№ 1318
гр. Варна, 12.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 29 СЪСТАВ, в публично заседание на седми
ноември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Мария Бончева
при участието на секретаря Мария Пл. Минкова
като разгледа докладваното от Мария Бончева Административно наказателно
дело № 20243110203240 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба
на „Пазари“ ЕАД, против Наказателно Постановление № 100470/ 10.07.2024г. на
Зам. Кмета на Община-Варна, с което на „Пазари“ ЕАД е наложено административно
наказание: "Имуществена санкция" в размер на 1400 лева, на основание чл.119 ал.1
т.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община-Варна.
С жалбата се иска отмяна на постановлението като незаконосъобразно, като
лаконично се оспорва и фактическата обстановка.
В съдебно заседание, въззивното дружество, редовно призовано, явява се
проц. представител, който моли за отмяна на НП.
Въззиваемата страна, редовно призована, не се явява процесуален
представител.
След преценка на доводите на жалбоподателката и с оглед събраните по
делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:
„Пазари" ЕАД, стопанисващо Пазар „Владислав Варненчик", находящ
се на бул. „Света Елена"/ бул. „Константин Фружин" е замърсило с отпадъци
от опаковки, биоразградими отпадъци и смесени битови отпадъци
териториите за обществено ползване около 4 бр. съда, тип „бобър",
предназначени за събиране на смесените битови отпадъци, генерирани от
наемателите на търговските обекти на Пазар „Владислав Варненчик",
находящи се на територията на Пазар „Владислав Варненчик" (зад ЦКБ), а
именно:
1
- На 18.06.2024 г. при извършване на текущ контрол от служители на
дирекция „Екология и опазване на околната среда", касаещ чистотата на
обществените територии е установено наличие на замърсяване с отпадъци от
опаковки, биоразградими отпадъци и смесени битови отпадъци около 4 бр.
съда, тип „бобър", предназначени за събиране на смесените битови отпадъци,
генерирани от наемателите на търговските обекти на Пазар „Владислав
Варненчик", находящи се на територията на Пазар „Владислав Варненчик"
(зад ЦКБ). Наличното замърсяване е на площ не по - малко от 10 м2, съдовете
са със запълнен обем, като в тях се установи наличие на отпадъци от
опаковки, биоразградими отпадъци и смесени битови отпадъци. Съставен бил
КП № 4256/ 18.06.2024 г.
Въз основа на акта за установяване на административно нарушение, било
издадено и атакуваното пред настоящата инстанция наказателно постановление, с
което административно-наказващият орган е възприел изцяло фактическите
констатации в акта.
В хода на съдебното следствие като свидетел бе разпитана Н. П. -
актосъставител, чиито показания съдът кредитира като последователни, логични и
непротиворечиви. От тях стана ясно, че нарушението е констатирано при рутинна
проверка, същата не е очевидец на извършване на нарушението.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателства по административно наказателната преписка и приложените към
жалбата , събраните в хода на съдебното производство гласни и писмени
доказателства, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви и
анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.
При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на
императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото
наказателно постановление относно законосъобразността му,обосноваността му и
справедливостта на наложеното административно наказание ,съдът прави следните
правни изводи:
Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради
което е процесуално допустима
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- от Зам.Кмета на
Община –Варна на основание Заповед № 2004/11.06.2024г. на Кмета на Община-Варна,
както и в шестмесечния преклузивен срок. В хода на административнонаказателното
производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения.
Съдът намира, че неправилно административнонаказващият орган е констатирал
нарушението по чл.10 т.9 от НУО извършено от жалбоподателя като не е съотнесъл
фактите към хипотезата на правната норма. Съгласно посочената за нарушена
2
разпоредба се забранява изхвърлянето на масово разпространени отпадъци,
обозначени с маркировка за разделно събиране в подземни и надземни
контейнери за смесени битови отпадъци. Видно от показанията на свид. П.,
която не е очевидец на нарушението същата не е забелязала служители на
жалбоподателя да изхвърлят отпадъци от опаковки в съдове за битови
отпадъци, което е извън определените от кмета на общината места.
Контролните органи са забелязали вече изхвърлени отпадъци около 4 броя
контейнери. Заявява, че всеки имал достъп до процесните контейнери.
В тази връзка на съда не става ясно на базата на какви доказателства е
било прието, че нарушението е извършено именно от Пазари ЕАД, а не от
друго физическо или юридическо лице. В НП и в АУАН липсват изложени
факти, че служителите на Община Варна, извършили проверката, са
възприели, че служители на Пазари ЕАД или служител на техен наемател -
юридическо лице, са изхвърлили каквито и да било отпадъци, нито в
контейнери, нито извън тях. Поради това съдът намира, че неправилно
административно- наказващият орган е приложил материалния закон, като е
приел че жалбоподателят е извършил нарушение и му е наложил
административно наказание. Следователно извършването на нарушение не бе
доказано по безспорен и несъмнен начин от въззиваемата страна върху която
лежи това задължение. За да ангажира отговорността на лице привлечено да
отговаря за определен вид деяние е необходимо по безспорен и категоричен
начин да се установи, както неговато противоправно поведение от обективна
страна, така и наличието на субективната страна на деянието. При липсата на
който и да е от елементите от състава на нарушението, то не е налице
нарушение. Съдът намира, че АНО е нарушил разпоредбата на чл.57 ал.1 т.5
от ЗДП. Не са описани обстоятелствата при които е извършено нарушението,
както и доказателствата, които го потвърждават.
Гореизложеното води до извода, че наказателното постановление е
незаконосъобразно и необосновано, тъй като на въззивника е вмененено
нарушение, което не е извършил, поради което следва да бъде отменено.
Позовавайки се на влязлата в сила разпоредба на чл.63, ал.3 от ЗАНН на
04.12.2019г. процесуалния представител на жалбоподателя е направил искане
преди края на съдебното заседание за присъждане на разноските по делото.
Същите се изразяват в заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 528
3
лв. за процесуално представителство. В случая възнаграждението е към
минимума определен в Наредбата за размера на адвокатските възнаграждения.
По тези съображения в полза на жалбоподателя, следва да бъдат присъдени
разноски за адвокатско възнаграждение в минимален размер от 528 лв.,
определен съгласно Наредба за минималните размери на адвокатските
възнаграждения.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно Постановление № 100470/ 10.07.2024г. на Зам. Кмета на
Община-Варна, с което на „Пазари“ ЕАД е наложено административно наказание
"Имуществена санкция" в размер на 1400 лева, на основание чл.119 ал.1 т.1 от
Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община-Варна.
ОСЪЖДА Община Варна да заплати на „Пазари“ ЕАД разноски
направени за адвокатско възнаграждение в размер на 528 лева, на осн. чл.63
ал.3 от ЗАНН.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му пред Административен Съд-Варна по реда на АПК.
След влизане в сила на съдебното решение, административно-наказателната
преписка да се върне на наказващия орган по компетентност.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
4