Определение по дело №317/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 201
Дата: 16 ноември 2020 г. (в сила от 25 ноември 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700317
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

гр.Кърджали, 16.11.2020г.

Административен съд Кърджали, в закрито съдебно заседание на шестнадесети ноември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря                                

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 317/ 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

         

Производството е образувано по жалба на К.А.А. от ***, подадена чрез пълномощник. Оспорва се мълчалив отказ на кмета на община Кърджали да издаде индивидуален административен акт.

В жалбата се сочи, че К.А. е собственик на поземлен имот с идентификатор №*** по КККР, одобрена със Заповед №РД-18-66/18.10.2006г. на ИД на АК, последно изменение на КККР със Заповед №КД-14-09-289/14.12.2011г. на Началника на СГКК-Кърджали, находящ се в ***, с площ 1800.00 кв.м., с трайно предназначение: урбанизирана, стар идентификатор: няма, номер по предходен план: поземлен имот с пл.сн.№** по помощния план, при граници на поземления имот по кадастралната карта: ПИ с идентификатор №***; ПИ с идентификатор № ***; ПИ с идентификатор №***; ПИ с идентификатор №***; ПИ с идентификатор №***.

Имотът попадал в УПИ *кв.** по ЗРП на ***, одобрен през 1975 г. Тъй като до настоящия момент парцелът бил незастроен, т.е. не било реализирано предвиденото по плана мероприятие, К.А. подал заявление до кмета на община Кърджали да бъде разгледано и одобрено мотивираното предложение за изменение на ПУП-ПРЗ по отношение на този поземлен имот на основание чл.134, ал.1, т.1, ал.2, т.2, предл. 1 и т.6 от ЗУТ.

На свое заседание, проведено на 23.09.2020 г., Общинският експертен съвет по устройство на територията при Община - Кърджали (ЕСУТ) не е одобрил нито един от предложените варианти от заявителя за исканото изменение. Поради това, че решението на ЕСУТ няма характер на ИАА, а е част от процедурата по изменение на подробния устройствен план, заявителят не го обжалвал.

Посочват се разпоредбите на чл. 128, ал. 7 и чл. 129, ал. 2 от ЗУТ и се твърди, че кметът на общината финализира преписката с издаване на административен акт от своята компетентност след разглеждане на предложения проект по същество от експертния съвет, без значение дали взетото по проекта решение е положително или отрицателно. Поради липса на произнасяне на компетентният административен орган в 14-дневения  срок чл.129, ал.2 ЗУТ, се оспорва мълчаливият му отказ на основание чл.149, ал.2 от АПК.

Ответникът – кметът на община Кърджали, не взема становище по жалбата.

За да се произнесе по жалбата, АС – Кърджали приема за установена следната фактическа обстановка:

Със заявление, вх. № ***/ *** г. К.А.А. *** да бъде разгледано и одобрено мотивираното предложение за изменение на ПУП - ПРЗ по отношение на поземлен имот с идентификатор №***; ПИ с идентификатор № ***; при граници: ПИ с идентификатор №***; ПИ с идентификатор №***; ПИ с идентификатор №***, на основание чл.134, ал.1, т.1, ал.2, т.2, предл. 1 и т.6 от ЗУТ.

ЕСУТ в община Кърджали е провел заседание на 23.09.2020 г., на което е разгледал предложението на К.А.А. за изменение на ПУП-ПРЗ за част от кв.**, ПИ ***, УПИ * – обществено хранене и битово обслужване по плана на ***. След проведеното заседание ЕСУТ е приел Решение № 57 със следното съдържание: „ Изменението на ПУП-ПРЗ за част от кв. **, ПИ ***, УПИ * – обществено хранене и битово обслужване по плана на *** е включено в общата разработка на зоната, възложена за проектиране от община Кърджали. Т.е. с това решение не е прието предложението на К.А. за изменение на ПУП-ПРЗ за част от кв. **, касаещо собствения му ПИ ***.

Съгласно чл.136, ал.1 от ЗУТ, Проектите за изменения на устройствените планове на основанията по чл. 134, ал. 1 и 2 се изработват, съгласуват, обявяват, одобряват и влизат в сила при условията и по реда на раздел III от глава седма. От своя страна в разпоредбата на чл.129, ал.2 от ЗУТ е предвидено, че Подробният устройствен план в обхват до един квартал, а в Столичната община и в градовете с районно деление - в обхват до три квартала, както и за поземлени имоти извън границите на населени места и селищни образувания, включително за необходимите за тях елементи на техническата инфраструктура, се одобрява със заповед на кмета на общината в 14-дневен срок след приемането на проекта за подробен устройствен план от общинския експертен съвет. Заповедта се съобщава на заинтересуваните лица при условията и по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

В настоящия случай кметът на община Кърджали ще дължи произнасяне, в 14-дневния срок по чл.129, ал.2 от ЗУТ, в две хипотези, а именно: при наличие на решение на ЕСУТ в община Кърджали по чл. 128, ал. 7 ЗУТ, с което е приет изработения проект( предложение) за ПУП и при наличие на решение на  ЕСУТ по чл. 128, ал. 7 ЗУТ, с което внесения проект за ПУП не се приема. Следователно, кметът на общината дължи произнасяне и в случаите на неприет проект, доколкото израза в чл. 128, ал. 7 от ЗУТ "се приемат", следва да се тълкува в смисъл на разглеждане на проекта и становище на съвета по него, независимо дали същият ще го приеме или не. При неприемане на проекта от ЕСУТ, без каквито и да са други условия, кметът дължи произнасяне по чл. 129, ал. 2 от ЗУТ. Непроизнасянето в срока на посочената разпоредба, безспорно формира мълчалив отказ по чл. 58, ал. 1 АПК. Срокът за обжалването му обаче, в настоящия случай, е изтекъл към датата на подаване на жалбата, поради което същата е недопустима за разглеждане по същество.

Съгласно чл.215, ал.4, изр.1-во, предл.1-во от ЗУТ, Жалбите и протестите се подават чрез органа, чийто акт се обжалва или протестира, в 14-дневен срок от съобщаването му. Както се установи, кметът на общината е бил длъжен да издаде заповед в 14-дневен срок от приемане на решение на ЕСУТ. Решението на ЕСУТ в община Кърджали, с което се отказва да се приеме мотивираното предложение на К.А. е с дата 23.09.2020 г. От тази дата започва да тече 14-дневният срок за произнасяне на кмета на община Кърджали, който изтича на 07.10.2020 г. ( сряда). След тази дата е налице мълчалив отказ, като съгласно специалната разпоредба на чл.215, ал.4 от ЗУТ 14-дневният срок за оспорване на мълчаливия отказ изтича на 21.10.2020 г.(сряда). Жалбата е подадена на 26.10.2020 г., в АС – Кърджали, поради което е просрочена и следва да се остави без разглеждане, като се прекрати образуваното съдебно производство.

Воден от изложените мотиви и на основание чл.159, т.5 от АПК, Административен съд – Кърджали

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

Оставя без разглеждане жалбата на К.А.А. от *** срещу мълчалив отказ на кмета на община Кърджали да бъде разгледано и одобрено мотивираното предложение за изменение на ПУП - ПРЗ по отношение на поземлен имот с идентификатор №***, на основание чл.134, ал.1, т.1, ал.2, т.2, предл. 1 и т.6 от ЗУТ.

Прекратява производството по адм.д. № 317/ 2020 г. по описа на АС – Кърджали.

Определението може да се обжалва пред ВАС, с частна жалба, в 7-дневен срок от съобщаването му.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

                                                                         Съдия: