Определение по дело №377/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 октомври 2022 г. (в сила от 20 декември 2022 г.)
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20227200700377
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  №21

 

гр. Русе, 11 октомври 2022 год.

 

         Русенски административен съд, в закрито заседание на единадесети октомври през две хиляди и двадесет и втора год. в състав:

 

Съдия : Елица Димитрова

 

За да се произнесе по адм. дело №377 по описа на съда за 2022год., намира следното:

Производството е по чл.159 АПК

Образувано е по жалба на Т. Д. И.-постоянен синдик на „ Полисан“ АД в несъстоятелност ЕИК ********* срещу писмо с рег.№ 32-269307/12.08.2022г. ,издадено от директора на Териториална дирекция Митница Русе. Жалбоподателят твърди, че в писмото е обективирано волеизявление да бъде заплатен дължим акциз и отказ на митническите органи да разрешат вдигането на стока.

 С оспореното писмо директора на Териториална дирекция Митница Русе е отговорил на молба с вх.№ 32-263466/08.08.2022г.  от Т. Д. И.-постоянен синдик на „ Полисан“ АД в несъстоятелност ЕИК ********* да бъде уведомен в най-кратък срок за датата на която може безпрепятствано да започне извеждането от страна на купувача „ Лотус Ойл Трейд“ ЕООД на закупено по реда на чл.718 ТЗ чрез посредника „Софийска стокова борса“ на 54 446 кг.котелно гориво, на стойност 49 219лв с включен акциз, находящо се в резервоар R10 А в гр.Плевен, Индустриална зона, „ Рафинерия плама“ АД, включено в масата на насъстоятелността,собственост на  „ Полисан“ АД в несъстоятелност/ продавач/.

В молбата се съдържа изложение, че на 15.07.2022г.е извършен превод по сметка на НАП ,представляваща държавата в производството по несъстоятелност, на сумата от 125 693,32лв., като е извършено разпределение на постъпилата сума за акциз по РА № BG004000-PK2-РАЗ/ 12.11.2018г, издадено от Митница Дунавска, като тази сума включва и размера на акциза за количеството гориво, което е продадено в размер на 35 172,12лв.

Повод за това запитване е писмо рег.№ 32-234314/13.07.2022г. на директор на ТД Митница Русе по молба запитване от оспорващия рег.№ 32-224873/06.07.2022г.

В писмо отговор с рег.№ 32-269307/12.08.2022г. ,издадено от директора на Териториална дирекция Митница Русе, синдика е уведомен, че с писмо рег.№ 32-251296/28.07.2022г. е уведомен за условията ,които следва да бъдат изпълнени съгласно ЗАДС по отношение на котелното гориво ,предмет на борсов договор № 507/16.06.2022г и поръчка –спецификация № 1/ 02.06.2022г., както и че чрез водената до този момент кореспонденция собствеността на стоката е преминала във владение на купувача „ Лотус Ойл Трейд“ ЕООД. С оглед на това е посочено, че следва да се предприемат действия от „„ Лотус Ойл Трейд“ ЕООД като лице доказало правен интерес съгласно чл.44 ал.2 т.3 ЗАДС, за да бъде осъществен състава на чл.53 ал.6 ЗАДС/ т.е  разрешение за плащане на акциз по реда на чл. 44. ал. 2, т. 3 от ЗАДС по отношение на котелното гориво/, като след издаването на разрешение от директора на Агенция „ Митници“ е възможно извеждането на акцизната стока, находяща се в резервоар R10 А в гр.Плевен, Индустриална зона, „ Рафинерия плама“ АД, от лице с доказан правен интерес

В материалите по преписката е видно ,че в производството по несъстоятелност с молба от НАП са предявени вземания за акциз на основани РА № BG004000-PK2-РАЗ/ 12.11.2018г, издаден от Митница Дунавска и акцизни декларации. Въз основа на разрешение за продажба в производството по несъстоятелността, е дадено такова по отношение на 54 446 кг.котелно гориво, за което е и сключен договор с договорена цена 904 лв/ тон с включен акциз, като договорената цена е постъпила в особената сметка на „ Полисан“ АД/ н/. Постъпилата сума в размер на 125 479,25лв. / с оглед на уведомление от НАП ЦУ/ ,предназначена за погасяване на публични задължения е разпределена за покриване на главница по РА на Митница Дунавска  

Купувачът „ Лотус Ойл Трейд“ ЕООД след указания на Агенция Митници от 13.07.2022г./ л.58 от преписката/ е поискал от синдика размерът на дължимия акциз от 35172,12 лв / 646 лв. на тон/ да му бъде върнат, за да бъде заплатен  / внесен/ по сметка на Агенция Митници.

Синдикът е многократно уведомяван от Агенция Митници за размера на дължимия акциз , и че в случая на внасяне в държавния бюджет от страна на длъжника или друго лице с писмено съгласие на длъжника, стоката ще бъде освободена и ще може да бъде изведена от обекта бивш данъчен склад.

Съдът след като съобрази  събраните по делото доказателства , приема жалбата за процесуално недопустима.

На оспорване по реда на чл. 145, ал. 2 АПК подлежат индивидуални административни актове, които по смисъла на  чл. 21, ал. 1 АПК са властнически волеизявления на административен орган, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. Съгласно чл. 21, ал. 5 АПК не са индивидуални административни актове волеизявленията и действията на административния орган, които са част от производството по издаване на индивидуални административни актове.

С оспореното писмо за пореден път синдикът е уведомен за условията, които следва да бъдат изпълнени съгласно ЗАДС по отношение на котелното гориво и действията ,които следва да се предприемат „ Лотус Ойл Трейд“ ЕООД като лице доказало правен интерес съгласно чл.44 ал.2 т.3 ЗАДС, за да бъде издадено  разрешение за плащане на акциз и следващо извеждане на акцизната стока, находяща се в резервоар R10 А в гр.Плевен, Индустриална зона, „ Рафинерия плама“ АД

При тези факти съдът намира, в случая не се касае за отказ по смисъла на чл. 21 АПК, защото такъв е налице, когато компетентният административен орган има задължение да се произнесе по направено искане с оглед на нормативно вменените му правомощия.Не е налице и волеизявление за заплащане на акциз, и с писмото не се засягат интереси на „ Полисан АД“ в несъстоятелност

По силата на  чл. 44, ал. 2 от ЗАДС, акцизът може да бъде заплатен и от: 1. друго лице, различно от лицето по ал. 1, с писменото съгласие на длъжника; 2. собственика на стоката, който е вложител в данъчния склад, при прекратяване действието на лиценза за управление на данъчен склад, след издадено разрешение от директора на Агенция "Митници" и 3. друго лице, различно от лицата по т. 1 и 2, при прекратено действие на лиценза за управление на данъчен склад, когато докаже правен интерес, след издадено разрешение от директора на Агенция "Митници"/ указаната разпоредба/

 В разглеждания казус, от цитираните разпоредби, безспорно се установява, кръга на задължените лица, които следва да заплатят предвидения по закон акциз в определени срокове - лицензирания складодържател или от регистрираното лице (чл. 44, ал. 1, т. 6). Ал. 2 на тази норма урежда възможността, други лица да заплатят дължимия акциз и по силата на закон или на някакво облигационно отношение да придобият собствеността и владението върху вложените в данъчния склад стоки и съответно да се разпоредят с тях, какъвто е и случая.

В писмото не се съдържа волеизявление да бъде заплатен акциза и не е обективиран отказ за разрешение вдигането на стоката. Оспореното писмо има чисто информационен, уведомителен характер и е издадено в хода на липсващи данни за образувано и неприключилото производство по издаване на разрешение по чл.53 ал.6 ЗАДС, в което производство оспорващият не участва , поради това, че е извън кръга лица по чл.44 ал.2 т.2 и т.3  ЗАДС, а го уведомява кой и какви действия следва да извърши.

И това е така ,защото съгласно чл. 53, ал. 6 от ЗАДС, в 7-дневен срок при подадено искане от лицата по чл. 44, ал. 2, т. 2 или 3 директорът на Агенция "Митници" издава разрешение или отказ за плащане. Липсва такова искане и то от легитимираните по закон лица.

Тълкуването на цитираните разпоредби води до единствено възможния извод,че при прекратено действие на лиценза за управление на данъчен склад, какъвто е случая и е начислен акциз в ревизионно производство, друго лице, което има правен интерес, може да заплати дължимия акциз за стоките, които са били съхранявани в склада, за което е и извършена продажбата чрез стоковата борса и има данни за заплатен акциз с оглед и на направеното разпределение на постъпилите суми , и това е лицето което може да инициира производство по чл.53 ал.6 ЗАДС.

  Следователно обжалваното писмо за даване на отговор на поставени въпроси „ моля да ме уведомите за датата на която безпрепятствано да започне извеждането от купувача на закупеното количество котелно гориво“ и конкретни указания не подлежи на оспорване по реда на АПК

Наличието на годен за обжалване административен акт е абсолютна положителна процесуална предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно производство, за чието съществуване съдът следи служебно. Липсата й обосновава извод за недопустимост на търсената съдебна защита.

Предвид изложеното съдът приема, че са налице предпоставките на чл. 159, т. 1 АПК за прекратяване на производството по делото, като жалбата следва да бъде оставена без разглеждане

Мотивиран така и на основание чл.159 ал.1 т.1 АПК, съдът

 

                       О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т. Д. И.-постоянен синдик на „ Полисан“ АД в несъстоятелност ЕИК ********* срещу писмо с рег.№ 32-269307/12.08.2022г. ,издадено от директора на Териториална дирекция Митница Русе

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 377/2022 г. по описа на Административен съд - Русе.

 Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.                                                                                                               

 

 

                                                                  Съдия :