Решение по дело №1188/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260112
Дата: 29 октомври 2020 г. (в сила от 22 февруари 2021 г.)
Съдия: Светослава Иванова Алексиева
Дело: 20201720201188
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юли 2020 г.

Съдържание на акта

    

    Р Е Ш Е Н И Е

Номер  260112 /29.10.                    Година 2020                                      Град   Перник

 

                                       В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                                      IV – ти наказателен състав

На осми септември                                                                                       Година  2020

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                                  Председател: Светослава Алексиева

 

Секретар:  Катя Василева  

Прокурор:

като разгледа докладваното от  съдията административнонаказателно дело №01188  по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С наказателно постановление №ПК-25-А-2 от 03.07.2020г., изд. от директор Регионална инспекция по околната среда и водите - София, на “Топлофикация - Перник“ АД, гр. Перник, представлявано от изпълнителния директор Л.В.С., на основание 164, ал.1, предл.1 от Закона за опазване на околната среда,  чл. 53, ал.1 и чл.83, ал.1 ЗАНН е наложена имуществена санкция в размер 10 000 лв. за това, че на 24.10.2019г., на площадка, находяща се  в кв. Мошино, гр. Перник, „Топлофикация - Перник“ АД, в качеството си на оператор  на  горивна инсталация за производство на топлинна и електрическа енергия – ТЕЦ „Република“, не е изпълнило условие 11.6.3. от издаденото му от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда  Комплексно разрешително  №53-Н1/2014, влязло в сила  на 19.12.2014г., а именно:„

„В срок  до 31.12.2015г.  притежателят  на  настоящото разрешително да изгради и въведе в експлоатация Депо за неопасни отпадъци със съответната инфраструктура към него за приемане  на  следните  отпадъци  с наименование и код:

-        10 01 01 – сгурия, шлака и дънна пепел от котли / с изключение на  пепел от котли, упомената  в 10 01 04*/;

-        10 01 02 – увлечена/летяща пепел от изгаряне на въглища /пепелина  от електрофилтрите/;

-        10 01 05 – твърди отпадъци от реакции на основата на калций, получени  при десулфуризация  на  отпадъчни газове,

отговарящо на изискванията на Наредба №6 от 27.08.2013г. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци, и/или да осигури  възможност за предаване на посочените отпадъци за последващо третиране на лица, притежаващи съответните разрешения за дейности с отпадъци или комплексно разрешително въз основа на предварително сключен договор“. - нарушение на чл.123в, т.2, вр. чл.164, ал.1, предл.1  от ЗООС.

Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила жалба “Топлофикация – Перник“ АД, представлявано от инж. Л.С., в качеството му на изпълнителен директор на дружеството, с която оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление. Излагат се доводи за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в развилото се административнонаказателно производство, както и че при произнасянето си по преписката АНО не е извършил дължимата проверка за законосъобразност и обоснованост на издадения акт, не е обсъдил събраните доказателства, не е събрал нови такива за изясняване на спорните факти, не  е обсъдил направените възражения, а при  налагане на  административната санкция  не е спазил  изискванията  за  индивидуализация на наказанието.

 Тази позиция и доводите изложени в нейна подкрепа се поддържат  в съдебните правия от процесуалния представител на жалбоподателя – ю.к. С.. Същият пледира за отмяна на издаденото наказателно постановление като незаконосъобразно и необосновано.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител – ю.к. Станимиров, изразява становище за неоснователност на жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено  като законосъобразно  и правилно, издадено в съответствие с материални закон и без допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

          Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и 18 от НПК и доводите на страните, намира за установено следното :      

          Жалбата е подадена в срок, от процесуално легитимиран субект с правен интерес, поради което е допустима, а разгледана по същество се явява и основателна.

          От фактическа страна:

На „Топлофикация - Перник“ АД е издадено Комплексно разрешително  №53-Н1/2014г. от изпълнителния директор на  Изпълнителна агенция  по околната среда за експлоатацията на ТЕЦ „Република“, гр. Перник. Същото е влязло в сила  на  19.12.2014г.

Съгласно §1, т.39 от ДР на ЗООС комплексното разрешително е индивидуален административен акт, предоставящ разрешение за експлоатация на определена инсталация или на дадена част от нея при определени условия, които гарантират съответствието на инсталацията с изискванията на глава седма – „Предотвратяване и ограничаване на промишленото замърсяване“. Следователно, залегналите в КР условия са задължителни за изпълнение от притежателя на разрешителното.

В Комплексното разрешително залегнали множество условия, които дружеството следва да изпълнява. В условие 11.6.3. е установено изискване „В срок до 31.12.2015г. притежателят на разрешителното да изгради и въведе в експлоатация Депо за неопасни отпадъци със съответната инфраструктура към него за приемане  на  следните  отпадъци  с наименование и код:

-        10 01 01 – сгурия, шлака и дънна пепел от котли / с изключение на  пепел от котли, упомената  в 10 01 04*/;

-        10 01 02 – увлечена/летяща пепел от изгаряне на въглища /пепелина  от електрофилтрите/;

-        10 01 05 – твърди отпадъци от реакции на основата на калций, получени  при десулфуризация  на  отпадъчни газове,

отговарящо на изискванията на Наредба №6 от 27.08.2013г. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци, и/или да осигури  възможност за предаване на посочените отпадъци за последващо третиране на лица, притежаващи съответните разрешения за дейности с отпадъци или комплексно разрешително въз основа на предварително сключен договор“.

На 24.10.2019г. служители на РИОСВ – Перник – свидетелите Л.  В.Г. – ст. експерт в отдел „Контрол  на  околната среда“ при РИОСВ – Перник, и Ж.Б.Г. – началник отдел „КОС“ при РИОСВ – Перник, съвместно с експерт от Басейнова дирекция Западнобеломорски район, извършили проверка на „Топлофикация – Перник“ АД за изпълнение на условията в Комплексното разрешително. На място, в присъствието на ръководител отдел „Инспекторат“ в „Топлофикация – Перник“ АД – Я.К., и еколог към същия отдел – И.Й.,  контролните органи констатирали, че срокът на упоменатото по-горе условие е изтекъл и същото не е изпълнено - депо за неопасни отпадъци не е изградено и въведено в експлоатация със съответна инфраструктура към него, и дружеството не е осигурило възможност и не е предавало отпадъците, посочени в условието, за последващо третиране на външни  лица, притежаващи  документи по чл.35 от ЗУО. 

За проверката е съставен протокол №9/2019 – КР №653-Н1/2014.

След обобщаване на резултатите от проверката до „Топлофикация – Перник” АД била изпратена покана по чл.40, ал.2 от ЗАНН, изх. № 26-00-1619/11.12.2019г.  за съставяне на акт за установяване на административно нарушение. На определената дата за явяване – 09.01.2020г., в присъствието на законния  представител на дружеството, свидетелката Л.Г. съставила акт за установяване на административно нарушение №2/09.01.2020г. като приела, че „Топлофикация – Перник” АД, не е изпълнило горепосоченото условие от Комплексно разрешително № 53-Н1/2014г., издадено от изпълнителния директор на ИАОС. Изложените обстоятелства в акта актосъставителят квалифицирал като нарушение на чл. 123в, т.2 от ЗООС.

АУАН бил предявен на изпълнителния директор на Топлофикация – Перник” АД, който го подписал, приел връчения препис и вписал, че в законоустановения срок ще бъдат депозирани  възражения в срок..

На  13.01.2020г. в РИОСВ – Перник постъпило писмо, входирано  с номер 26-00-1619/1/, в което без да се оспорва факта на неизпълнение на  условие  11..6.3. от КР № 53-Н182014г., се излагали редица обстоятелства, свързани с предприетите от страна на дружеството действия в насока намиране на трайно решение за депониране на производствените отпадъци от дейността на  ТЕЦ „Република“.

На 03.07.2020 г., след проверка по реда на чл.52, ал.4 от ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката доказателства, без изразяване на становище по направените писмени възражения, наказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53, ал.1, вр. чл.83, ал.1 от ЗАНН и издал наказателно постановление, с което  ангажирал имуществена отговорност на „Топлофикация – Перник” АД, налагайки на основание чл. 164, ал. 1, предл.1 от ЗООС имуществена санкция в размер на 10 000 (десет хиляди) лева, за установеното с акта нарушение на чл. 123в, т.2 от ЗООС.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид показанията на свидетелите Ж.Б.Г. и Л.В.Г., както и писмените доказателства: акт за установяване на административно нарушение №2/09.01.2020г., протокол за проверка №9/2019 – КР №653-Н1/2014, покана по чл.40, ал.2 от ЗАНН, Комплексно разрешително №53-Н1/2014г., издадено от  изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околната среда, писмо, вх.№26-00-1619/1/13.01.2020г., заповед №РД-64/16.06.2017г., изд. от директор РИОСВ – Перник.

При така установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:

При така установената фактическа обстановка, съобразявайки възраженията и доводите на жалбоподателя, както и с оглед задължението си да провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, съдът намира жалбата за основателна, съображенията за което са следните:

Съдът счита, че  съставеният АУАН и издаденото наказателно постановление не съдържат всички установени към съдържанието им императивни реквизити в разпоредбите на чл.42 и чл.57 ЗАНН.

Не е изпълнено изискването по чл.42, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН за посочване датата на нарушението. Такава не е означена, както в акта, така и в постановлението. В конкретния случай е вменено нарушение на законовото предписание в нормата на чл.123в, т.2 ЗООС - операторът на инсталацията да изпълнява условията в КР. При това положение, датата на нарушението е обусловена от конкретното условие, което не е изпълнено. В случая на „Топлофикация – Перник“ АД е вменено нарушаване на условие 11.6.3. от КР № 53-Н1/2014г. То установява задължения, обвързани с конкретен краен срок на изпълнение, а именно до 31.12.2015г. операторът на горивна инсталация за производство на топлинна и  електрическа  енергия – ТЕЦ „Република“ да изгради и въведе в експлоатация депо за неопасни отпадъци със съответна инфраструктура към него, и/или дружеството да осигури възможност за предаване на отпадъците, посочени в условието, за последващо третиране на външни  лица, притежаващи  документи по чл.35 от ЗУО. Следователно, касае се за конкретни задължения,  подлежащи на изпълнение до определения в КР краен срок. При  наличието на задължение, чието изпълнение е скрепено със срок, нарушението ще бъде довършено на датата, следваща изтичането на срока, в който дължимото действие е следвало да бъде извършено. При конкретните обстоятелства, при неизпълнение на  горепосоченото условие, съставът на административното нарушение ще бъде осъществен на 01.01.2016г. Тази дата, макар да е изводима от фактите на нарушението, не е посочена нито в акта, нито в наказателното постановление, което не изпълнява законовото изискване по чл.42, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН.

 Датата на извършване на нарушението е възведена като съществен реквизит от съдържанието на акта и постановлението, доколкото предопределя  преценката за приложимия материален закон, проверката за допустимост на образуваното производство по чл.34 от ЗАНН, както и рамките на осъществяване  правото на защита на привлечения към отговорност субект. Затова неизпълнението на изискването за посочването и или неточното и посочване представлява съществено нарушение и обуславя незаконосъобразност.

Задължителната преценка за спазването на сроковете по чл.34 от ЗАНН, извършена в контекста на  горепосочената дата на извършване на нарушението, обуславя извод, че административнонаказателното производство  изначално е било недопустимо, тъй като към датата на образуването му със съставения АУАН №2/2020/09.01.2020г. е изтекъл по-дългия от алтернативно предвидените в чл.34, ал.1 от ЗАНН давностни срокове – две години от извършване на нарушението /което е екологично/. Сроковете по чл.34 от ЗАНН се  преценяват  спрямо датата на извършване на нарушението, не спрямо датата на която са установени, Вярно е, че в случая нарушението е констатирано при извършена проверка на 24.10.2019г. и ако се приеме, че това е датата, на която нарушителят е открит, то тримесечният срок за образуване на производството е спазен. Двата срока по чл.34, ал.1 от ЗАНН  обаче са установени в условията на алтернативност, поради което за преклудиране възможността за образуване на административнонаказателно производство е достатъчно да е изтекъл който и да е от тях. Този обективен факт има за последица невъзможност за образуване на административнонаказателно производство срещу нарушителя като погасява възможността законосъобразно да бъде реализирана отговорността му за установеното административно нарушение.

Отделно от  изложеното, от показанията на свид. Ж.Г.  се установява, че неизпълнението на конкретното условие от КР до определения краен срок от страна на „Топлофикация – Перник“ АД е обстоятелство, което е било добре известно на контролния орган – РИОСВ – Перник. В тази връзка свидетелката посочва, че ежемесечно операторът на инсталацията е подавал информация за количеството, вида и мястото, на което се депонират отпадъците от  дейността,  а именно на сгуроотвал „7-ми септември“, в нарушение на условието по КР, както и че при извършвани проверки преди настоящата вече е било констатирано неизпълнение в определения срок на същото условие от Комплексното разрешително. Т.е., и нарушението, и нарушителят са били известни  и преди  проверката извършена на 24.10.2019 г. 

Изложеното обосновава незаконосъобразност на започналото срещу дружеството - правонарушител производство и представлява абсолютно основание  за  отмяна на обжалвания административнонаказаателен акт.

При този извод не е необходимо не е необходимо разглеждане и обсъждане доводите на страните по съществото на спора, както и останалите възражения в жалбата за незаконосъобразност от процесуална страна .

Разноски не се претендират и съдът не присъжда  такива.

Мотивиран от изложеното и  на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

 ОТМЕНЯ  наказателно постановление №ПК-25-А-2 от 03.07.2020г., изд. от директор Регионална инспекция по околната среда и водите - София, с което на “Топлофикация - Перник“ АД, гр. Перник, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Перник, кв. Мошино, представлявано от изпълнителния директор Л.В.С., на основание 164, ал.1, предл.1 от Закона за опазване на околната среда, чл. 53, ал.1 и чл.83, ал.1 ЗАНН е наложена имуществена санкция в размер 10 000 лв. за нарушение на чл.123в, т.2, вр. чл.164, ал.1, предл.1  от ЗООС.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Председател:

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС