Разпореждане по дело №135/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 март 2024 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20247180700135
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ АНП

2271

Пловдив, 11.03.2024 г.

Административният съд - Пловдив - , в закрито заседание в състав:

Съдия: МАРИАНА ШОТЕВА

като разгледа докладваното от съдията АНП135 по описа за 2024 година на Административен съд - Пловдив, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 306 във връзка с чл. 304 от Административнопроцесуалния кодекс АПК).

Образувано е по молба на С.Г.Г., ЕГН ********** ***, чрез пълномощник адв. ЕлХ, с която се търси ангажиране на административнонаказателна отговорност на Директора на Областна дирекция (ОД) на Държавен фонд „Земеделие“ - Пловдив (ДФЗ) за неизпълнение на влязло в сила съдебно решение № 1769/20.10.2023 г., постановено по адм. дело № 2234/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив, VIII състав.

Твърди се, че с посоченото съдебно решение, съдът е отменил Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по м. 14 „Хуманно отношение към животните“, подмярка 14.2 „Хуманно отношение към животните“ в сектор ДПЖ от ПРСР 2014-2020 година на Директора на ОД на ДФЗ – гр. Пловдив Г.Ис изх. № 07-165-6500/736 от 24.07.2023 г., с което на ЗП С.Г. е отказано заявено финансово подпомагане по мярката. Посочва се, че съдът е постановил, че заявеното подпомагане от Г. за отглеждането на 697 бр. ДПЖ /104.55 ЖЕ/ в ЖО № **********/4155-0043/ по подмярка 14.2 е допустимо, поради което е постановил, че оспореният отказ се явява постановен в противоречие с относимите материални разпоредби на чл. 10, ал. 4, чл. 12, ал. 3 и чл. 28, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 08.08.2017 г. и по отношение на процесуалния закон и е върнал преписката на ДФЗ за ново произнасяне по подаденото заявление за подпомагане. Към момента на депозиране на сезиращата молба се твърди, че произнасяне от страна на административния орган, не е извършено, въпреки, че постановеното съдебно решение е влязло в законна сила на 07.11.2023 г. Към момента се сочи, че не са изплатени и присъдените по делото разноски, по отношение на които е издаден изпълнителен лист от 15.11.2023 г., който е депозиран пред ДФЗ с искане за изпълнение на съдебното решение с вх. № 07-165-6500/736#3 от 28.11.2023 г. и съответно за заплащане на присъдените разноски. В тази връзка се търси налагане на наказание на директора на ОД на ДФЗ – Пловдив Г.Иза неизпълнение на влезлия в сила съдебен акт. Претендират се сторените разноски.

В съответствие с изискването на разпоредбата на чл. 306, ал. 3 от АПК с Разпореждане № 781/23.01.2024 г. на Г.Ив качеството й на директор на ОД на ДФЗ - Пловдив е предоставена възможност в 14-дневен срок да даде писмени обяснения и да посочи доказателства по молбата на Г., вкл. да посочи как е изпълнено към момента съдебно решение № 1769/20.10.2023 г., постановено по адм. дело № 2234/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив, VIII състав, като за целта е изпратен препис от сезиращата молба.

В указания срок от Г.Ив качеството й на директор на ОД на ДФЗ - Пловдив са постъпили писмени обяснения, в които се сочи, че ДФЗ е запознат с диспозитива на съдебното решение и съответно със задълженията по същото, но поради необходимостта от техническо време, предстои произнасяне по същото в най-кратък срок, като се посочва, че веднага след издаването на изричен акт, своевременно ще бъде уведомен съдът за това.

Депозирана е и последваща молба с вх. № 3147/19.02.2024 г. по описа на съда от Директора на ОД на ДФЗ – Пловдив, с която се представя Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2022 г. с изх. № 07-165-6500/85 от 19.02.2024 г., издадено от Директора на ОД на ДФЗ – Пловдив и се моли да бъде оставена подадената молба за налагане на глоба без уважение.

След преглед на приложеното адм. дело № 2234/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив, VIII състав, се установява, че същото е било образувано по жалба на С.Г.Г., против Уведомително писмо с изх. № 07-165-6500/736 от 24.07.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. (ПРСР-2014-2020) за кампания 2022 г., издадено от Директор ОД на ДФЗ – Пловдив, с което на жалбоподателя е отказано изплащането на финансова помощ по заявление за подпомагане с идентификационен номер 16/14/2/04202 и с уникален идентификационен номер (УИН) 16/140521/17932 от 10.05.2022 г.

С Решение № 1769/20.10.2023 г. съдът е отменил Уведомително писмо с изх. № 07-165-6500/736 от 24.07.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. за кампания 2022 г., издадено от Директор на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие” – Пловдив, с което на С.Г.Г., ЕГН **********, е отказано изплащането на финансова помощ по заявление за подпомагане с идентификационен номер 16/14/2/04202 и с УИН 16/140521/17932 от 10.05.2022 г., като е постановил изпращане преписката по заявление за подпомагане с идентификационен номер 16/14/2/04202 и с УИН 16/140521/17932 от 10.05.2022 г. на С.Г.Г., по компетентност на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне, при спазване на изложените решението съображения, които са задължителни и е определен срок за изпълнение на решението от 1 месец, считано от влизането му в сила. Със същото решение е осъден Държавен фонд „Земеделие”, ЕИК/БУЛСТАТ *********, да заплати на С.Г.Г., ЕГН **********, сумата от общо 2 360,00 лева, представляваща направените по делото разноски.

Така постановеното решение не е обжалвано и е влязло в законна сила на 07.11.2023 г., като заверен препис от него е изпратен на Държавен фонд „Земеделие“ с писмо изх. № 4131/15.11.2023 г. по описа на съда, получен от адресата на 24.11.2023 г.

След като прецених поотделно и в съвкупност, събраните в настоящото производство доказателства, намирам за установено следното от фактическа и правна страна.

На първо място следва да бъде съобразено, че производството по чл. 304 и сл. от АПК е уредено в Глава осемнадесета „Административни нарушения и наказания“ на Административнопроцесуалния кодекс, където са предвидени особени правила по налагане на административно наказание, които са в отклонение на общите правила, разписани в Закона за административните нарушения и наказания. Специфичното в случая е, че не се предвижда извънсъдебната фаза по ЗАНН със съставяне на Акт за установяване на административно нарушение (чл. 306, ал. 1 от АПК), а председателят на съда или овластено от него длъжностно лице, след преценка на изложеното в сезиращата го молба и писмените обяснения на сочения за нарушител (чл. 306, ал. 3 от АПК) преценява дали е извършено твърдяното неизпълнение на влезлия в сила съдебен акт и дали следва да наложи административнонаказателната санкция.

Така, съгласно разпоредбата на чл. 304, ал. 1 от АПК, длъжностно лице, което не изпълни задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, извън случаите по дял пети, се наказва с глоба от 200 до 2 000 лева. За да се приложи цитираната разпоредба, следва да е налице задължение за административен орган, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, което да не е изпълнено. Разпоредбата вменява реализиране на административнонаказателна отговорност спрямо длъжностно лице за неизпълнение на задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт. Следователно, необходимо е неизпълнението да е в резултат на виновно поведение на длъжностното лице и да е налице влязъл в сила съдебен акт. За да бъде сторено това, следва да са налице трите кумулативни предпоставки на чл. 304, ал. 1 от АПК, а именно: 1) влязъл в сила съдебен акт, който предписва определено поведение за административния орган; 2) изпращане на препис от влезлия в сила съдебен акт и/или преписка на задължения административен орган, с оглед узнаване на задължението, което следва да изпълни и 3) неизпълнение на този съдебен акт от страна на административния орган – адресат на дължимото поведение.

В случая не са изпълнени кумулативните предпоставки на чл. 304, ал. 1 от АПК спрямо длъжностното лице – Г.И– Директор на ОД на ДФЗ – Пловдив.

Това е така, защото на първо място, с постановеното Решение № 1769/20.10.2023 г. съдът е отменил издадения от Директора на ОД на ДФЗ – Пловдив акт, но е изпратил преписката по компетентност на ДФЗ (а не на Директора на ОД на ДФЗ - Пловдив) за ново произнасяне, съответно е осъдил ДФЗ да заплати на жалбоподателя сторените по делото разноски. В хипотеза, в която съдът е установил, че естеството на акта не позволява решаването на въпроса по същество, негово е правомощието да изпрати преписката на съответния компетентен административен орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, което изпращане, както вече се посочи по-горе, е станало на 15.11.2023 г. и е стигнало до своя адресат – ДФЗ на 24.11.2023 г. Или, установява се, че решението, чието неизпълнение се твърди да е налице в случая, не предписва определено поведение за Директора на ОД на ДФЗ – Пловдив (а за ДФЗ), съответно и до Директора на ОД на ДФЗ - Пловдив не е бил изпратен заверен препис от влезлия в сила съдебен акт.

Казано по друг начин, с влязлото в сила съдебно решение за Директора на ОД на ДФЗ – Пловдив не са възникнали конкретни задължения, поради което и за непроизнасянето в срок по заявление за подпомагане с идентификационен номер 16/14/2/04202 и с УИН 16/140521/17932 от 10.05.2022 г. на С.Г.Г. от Държавен фонд „Земеделие“, Директорът на ОД на ДФЗ - Пловдив не следва да носи отговорност.

Независимо от гореизложеното, се установява, че към датата на постановяване на настоящото разпореждане, е налице издадено Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. с изх. № 07-165-6500/85 от 19.02.2024 г. от Директора на ОД на ДФЗ – Пловдив, в което се посочва, че е в изпълнение на влязлото в законна сила Решение № 1769/20.10.2023 г., постановено по адм. дело № 2234/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив, адресирано до С.Г.Г. с данни за изпращането му на лицето. Или иначе казано, с влизането си в сила, решението на съда е породило своето действие.

За пълнота на изложеното е необходимо да посочи, че действията на ДФЗ и на Директора на ОД на ДФЗ – Пловдив и постановените последващи актове, представляват отделна административна дейност, която на самостоятелно основание подлежи на съдебен контрол, а не се явява вече последица от изпълнението или неизпълнението на съдебното решение на съда, за да се преценява тяхното поведение за евентуалното им неизпълнение. Т.е., дали така издаденото уведомително писмо е съобразено с мотивите на това съдебно решение № 1769/20.10.2023 г., постановено по адм. дело № 2234/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив, може и следва да се разреши при проверката на неговата законосъобразност по установения за това ред, т.е. с обжалването му пред съда, ако жалбоподателят е бил недоволен. Към настоящия момент обаче, няма данни това да е било сторено. В настоящото административнонаказателно по характер производство, няма как да се преценява дали така издадените административни актове съответстват, т.е. изпълняват точно влязлото в сила съдебно решение.

Поради горното, намирам, че към датата на постановяване на настоящото разпореждане, не е налице влязъл в сила съдебен акт, който виновно да не е изпълнен от Директора на ОД на ДФЗ – Пловдив, което неизпълнение да е основание за реализиране на административнонаказателната му отговорност по реда на чл. 304 във връзка с чл. 306 от АПК. Изложените до тук съображения налагат молбата, по повод на която е образувано настоящото производство, да бъде оставена без уважение.

Тъй като молбата не се уважава, то сезиралото председателя на съда лице няма право на жалба, а с оглед резултата, такова право нямат и соченият за нарушител – Директор на ОД на ДФЗ – Пловдив.

В това производство не е уредена и възможността за присъждане на разноски, поради което искането за присъждане на извършените разноски, е неоснователно.

Ето защо и на основание чл. 306, ал. 2 във връзка с чл. 304, ал. 1 от АПК,

Р А З П О Р Е Ж Д А М :

ОСТАВЯМ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молбата на С.Г.Г., ЕГН ********** ***, с която се търси ангажиране на административнонаказателна отговорност на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ - Пловдив за неизпълнение на влязло в сила съдебно решение № 1769/20.10.2023 г., постановено по адм. дело № 2234/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив, VIII състав.

ОСТАВЯМ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на С.Г.Г., ЕГН ********** *** за присъждане на извършените разноски.

ПРЕПИС от настоящото разпореждане да се връчи на С.Г.Г. на посочения съдебен адрес и на Г.И– Директор на ОД на ДФЗ – Пловдив.

Разпореждането не подлежи на обжалване.

Съдия: