Решение по дело №2393/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 78
Дата: 17 януари 2022 г. (в сила от 8 март 2022 г.)
Съдия: Георги Христов Пасков
Дело: 20207180702393
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е 

 

№ 78

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

гр. Пловдив, 17.01.2022 г.

 

Административен съд Пловдив, ХІІІ административен състав, в открито заседание десети февруари две хиляди двадесет и първата година в състав:

                                                                 

Председател: Георги Пасков

 

при секретаря ДИАНА КАРАИВАНОВА, като разгледа докладва­ното от председателя  административно дело № 2393 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба на „Илинор“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Граф Игнатиево, ул. „Карловска“ № 26, представлявано от Л.Б.– управител,  против Заповед № РД-09-1137/01.09.2020г. на Зам. кмет на Община „Марица“

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

С оспорената заповед на основание чл. 44, ал.2 от ЗМСМА във вр. с чл. 35, ал.6, във вр. с чл. 35, ал.1 от ЗОС и чл. 161, ал.1 от Наредбата за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община „Марица“, във вр. с Протокол за проведен търг на 28.08.2020г. на комисия назначена със заповед № РД -09-1123 от 28.08.2020г. е определен за купувач „СИГРОТЕХ КОМПЛЕКТ“ ЕООД на  имот - ЧОС на Община "Марица"- област Пловдив по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Граф Игнатиево. Община "Марица“ - област Пловдив,ПИ №17806.501.1432 с площ 5 862 кв. м., трайно предназначение "Урбанизирана територия" и НТП "За друг обществен обект, комплекс" по кадастрална карта на с. Граф Игнатиево, област Пловдив, одобрена със Заповед №РД- 18-4/22.01.2009 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, съответстващ на УПИ I-1432-ООД, кв.93, съгласно одобрен ПУП-ПРЗ на с. Граф Игнатиево, приет с Решение №110, взето с протокол №6 от 08.06.2011 година на Общински съвет „Марица" - Пловдив - частна общинска собственост.

Релевирани са доводи за нищожност, алтернативно за  незаконосъобразност на обжалваната заповед.

 В о. з. жалбоподателят се представлява от адв. П. поддържа жалбата и моли за отмяна на заповедта. Подробни съображения са изложени в писмена защита. Претендират направените по делото разноски съобразно представен списък

Ответникът по жалбата – Кметът на община „Марица“ чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като неоснователна, като твърди, че заповедта на кмета на Община „Марица“ Карлово е законосъобразна. Претендира възнаграждение за юрисконсулт. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение

Процесуалният представител на заинтересованата страна оспорва жалбата и моли съда да постанови решение, с което да остави в сила заповедта, като правилна и законосъобразна.  Претендира разноски по делото.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е подадена от легитимирано лице, участник в търга за в законово установения срок, поради което същата се явява процесуално допустима.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна: С Решение № 218, взето с протокол № 10 от 29.08.2017г. изменено с Решение № 231 взето с протокол № 8 от 21.07.2020г.на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал.2 от  Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) във връзка с чл. 35, ал.1  и чл. 41 от ЗОС, чл. 77, ал. 1 НРПУРОИ, Общински съвет „Марица“ е взел решение да се извърши продажба на имот - ЧОС на Община "Марица"- област Пловдив по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Граф Игнатиево. Община "Марица’* - област Пловдив,ПИ №17806.501.1432 с площ 5 862 кв. м., трайно предназначение "Урбанизирана територия" и НТП "За друг обществен обект, комплекс" по кадастрална карта на с. Граф Игнатиево, област Пловдив, одобрена със Заповед №РД- 18-4/22.01.2009 г. на Изпълнителния директор на АГКК-София, съответстващ на УПИ I-1432-ООД, кв.93, съгласно одобрен ПУП-ПРЗ на с. Граф Игнатиево, приет с Решение №110, взето с протокол №6 от 08.06.2011 година на Общински съвет „Марица" - Пловдив - частна общинска собственост, чрез публичен търг с явно наддаване.

Със Заповед РД -09-1016/11.08.2020г. Зам. кметът на община „Марица“ е открил процедурата по провеждане на търга, като е определил начална тръжна цена -105516 лв. с ДДС, цена на тръжна документация -150 лв. и депозит за участие в търга в размер на 30% от началната тръжна цена.

С цитираната заповед е утвърдена тръжната документация, определени са условията на търга, датата  и мястото на провеждане както и краен срок  за подаване на заявления за участие в търга до 16, 00 ч. на 27.07.2017 г.

Въз основа на взетото решение със Заповед № РД-09-1123 от 28.08.2020 г. Кметът на Община „Марица“ е назначил комисия, която да организира и проведе на търга.

 Определен е състава на комисията по провеждане на тръжната процедура, а именно:

Председател: В. К. – старши юрисконсулт;

Членове: Г.Т.– Председател на Общински съвет „Марица“; И.А.- Мл. Експерт ЗП; В.Й.“-Ст. експерт ОС; Д.Й.- Ст. Експерт ОС; Кмет на населеното място.

Резервни членове: Специалист на съответното кметство.

На л. 28 от делото е приложен Протокол с който Н.Ч. – Кмет на с. Граф Игнатиево и К.Т.– Гл. сп. „Г.С.“ удостоверяват, че на 11.08.2020г. са поставили на информационното табло на Кметството в с. Граф Игнатиево Заповед № РД-09—1016 от 11.08.2020г. и са свалили същата на 28.08.2020г.

На л. 29 е приложена разпечатка от интернет сайта на общината в която е отразено, че заповедта е била обявена, на 11.08.2020г. в 5ч.30м.

За имота тръжна документация са закупили, съответно са подали заявления за участие в търга „СИГРОТЕХ КОМПЛЕКТ“ ЕООД и жалбоподателят „Илинор“ ЕООД.

На 28.08.2020 е проведено заседание на назначената комисия, за която след проверка на съотвествието на представените от участниците документи е допуснала и двамата участници и е провела търга.

Според съдържанието на приложения по делото наддавателен лист /л.11-13/ след извършеното наддаване от участниците, най висока цена е предложил „СИГРОТЕХ КОМПЛЕКТ“ ЕООД – 118177,92лв.

Извършено е било класиране и за спечелил търга за конкретния имот е „СИГРОТЕХ КОМПЛЕКТ“ ЕООД, а на второ място е класиран „Илинор“ ЕООД.

Въз основа на резултатите от проведения търг, обективирани в протокол от 28.08.2020 г., Кметът на Община „Марица“ е издал оспорената в настоящото производството Заповед № РД-09-1137/01.09.2020г. на Кмет на Община „Марица“.

Със същата заповед са определени и други условия по реда и начина на плащане на достигната тръжна цена, като е посочено, че след изтичане на срока за обжалване и заплащането на цената, данъците и таксите, ще бъде сключен договор за покупко-продажба.

В хода на съдебното производство като свидетел е разпитан свидетелят Н. Д., който заяви, че до 15.08.2020г. на таблото за обявления на Кметството на с. Граф Игнатиево не е била поставена заповед за продажбата на имота, като информация за продажбата той е получил по телефона от кмета на селото на 17.08.2020г.

Разпитан бе и свидетелят Н.Ч., който заяви, че е получил заповед Заповед № РД-09-1016/11.08.2020г. не на 12.08.2020г., а на 11.08.2020г., като явно е сбъркана датата на получаване. Той заяви, че не може да си спомни дали на 11.08.2020г. тази заповед е била поставена на таблото на общината.

В изпълнение на задълженията си по чл. 168, ал. 1 от АПК, за служебна проверка на обстоятелствата, дали административният акт е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът, съдът констатира, че оспорената заповед е издадена от материално компетентен за това административен орган при условията на заместване съгл. Заповед № РД-09-966/29.07.2020г на Кмета на Община „Марица“(л.73), в предписаната от закона форма, но при издавеното й са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Основанията за този извод са следните:

Редът за провеждане на публично оповестен търг, е уреден в Глава VI, Раздел ІI и от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост на Община „Марица“.

Процедурата по търга представлява сложен фактически състав и съвкупност от обусловени един от друг елементи. За провеждане на търга от вида на процесния, е необходимо да са налице: Решение на Общински съвет „Марица“ за продажба на недвижим имот – частна общинска собственост (чл. 145, ал.1 от Наредбата ); Заповед на Кмета на Община „Марица“ за откриване на процедурата по провеждането на търга с предвиденото в наредбата съдържание (чл. 146 от Наредбата ); Публикуване на обява за провеждане на търга на интернет страницата на общината на видно място в сградата на общината и в сградата на съответната кметска администрация (чл. 148, ал.1 от наредбата); Заповед на Кмета на Община Карлово, с която се назначава комисия за провеждането на публично оповестения търг и се определя председател, заместник-председател и членове, като в състава на комисията се включват най-малко петима членове, от които задължително един юрист, служители от Дирекция „Общинска собственост“ и кмета на населеното място или определен от него служител от кметската администрация. (чл. 151, ал.2 от Наредбата); подписване на декларация по чл. 151, ал.5 от Наредбата от членовете на комисията; провеждане на търга, оценяване и класиране на представените оферти от комисията; заповед на Кмета за определяне спечелилия конкурса участник (чл. 161, ал.1 от наредбата).

За да бъде законосъобразен крайният акт на Кмета на Община „Марица“, е необходимо да бъдат спазени императивните норми на цитираната наредба, както и оценяването и класирането на кандидатите да бъде съобразно с предварително обявените критерии.

В конкретния случай от представените по делото доказателства се установява, че търгът е проведен при съществени процесуални нарушения.

Както се посочи по-горе съгласно чл. 148, ал.1 от наредбата търгът се обявява най малко 15 дни преди датата на провеждането му в електронната страница на общината, както и на видно място в сградата на общината и в сградата на съответната кметска администрация.

Основателно е твърдението на жалбоподателя, че не се доказва търгът да е бил обявен надлежно в сградата на общината.

 Видно от приложения по делото протокол е, че  св. Н.Ч. с подписа си е удостоверил, че на 11.08.2020г. е поставил на информационното табло на Кметството в с. Граф Игнатиево Заповед № РД-09—1016 от 11.08.2020г. На тази дата обаче той в качеството си на кмет е бил заместван от заместник кмета на община „Марица“, видно от Заповед № РД-09-966 от 29.07.2020г./л.-73/. Той е получил заповедта на 12.08.2020г., което обстоятелство е удостоверил с подписа си /л.31/, като в качеството си на свидетел лицето заяви, че не си спомня на 11.08.2020г. заповедта да е била поставена на таблото. Предвид това, че свидетелят е заинтересован от изхода на правния спор съдът не кредитира твърденията му, че е получил заповедта на 11.08.2020г.

Съдът кредитира и твърдението на жалбоподателя, че е лишено от логика заповедта да е качена в сайта на Община „Марица” сутринта преди началото на работния ден в 5.40 часа на 11.08.2020г., видно от представената по делото разпечатка от сайта на общината /л.29/.

На следващо място жалбоподателят сочи, че в съставеният протокол от комисията /л.14-19/ липсват подписи на двама от членовете на комисията - на В.Й. - Старши експерт ОС и на Н.Ч. - Кмет на с. Граф Игнатиево, а на един от членовете Г.Т.- Председател на Общински съвет „Марица” е отбелязано, че служебно отсъства вместо подпис, като в случая от шест членове на комисията трима липсват.

Действително този протокол не е подписан от трима членове на комисията, но в съдебно заседание пълномощникът на ответната страна представи протокол на комисията с идентично съдържание/л.190-195/, който е подписан от всички членове на комисията с изключение на Г.Т.- Председател на Общински съвет „Марица”.

В случая обаче за съда остава неизяснен въпроса защо този протокол се представя едва в съдебно заседание и дали същият не е изготвен за нуждите на настоящето производство. В писмените си бележки пълномощникът на ответната страна твърди, че поради грешка в първия протокол се е наложило да се състави нов, но по делото не са ангажирани доказателства в тази връзка.

В съдебното производство, двете страни – жалбоподателят и административният орган са равнопоставени. Те имат еднакви възможности за извършването на процесуални действия, насочени към разкриване с помощта на доказателствените средства на истината относно фактите, релевантни за спорното право.

Принципите на обективната истина и служебното начало в съдебния административен процес, налагат съдът да основе констатациите си за всеки факт върху наличните доказателства, без да има значение, дали те са представени от страната, която носи доказателствената тежест относно този факт, от противната страна по административния спор или пък са издирени служебно от съда. При това положение, въпросът за доказателствената тежест се свежда до последиците от недоказването. Доказателствената тежест се състои в правото и задължението на съда да обяви за ненастъпила тази правна последица, чийто юридически факт не е доказан.

С оглед горното Съдът намира, че в хода на процедурата по провеждане на процесния търг са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

При съвкупността на тези и установените съществени нарушения, се обосновава извода за незаконосъобразност на издадената заповед, което съобразно приложимото право ангажира като последица отмяната й.

На основание чл. 173, ал. 2 АПК делото следва да бъде изпратено като преписка на административния орган за продължаване на административната процедура по провеждане на публично оповестения търг от момента на издаване на Заповед № РД-09—1016 от 11.08.2020г. от Кмета на Община „Марица“ с която  е открита продажба чрез търг с явно наддаване на процесния поземлен имот, при съблюдаване на дадените с настоящо решение указания по тълкуването и прилагането на закона.

С оглед изхода на правния спор и своевременно направеното искане за присъждане на разноски, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят претендираните разноски за водене на делото, съгласно представен списък (л.196). Те се констатираха в размер на 510 лв. – заплатените държавна такса и адвокатско възнаграждение.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на  „Илинор“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Граф Игнатиево, ул. „Карловска“ № 26, представлявано от Л.Б.– управител Заповед № РД-09-1137/01.09.2020г. на Зам. кмет на Община „Марица“, област Пловдив.

ИЗПРАЩА преписката на Кмета на Община „Марица“, за продължаване на административната процедура по провеждане на публично оповестения търг от момента на издаване на Заповед № РД-09—1016 от 11.08.2020г., при съблюдаване на дадените с настоящо решение указания по тълкуването и прилагането на закон.

ОСЪЖДА Община „Марица“ да заплати на „Илинор“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Граф Игнатиево, ул. „Карловска“ № 26, представлявано от Л.Б.– управител, сумата в размер на 510 (петстотин и десет лв., представляваща сторените от последното разноски по производството.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: