Решение по дело №174/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 394
Дата: 5 март 2020 г.
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20207050700174
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№……………………        2020г.        гр.Варна

 

 

                        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

            

Варненският административен съд, ІХ-ти касационен състав, в публичното заседание на двадесети февруари две хиляди и двадесета  година в състав:

                      

 

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДАНИЕЛА СТАНЕВА

                        ЧЛЕНОВЕ: КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА

                                  МАРИЯ И.-ДАСКАЛОВА

 

 

при секретаря Елена Воденичарова

в присъствието на прокурора Владислав Томов

като разгледа докладваното от съдия Д.Станева к.адм.нак.дело N 174/2020г. по описа на Административен съд Варна, за да се произнесе, взе предвид:

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на ЕТ „А.Ш.1112“ с.В., чрез адв.Д.А. против Решение № 2179/28.11.2019г., постановено по НАХД № 1940/2019г. по описа на ВРС, с което е потвърдено Наказателно постановление № КХ-032/04.04.2019г. на Директор на ОДБХ – Варна, с което за допуснато нарушение на чл.12 ал.1 от Закона за храните, на основание чл.42 ал.2 от Закона за храните и чл.53 от ЗАНН на търговеца е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 2000лв. В жалбата се твърди, че обжалваното решение на ВРС е неправилно и незаконосъобразно, по съображения изложени в жалбата; счита, че в случая е приложима нормата на чл.28 от ЗАНН; непроизнасянето на АНО по прилагането на чл.28 от ЗАНН е самостоятелно основание за отмяна на НП. Поради изложените съображения моли съда да отмени обжалваното решение на ВРС, както и НП. В съдебно заседание и по съществото на спора, касаторът не се явява, не се представлява. В депозирана по делото молба, чрез пълномощника си поддържа жалбата.  

Ответната страна, чрез процесулания си представител оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли като неоснователна.   

Представителят на ВОП изразява становище за неоснователност на жалбата. 

Варненският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Касационната жалба, по която е образувано настоящото съдебно производство е постъпила от легитимирано лице, в законния срок поради което е допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

От фактическа страна ВРС е установил, че на 01.03.2019г., е извършена проверка на павилион за хранителни стоки и хамбургери в с.В., общ.Д.Чифлик, обл.Варна по повод подадени сигнали от граждани за лоша хигиена в обекта и липса на регистрация на същия, стопанисван от ЕТ „А.Ш.1112“. В хода на проверката е установено извършване на производство на храни – продажба на хамбургери и пържени картофи, приготвени на място. За продажба са били изложени и други хранителни продукти – млечни изделия, колбаси, яйца и др., изложени в хладилна витрина. В проверения фризер в обекта е намерено месо, а на рафтовете са били изложени за продажба бакалски стоки. При проверката е направено заключение за липса на регистрация на обекта по чл.12 от Закона за храните. За резултатите от проверката  е изготвен Доклад № 111827/01.03.2019г.   

За констатираното нарушение е съставен АУАН № 00383/06.03.2019г., в който е описана посочената по-горе фактическа обстановка.  Нарушението е квалифицирано като такова по чл.12 от ЗХ. Така съставеният акт е надлежно връчен на 06.03.2019г. лично на А. Ш., който собственоръчно е отбелязал, че няма възражения. Възражения не били подадени и по-късно в законния за това срок. Въз основа на съставения АУАН, на 04.04.2019г. е издадено процесното наказателно постановление от директора на ОДБХ – Варна. В обстоятелствената част на същото е отразена вече описаната фактическа обстановка в АУАН. АНО е възприел изцяло и правната квалификация на допуснатото нарушение и на сонование чл.42 ал.2 от Закона за храните е наложил административно наказание – имуществена санкция в размер на 2000лв.

За да потвърди наказателното постановление ВРС е приел, че същото е издадено от компетентен орган, при спазване на процесуалните правила, сроковете по чл.34 и изискванията на чл.57 от ЗАНН, правилно е определена приложимата санкционна норма и правилно е определен размерът на санкцията. По същество ВРС е приел за безспорно извършено нарушението по чл.12 от ЗХ, тъй като за обекта, стопанисващото го дружество не притежава регистрация по ЗХ. Съобразено е и че обществената опасност на нарушението не е явно незначителна, тъй като в обекта не само се продават млечни продукти, колбаси и яйца, но и се приготвя храна.

Така постановеното решение е правилно.

ВРС е установил вярно фактическата обстановка, обсъдил е доводите на страните и събраните по делото доказателства и е стигнал до обоснован извод за законосъобразност на обжалваното наказателно постановление. Разпоредбата на чл.12, ал.1 от ЗХ, която се намира в Глава четвърта „Производство и търговия с храни“, задава общите кумулативни изисквания, на които трябва да отговарят търговските обекти за да бъдат регистрирани за търговия с храни. Както следва от съображение 19 към Регламент (ЕО) № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004г. относно хигиената на храните, регистрацията на предприятия и сътрудничеството на оператори на предприятия за храни са необходими, за да могат компетентните органи ефикасно да извършват официален контрол. Съгласно чл.6, пар.2 от Регламент № 852/2004, всеки оператор на предприятие за храни в частност уведомява съответния компетентен орган по начин, изискван от последния, за всяко предприетие под негов контрол, което извършва дейност по производство, преработка и разпространение на храни, с оглед на регистрацията на всяко подобно предприятие.  Съгласно чл.2, пар.1, буква в) от Регламент № 852/2004, „предприятие“ означава всяка единица на бизнеса с храни.

В тази връзка и доколкото държавите членки са длъжни да спазват установените с регламента общи принципи на общностното законодателство в областта на храните, с цел, постигането на свободното движение на храни в Общността, ЗХ посредством изискването за регистрация, е въвел разрешителен режим за всяка група храни по §1, т.12 от ДР на ЗХ – арг. от чл.12, ал.4 от ЗХ. Така, както следва от чл.12, ал.1 от ЗХ, търговия с храни в страната може да се извършва само в обекти, регистрирани по реда на ЗХ, които: 1/  отговарят на хигиенните и/или на ветеринарно-санитарните изисквания, определени с нормативен акт;
2/ имат разработена технологична документация за групите храни, които ще се произвеждат в обекта или прилагат национални стандарти или стандарти, разработени от браншови организации и одобрени от компетентен орган;
 3/ имат въведени: а) добри практики за производство и търговия с храни и система за анализ на опасностите и критични контролни точки или процедури в съответствие с нейните принципи, когато цялостното внедряване на системата е неприложимо; б) система за управление на безопасността на храните. Тези изисквания са кумулативни, поради което неизпълнението на кое да е от тях, вкл.липсата на регистрация, прави търговията с храни неправомерна.

Съгласно §1, т.60 от ДР на ЗХ, „търговия“ е процеса на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни.

Предлагането на хранителни продукти и приготвянето на храна представлява „търговия“ по смисъла на цитираната разпоредба и доколкото кафе-автоматът отговаря на дефиницията по чл.2, пар.1, буква в) от Регламент № 852/2004г. Липсата на регистрация по чл.12 от ЗХ осъществява състава на чл.42, ал.2 от ЗХ, поради което обосновано ВРС е приел, че посочената в НП санкционна норма е правилно приложена.

При извършената служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на съдебното решение с материалния закон, съобразно изискванията на чл.218, ал.2  от АПК, не бяха констатирани нарушения. По изложените съображения настоящия състав на Административен съд – гр.Варна, намира, че следва да бъде оставено в сила решението на районния съд като правилно и законосъобразно.

  Водим от горното и на основание чл.221 ал.2 пр.1 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

 

ОСТАВЯ в сила Решение  2179/28.11.2019г., постановено по НАХД № 1940/2019г. по описа на Варненски районен съд.

 

 Решението е окончателно.

 

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:                  ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

             

                                         2.