Решение по дело №1283/2019 на Районен съд - Девня

Номер на акта: 184
Дата: 29 юни 2020 г. (в сила от 29 юни 2020 г.)
Съдия: Димо Венков Цолов
Дело: 20193120101283
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 септември 2019 г.

Съдържание на акта

НЕПРИСЪСТВЕНО РЕШЕНИЕ

 

 

184/29.6.2020г.

гр. Девня

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДЕВНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ПЪРВИ СЪСТАВ, в публично заседание девети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

     

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ДИМО ЦОЛОВ

 

при протоколист Светла Горчева, като разгледа докладваното гр. дело №1283/2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Предявен е положителен установителен иск с правно основание чл.124, ал.1, вр. чл.422, ал.1 ГПК, вр. чл.79, ал.1 ЗЗД. Ищецът твърди, че по повод договор за мобилни услуги от 31.10.2015 г., сключен за мобилен номер ********** по програма Резерв Стандарт 39.99 лв, отв. Г. А. е абонат на дружеството-доставчик на мобилни услуги „Теленор България” ЕАД с аб.№*********, с уговорен срок на действие 24 месеца до 31.10.2017 г. Сочи, че като лоялен абонат на оператора и при възползване от префенциални условия да ползва повече от една услуга, абонатът-ответник е взел втори абонаментен план с предпочетен мобилен номер ********** по програма Резерв Стандарт 39.99 лв съгласно Договор за мобилни услуги от 31.10.2015 г. с уговорен срок на действие до 31.10.2017 г., като абонатът е взел мобилно устройство TELENOR модел Smart Blue на изплащане посредством месечни лизингови вноски в размер 3.59 лв всяка, съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор.  Сочи също, че правоотношението по повод мобилен номер ********** е новирано посредством Допълнително споразумение към договорза мобилни услуги от 30.05.2016 г., с уговорен срок на действие 24 месеца до 30.05.2018 г., като абоната е предпочел да ползва абонаментна програма НонСтоп 40.99 промо 30.99. Твърди, че ответникът е ползвал предоставяните от ищеца мобилни услуги, фактурирани за абонатен номер №*********. Сочи, че съгласно чл.26 от Общите условия на мобилния оператор „при ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки потребител-страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми”. Твърди също, че за потребените от ответника услуги за периода 05.09.2016 г. до 04.02.2017 г. са издадени фактури: фактура №********** от 05.10.2016 г. за отчетен период на потребление от 05.09.2016 г. до 04.10.2016 г. на стойност 132.63 лв (с ДДС), от която: за мобилен номер **********: 12.49 лв (без ДДС) за месечен абонаментен план Резерв Стандарт и потребление, разходвано извън месечния пакет в размер 60.56 лв (без ДДС), от които 0.20 лв (без ДДС) за гласова поща; 2.42 лв (без ДДС) за разговори към други национални мобилни мрежи и 57.86 лв (без ДДС) за разговори с Теленор; за мобилен номер **********: 25.82 лв (без ДДС) за месечен абонаментен план НонСтоп, 3.59 лв за месечна лизингова вноска и потребление, разходвано извън месечния пакет в размер 7.16 лв (без ДДС), от които 7.00 лв (без ДДС) за други услуги с добявена стойност и 0.16 лв (без ДДС) за разговори към “Грижа за клиента”. Сочи, че след извършено плащане от страна на ответника дължимата сума по описаната фактура е в размер 52.63 лв, платима в срок 20.10.2016 г. с приложено извлечениеот потреблението на ползвания мобилен номер. Фактура №********** от 05.11.2016 г. за отчетен период на потребление 05.10.2016 г. – 04.11.2016 г. с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в размер 54.75 лв (с ДДС) от които: за мобилен номер **********: 12.49 лв (без ДДС) за месечен абонаментен план Резерв Стандарт, 1.24 лв за еднократна такса “Временно възстановяване на изходящия трафик” и потребление извън месечния пакет в размер 0.06 лв (без ДДС), генерирано за разговори към “Грижа за клиента”; за мобилен номер **********: 25.82 лв (без ДДС) за месечен абонаментен план Нонстоп, 3.59 лв месечна лизингова вноска; 1.24 лв за еднократнатакса “Временно възстановяване на изходящия трафик” и потребление извън месечния пакет в размер 0.28 лв (без ДДС), от които 0.16 лв (без ДДС) за кратки текстови съобщения (SMS) и 0.12 лв (без ДДС) за разговори към „Грижа за клиента”. Сочи, че във фактурата като перо „внесени плащания” е отразено плащане от страна на абоната в размер 80.00 лв, с което частично е покрито задължението о предходната фактура. Дължимата сума е платима в срок 20.11.2016 г. Към фактурата е приложено извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер. Фактура №********** от 05.12.2016 г. за отчетен период на потребление 05.11.2016 г. – 04.12.2016 г. с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в размер 49.56 лв (с ДДС), от които: за мобилен номер **********: 12.49 лв (без ДДС) за месечен абонаментен план Резерв Стандарт; за мобилен номер **********: 25.82 лв (без ДДС) за месечен абонаментен план Нонстоп 3.59 лв месечна лизингова вноска. Дължимата сума е платима в срок 20.12.2016 г. В молбата се твърди, че отв. Г. А. е потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща стойност 156.94 лв, фактурирани за три последователни отчетни месеца – за месец септември 2016 г., за месец октомври 2016 г. и за месец ноември 2016 г., като към всяка от фактурите има приложено извлечение-детайлизирана справка от потреблението на ползвания номер. С кредитно известие №********** от 05.01.2017 г. за извършена корекция по дълга, като е сторнирана сумата в размер 13.36 лв, начислена е дължимата лизингова вноска в размер 3.59 лв и отразен незаплатения баланс от предходен отчетен период в размер 156.94 лв, като задължението за плащане възлиза в размер 147.17 лв Ищецът твърди, че неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на потребените и фактурирани услуги на стойност 147.17 лв е ангажирало договорната отговорност на абоната по т.11 от процесния договор за услуги, като във връзка с чл.75, вр. чл.19б, в от ОУ на мобилния оператор, ищецът е прекратил едностранно индивидуалните договори на отв. Г. А. за ползваните абонаменти и е издал по аб.№********* на 05.02.2017 г. крайна фактура №********** с начислена обща сума за плащане в размер на 1112.42 лв. Сочи, че в издадената крайна фактура е начислена неустойка за предсрочно прекратяване на договорите за мобилни услуги в размер 932.94 лв, като е фактурирана цената, дължима за оставащите незаплатени лизингови вноски, съгласно уговорения погасителен план в размер 32.31 лв и е включена сумата за потребените мобилни услуги от предходните три отчетни периода в размер 147.17 лв. Сочи още, че датата на деактивация на процесния абонамент е 27.12.2016 г., като същата се генерира автоматично по вградената електронна система на оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент. Ответникът е в неизпълнение на договора, като същият не е спазил крайния срок за ползване на абонамента Резерв Стандарт 39.99 лв, за мобилен №0896 922 272 до 31.10.2017 г. съгласно Договор за мобилни услуги от 31.10.2015 г., както и не е спазил крайния срок за ползване на абонамента НонСтоп 40.99 промо 30.99 за мобилен №0897 526 088 до 30.05.2018 г. съгласно Договор за мобилни услуги от 30.05.2016 г. Претендира начислената неустойка на обща стойност в размер на три стандартни за ползваните абонаментни плана в размер 242.94 лв. Поради прекратяване на договора за мобилни услуги и преустановяване на предоставяните услуги, на основание т.12, ал.2 от Общите условия, приложени към лизинговия договор, дължимите месечните вноски за предоставеното на ответника мобилно устройство марка TELENOR модел Smart Blue, са обявени за предсрочно изискуеми. Съгласно чл.3, ал.2 от всеки от договорите за лизинг, сключени към абонаментите за мобилен №0897 526 088 „Месечните лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат от лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за плащане на задълженията на лизингополучателя в качеството му на абонат на мобилни услуги, съгласно сключения между страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „Теленор България“ ЕАД“. Сочи, че неизпълнението на ответника да заплати в указаните срокове дължими към оператора месечни плащания, довело до предсрочното прекратяване по вина на абоната на индивидуалния му абонамент за ползвания мобилен номер, на основание чл.12, ал.2 от Общите условия към договора за лизинг и са обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, дължими след месец февруари 2017 г., когато е издадена крайна фактура №********** от 05.02.2017 г., съгласно уговорения погасителен план, както следва: - за устройство марка TELENOR модел Smart Blue, взето във връзка с мобилен №0897 526 088, се дължи цена в размер 32.31 лв след месец февруари 2017 г. до месец септември 2018 г. Твърди се, че отв. Г. А. като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор „Теленор България“ ЕАД се е съгласил и е приел Общите Условия на оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни услуги. Твърди, че съгласно чл.49 от Общите Условия ищецът има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за плащане, посочени в т.27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“. Незаплащането в срок на издадените от оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор (чл.75 от ОУ) да прекрати едностранно индивидуалния договор на Г. А.. При неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или при условията на т.19б, в, да прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него“. Твърди също, че индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги. В чл.20 от Общите условия е посочено, че всички услуги се заплащат в зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл.23, б месечния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл.26 неполучаването на фактура, не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни (извънредни) разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Поради това, че отв. Г. А. не е извършил плащане на дължимите суми, ищецът предявил в РС Девня заявление по чл.410 ГПК за издаване на заповед за изпълнение на парично задължение срещу отв. Г. А. и е образувано ч. гр. дело №1301/2018 г. Моли съда, да приеме за установено, че ответникът дължи на ищеца сумата 147.17 лв - незаплатени далекосъобщителни услуги за абонатен №********* за периода от 05.09.2016 г. до 04.02.2017 г., считано от датата на подаване на заявлението в съда, до окончателното плащане на сумата. Моли също, да бъде осъден ответникът да заплати на ищеца сумата 242.94 лв, представляваща начислена договорна неустойка за неизпълнение в размер на три стандартни за ползваните програми: за мобилна програма Резерв Стандарт 39.99 месечни абонаментни такси по Договор за мобилен №0896 922 272, и за мобилна програма НонСтоп 40.99 промо 30.99 месечни абонаментни такси по Договор за мобилен №0897 526 088 с аб.№*********, както и сума в размер 195.90 лв, представляваща незаплатени лизингови вноски за периода от месец април 2017 г. до месец януари 2018 г. по Договор за лизинг от 03.02.2016 г. за мобилен №0896 129 845 с аб.№*********. Претендира и заплащане на направените разноски и адвокатски хонорар.

В срока по чл.131 ГПК не е постъпил отговор на исковата молба.

 

Съдът като взе предвид, че с връчените на ответника по реда на ГПК съобщение за връчване на препис от исковата молба и подаване на писмен отговор (чл.131 ГПК) – приложение №7 и призовка за страна за открито съдебно заседание (чл.142 ГПК) – приложение №1, ведно с Определение №70 от 22.01.2020 г., са му указани последиците от неспазване на сроковете за размяна на книжа и от неявяването му в съдебно заседание, както и че предявеният иск е вероятно основателен, с оглед посочените в исковата молба обстоятелства и представените доказателства, намира, че следва да бъде постановено неприсъствено решение, като предявените искове да бъдат уважени.

Като констатира, че от ищцовата страна не се представени доказателства за платени държавни такси по 50.00 лв за всеки от двата предявени осъдителни иска, съдът намира че същите следва да бъдат присъдени с решението в тежест на ищцовата страна.

На основание чл.78, ал.1 ГПК и направеното искане, ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца обезщетение за сторените разноски (включително и присъдената стойност за д. т. по осъдителните искове) в общ размер 521.56 лв, от който 210.78 лв в заповедното производство (25.00 лв д. т. и 185.78 лв възнаграждение за адвокат) и 310.78 лв в исковото производство (125.00 д. т. и 185.78 лв възнаграждение за адвокат).

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.238, ал.1 и чл.239 ГПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО, че Г.Д.А., ЕГН **********, ДЪЛЖИ на „Теленор България” ЕАД гр. София, ЕИК *********, сумите: 147.17 лв (сто четиридесет и седем лева, 17 ст.) - незаплатени далекосъобщителни услуги за абонатен №********* за периода от 05.09.2016 г. до 04.02.2017 г., считано от датата на подаване на заявлението в съда, до окончателното плащане, която сума е част от стойността, за която е издадена Заповед №838 от 12.11.2018 г. за изпълнение на парично задължение по чл.410 ГПК по ч.гр.дело №1301/2018 г. по опис на РС Девня, на основание чл.422, вр. чл.124, ал.1, вр. чл.239, ал.1 и ал.2 ГПК.

 

ОСЪЖДА Г.Д.А., ЕГН **********, ДА ЗАПЛАТИ на „Теленор България” ЕАД гр. София, ЕИК *********, сумите: 242.94 лв (двеста четиридесет и два лева, 94 ст.), представляваща начислена договорна неустойка за неизпълнение в размер на три стандартни месечни абонаментни такси за ползваните програми - РезервСтандарт39.99 по Договор за мобилен №**********, и НонСтоп 40.99 промо 30.99 по Договор за мобилен №********** с аб.№*********; 195.90 лв (сто деветдесет и пет лева, 90 ст.), представляваща неплатени лизингови вноски за периода от м. април 2017 г. до м. януари 2018 г. по Договор за лизинг от 03.02.2016 г. за мобилен №********** с аб.№*********; 521.56 лв (петстотин двадесет и един лева, 56 ст.), представляваща обезщетение за сторени разноски, от които 210.78 лв в заповедното производство и 310.78 лв в исковото производство, на основание чл.79, ал.1 ЗЗД и чл.78, ал.1 ГПК.

 

ОСЪЖДА „Теленор България” ЕАД гр. София, ЕИК *********, ДА ЗАПЛАТИ в полза на бюджета на ВСС по сметка на РС Девня, сумата 100.00 лв (сто лева, 00 ст.), представляваща изискуема държавна такса по предявените осъдителни искове.

 

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: