решение на други органи, които нямат компетентността да поставят ограничения с пътни знаци. ОПУ-Пловдив към АПИ е единствено компетентната институция, която може да наложи ограничение на даден участък от републиканската пътна мрежа със законосъобразно поставен знак към дадена дата и да определи каква е зоната му на действие. Тази му компетентност произлиза от разпоредбата на чл.4 от Наредба № 1 от 17 януари 2001 г. за организиране на движението по пътищата, издадена от МРРБ, в която се сочи, че стопанинът на пътя отговаря за организацията на движението, включително и поставянето на пътна сигнализация по даден пътен участък. В чл. 17 от същата Наредба №1 е предвидено, че проектът за организация на движението за републикански пътища II и III клас се одобрява от директора на съответното областно пътно управление. В чл. 12, ал.1, т.3, б. „з“ от същата Наредба №1 е посочено, че подлежащият на одобрение проект за организация на движението включва и организацията на скоростните режими, което съгласно чл. 2, ал.3 от Наредбата следва да стане и посредством поставяне на съответната пътна маркировка и пътни знаци. Абсолютно същото е предвидено и в глава VII от Наредба № 3 от 16 август 2010 г. за временната организация и безопасността на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците, чл. 80 и сл. от която е установен режим на съгласуване и получаване на разрешение от стопанина на пътя дори и за временно поставяне на знаци и пътна маркировка във връзка с извършвани строителни или ремонтни дейности. Доколкото процесният път, видно от наименованието му е Втори клас, то компетентен да одобри плана за организация на движението по него (независимо дали при постоянна или временна организация) е именно Директора на ОПУ-Пловдив на АПИ. Доколкото процесното място на нарушението е на републикански път, втори клас, то поставянето на знака, без предварителното съгласуване и разрешение на Директора на ОПУ на АПИ би било изцяло незаконосъобразно и въз основа на него не може да бъде ангажирана административно - наказателната отговорност на водачите по пътя. При наличие на официално писмо от стопанина на пътя, че законосъобразно поставен пътен знак в процесния участък към процесната дата няма, настоящият състав намира, че с представените доказателства са оборени констатациите на административният орган за извършено административно нарушение от жалбоподателя. Изложеното до тук, като ново обстоятелство, което не е било представено в производството пред въззивния съд, не е съобразено от ПдРС при постановяване на обжалваното в настоящото производство решение, води до незаконосъобразност на процесният съдебен акт, който следва да бъде отменен. Това има за последица и отмяна на оспорения ЕФ.

С оглед изхода от спора и направените от страните искания за присъждане на разноски, следва да се отмени и решението в частта на присъдените разноски. На касатора се дължат направените такива, които се констатираха в размер на 600 лева – договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за процесуално представителство пред въззивната и настоящата инстанция. Като неоснователно съдът намира възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение, доколкото същото е определено съобразно правилата на чл.18 ал.2, във вр. чл.7 ал.2, т.1 от Наредба №1 от 9.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе, Пловдивският Административен съд – ХХIII състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ №1122/01.06.2022г., постановено по АНД №1407/2022 г. по описа на Районен съд – Пловдив, XXII н. състав, КАТО ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К №4581255 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство на ОД на МВР – Пловдив, с който за нарушение на чл.21 ал.2 във връзка с ал.1 от Закона за движение по пътищата на основание чл.189 ал.4, във връзка с чл.182 ал.2 т.3 ЗДвП на Ц.Й.С., ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба в размер на 100 лева“.

ОСЪЖДА ОД на МВР – Пловдив с адрес гр.Пловдив, ул.“Княз Богориди“№7 да заплати на Ц.Й.С., ЕГН ********** *** сумата от 600/шестстотин/ лева разноски.

          Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………….

 

 

ЧЛЕНОВЕ:

                  1………………

 

 

 

2………………