Решение по дело №1596/2020 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 март 2021 г. (в сила от 7 април 2021 г.)
Съдия: Иван Манчев Димитров
Дело: 20202230201596
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е      260095

 

гр. Сливен, 11.03.2021 г.

         

В ИМЕТО НА НАРОДА 

 

СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение, І-ви наказателен състав,  в публично заседание на петнадесети февруари през две хиляди двадесет и първа година в състав:  

                              

                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН МАНЧЕВ

 

при секретаря РОСИЦА НЕНЧЕВА, като разгледа докладваното от районния съдия АНД 1596 по описа за 2020 г., за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 59 – чл. 63 от ЗАНН.

Постъпила е жалба от „Елит  Мобиле” ЕООД - гр. Ямбол, представлявано от управителя Й.Т.К. срещу НП № 0043330 от 21.10.2020 г. на Директор РД за областите Бургас, Сливен и Ямбол със седалище Бургас към ГД „Контрол на пазара” в Комисия за защита на потребителите, с което му са наложени административни наказания: по т.1 -  на осн. чл. 114 т.1 от Закона за туризма, чл. 206 ал.1 от Закона за туризма ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1000 лв., за нарушение на чл. 232 ал.2от Закона за туризма. Иска НП да бъде отменено като незаконосъобразно.

В с.з. жалбоподател, редовно призован не се явява и не се представлява.

В с.з. въззиваемата страна – наказващият орган,  не изпраща представител.

Съдът като съобрази събраните по делото гласни и писмени доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установена следната фактическа обстановка:

На 17.08.2020 г.  в обект – ЗХР /бързо хранене „Бургер пойнт/ , находящ се в гр.Сливен, ул. Братя Миладинови № 25, , стопанисван от жалбоподателя, в 12.30 ч. служители на Комисията за защита на потребителите при РД - Бургас извършили проверка. Било констатирано, че ЗХР разполага с 48 места и е в работен режим от 8.00 ч до 20.00 ч., включително и неделя, съгласно информация поставена на входа. На видно място били поставени удостоверение за категоризация на обекта № 00896, издадено на 14.01.2015 г., валидно до 26.01.2019 г. една звезда – кафе-сладкарница „Шаклиян – бургер пойнт“ и табела с категорийна символика. В ЗХР се предлагало и напитки и кухненска продукция, които били обявени на лист и карт меню. По време на проверката жалбоподателят не могъл да предостави актуално удостоверение за категоризация на ЗХР, като му е дадена възможност да представи такова до 24.08.2020 г.

Била извършена и справка от Туристическия регистър, където се установило, че категоризацията е прекратена със заповед № РД-15-332/14.02.2019 г. на Кмета на Община Сливен, 17 месеца преди проверката. Предоставено било временно удостоверение за открита процедура по категоризиране № 27/20.08.2020, валидно до 21.11.2020 г. 

За извършеното нарушение бил съставен констативен протокол № К-2697558/17.08.2020 г., въз основа на който е издаден АУАН № 0043330/30.09.2020 г., с който извършеното нарушение е квалифицирано по чл. 232 ал.1 от Закона за туризма. Актът бил връчен на упълномощено лице. и е отразено, че няма възражения.

Въз основа на съставения АУАН № 0043330/30.09.2020 г., било издадено и обжалваното НП № 0043330 от 21.10.2020 г.          

Горната фактическа обстановка се установи по несъмнен начин след преценка на представените и събрани по делото писмени и гласни доказателства и доказателствени средства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност.    

          Съдът даде вяра на АУАН № 0043330/30.09.2020 г. и НП № 0043330 от 21.10.2020 г., кредитира показанията на разпитаните по делото актосъставител М.Д.И. и свид. К.Н.К..

Въз основа на така приетото за установено от фактическа страна съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима - подадена е в рамките на преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна / лице, което е санкционирано/. Разгледана по същество, тя е неоснователна.

НП е правилно, обосновано и постановено в съответствие с относимите за казуса разпоредби на материалния закон, както и при стриктно спазване на съдопроизводствените правила. Обжалваното НП е постановено на база събраните доказателства, които кореспондират помежду си, като АНО е изпълнил задължението си, да установи с допустимите от закона доказателства дали са извършени нарушения и обстоятелствата, при които са извършени, както и законосъобразността на наложените имуществени санкции. В случая нарушението е установено по безспорен начин. Съгласно разпоредбата на  чл. 114, т. 1 от Закона за туризма, лицата, извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство по чл. 3, ал. 2, т. т. 1, 2 и 3 са длъжни да предоставят туристически услуги в категоризиран туристически обект или в обект, на който е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризация. В чл. 3, ал. 2, т. т. 1 - 3 от ЗТ са посочени туристическите обекти, подлежащи на категоризация: хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили, семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги, заведения за хранене и развлечения – ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе – сладкарници и барове, туристически хижи, туристически учебни центрове и туристическите спални и прилежащите към тях заведения за хранене – туристически столови, туристически бюфети и туристически столови със сервитьорско обслужване. Безспорно процесният обект ЗХР /бързо хранене „Бургер пойнт“  находящ се в гр.Сливен, ул. Братя Миладинови № 25, попада в обхвата на тази норма и дружеството, стопанисващо същия, е било задължено да го категоризира по надлежния ред. При проверката на контролните органи, извършена на 17.08.2020 г., е установено, че  към момента на проверката в обекта се извършва ресторантьорска дейност, при липса на категоризация.Видно от доказателствата по делото категоризацията е прекратена с акт на Кмета на община Сливен 14.02.2019г., като валидността на удостоверението за категоризация  е от 14.01.2015г.- до 26.01.2019г., т.е. около 17 месеца преди проверката заведението е работило без удостоверение.

Процедура по категоризация е инициирана от представляващия дружеството няколко дни след извършената проверка. Извършеното нарушение е доказано по безспорен начин в хода на АН производство. Видно от административната преписка, при извършване на проверката в съставения КП е поставено изискване към дружеството за представяне в определен срок на удостоверение за категория. В този срок такива са представени пред компетентния орган.

Деянието не може да се квалифицира и като маловажен случай. За да е такова, то следва от него  да не са настъпили никакви вредни последици или неговата обществена опасност да е незначителна. Едно деяние представлява маловажен случай когато степента на засягане на охраняваните от закона обществени отношения е много ниска. Преценката дали дадено деяние следва да се квалифицира като маловажно е строго индивидуална.Преценящия орган следва да изхожда освен от накърнените обществени отношения, така също и от личността на дееца, на пострадалия, както и от сферата на самите обществени отношения които се засягат. Спазването на специфичните правила при туристическите дейности и услуги е определено от императивни норми от съответния закон, нарушаването, на които винаги засяга базови обществени отношения, каквито са процесните и са свързани с обезпечаване на държавното управление.

Необходимо е да се изследват и начина на извършване на деянието, мотивите и подбудите водили дееца при извършването му, не на последно място и отзвука който деянието има в обществото. В процесния случай извършеното от жалбоподателя деяние не следва да се квалифицира като такова представляващо маловажен случай, т.к. не е налице нито едно обстоятелство което да го прави такъв.

Наложеното с НП наказание е правилно определено и е в състояние да изпълни специалните си цели.

         Ръководен от гореизложеното съдът

 

                                    Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 0043330 от 21.10.2020 г. на Директор РД за областите Бургас, Сливен и Ямбол със седалище Бургас към ГД „Контрол на пазара” в Комисия за защита на потребителите, с което на  „ЕЛИТ  МОБИЛЕ” ЕООД, Булстат *********, със седалище и адрес на управление гр. Ямбол, ул. Аврен № 10, представлявано от управителя Й.Т.К., с ЕГН **********, е наложено административно наказание: по т.1 -  на осн. чл. 114 ал.1 от Закона за туризма, чл.206 ал.1 от Закона за туризма ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1000 лв., като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Сливен в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.             

                                             

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: