Решение по дело №1761/2020 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 260035
Дата: 14 януари 2021 г. (в сила от 18 февруари 2021 г.)
Съдия: Ивайло Асенов Йорданов
Дело: 20204520201761
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

град Русе, 14.01.2021 година.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             РАЙОНЕН СЪД - РУСЕ, девети наказателен състав, в публично заседание, проведено на четиринадесети декември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

 

                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: И. ЙОРДАНОВ

 

при секретаря РАДОСТИНА СТАНЧЕВА и прокурора ……………………, като разгледа докладваното от съдия Йорданов административно наказателно дело 1761 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на И.В.И., депозирана против наказателно постановление № 20-4569-000251 от 02.09.2020г., издадено от Началник РУ Две могили при ОДМВР-Русе, с което на жалбоподателя, са наложени следните административни наказания: по т. 1 от наказателното постановление, на основание чл. 185 ЗДвП му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 20 лева за нарушение по чл. 70, ал. 3 ЗДвП, по т. 2 от наказателното постановление, на основание чл. 181, т. 1 ЗДвП му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 50 лева, за нарушение по чл. 147, ал. 1 ЗДвП и по т. 3 от наказателното постановление, на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 ЗДвП му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 100 лева, за нарушение по чл. 150а, ал. 1 ЗДвП.

С жалбата се ангажират твърдения, че при издаване на наказателното постановление е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, неправилно е приложен материалния закон и е нарушено правото на защита на наказаното лице. Оспорват се фактическите констатации изложени в АУАН и НП. Във връзка с тези твърдения се релевират доводи, че жалбоподателят притежава валидно СУМПС, издадено от държава членка на ЕС – Република Гърция. Посочва се, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са нарушени изискванията на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, тъй като и в двата документа е налице идентично неясно и непълно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено и по никакъв начин не са конкретизирани обстоятелствата, с които е прието, че жалбоподателят е извършил вменените му във вина нарушения. По отношение материалната законосъобразност и обоснованост на наказателното постановление се инвокират доводи, че не е установено по безспорен начин извършването на конкретното деяние, санкционирано от закона като нарушение.

В съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован на посочения в жалбата съдебен адрес за призоваване не се явява и не изпраща представител.

Административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща представител и не заема становище по същество.

Районна прокуратура - Русе, редовно призована, не изпраща представител.

Жалбата изхожда от процесуално легитимирано лице, по отношение на което е ангажирана административнонаказателна отговорност. Депозирана е в преклузивния срок за обжалване, касае подлежащо на обжалване наказателно постановление, поради и което се явява процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество досежно нейната основателност.

Съдът‚ след като обсъди ангажираните с жалбата фактически и правни доводи, прецени събраните по делото доказателства, и извърши служебна проверка на обжалваното наказателно постановление, съгласно изискванията на чл. 314 НПК, вр. чл. 84 ЗАНН, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана, за това, че на 26.08.2020г., около 11,20 часа, в Община Иваново, на път първи клас № 5 – км. 23, посока град Бяла – град Русе, като водач на лек автомобил Пежо 306 ХТ, с рег. № Р 78 94 РА, негова собственост, е извършил следните нарушения: 1. Като водач, който се движи с МПС през деня се движи, без задължително включени светлини за движение през деня или с къси светлини, което е субсумирано като нарушение по чл. 70, ал. 3 ЗДвП; 2. Не е представил управляваното от него ППС на технически преглед, което е квалифицирано като нарушение на чл. 147, ал. 1 ЗДвП; 3. Управлява МПС със СУМПС, което е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено, което е прието, че осъществява състава на нарушение по чл. 150А, ал. 1 ЗДвП.

За така приетите за осъществени състави на административни нарушения на жалбоподателя са наложени следните административни наказания: по т. 1 от наказателното постановление, на основание чл. 185 ЗДвП му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 20 лева за нарушението по чл. 70, ал. 3 ЗДвП, по т. 2 от наказателното постановление, на основание чл. 181, т. 1 ЗДвП му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 50 лева, за нарушението по чл. 147, ал. 1 ЗДвП и по т. 3 от наказателното постановление, на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 ЗДвП му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 100 лева, за нарушението по чл. 150А, ал. 1 ЗДвП.

 

Посочената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните в хода на производството гласни и писмени доказателства и доказателствени средства – показанията на разпитаните в процесуалното качество на свидетели актосъставител и свидетел по акта – Т.В.С. и К.В.К. и писмените доказателства АУАН серия GA № 25297/26.08.2020г., който се ползва с доказателствена сила, на основание чл. 189, ал. 2 ЗДвП и Справка за нарушител, в която е отразено, че издаденото СУМПС е невалидно.

Не са налице противоречия в информационните изявления, съдържащи се в доказателствената съвкупност по делото, които да налагат съдът да излага подробни мотиви, кои доказателства съдът кредитира и кои отхвърля. От всички доказателства по делото, еднозначно и безпротиворечиво се установяват, посочените в АУАН и издаденото въз основа на него НП факти, касаещи извършената проверка и резултатите от същата.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира, че следва да бъдат изведени следните правни изводи:

Актът и наказателното постановление са съставени при спазване императивните изисквания на ЗАНН. Същите съдържат всички необходими за тяхната редовност от формална страна реквизити, визирани в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. В акта за установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено оспореното наказателно постановление, а така също и в самото наказателното, са отразени датата и мястото на нарушенията. В АУАН, а така също и в издаденото въз основа на него НП нарушенията са описани по начин, който позволява на наказаното лице да разбере, както фактическите обстоятелства така и правната квалификация на всяко едно от нарушенията, за които е ангажирана неговата отговорност, тъй като в същите са намерили отражение всички обективни признаци на съставите на всяко едно от нарушенията, за които е ангажирана отговорността на жалбоподателя, а така също и конкретната законова разпоредба, под която са субсумирани фактите, установени от административния орган и санкционната норма, въз основа на която е ангажирана административнонаказателната отговорност за всяко едно от нарушенията. Не е налице противоречие между приетите за установени факти, нормата под която са субсумирани и санкционната разпоредба, въз основа на която е ангажирана отговорността на жалбоподателя.

По гореизложените мотиви съдът намира за неоснователни твърденията ангажирани с жалбата, че АУАН и НП не отговорят на изискванията на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН.

Съгласно разпоредбата на чл. 348, ал. 3 НПК, приложима на основание чл. 335, ал. 2, вр. чл. 84 ЗАНН, нарушението на процесуалните правила е съществено, когато е довело до ограничаване на процесуалните права на страните.

В конкретния случай всяко едно от нарушенията е описано в АУАН и НП по начин, който позволява наказаното лице да разбере, за какви точно нарушения е ангажирана неговата отговорност и дава възможност на същия да реализира в пълнота правото си на защита. Това, че жалбоподателят е разбрал и е бил наясно, за какви точно нарушения е ангажирана неговата отговорност се установява и от подадената от същия жалба, именно в която същият е изложил своите твърдения, че притежава валидно свидетелство за управление, издаденото от държава членка на ЕС, а именно Република Гърция.

Въз основа на оценката на събраните в хода на производството доказателства, следва да бъдат изведени следните правни изводи:

По т. 1 от НП. Разпоредбата на чл. 70, ал. 3 ЗДвП вменява в задължение на водачите на МПС през деня управляваните от тях моторни превозни средство да се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини.

От събраните в хода на производството по обжалване на наказателното постановление гласни доказателства, приобщени посредством показанията на актосъставителя Т.В.С. и свидетелят по акта К.В.К., чиито показания по своята доказателствена същност представляват преки доказателства, тъй като всеки един от тези двама свидетели пряко и непосредствено е възприел фактите, за които свидетелства безспорно се установява, че на посочените в АУАН дата, място и час жалбоподателят е управлявал посоченото в АУАН и НП моторно превозно средство, като същото е било без включени светлини за движение през деня или къси светлини, което и е било причината същият да бъде спрян за проверка. Съдът кредитира показанията на посочените свидетели, тъй като депозираните от тях показания са последователни, логични и без да съдържат каквито и да било противоречия и едновременно с това не са налице и най-общи данни за възможна заинтересованост в показанията на посочените свидетели.

С оглед горното съдът намира, нарушението по т. 1 от НП за безспорно доказано. Предвид така установените и изложени факти, извършеното от жалбоподателя деяние се явява нарушение, именно на посочената в АУАН и в НП разпоредба на 70, ал. 3 ЗДвП, за което нарушение правилно е издирена и приложена и съответната санкционна разпоредба и законосъобразно е наложена санкцията по чл. 185 ЗДвП, която е в абсолютен размер, именно какъвто е наложен и на жалбоподателя.

По т. 2 от НП Съгласно разпоредбата на чл. 147, ал. 1 ЗДвП Регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета и пътните превозни средства, с които се извършват превози с атракционна цел, с изключение на пътните превозни средства на поделенията на въоръжените сили, и пътните превозни средства с животинска тяга, подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност.

От доказателствата по делото – показанията на свидетелите Т.В.С. и К.В.К., чиито показания съдът кредитира по изложените по-горе в решението мотиви, безспорно се установява, че към момента на извършената проверка на жалбоподателя на дата 26.08.2020г., същият е управлявал МПС „Пежо 306 ХТ“ - негова собственост, кое не е представил и не е преминало задължителен технически преглед за проверка на неговата техническа изправност.

Не е опровергана по никакъв начин и доказателствената сила на издадения АУАН, която следва от разпоредбата на чл. 189, ал. 2 ЗДвП. Не са ангажирани доказателства жалбоподателят да е представил управляваното от него моторно превозно средство на преглед за неговата техническа изправност, каквото задължение му вменява разпоредбата на чл. 147, ал. 1 ЗДвП.

Правилно е издирена и приложена и съответната на това нарушение санкционна разпоредба на чл. 181, т. 1 ЗДвП, която именно предвижда санкция за собственик, който без уважителни причини не представи в определения срок превозно средство за технически преглед.

В настоящия случай не се твърдят изобщо, каквито и да било причини за неизпълнението на това задължение на жалбоподателя, в качеството му на собственик на моторното превозно средство.

Предвидения в приложената санкционна разпоредба размер на административното наказание „Глоба“ е в абсолютен размер, какъвто именно размер на наказанието „Глоба“ е наложен на нарушителя.

По т. 3 НП Съгласно разпоредбата на 150а, ал. 1 ЗДвП За да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.

Съдът намира, че доказателствата по делото обосновават по безспорен начин факта на извършване на административно нарушение по чл. 150А, ал. 1 ЗДвП, тъй като видно от представената по делото справка за нарушител, към датата на деянието – 26.08.2020г. СУМПС на жалбоподателя е било невалидно, а от гласните доказателства се установява, че същото е било обявено за невалидно, именно поради повреда или че е било откраднато. Изложеното обосновава единственият възможен извод, а именно, че към датата на проверката жалбоподателят е нямал валидно издадено СУМПС, което да удостоверя наличие на правоспособност за управление на МПС от страна на същия.

Твърденията за жалбоподателя, че е имал валидно издадено свидетелство за управление от държава членка на ЕС, а именно Република Гърция са недоказани. Нито в хода на извършената му проверка или протеклото административнонаказателното производство, нито в хода на производството пред въззивната инстанция по обжалване на наказателното постановление, същият е представил доказателства за наличието на такова свидетелство, следователно жалбоподателят не е притежавал валидно СУМПС и е осъществил състава на нарушението по чл. 150а, ал. 1 ЗДвП.

Правилно е издирена и приложена съответстващата на това нарушение санкционна разпоредбата на чл. 177, ал. 1, т. 2 ЗДвП, в която размерът на санкцията е в абсолютна стойност, а именно 100 лева, какъвто именно размер на административното наказание е наложен на жалбоподателя.

Не са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН. Касае се за три нарушения и едновременно с това не се установиха изключителни или многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства, въз основа на които да бъде направен извод, за по-ниска степен на обществена опасност на извършените нарушения. Отделно от това видно от представената и приета по делото справка за нарушител, жалбоподателят е бил наказван многократно по административен ред за извършени от него нарушения на правилата за движението по пътищата, което сочи и на по-висока степен на обществена опасност на дееца и също изключва приложението на чл. 28 ЗАНН.

По изложените мотиви, съдът намира жалбата за неоснователна, а наказателното постановление за правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.

 

Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН‚ съдът

 

               

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 20-4569-000251 от 02.09.2020г., издадено от Началник РУ Две могили при ОДМВР-Русе, с което на И.В.И., ЕГН: **********, с адрес *** са наложени следните административни наказания: по т. 1 от наказателното постановление, на основание чл. 185 ЗДвП му е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 20 (двадесет) лева, за нарушение по чл. 70, ал. 3 ЗДвП, по т. 2 от наказателното постановление, на основание чл. 181, т. 1 ЗДвП му е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 50 (петдесет) лева, за нарушение по чл. 147, ал. 1 ЗДвП и по т. 3 от наказателното постановление, на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 ЗДвП му е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 100 (сто) лева, за нарушение по чл. 150а, ал. 1 ЗДвП..

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Русе в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

 

                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: