Номер 2290 Година 2016, 30.11.
Град ПЛОВДИВ
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
Първо отделение, ІІІ състав
на
11.10.2016 година
в публично заседание в
следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ТАНЯ КОМСАЛОВА
Секретар: Б.К.
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА адм. дело номер 92 по описа
за 2016 година
и като обсъди:
Производството е по реда на чл.145 и следващите от АПК.
Образувано е по жалба на “Д.”
ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от
управителя С.Д.М., против Уведомително писмо за извършена оторизация
и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания
2014 г. изх. № 02-160-2600/15533 от 29.09.2015 г. на Зам. изпълнителен Директор
на Държавен фон “Земеделие”, В ЧАСТТА му с който е отказано финансово
подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014 г.,
а именно Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ и Плащания на земеделски
стопани за райони с ограничения, различни от планинските райони /НР2/ по заявлението
на “Д.” ЕООД с УИН 16/130614/46543 за кампания 2014 г. Изложени са твърдения,
че оспорваният акт е нищожен, поради неспазване на предвидената от закона
форма за издаването му, а именно – липса на обстоятелствена част. Претендира
се отмяна на акта като незаконосъобразен, немотивиран, неясен, издаден при
непълнота на доказателствения материал, при съществено нарушение на административноправните правила и в противоречие с
европейското и българското материално и процесуално законодателство по съображения,
изложени в жалбата. Настоява се за отмяната му в обжалваната част и присъждане
на сторените разноски.
Ответникът – Зам. Изпълнителен
Директор на ДФ ”Земеделие”, чрез процесуалния си представител юриск. Г., оспорва
жалбата. Претендира се присъждане на сторените в процеса разноски, вкл.
юрисконсултско възнаграждение.
По ДОПУСТИМОСТТА.
Процесният акт е съобщен
на адресата му на дата 13.10.2015 г. /известие за доставяне на л. 44
по адм. д. № 11267/15г. по описа на Административен съд София-град (АССГ) и
л.15 от настоящото/. Жалбата е входирана в ДФ “Земеделие” на дата 30.10.2015 г., но е била
изпратена по пощата на 27.10.2015 г., видно от приложения пощенски плик на л.
16 по адм. д. № 11267/15 г. по описа на АССГ. В този смисъл, Съдът приема, че
жалбата като подадена от лице, притежаващо правен интерес от заявеното
оспорване, против подлежащ на оспорване ИАА, в законоустановения за това
срок, се явява ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество
същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
От материалите по
административната преписка се установява, че “Д.” ЕООД е кандидатствало с общо
заявление за плащания на площ с УИН № 16/130614/46543 за финансово подпомагане
по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително
плащане (СПП), Схема за национални доплащания на
хектар земеделска земя (СНДП) и за Плащания за природни ограничения за
земеделски стопани в райони, различни от планинските (НР2) /л. 45 и
сл. от адм. д. № 11267/15 г. по описа на АССГ/.
С процесното Уведомително
писмо административният орган се е произнесъл по така подаденото общо
заявление за подпомагане в частите му по СЕПП, СПП и НР2. С оглед на това,
обаче, че жалбата касае единствено СЕПП и НР2, съображенията в това изложение
от фактическа и правна страна се излагат касателно
тези две мерки.
Заявлението е подадено на
31.05.2014 г., съответно е и обработено, като според
окончателните данни от таблица на използвани парцели 2014 година (л. 45-гръб
и сл. от адм. д. 11267/15 г. по описа на АССГ), “Д.” ЕООД заявява за подпомагане 64 парцела,
като по СЕПП са с площ 48,79 ха, а по НР2 – 40,12 ха в землищата на *** и ***, подробно
изброени в Таблицата на л. 45-гръб по адм. д. № 11267/15 г. по описа на АССГ. Като
правно основание за ползването на заявените за подпомагане парцели, респ. БЗС
е посочено “договор за наем”. Според резултатите от извършена автоматична
проверка на въведените данни (л.47-гръб от адм. д. № 11267/15 г. на АССГ), част от заявените парцели
са извън допустимия за подпомагане слой, актуален към момента на заявяване и
очертаване на парцелите. Също така, за нуждите на производството по заявлението
на “Д.” ЕООД са изготвени и съответните карти на БЗС (л.48 и сл.
от адм. д. № 11267/15 г. на АССГ).
До жалбоподателя е изпратено
Уведомително писмо за площи, декларирани от повече от един кандидат, в отговор
на което от страна на “Д.” ЕООД на 06.10.2014 г. е входирана Декларация за
изясняване принадлежността на площи, декларирани от повече от един земеделски
стопанин /л. 76 и сл. от адм. д. № 11267/15 г. на АССГ/, с която декларация са
потвърдени част от установените двойно декларирани площи, като за тях са
представени и документи съгласно чл. 2а ал.2 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г.
Междувременно, с уведомителни писма за площи, декларирани от
повече от един кандидат с приложени към същите таблици за установените
застъпвания, са уведомени и И.Б.Х., В.И.П., “Д.” ЕООД, “Ф.Б.” ЕООД, А.Х.С., ЕТ
“А. Г.-Т.”, “С.-2008” ЕООД, В.М.Г.-З. и С.П.Б. за установените застъпвания, и е
изискано от същите потвърждаване на заявените от тяхна страна БЗС за
подпомагане през 2014 г. И.Б.Х., “С.-2008” ЕООД и В.М.Г. – З. не са се явили и
не са потвърдили, съответно не са представили изисканите доказателства /така и
изрично изявление в молба на л.17/, В.И.П. изцяло се е отказал от всички
двойно установени декларирани площи, заявени от него за подпомагане, а
останалите земеделски стопани са се явили, съответно потвърдили част от
установените двойно декларирани площи и са представили доказателства в тази
връзка.
Въз основа на това, са
съставени съответните Списъци на потвърдени кадастрални имоти и предоставени
за тях документи и по отношение на жалбоподателя,
административният орган е приел, че и по СЕПП, и по НР2 2,56 ха са неизяснени и
нерешени в полза на кандидата застъпвания.
Отделно от това, 8,60 ха
по СЕПП, съответно 8,37 ха по НР2 са приети като попадащи извън границата на
слоя с подходящи за подпомагане площи въз основа на Заповеди № РД-09-807/05.12.2014 г. и Заповед № РД-46-287/06.03.2015
г. и двете на на Министъра на земеделието и храните,
с втората от които е одобрен окончателният специализиран слой "Площи в
добро земеделско състояние" за кампания 2014 и е предаден на ДФ
"Земеделие" - РА за извършване на окончателна оторизация
по заявленията за директни плащания за кампания 2014.
Установява се от материалите
по делото, че от страна на жалбоподателя е подадено Възражение срещу Заповед №
РД 09-807/05.12.2014 г. по отношение обхвата на актуализирания слой, касателно
12 парцела /част от процесните такива/, като с писмо от 29.05.2015 г. /л. 54/ “Д.” ЕООД е уведомено за
резултата, касаещ тези парцели, видно от това писмо, обаче, възражението не е
било уважено. Изрично в същото писмо са индивидуализирани парцели по
възражението юридическото лице, респ. е посочено че въз основа на извършени
Теренни проверки на МЗХ същото е възприето за неоснователно, респ. изрично е
посочено, че окончателния вариант на специализирания слой ПДП е одобрен със
Заповед № РД 46-287 он 06.03.2015г. на Министъра на
земеделието и горите, указано е на обжалване пред Върховния административен съд
подлежи не самото писмо, а цитираната Заповед на министъра и е даден 14-дневен
срок за това от получаване на същия отговор. Самото писмо е редовно връчено на
адресата му с писмо с обратна разписка на дата 04.06.2015г., като в посочения
срок не се установява актът на министъра в посочените му части да е оспорен от
“Д.”ЕООД /л.56/.
В резултат общо наддекларираната площ е приета да е в размер на 11,16 ха по
СЕПП и 10,93 ха по НР2.
При тези данни е последвало
издаването на процесното Уведомително писмо, с което на “Д.” ЕООД е отказано
финансово подпомагане по СЕПП и НР2 на следните основания:
- чл. 43, ал. 3, т. 5 от
ЗПЗП, относно площта, за която са подадени две или повече заявления и
застъпването на площи не е отстранено, съответно не са представени документи по
чл. 2а, ал. 2 от Наредба № 5 или са представени и от друг кандидат, участващ в
застъпването, за което кандидатът е уведомен с писмо;
- чл. 16а, ал. 6 от
Наредба № 105 от 22.08.2006 г., във връзка с чл. 43, ал. 3, т. 4 и т. 6 от
ЗПЗП, плащането е отказано, доколкото, кандидатът е заявил площ, която не
стопанисва и попадаща извън специализирания слой "Площи в добро земеделско
състояние" за 2014 г.
- чл. 16а, ал. 6 от
Наредба № 105 от 22.08.2006 г., във връзка с чл. 12, т. 1 от Наредба № 11 от
03.04.2008 г. на ДФ “Земеделие“ отказва частично или пълно плащания на площ,
тъй като кандидатът е заявил по-големи площи в сравнение с реално ползваните от
него и попадащи извън специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние“
за 2014 г.
В хода на съдебното
производство по искане на страните в процеса беше допуснато и изготвено
заключение от вещо лице, събрани бяха и писмени доказателства.
Съдът кредитира
заключението на вещото лице по допусната СТЕ като компетентно дадено, съответно
на събрания в хода на процеса доказателствен материал и при неоспорени
експертни изводи, като същите ще бъдат коментирани при необходимост по-долу в
това изложение, наред с останалите събрани по делото доказателства.
Като прецени доказателствения материал по делото, както и
валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед
основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът счита жалбата за
неоснователна.
Тук е мястото да се посочи
с цел избягване на повторения в това изложение, че при цитиране на
разпоредбите на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване
на заявления по схеми и мерки за директни плащания /каза се по-горе наричана
само Наредба № 5 от 27.02.2009г. в това изложение/ се има в предвид редакцията
на същата съгласно изм. с ДВ бр.22 от 11.03.2014г., в
сила от 11.03.2014г., до изм. с ДВ бр.16 от
27.02.2015г. и следващите такива; редакцията на Наредба № 11 от 03.04.2008 г.
за условията и реда за прилагане на мярка 211 “Плащане на земеделски стопани
за природни ограничения в планинските райони” и мярка 212 "Плащания на
земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските
райони" от програмата за развитие на селските райони за периода 2007г. –
2013 г. в редакцията й съгласно доп. с ДВ бр. 24 от
18.03. 2014г. в сила от 18.03.2014г., до изм. с ДВ
бр.16 от 27.02.2015г., в сила от 27.02. 2015г. /Наричана по-долу само Наредба №
11 от 03.04.2008г./; Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за
администриране и контрол в редакцията й съгласно изм.
с ДВ бр.43 от 23.05.2014г., в сила от 23.05.2014г. до изм.
и дом. с ДВ бр.16 от 27.02.2015г.; разпоредбите на Наредба № 2 от 21.02.2011 г.
за специалните изисквания за участие в схемите за национални доплащания и за специфичното подпомагане в сега действащата
й редакция съгласно изм. и доп.
с ДВ бр.22 от 11.03.2014г., в сила от 11.03.2014г.; съответно редакцията на
Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ в редакцията му изм. и доп. с ДВ бр.12 от
13.02.2015г.
За разрешаването на
настоящия правен спор изцяло приложими са и разпоредбите на РЕГЛАМЕНТ (ЕО)№
1122/2009 НА КОМИСИЯТА от 30 ноември 2009 годиназа
определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 73/ 2009 на
Съвета относно кръстосано спазване, модулация и интегрираната система за
администриране и контрол по схемите за директно подпомагане на земеделски
производители, предвидени за посочения регламент, както и за прилагане на
Регламент (ЕО) № 1234/2007 на Съвета относно кръстосано спазване по предвидената
схема за подпомагане на лозаро-винарския сектор
/наричан по-долу само Регламент № 1122/2009г. на Комисията и в последната му
действащата редакция, съгласно изм. с Регламент (ЕС)
№ 426/2013г. на Комисията от 09.05.2013г./, и РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 65/2011 НА
КОМИСИЯТА от 27 януари 2011 година за определяне на подробни правила за
прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането
на процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките
за подпомагане на развитието на селските райони /също в последната му
редакция, съгласно изм. с Регламент за изменение №
937/2012г. на Комисиятаот 12.10.2012г., в сила от
13.10.2012г./, и двата отменени с
ДЕЛЕГИРАН РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 640/2014 НА КОМИСИЯТА от 11 март 2014 година за
допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета
по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията
за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими
към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и
кръстосаното съответствие, считано от 01.01.2015г.,но приложими в случаи като
процесния съгласно правилото на 43 от последноцитирания
Делегиран Регламент.
На първо място, съдът намира, че оспореното уведомително писмо е издадено от
компетентен орган, поради следните съображения.
Според чл. 11а, ал. 1, т. 1
от ЗПЗП - Разплащателна агенция приема, проверява и взема решение по заявки за
плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика и
Общата политика по рибарство. Съответно, според чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП,
Държавен фонд "Земеделие" изпълнява функциите на Разплащателна
агенция от датата на издаване на акта за акредитация.
Акредитацията, т.е. процедурата по признаване на
статут на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на
оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от
Европейските земеделски фондове съгласно законодателството на Европейския съюз
(§ 1, т. 15 от ДР ЗПЗП), в случая е налице - ноторна
в тази насока е Заповед № РД 09-863 от 25.11.2008 г. на Министъра на
земеделието и храните.
Съгласно разпоредбата на
чл. 20а от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на
Разплащателната агенция /РА/, като организира, ръководи нейната дейност и я
представлява, а едно от правомощията му, изброени в чл. 10 от Устройствения правилник на ДФЗ, е вземането на решения за
одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата
селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция /чл. 10, т. 7 от
Правилника/. Според чл. 24 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и
реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за
администриране и контрол - Интегрираната система за контрол включва
административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на
място. Разплащателната агенция извършва административни проверки на подадените
заявления, като съпоставя включените в тях данни с данните от системата за
регистрация на кандидатите и на заявленията за подпомагане, системата за
идентификация на земеделските парцели и системата за идентификация и
регистрация на животните. Административните проверки на подадените заявления
включват: проверки за допустимост на кандидата; проверки за допустимост на
земеделските площи; кръстосани проверки между данните в заявлението и отделните
регистри; кръстосани проверки между данните в отделните заявления. Според
организацията и правомощията на Специализираната администрация на Централното
управление на Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, на
Отдел "Директни плащания на площ", с оглед разпоредбата на чл. 37 от
действалия към момента Устройствен правилник на Държавен фонд
"Земеделие", са предоставени следните правомощия: организира и
осъществява обработването и оторизирането на
заявленията за субсидии по схемите за плащане на единица площ; обработва
основни документи за изчисляване на плащанията; отговаря за санкциите по
отношение на основата за плащане; одобрява изчисленията на размера на
плащанията; обработва документи, свързани с обработката и одобрението на
плащанията. Осъществяването на тези именно правомощия, включва процедурата по
изготвяне и издаване на уведомителните писма от категорията на процесното
такова.
Най-сетне съгласно чл. 20 и чл.
20а от ЗПЗП и чл. 10 от Устройствения правилник на ДФ "Земеделие", в правомощията на изпълнителния директор на ДФ
"Земеделие" е да представлява фонда и да ръководи дейността му при
осъществяване на всички негови функции. Съгласно ал.4 на чл.20а пък от ЗПЗП
Изпълнителният директор може да делегира със заповед
правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното
законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени
заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на
заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на
фонда, съобразно териториалната им компетентност. В случая, видно от
представената Заповед № 03-РД/323/11.03.2015 г., допълнена със Заповед №
03-РД/323/11.06.2015 г. /л. 20 и сл. по
адм. д. № 11267/15 г. на АССГ/ на Зам. изпълнителния
директор на ДФ "Земеделие" Живко Тодоров Живков са делегирани
правомощия да издава и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за
директни плащания във връзка с подадени заявления за подпомагане.
Следователно,
административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на
предоставените му правомощия.
На следващо място, съдът
намира, че издаденият акт е и в предвидената от закона писмена форма и съдържа
необходимия минимум информация, съобразно изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК, включително и по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, доколкото описаните в
уведомителното писмо факти, основания и таблици, посочените площи, които са
приети за недопустими за подпомагане по всяка програма и схема, както и данните
от административната преписка, обективират ясно
волята на административния орган и позволяват да бъде осъществено в пълнота
правото на защита на жалбоподателя, както и да бъде упражнен съдебен контрол за
законосъобразност на административния акт. Ето защо, съдът намира направените
възражения в тази връзка в жалбата, в т.ч. за наличие на нищожност на
административния акт, за неоснователни.
При издаването на
уведомителното писмо, административният орган е изяснил фактите и
обстоятелствата от значение за случая, и е събрал в хода на административното
производство служебно всички относими към случая доказателства. В
уведомителното писмо се съдържа позоваване на извършени преди издаването му
проверки, изпратени до заявителя уведомителни писма за резултатите от тях и
издадени актове на други органи. Тези документи са приобщени по
административната преписка. В своята съвкупност, те изчерпват фактическите
основания, мотивирали административния орган да вземе решението си, като се
явяват съответни и на цитираните в акта правни основания.
Не се установява при издаването на оспорения акт да са
допуснати сочените от жалбоподателя нарушения на
административнопроизводствените правила.
Видно от съдържащите се в уведомителното писмо таблици, липсва попълване на колона 4, което е достатъчно да се приеме,
че проверка на място не е извършвана. Попълване е налице в колона 5 от
таблицата, което налага извода, че в случая са извършвани административни
проверки, като последното се потвърждава и от приложените към
административната преписка документи. Обективираната
в оспорения акт наддекларирана площ, недопустима за
подпомагане, е установена в резултат именно на извършените административни
проверки, като в уведомителното писмо се съдържа подробно
изложение в какво те се изразяват.
Съдът счита, че оспореният акт е издаден и в съответствие с материалноправните разпоредби.
В конкретния случай, в уведомителното писмо
отказът за подпомагане на заявените парцели е обоснован с наличието на
хипотезите на чл. 43, ал. 3, т. 5 от ЗПЗП, чл. 16а, ал. 6 от Наредба № 105 от
22.08.2006 г., във връзка с чл. 43, ал. 3, т. 4 и т. 6 от ЗПЗП, във връзка с
чл. 12, т. 1 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. на ДФ “Земеделие“.
Цитираните разпоредби предвиждат, че Разплащателната
агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по Схемата за единно
плащане на площ, когато кандидатът е заявил площи, които не стопанисва, или е
заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане,
определени в наредбата по чл. 40, ал. 3, когато за съответната площ са подадени
две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено и когато
заявените за подпомагане площи не са включени в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП за съответната година, поради което и релевантните за установяване в случая
обстоятелства са: налице ли е двойно застъпване по отношение заявени за
подпомагане от жалбоподателя площи, което не е отстранено и включени ли са
заявените от него за подпомагане площи в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП.
В тази връзка, на първо място следва да се
посочи, че установените застъпвания в седем от имотите, заявени за подпомагане
от жабоподателя, конкретно посочени в оспорения акт,
несъмнено се установяват от събраните по делото доказателства, вкл. и от
заключението на вещото лице.
От данните по делото е
видно, че за кампания 2014 г., жалбоподателят “Д.” ЕООД е заявил за подпомагане
64 парцела в землищата на *** и *** като от тях по СЕПП са с площ 48,79 ха, а
по НР2 – 40,12 ха, подробно описани в приложената таблица. По отношение на
декларираните земеделски имоти, при извършените от РА административни проверки,
са констатирани застъпвания с декларирани имоти от други земеделски стопани. В
тази насока, в отговор на отправено до него уведомление, оспорващият, каза се,
е представил по отношение на част от тези имоти, документи по чл. 2а, ал. 2 от
Наредба № 5 от 27.02.2009 г., като видно от заключението на вещото лице, са
установени застъпвания на обща площ от 5,42 ха, като от тази площ общо 2,86 ха
са решени в полза на други кандидати и след решаване на застъпванията,
е останала неизяснена застъпена площ в размер на общо на 2,56 ха.
Тук следва да бъде
съобразена разпоредбата на чл. 17, ал. 6 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г., която
предвижда, че когато кандидатът се яви в ОПМСП в срока по ал. 2, лично или чрез
упълномощен представител, попълва "Декларация за изясняване на
принадлежността на площи, декларирани от повече от един земеделски
стопанин". Към декларацията се прилагат документи по чл. 2а, ал. 2, доказващи
правото на ползване на застъпените площи. Съответно, според чл. 17 ал. 7 от
Наредба № 5/2009 г. - Когато за една и съща площ, за която е установено застъпване,
са предоставени документи по чл. 2а, ал. 2, доказващи правото на ползване от
двама или повече от кандидатите, и когато никой от кандидатите не е предоставил
такива документи, Разплащателната агенция след прилагане на процедурата по чл.
18 отказва изплащането на субсидии за застъпената площ на всички кандидати и им
налага санкции съгласно чл. 58 от Регламент № 1122/2009. Такава декларация каза
се, е попълнена както от жалбоподателя, така и от част от другите земеделски
стопани, по отношение на които е констатирано застъпване, те пък съответно са
представили документи по чл. 2а, ал. 2, доказващи правото на ползване от двама
или повече от кандидатите.
В случая, назначеното по
делото вещо лице, след като е извършило всички необходими проверки, е изготвило
изключително детайлно и коректно заключение, в което е изложило констатациите
си за това кои са двойно заявените площи, като е посочило парцелите, и в чия
полза е бил решен спорът пред административния орган. Съдът обаче констатира,
че е допусната техническа грешка от вещото лице на л. 5 от заключението,
където по отношение на БЗС 52221-96-2-1 е посочило, че в полза на “Д.” ЕООД е
призната площ от 0,45 ха. Видно от процесното уведомително писмо, 0,45 ха е
разликата между декларираната и установената площ на БЗС, а установената такава
е в размер на 0,68 ха. Тази грешка, обаче, не влияе на окончателния размер
застъпени площи, който в случая е в размер на 2,56 ха.
От така даденото заключени
в съвкупната му преценка с приобщения доказателствен материал по делото /вкл.
и документите по чл.2а ал.2 от Наредба № 5 от 27.02.2009., представени от всеки
един от кандидатите за подпомагане/ се установява, че коректно и в унисон с
представените му доказателства ответникът е приложил разпоредбите на чл.17 и
чл.18 от същата Наредба.
Съобразно тези данни, съдът
намира, че правилно и законосъобразно административният орган е отказал плащането
по схемите за директни плащания, тъй като е установено, че за една и съща площ
са подадени две или повече заявления и застъпването на площ не е отстранено.
Тук следва да бъде съобразено обстоятелството, че правомощията на административния
орган в случаите на установени застъпвания, са установени в чл. 17 от Наредба
№ 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и
мерки за директни плащания, и в случаи като тези, той /административният
орган/ може само да преценява формалната редовност на документите по чл. 2а,
ал. 2 от Наредбата, но разбира се, не и тяхната правна стойност и последици. Следва
да се посочи също, че в случай, че се представят конкуриращи се документи,
които явно сочат наличие на материалноправен спор за
право на ползване на земеделски стопанства, то този материалноправен
спор, не е възможно да бъде разрешен нито от административния орган в рамките
на административната процедура, нито пък от съда в рамките на съдебното
административно производство. В този смисъл, според чл. 17, ал. 6 от Наредбата
/в приложимата й редакцията/ - когато за една и съща площ, за която е
установено застъпване, са предоставени документи по чл. 2а, ал. 2, доказващи
правото на ползване от двама или повече от кандидатите, и когато никой от
кандидатите не е предоставил такива документи, Разплащателната агенция след
прилагане на процедурата по чл. 18 отказва изплащането на субсидии за застъпената
площ на всички кандидати и им налага санкции съгласно чл. 58 от Регламент №
1122/2009.
От всичко изложено
по-горе, съдът намира, че фондът е спазил процедурите по чл. 17, ал. 6 и ал. 7
от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по
схеми и мерки за директни плащания при изясняване на застъпените площи на
жалбоподателя, съответно не са налице твърдените
нарушения на административнопроизводствените правила.
Досежно въпроса включени ли са процесните заявени от жалбоподателя
за подпомагане площи в специализирания слой по чл. 33а, ал.1 от ЗПЗП, Съдът намира следното.
На първо място, следва да бъде съобразен
фактът, че специализираният слой “Площи в добро земеделско състояние” за
Кампания 2014 г. е одобрен със Заповеди № РД 09-807 от 05.12.2014 г. и
окончателно със Заповед № РД 46-287/06.03.2015 г. и двете на Министъра на
земеделието и храните.
На следващо място, видно от постъпилото по
делото писмо от 13.05.2016 г. от Зам. министъра на земеделието и храните /л. 45/, заявените от “Д.”ЕООД площи за 2014 г. попадат в частта от територията
на страната извън извършеното през годината самолетно заснемане, т.е. за тези
територии МЗХ не разполага с актуална за кампанията (за същата година) Цифрова ортофото карта (ЦОФК), която да бъде дешифрирана. За тези
територии актуализацията на СИЗП и на специализирания слой “Площи в добро
земеделско състояние” за кампания 2014 е извършена чрез теренни проверки, вкл.
на физическите блокове, в които има заявени площи извън актуалния към момента
на кандидатстване “допустим слой”. Констатациите от проверката, касаещи физическите
блокове, в които кандидатът е заявил парцели, описани в конкретни протоколи /л. 72 и сл./ са коректно отразени в СИЗП.
Следва да се има предвид, че тези специализирани
теренни проверки са извършени за целите и в производството по издаване на заповедта
на министъра, с която се одобрява окончателният специализиран слой "Площи,
допустими за подпомагане" за Кампания 2014 г., което производство е
различно от това по издаване на оспореното уведомително писмо. В мотивите на Тълкувателно решение № 8/11.12.2015 г. по тълк. дело №1/2015 г. на ВАС е посочено, че след извършване
на проверки на получените предложения и възражения и отстраняване на
установените пропуски и грешки, Министерството на земеделието и храните изготвя
окончателен специализиран слой, който се одобрява със заповед на министъра на
земеделието и храните, издавана на основание чл. 16г, ал. 4 (предишна ал.2, изм.ДВ
бр16/2015 г.) от Наредба
№105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и
използване на ИСАК. Възприето е становището, че тази заповед се явява
окончателният завършващ акт на проведената пред министъра на земеделието и
храните процедура и по своята същност е подлежащ на съдебен контрол за
законосъобразност акт, с който се засягат конкретни права и законни интереси
на земеделския производител, свързани със заявените от него за подпомагане
земеделски земи, които попадат или не в одобрения окончателен специализиран
слой. Изрично е посочено също, че очертаните в тази заповед площи са тези, за
които Разплащателната агенция извършва окончателна оторизация
и плащания на площ за съответната година.
В случая по делото са налице доказателства,
че от страна на жалбоподателя е подадено възражение
срещу Заповед № РД 09-807/05.12.2014г. (която обаче не е актът по чл.16г ал.4
от Наредба № 105 от 22.08.2006г.), което е било разгледано и не е било уважено,
но от жалбоподателя не се твърди, а и по делото не е налична информация същият да
е обжалвал Заповед № РД-46-287/06.03.2015 г. на
Министъра на земеделието и горите, т.е. актът по чл.16га ал.4 от същата наредба,
с която е одобрен окончателният специализиран слой "Площи, допустими за
подпомагане" за Кампания 2014, както това изрично му е указано в писмо
изх. № 70-2484 от 29.05.2015г. на Министъра, връчено му на 04.06.2015г.
/л.55-56/.
В тази връзка, съдът приема, че по
отношение на жалбоподателя Заповед № РД-46-287/06.03.2015
г., с която е одобрен окончателният специализиран слой "Площи, допустими
за подпомагане" за Кампания 2014, е влязла в сила. Предвид последното и с оглед
становището, възприето с ТР № 8/11.12.2015 г. по тълк.
дело №1/2015 г. на ВАС и диспозитива на същото по т.2, се налага изводът, че
Разплащателната агенция действа в условията на обвързана компетентност, поради
което няма как да извърши окончателна оторизация и
плащания на площ за съответната година, ако същата не е включена в заповедта по
чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г., а защитата на лицата в случаи като
процесния и по пътя на оспорването на самата Заповед.
Ето защо, Съдът намира всички наведени от
жалбоподателя възражения в тази връзка, за неотносим към настоящия правен спор,
доколкото изрично следва да се посочи, че съгласно константната съдебна
практика при разглеждането на конкретен правен спор по повод
законосъобразността на конкретен административен акт съдът не може да упражни
косвен съдебен контрол по отношение на друг подлежащ на самостоятелно оспорване
административен акт.
В случая от съществено значение е, че при
постановяване на процесното уведомително писмо ответникът изцяло се е съобразил
с влязлата в сила Заповед № 70-2484 от 29.05.2015г. на Министъра на замеделието и горите в частта й относно заявените от “Д.”ЕООД
за подпомагане земеделски парцели.
На следващо място, съдът намира и че отказаното
в случая подпомагане за наддекларираните площи е и в
съответствие с установените процент наддеклариране и
санкционирана площ.
Разпоредбата на чл. 58 от Регламент /ЕО/
№1122/2009 г. на Комисията от 30 ноември 2009 година определя няколко основни
групи намаления и изключвания при изчисляване на отпусканата помощ в
зависимост от разликата между заявените за подпомагане площи и установените
допустими такива, изразена в % или в ха. Според ал. 1 на разпоредбата, ако по
отношение на група култури площта, декларирана за целите на каквито и да било
схеми за помощи, свързани с площи, превишава площта, определена в съответствие
с чл. 57, помощта се изчислява на основата на определената площ, намалена с два
пъти установената разлика, ако тази разлика е повече от 3 % или от два хектара,
но не повече от 20 % от определената площ. Според ал. 2 на същата разпоредба,
ако разликата е по-голяма от 20 % от определената площ, не се отпуска помощ,
свързана с площи за въпросната група култури. Според ал. 3 на разпоредбата пък,
ако разликата е по-голяма от 50 %, земеделският производител бива изключен
отново от получаване на помощ до сума, равна на сумата, отговаряща на разликата
между декларираната площ и площта, определена в съответствие с чл. 57 от
настоящия регламент. Съответната сума се прихваща в съответствие с чл. 5б от Регламент (ЕО) № 885/2006 на Комисията. Ако сумата не може да
бъде изцяло прихваната в съответствие с посочения член в течение на три
календарни години след календарната година на констатацията, оставащата неиздължена сума се анулира.
В случая, се установява в т. ч. и от
заключението по назначената експертиза, че наддекларирането
в проценти /съотношението на наддекларираната площ
спрямо установената площ/ за СЕПП е 29,66 % и за НР2 е 37,44 %. С оглед така
установения процент на наддеклариране, правилно и в
съответствие с разпоредбата на чл. 58, ал. 2 от Регламент /ЕО/ №1122/2009г. административният
орган е отказал претендираното финансово подпомагане по СЕПП и НР2.
Или иначе
казано, следва да се приеме, че като постановен от компетентен орган, при
спазени административнопроизводствени правила за
това, в предвидената форма и при правилно приложение на материалния закон,
атакуваният индивидуален административен акт е правилен и законосъобразен, а
жалбата против същия – неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.
При този изход на спора,
осъществената процесуална защита от юрисконсулт и заявена изрична претенция
за заплащане на сторените разноски, на ответната страна се дължат такива.
Съобразно материалния интерес на спора и чл.8 ал.1 т.4 от Наредбата за минималните
размери на адвокатските възнаграждения, “Д.” ЕООД следва да бъде осъдено да
заплати на ДФ ”Земеделие”, сумата от общо 1 435,29 лева, възнаграждение за
осъществената процесуална защита от юрисконсулт и заплатено възнаграждение за
вещо лице.
Водим от горното, съдът:
Р Е
Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на “Д.” ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***,
представлявано от управителя С.Д.М., против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и
мерки за директни плащания за кампания 2014 г. изх. № 02-160-2600/15533 от
29.09.2015 г. на Зам. изпълнителен Директор на Държавен фон “Земеделие”, В
ЧАСТТА с която е отказано финансово подпомагане по СЕПП и НР2 по заявлението на
“Д.” ЕООД с УИН 16/130614/46543 за кампания 2014 г.
ОСЪЖДА “Д.” ЕООД, ЕИК ***, със
седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя С.Д.М. да
заплати на Държавен Фонд “Земеделие” – гр. София, сумата от 1 435,29 /хиляда
четиристотин тридесет и пет лева и двадесет и девет стотинки/ лева, разноски по
делото.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния Административен съд на РБългария в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: