Решение по дело №1302/2022 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 602
Дата: 14 ноември 2022 г.
Съдия: Красимир Маринов Димитров
Дело: 20224430201302
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 602
гр. Плевен, 14.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XIII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Красимир М. Димитров
при участието на секретаря ПЕТЯ СП. КАРАКОПИЛЕВА
като разгледа докладваното от Красимир М. Димитров Административно
наказателно дело № 20224430201302 по описа за 2022 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид
следното:

ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.


Постъпила е жалба от страна на Б. Г. В., с ЕГН: ********** от *** чрез
адв. И. И. от АК – Ловеч против Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К №
5917851, с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 4 от ЗДвП е
наложил на Б. Г. В. административно наказание – глоба в размер на 1500
/хиляда и петстотин/ лв. за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
С жалбата се прави искане за отмяна на електронния фиш, като
незаконосъобразен, тъй като са допуснати съществени процесуални
нарушения с които е накърнено правото на защита на жалбоподателя, както и
че е приложен неправилно и материалния закон.
В жалбата не са посочени подробни съображения в тази насока.
1
Сочи се, че допълнителни съображения ще бъдат изложени в съдебно
заседание.
Жалбоподателя, редовно призован, не се явява в съдебно заседание,
представлява се от адв. И. И. от АК – Ловеч.
Адв. И. в хода на съдебните прения моли съда да отмени издадения
електронен фиш, като неоснователен и незаконосъобразен.
Административно наказващият орган ОД на МВР - Плевен, редовно
призован, не изпраща представител.
След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните
по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа и
правна страна следното:
С електронен фиш серия К № 5917851 е ангажирана административно-
наказателна отговорност на жалбоподателя за това, че на 14.05.2022 г. в 14:33
часа в извън населено място, път I-3 /Бяла-Ботевград/, км. 107+467, с посока
на движение към гр. Долни Дъбник. Нарушението е установено и заснето с
АТСС СПУКС ARH CAM S1 и отчетен толеранс от -3%.
Нарушението е извършено в условията на повторност в
едногодишния срок от лизане в сила на ЕФ К/4911189 , с МПС ***, вид
лек автомобил, с рег. № ***, е извършено нарушение за скорост, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство № 120ccfc, разрешена скорост
90 км/ч, установена скорост 156 км/ч, превишаване на разрешената скорост с
66 км/ч.
На базата на всички събрани по делото доказателства, съдът намира за
установено, че действително на датата, отразена по електронния фиш,
описаният в него лек автомобил е извършвал движение с превишена скорост.
Това обстоятелство е било установено и надлежно заснето със
съответно техническо средство, с издадено удостоверение за одобрен тип
средство за измерване при БИМ, приложено по делото и валидно към датата
на нарушението.
Мястото и времето на нарушението са отразени по надлежния ред и
достатъчно подробно в електронния фиш, за да стане ясно на наказаното
лице, какво именно поведение се санкционира.
2
От приложения снимков материал се вижда, че е отчетена по-висока
скорост на движение.
Видно е, че е налице разминаване между установената съгласно
приложения снимков материал и т.нар. наказуема скорост, която именно е
отразена във фиша, както и изчисленото на тази база превишение, като тук
следва да се има предвид, че съгласно данните за конкретния вид система за
наблюдение и регистрация на пътни нарушения, публикувани в Публичния
регистър на одобрените средства за измерване на БИМ, са налице максимално
предвидени грешки при измерване на скорост при стационарна система от 3
процента.
В тази връзка и видно и от отразеното върху приложената снимка и
електронния фиш, в същия са изчислени в полза на водача наказуемата
скорост и наказуемото превишение, като действително установената скорост
е намалена.
Обжалваният електронен фиш е издаден по отношение на Б. Г. В. -
собственик на МПС-то.
Жалбата се преценява като ДОПУСТИМА, тъй като е подадена в срок
от лице, което има правен интерес от това.
Разгледана по същество, жалбата се преценява като
НЕОСНОВАТЕЛНА.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното
от правна страна:
Съобразно, правилото на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение,
установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен
орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение.
Настъпилата законодателна промяна в чл. 189 от ЗДвП (обн., ДВ, бр.19
от 13.03.2015 г.) и приетата Наредба № 8121з-532 за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата (обн., ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.), които
изцяло са съобразени с основните положения на тълкувателно решение № 1
от 26.02.2014 г. по тълкувателно дело № 1 от 2013 г. на ОС на колегиите на
ВАС, налагат извод, че използването на мобилна техническа система е
3
допустима.
С цел гарантиране правата на гражданите и с оглед установяване на
обективната истина при евентуално съдебно обжалване на електронните
фишове наредбата предвижда към административната преписка, която се
изпраща в съда, освен доказателствата в подкрепа на обжалвания фиш, да се
предоставя и информация за участъка от пътя, с описание на мястото и
координатите, действащото ограничение на скоростта по чл. 21 ЗДвП,
посоката на движение на автомобила, схемата на разположението на
автоматизираното техническо средство, неговия вид, датата на последната
метрологична проверка.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
Министъра на вътрешните работи.
Съгласно § 1 от ДР на ЗАНН, по смисъла на този закон "електронен
фиш" е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг
носител, създадено чрез административно-информационна система въз
основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи.
Цитираните правни норми съотнесени към конкретиката на
настоящия спор, налагат извод за законосъобразност на процесния
електронен фиш !!!Същият правилно е издаден по отношение на Б. Г. В. –
собственик на МПС-то.
Електронния фиш съдържа предвидените от закона реквизити, като на
констатираното превишение на скоростта е дадена правилната правна
квалификация.
В тази насока следва да се посочи, че в нормата на чл. 189, ал. 4 от
ЗДвП, законодателят е определил изчерпателно реквизитите, които следва да
съдържа електронния фиш, като по никакъв начин не е предвидено
4
препращане към разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН, където са предвидени
реквизитите на наказателното постановление, поради което не може да се
счита за съществено процесуално нарушение липсата на дата на издаване в
електронния фиш.
Посочената норма е специална спрямо нормите в ЗАНН, отнасящи се до
реквизитите на наказателното постановление.
Съдът намира за неоснователно възражението на процесуалния
представител на жалбоподателя – адв. И. И., че не може да се определи по
несъмнен начин, че нарушението е извършено от водача на МПС с рег. №***,
доколкото видно от снимковия материал били заснети още два автомобила.
На съда е служебно известно, че автоматизираното техническо средство
ARH CAM S 1 представлява стационарно преносим уред за контрол на
скоростта /СПУКС/ на МПС с вградено разпознаване на номера и
комуникации.
При използването на системата за контрол контролният орган,
независимо че присъства, то той не се намесва в работата й, а единствено
слага начало и край на работния процес като го позиционира, включва и
задава ограничението на скоростта, а след приключване на контрола го
демонтира.
Същото измерва скоростта и разстоянието на преминаващите моторни
превозни средства само в автоматичен режим от статив или от конзола в
патрулен автомобил в стационарно положение.
Принципът на работа на системата е основан на лазерен модул,
който може да произведе стойност на базата на излъчен лазерен лъч,
отразен от преминаващите превозни средства.
След като предварително са били зададени параметрите -
местоположение, ограниченията на измерванията /минимално и максимално
разстояние на засичане/, разрешената скорост, скоростния лимит, над който
преминалите МПС ще бъдат заснемани и системата се стартира в активен
контролен режим за автоматично измерване на скоростта, сама регистрира
извършените нарушения на скоростта като прави 5 снимки на автомобила.
Всички заснети МПС с превишена скорост се съхраняват в
устройството, което е с възможност за автоматично предаване в цифров вид
5
на разпознатите регистрационни табели, придружени със снимковия
материал и данни. Системата пренася данните от всяко заснето нарушение за
последваща обработка от АИС „АНД“ като установените данни за нарушения
не могат да бъдат променяни поради липсата на пряк достъп до тях от
оператора, като това важи също и за процесите на съхранение и експорт на
данни.
Данните от заснетите нарушения автоматично се визуализират в АИС
„АНД“ и съдържат информация за дата и часа на нарушението,
регистрационния номер на автомобила, ЕГН на собственика, 5 бр. снимки на
нарушението, след което АИС „АНД“ генерира и електронния фиш.
Разпознатия от СПУКС регистрационен номер на МПС от заснетото
нарушение се генерира на бланка с пореден номер на стандартизиран формат,
който съдържа данните от утвърдения образец на ЕФ,след което автоматично
се зареждат и данните на МПС и собственика.
Предвид изложеното относно принципа на работа на системата, съдът
намира за безспорно установено противоправно управление на л.а. “***“ с
рег. № ***, на посочените в ЕФ дата, час и място.
Доказан е фактът на извършване на нарушението, санкционирано с
процесния електронен фиш.
По отношение на направеното възражение от страна на процесуалния
представител на жалбоподателя – адв. И. И. от АК – гр. Ловеч, че
извършеното нарушение от страна на жалбоподателя се явява повторно.
Съдът констатира, че при извършена справка от контролните органи се е
установило, че срещу жалбоподателя е имало издаден електронен фиш от ОД
на МВР – Плевен отново за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Установило се, че електронният фиш е бил връчен на жалбоподателя на
13.08.2021 г. и е влязъл в сила.
Видно от справка за нарушител на/водач е, че в графа платен е
отбелязано „ДА“.
Процесното нарушение е било извършено от жалбоподателя на дата
14.05.2022 г.
В § 6, т. 33 от ДР на ЗДвП е предвидено, че „повторно“ е нарушението,
6
извършено в едногодишен срок, от влизането в сила на наказателното
постановление, с което на нарушителя е наложено наказание за същото по
вид нарушение, включително и когато първото наказание му е било наложено
като нов водач.
С Електронен фиш серия № К/4911189, издаден от ОД на МВР –
Плевен в сила от 13.08.2021 г., жалбоподателят е бил наказан за извършено
нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП, а именно за това, че при управление на МПС
е превишил разрешената скорост за движение.
В едногодишен срок от наказването му с електронен фиш серия №
К/4911189, а именно на дата 14.05.2022 г. отново било установено от
контролните органи, че жалбоподателят управлява МПС с превишена
скорост.
И в двата случая жалбоподателят е нарушил установената от ЗДвП
разрешена скорост за управление на МПС.
При внимателен прочит на справката за нарушител/водач, съдът
констатира, че същият има издаден и друг Електронен фиш № К/5815462,
който е връчен на жалбоподателя на дата 17.06.2022 г. за същото извършено
нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, което установява, че жалбоподателят е
системен нарушител на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
По отношение на определената санкция съдът счита, че размерът на
същата е правилно определен.
С оглед на обстоятелството, че не се претендират от страните разноски
по делото, съдът счита, че не следва да се произнася в тази насока.
Водим от горното, Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К №
5917851, с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 4 от ЗДвП е
наложил на Б. Г. В., с ЕГН: ********** от *** административно наказание –
глоба в размер на 1500 /хиляда и петстотин/ лв. за извършено нарушение по
чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като ПРАВИЛЕН и ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
7
Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Регионален
административен съд – гр. Плевен в 14 дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
8