Решение по дело №386/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260480
Дата: 8 октомври 2020 г. (в сила от 13 май 2021 г.)
Съдия: Богдана Николова Желявска
Дело: 20171100100386
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 януари 2017 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

София, 08.10.2020 г.

 

В    И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, I-ВО ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 3-ТИ състав, в открито заседание на двадесет и осми септември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОГДАНА ЖЕЛЯВСКА

 

при секретаря Ели Гигова, като разгледа докладваното от съдия Желявска гр.д.№ 386/2017 г., за да се произнесе взе пред вид следното:

 

Предявени са искове от от В.И.Б., ЕГН **********,***, чрез адв. С.С., съдебен адрес:***, против Г.Ф., ***, с правно основание чл. 288, ал. 1 от КЗ /отм./, за сумата 126 000 лв. - частичен иск от сумата 200 000 лв. – обезщетение за претърпени неимуществени вреди от ПТП, станало на 18.07.2014 г., претендирани пряко от застрахователя,  ведно със законна лихва, считано от завеждане на делото до окончателното изплащане, и сторените разноски.

 

В хода на производството на 29.01.2018 г. ищецът е починал и като ищци, в качеството им на негови правоприемници са конституирани наследниците му П.Д.Б., ЕГН **********, А.В.П., ЕГН ********** и И.В.П., ЕГН **********, всички чрез адв. С.С., съдебен адрес:***.

В исковата молба се твърди, че на 18.07.2014 г., около 12:30 ч. в София, В.Б. управлявал МПС „Хонда ЦР-В“, Рег.№ *******по бул. „България“ с посока на движение от кв. Бояна към бул. „Тодор Каблешков“ в крайна лява лента. В същото време, неизвестен автомобил марка „Фолксваген Голф 4“ се движил също в крайна лява лента пред него, но на заден ход. Б., доближавайки до неизвестния автомобил предприел рязко завой вдясно с цел избягване на удара, вследствие на което напуснал платното за движение и се ударил в крайпътен бетонен стълб. При удара е пострадал В.Б., който е получил множество и сериозни увреждания.

За катастрофата е образувано ДП № 11351/2014 г. по описа на СРТП-ОДП-СДВР, пр.пр. № 31676/2014 на СРП.

 

Непосредствено след катастрофата пострадалият е откаран по спешност във ВМА София, където е престоял до 04.08.2014 г., установени са множество травми съответно – политравма, контузия на главата, контузия на главния мозък в челната област вляво, кръвоизлив под меките мозъчни обвивки, контузия на гръдния кош и белите дробове, счупване на ребра 3 – 7 вляво, навлизане на кръв и въздух в лявата плеврална кухина, многофрагментно счупване на лявата главулечна ямка /на таза/, счупване на двата клона на срамните кости / двустранно/, счупване на крилото на лявата хълбочна кост, закрит кръвоизлив в областта на левия хълбочен мускул, счупване на левия ацетабулум – предна и задна колони, счупване на лявата ключица – в страничната част. Направени са му операции, проведено е активно лечение. През 2015 г. в УСБАЛ „Проф. Д-р Бойчо Бойчев“, ЕАД му е направена нова операция.

 

Според отразеното в исковата молба, към момента на сезиране на настоящия съд здравословното му състояние е трайно увредено, той се придвижва с проходилка в домашни условия и в инвалидна количка извън дома си. Тежко инвалидизиран е и има нужда от непрестанна чужда помощ и грижа.

 

В исковата молба са наведени твърдения, че на 15.03.2016 г. с молба с вх.№ 24-01-158 е предявена претенция за доброволно изплащане на обезщетение за претърпените неимуществени вреди, въз основа на която е образувана щета № 210082/15.03.2016 г., но с писмо с изх.№ 24-01-158/24.03.2016 г. Б. е уведомен, че му е отказано изплащане на обезщетение.

Ответникът Г.Ф. оспорва предявените искове по основание и по размер.

Твърди, че не са представени доказателства за наличието на фактическия състав на риска „Гражданска отговорност“ с оглед установяване на виновното противоправно поведение, механизма, причините и обстоятелствата, при които е станало процесното ПТП.

От представените пред ответното дружество документи се установявало, че ищецът е самокатастрофирал, карайки с превишена и несъобразена с пътните условия скорост, и при възникналата опасност, която е забелязал на около 50 м. разстояние пред себе си не е реагирал правилно.

Прави възражение за съпричиняване от страна на пострадалия.

Оспорва механизма, причините и обстоятелствата за станалото ПТП, като твърди, че не е налице противаправно поведение на водач на неидентифицирано МПС, което да е в причинна връзка с претендираните вреди.

Оспорва размера на претенцията, като счита, че същата е силно завишена с оглед принципа на чл. 52 ЗЗД.

В хода по същество моли съда да отхвърли предявения иск. Претендира разноски по списък.

 

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

 

От събраните по делото писмени доказателства, намиращи се в  приложеното гр.д. № 44139/2016 г. на СРС, 62 – ри с - в, се установява, че с решение, обявено с протокол от съдебно заседание, проведено на 23.03.2017 г., ответникът е осъден да заплати на В.И.Б. – първоначалния ищец, починал в хода на настоящото производство, застрахователно обезщетение за настъпило застрахователно събитие в размер 24 000 лв. – частичен иск от сумата 200 000 лв. Решението е влязло в сила на 06.04.2017 г.

 

В мотивите си при постановяване на решението районният съдия е приел, че предявеният иск от пострадалия В.Б. срещу ответното застрахователно дружество е основателен и доказан за сумата 200 000 лв. и го е уважил в размера, в  който е предявен – за сумата 24 000 лв.

С оглед съществуващата трайна съдебна практика и, пред вид изричните указания на САС, настоящият съдебен състав намира, че дължи произнасяне  досежно целия предявен размер.

 

Между страните не се спори, а и от събраните по делото доказателства се установява по безспорен начин, че на 18.07.2014 г., около 12:30 ч. в София е станало ПТП, като В.Б. управлявал МПС „Хонда ЦР-В“, Рег.№ *******по бул. „България“ с посока на движение от кв. Бояна към бул. „Тодор Каблешков“ в крайна лява лента. В същото време, неизвестен автомобил марка „Фолксваген Голф 4“ се движил също в крайна лява лента пред него, но на заден ход. Б., доближавайки до неизвестния автомобил предприел рязко завой вдясно с цел избягване на удара, вследствие на което напуснал платното за движение и се ударил в крайпътен бетонен стълб. При удара е пострадал В.Б., който е получил множество и сериозни увреждания.

 

В резултат на станалото ПТП е пострадал ищецът, който получил множество и сериозни увреждания.

 

От доказателствата, приложени в хода на процеса, се установи, че за станалото ПТП и образувано ДП № 11351/2014 г. по описа на СРТП-ОДП-СДВР, пр.пр. № 31676/2014 на СРП.

Доказаха се твърденията на ищцовата страна, че на 15.03.2016 г. с молба с вх.№ 24-01-158 е предявена претенция за доброволно изплащане на обезщетение за претърпените неимуществени вреди, въз основа на която е образувана щета № 210082/15.03.2016 г., но с писмо с изх.№ 24-01-158/24.03.2016 г. наследодателят на ищците – пострадалият Б. е уведомен, че му е отказано изплащане на обезщетение.

В хода на делото съдът прие заключение на съдебномедицинска експертиза, която кредитира като безпротиворечива и съответстваща с останалия доказателствен материал,

Вещото лице установява, че, в резултат на катастрофата, пострадалият е получил следните травматични увреждания, в пряка причинно следствена връзка с претърпяното ПТП: Политравма. - Контузия на главата. Контузия на мозъка в челната област. Субарахноидален кръвоизливq -  Контузия на тялото и белия дроб. Счупване на 3-7 ребра вляво. Хемопневмоторакс (наличие на кръв и въздух в гръдната клетка) вляво -  Полифрагментно счупване на ляв ацетабулум (главулечна ямка на тазобедрената става). Счупване на двата клона на пубисните (срамните) кости двустранно. Счупване на крилото на илиачната (хълбочната) кост вляво -  Кръвонасядане в областта на левия илиачен мускул и  Счупване на лявата ключица в латералната (външната) част.

Лечението, което е проведено е медикаментозно, включващо широкоспектърни антибиотици, обезболяващи, нестероидни противовъзпалителни средства, вливания на водно-електролитни разтвори и биопродукти, калиев хлорат, калинор, пантопразол. Проведени са и оперативни интервенции, както следва: S 18.07.2014г. Директна скелетна екстензия на левия крак; X 21.07.2014г. Торакостомия в лявата гръдна половина; S 22.07.2014г. Кръвна репозиция на главулечната ямка микроинвазивна с АО винтове.

Поради развитието на т.н. супраспинатус синдром (синдром на ротаторния маншон или Импинджмент синдром при рамото настъпва, когато сухожилията на ротаторният маншон и субакромиалната бурса са притиснати в тясното пространство под акромиона. Това причинява възпаление и оток на сухожилията и бурсата. Всеки път, когато рамото се повдигне към страната на тялото, става по лошо. Импинджмънт може да се развие с течение на времето, в резултат на незначително нараняване, или като резултат от повтарящи се движения, които водят до възпаление в бурсата под акромиона.) Ищецът е опериран на 07.12.2015г. - Акромиопластика.

За период от около една година В.И.Б. е търпял болки и страдания като за първите два месеца те са били с интензивен характер. Към момента на извършване на експертизата – м. октомври 2017 г., Б. се е оплаквал от затруднено клякане поради намаления обем на движение (флексия, екстензия, абдукция) в лявата тазобедрена става. Значително е бил намален обемът на движение и в лявата раменна става. Имал е наличие на оперативни белези - точковидни в областта на лявата раменна става, вляво на гръдния кош с диаметър 1, в лявата слабина област с дъгообразен ход и дължина 10 см, който е на нивото на кожата.

Въпреки влязлото в сила решение на СРС, 62 – ри с-в, с което е уважена предявената частична претенция, съдът назначи и съдебно – автотехническа експертиза.

Експертът даде следния механизъм на пътногранспортното произшествие: На 18.07.2014 год. около 12,30ч. лек автомобил „Хондамод. „ЦР-В” per. № *******с водач В.И.Б. *** с посока на движение от кв. Бояна към бул. „Тодор Каблешков”, по лявата лента. Скорост на движение около 80 км/ч. Време облачно, дъждовно, мокра асфалтова пътна настилка. Наближавайки магазин „Хонда” намиращ се на бул. „България” № 111 водачът Б. забелязва също в лявата лента пред него движещ се на заден ход неизвестен лек автомобил марка „Фолксваген” модел „Голф 4” с неустановен номер / по данни на водача Б. и свидетелите И. Паскалева, и М.Р./. Водачът на „Хондата” е реагирал за спиране с едновременно завъртане волана надясно, при което губи контрол върху управлението на автомобила. Автомобилът се завъртва по посока на часовниковата стрелка и продължавайки напред, и надясно, напуска платното за движение в дясно, където с лявата си странична част / областта на предна лява врата/ се удря в метален стълб намиращ се на тревната площ в дясно за посоката на движение на лекия автомобил. В резултат на удара автомобилът получава следните деформации: деформиран преден капак, счупено челно стъкло, отворен един брой еърбег, деформиран таван, силно деформирани лява врата, лява задна врата, заден ляв и преден ляв калник, счупено предно ляво стъкло, а водачът Б. - описаните в СМЕ увреждания.

След обстоен анализ на документите по делото и свидетелските показания, вещото лице е направило извод, че лекият автомобил „Хондаper. № ********, управляван от Б., след загуба на контрол върху управлението от водача му, се е завъртял по посока на часовниковата стрелка, поднесъл се е, напуснал е платното за движение и с лявата си странична част се е ударил в металически стълб в дясно.

Ако е липсвало превозно средство в лявата лента, движещо се на заден ход, то може да се каже, че произшествието е настъпило вследствие на начина на управление от страна на водача на лекия автомобил „Хонда”. Ако е имало превозно средство/ неизвестен лек автомобил „Фолксваген”/ в лявата лента, движещ се на заден ход с висока скорост може да се приеме, че съшествува вероятност действията на водача „Хонда”, причинили загуба на контрол върху управлението, да са вследствие на неизвестния лек автомобил „Фолксваген”.

Ако не е имало неизвестен автомобил, ударът в стълба е бил предотвратим от водача на л.а. „Хонда” при условие, че е управлявал автомобила без рязко и задействане с по-голяма сила педала на спирачната система, и без рязко завъртане, и под по-голям ъгъл волана. Ако се приеме, че е имало неизвестен автомобил, така както съобщават свидетелите, в зависимост от разстоянията между двата автомобила, в момента в който неизвестният автомобил е предприел маневрата движение на заден ход се получават две възможности:  1/ При разстояние по-малко от 147 метра, водачът на лекия автомобил ’’Хонда” е бил принуден да използва аварийно спирачната система и кормилната уредба, при което загубил контрол върху управлението на автомобила и конкретната пътна обстановка е много вероятна и ударът в стълба е бил непредотвратим и 2/ При разстояние по-голямо от 147-148 метра, водачът на лекия автомобил ’’Хонда” е разполагал с техническа възможност да предотврати удара на автомобила си в металическия стълб.

 

Съдът приема варианта, посочен от САТЕ,  според който причината за инцидента е наличието на друг, неизвестн автомобил, който се е движелна заден ход. Това се установява от показнията на свидетелите П. и Р., посочени от ищеца, според които след детелината на бул. България, посока Център, неизвестен л.а. „Фолксваген Голф – 4“ се е движел в най – лявата лента на заден ход, поради което пострадалият Б., управлявайки л.а. „Хонда по бул. „България” с посока на движение от кв. Бояна към бул. „Тодор Каблешков”,, се е опитал да избегне удара, изгубил е контрол и се е ударил в стълб.

Механизмът е обсъден и в решението на СРС, като е прието, че не е налице съпричиняване. Решението, както бе посочено, е влязло в сила.

До момента плащане на обезщетение от страна на ответника – застраховател не е настъпило.

 

Изложеното се доказва от събраните по делото и неоспорени от страните писмени, гласни доказателства и експертизи.

 

При така установеното от фактическа страна съдът намира от правна страна следното:

 

Предявените искове по чл. чл. 226  КЗ /отм./са за изплащане от застрахователя Г.Ф. обезщетение за претърпени неимуществени вреди на наследодателите на пострадалото лице – първоначален ищец, починал в хода на делото, от станалото на 18.07.2014 г. ПТП, изразяващи се в претърпени вследствие катастрофата болки и страдания в размер 126 000 лв. – частичен иск от пълния предявен размер по гр.д. № 44139/2016 г. на СРС, 62–ри с-в - 200 000 лв., ведно със законните последици – лихви и разноски.

 

Съдът е обвързан със задължителните указания на САС, 10 – ти с-в по гр.д. №  317/20 г., дадени в определение № 393/07.07.20 г., с което се отменя определението за прекратяване на настоящото дело, които са в смисъл – съдът да се произнесе по искането за присъждане на обезщетение, което не е било предмет на частичния иск, по който има влязло в сила решение. По тази причина и, пред вид влязлото в сила решение, съдът приема, че предявеният иск е доказан по своето основание. Доказани са съставът на непозволеното увреждане, според нормата на чл. 45, ал. ЗЗД, размерът на вредите, претърпени от пострадалия, а вината се предполага до доказване на противното, съгласно разпоредбата на чл.45, ал.2 ЗЗД.

 

Съгласно чл.432, ал.1 от КЗ увреденият, спрямо когото застрахованият е отговорен, има право да иска обезщетение пряко от застрахователя. Доказано е и обстоятелството, че на мястото на катастрофата е имало неизвестен автомобил, който се е движим в нарушение нормите на ЗДвП, което ангажира отговорността на ответника – Г.Ф., съобразно нормата на чл. 288, ал. 1 КЗ.

 

Съдът намира, че конкретният размер на обезщетението следва да се съобрази с разпоредбата на чл. 52 от ЗЗД - от съда по справедливост, като се вземат пред вид всички относими обстоятелства, очертаващи действителните болки и страдания на посдтрадалия вследствие получените от катастрофата травми.

 

Съдебната практика приема като критерий за определяне на справедливо обезщетение житейски оправданото и утвърденото такова за аналогични случаи, съобразени с конкретния.

В резултат на станалото ПТП на пострадалия са причинени както физически, така и душевни болки и страдания – обстоятелство, което се установява от събраните и неоспорени писмени, гласни доказателства и медицинска експертиза.

 

Съдът, обсъждайки всички доказателства по делото и, по – конкретно, решението на СРС, свидетелските показания и приетата и неоспорена съдебна автотехническа експертиза, намира, че в конкретния случай не е налице съпричиняване.

 

Като взе пред вид описаните по-горе и доказани болки и страдания на пострадалия, техния вид, интензитет и продължителност, съдът, съобразявайки принципа за справедливост и икономическите условия в страната през 2016 г. и към настоящия момент, намира, че обезщетение в претендирания размер – 126 000 лв. – частичен иск от сумата 200 000 лв., сълед влязлото в сила решение за уважаване на частичен иск за сумата 24 000 лв., би било адекватна обезвреда за претърпените от пострадалия и доказани в производството неимуществени вреди, поради което предяваният иск е основателен и доказан и следва да се уважи изцяло.

 

Върху присъдените суми следва да бъде присъдена и законната лихва, така, считано от 18.07.2014 г. датата на настъпване на събитието, до окончателното изплащане и сторените разноски в размер 200 лв.

 

На адвоката – повереник на ищеца следва да бъде присъдено адвокатско възнаграждение, платимо от ответника, на основание чл. 38 ЗА, в размер 4 310 лв. с ДДС.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА Г.Ф., ***, да заплати на П.Д.Б., ЕГН **********, А.В.П., ЕГН ********** и И.В.П., ЕГН **********, всички чрез адв. С.С., съдебен адрес:***, наследници на починалия В.И.Б., ЕГН **********, на основание чл. 288, ал. 1 КЗ сумата 126 000 лв. - частичен иск от сумата 200 000 лв. – обезщетение за претърпени неимуществени вреди от ПТП, станало на 18.07.2014 г., претендирани пряко от застрахователя, ведно със законната лихва, считано от 18.07.2014 г. до окончателното изплащане и сторените разноски в размер 200 лв.

 

ОСЪЖДА Г.Ф. да заплати на адв. С.С., съдебен адрес:***, адвокатско възнаграждение, на основание чл. 38 ЗА, в размер 4 310 лв.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в четиринадесетдневен срок от съобщението за изготвянето му пред Софийски апелативен съд.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: