Р Е Ш Е Н И Е № 260095
гр. Сливен, 11.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение, І-ви наказателен състав, в публично заседание на петнадесети февруари
през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН
МАНЧЕВ
при секретаря РОСИЦА НЕНЧЕВА, като разгледа докладваното от
районния съдия АНД № 1596 по описа за 2020 г., за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл.
59 – чл. 63 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „Елит Мобиле” ЕООД - гр. Ямбол, представлявано от управителя
Й.Т.К. срещу НП № 0043330 от 21.10.2020 г. на Директор РД за областите
Бургас, Сливен и Ямбол със седалище Бургас към ГД „Контрол на пазара” в Комисия
за защита на потребителите, с което му са наложени административни наказания:
по т.1 - на осн. чл. 114 т.1 от Закона
за туризма, чл. 206 ал.1 от Закона за туризма ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1000
лв., за нарушение на чл. 232 ал.2от Закона за туризма. Иска НП да бъде отменено
като незаконосъобразно.
В с.з. жалбоподател, редовно
призован не се явява и не се представлява.
В с.з. въззиваемата страна –
наказващият орган, не изпраща
представител.
Съдът като съобрази събраните по
делото гласни и писмени доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, прие
за установена следната фактическа обстановка:
На 17.08.2020 г. в обект – ЗХР /бързо хранене „Бургер пойнт/ , находящ
се в гр.Сливен, ул. Братя Миладинови № 25, , стопанисван от жалбоподателя, в 12.30
ч. служители на Комисията за защита на потребителите при РД - Бургас извършили
проверка. Било констатирано, че ЗХР разполага с 48 места и е в работен режим от
8.00 ч до 20.00 ч., включително и неделя, съгласно информация поставена на
входа. На видно място били поставени удостоверение за категоризация на обекта №
00896, издадено на 14.01.2015 г., валидно до 26.01.2019 г. една звезда –
кафе-сладкарница „Шаклиян – бургер пойнт“ и табела с категорийна символика. В
ЗХР се предлагало и напитки и кухненска продукция, които били обявени на лист и
карт меню. По време на проверката жалбоподателят не могъл да предостави
актуално удостоверение за категоризация на ЗХР, като му е дадена възможност да
представи такова до 24.08.2020 г.
Била извършена и справка от
Туристическия регистър, където се установило, че категоризацията е прекратена
със заповед № РД-15-332/14.02.2019 г. на Кмета на Община Сливен, 17 месеца
преди проверката. Предоставено било временно удостоверение за открита процедура
по категоризиране № 27/20.08.2020, валидно до 21.11.2020 г.
За извършеното нарушение бил
съставен констативен протокол № К-2697558/17.08.2020 г., въз основа на който е
издаден АУАН № 0043330/30.09.2020 г., с който извършеното нарушение е
квалифицирано по чл. 232 ал.1 от Закона за туризма. Актът бил връчен на
упълномощено лице. и е отразено, че няма възражения.
Въз основа на съставения АУАН №
0043330/30.09.2020 г., било издадено и обжалваното НП №
0043330 от 21.10.2020 г.
Горната фактическа обстановка се
установи по несъмнен начин след преценка на представените и събрани по делото
писмени и гласни доказателства и доказателствени средства, преценени поотделно
и в тяхната съвкупност.
Съдът даде вяра на АУАН №
0043330/30.09.2020 г. и НП № 0043330 от 21.10.2020 г., кредитира показанията на
разпитаните по делото актосъставител М.Д.И. и свид. К.Н.К..
Въз основа на така приетото за
установено от фактическа страна съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално
допустима - подадена е в рамките на преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН
от надлежна страна / лице, което е санкционирано/. Разгледана по същество, тя е
неоснователна.
НП е правилно,
обосновано и постановено в съответствие с относимите за казуса разпоредби на
материалния закон, както и при стриктно спазване на съдопроизводствените
правила. Обжалваното НП е постановено на база събраните доказателства, които
кореспондират помежду си, като АНО е изпълнил задължението си, да установи с
допустимите от закона доказателства дали са извършени нарушения и
обстоятелствата, при които са извършени, както и законосъобразността на наложените
имуществени санкции. В случая
нарушението е установено по безспорен начин. Съгласно
разпоредбата на чл.
114, т. 1 от Закона за туризма, лицата, извършващи хотелиерство
и/или ресторантьорство по чл. 3, ал. 2, т. т. 1, 2 и 3 са длъжни да предоставят
туристически услуги в категоризиран туристически обект или в обект, на който е
издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризация. В чл. 3, ал. 2, т.
т. 1 - 3 от ЗТ
са посочени туристическите обекти, подлежащи на категоризация: хотели, мотели,
апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили,
семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за
гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги, заведения за хранене и
развлечения – ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения,
кафе – сладкарници и барове, туристически хижи, туристически учебни центрове и
туристическите спални и прилежащите към тях заведения за хранене – туристически
столови, туристически бюфети и туристически столови със сервитьорско
обслужване. Безспорно процесният обект ЗХР /бързо хранене „Бургер пойнт“
находящ се в гр.Сливен, ул. Братя
Миладинови № 25, попада в обхвата на тази норма и
дружеството, стопанисващо същия, е било задължено да го категоризира по
надлежния ред. При проверката на контролните органи, извършена на 17.08.2020
г., е установено, че към момента на
проверката в обекта се извършва ресторантьорска дейност, при липса на
категоризация.Видно от доказателствата по делото категоризацията е прекратена с
акт на Кмета на община Сливен 14.02.2019г., като валидността на удостоверението
за категоризация е от 14.01.2015г.- до
26.01.2019г., т.е. около 17 месеца преди проверката заведението е работило без
удостоверение.
Процедура по категоризация е инициирана от представляващия
дружеството няколко дни след извършената проверка. Извършеното нарушение е
доказано по безспорен начин в хода на АН производство. Видно от
административната преписка, при извършване на проверката в съставения КП е
поставено изискване към дружеството за представяне в определен срок на
удостоверение за категория. В този срок такива са представени пред компетентния
орган.
Деянието не може да се квалифицира и като маловажен случай. За да е такова,
то следва от него да не са настъпили
никакви вредни последици или неговата обществена опасност да е незначителна. Едно
деяние представлява маловажен случай когато степента на засягане на
охраняваните от закона обществени отношения е много ниска. Преценката дали
дадено деяние следва да се квалифицира като маловажно е строго
индивидуална.Преценящия орган следва да изхожда освен от накърнените обществени
отношения, така също и от личността на дееца, на пострадалия, както и от
сферата на самите обществени отношения които се засягат. Спазването на специфичните правила
при туристическите дейности и услуги е определено от императивни норми от
съответния
закон, нарушаването, на които винаги засяга базови обществени отношения,
каквито са процесните и са свързани с обезпечаване на държавното управление.
Необходимо е да се изследват и начина на извършване на деянието, мотивите и
подбудите водили дееца при извършването му, не на последно място и отзвука
който деянието има в обществото. В процесния случай извършеното от
жалбоподателя деяние не следва да се квалифицира като такова представляващо
маловажен случай, т.к. не е налице нито едно обстоятелство което да го прави
такъв.
Наложеното с НП наказание е правилно определено и е в състояние да изпълни
специалните си цели.
Ръководен от гореизложеното съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА НП №
0043330 от 21.10.2020 г. на Директор
РД за областите Бургас, Сливен и Ямбол със седалище Бургас към ГД „Контрол на
пазара” в Комисия за защита на потребителите, с което на „ЕЛИТ
МОБИЛЕ” ЕООД, Булстат *********, със седалище и адрес на управление гр.
Ямбол, ул. Аврен № 10, представлявано от управителя Й.Т.К., с ЕГН **********, е
наложено административно наказание: по т.1 - на осн. чл. 114 ал.1 от Закона за туризма,
чл.206 ал.1 от Закона за туризма ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1000 лв., като
ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Сливен в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: