Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр.Кърджали,
03.12.2020г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд Кърджали, в
съдебно заседание на четвърти ноември две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ
ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ
МАРИЯ БОЖКОВА
при секретаря Павлина Петрова
и с участието на Димитрова Делчева
заместник-окръжен прокурор в ОП Кърджали като разгледа докладваното от съдия
БОЖКОВА к.а.н.д.№ 152 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на
чл.63, ал.1, предл. 2-ро от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и
сл. от АПК.
Образувано е по
касационна жалба на Е.М.С. от ***, подадена чрез пълномощник, срещу Решението,
постановено по а.н.д. № 667/ 2020 г. на РС – Кърджали. Съдебният акт се оспорва
с твърдения за неправилност поради нарушение на материалния закон и съществено
нарушение на процесуалните правила.
Посочва се, че
основния извод на съда– за неоснователност на жалбата – не е съобразен със
закона и доказателствата по делото. Изразява се становище, че нарушението не
било доказано и установено по несъмнен начин, доказателствата по делото,
анализирани по отделно и в тяхната съвкупност водят до един единствен извод за
липса на нарушение от страна на жалбодателя. Посочва
се, че от показанията на всички свидетели се установявало, че касаторът, в деня на проверката, бил с поставена предпазна
маска, влязъл в заведение „***”, за да си купи кафе и излизайки пред
заведението с кафето в ръка свалил същата, за да изпие кафето си.
Следващо основание за
неправилност на оспореното решение, според изложеното в касационната жалба, е
отмяната на Заповед № РД-01-124/13.03.2020г., и Заповед №
РД-01-197/11.04.2020г. от издателят им. Цитират се мотивите на Тълкувателно Решение №2 от
27.06.2016 г. на ВАС на РБ, постановено по т.д.№2/2015 г., който са в смисъл,
че отмяната на общ административен акт има обратно действие, т.е. той се счита
отменен от момента на издаването му.
Иска се да се отмени оспореното решение. В съдебно заседание, редовно
призован, касаторът се представлява от пълномощника
си, който поддържа касационната жалба.
Ответникът – Директор
на Областна дирекция на министерство на вътрешните работи – Кърджали, не се
явява, не се представлява и не взема становище по касационната жалба.
Представителят на ОП
– Кърджали дава заключение за неоснователност на касационната жалба и
правилност на обжалваното решение на РС – Кърджали.
Касационният
съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:
Касационната
жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от страна по а.н.д. № 667/2020
г. по описа на РС – Кърджали, за която оспореното решение е неблагоприятно,
поради което е процесуално допустима.
Разгледана по
същество, е неоснователна по следните съображения:
С оспореното решение
РС –Кърджали е потвърдил наказателно постановление № 121 от 29.04.2020 г.,
издадено от директор на ОД МВР-Кърджали, с което на основание чл.209а, ал.4,
пр.2, вр. чл.209а, ал.1 от Закона за здравето, е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лв. на Е.М.С. от ***
***, с ЕГН **********, за извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от
Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020
г. на министъра на здравеопазването.
При проверка за
законосъобразност на оспореното наказателно постановление РС – Кърджали е
установил липса на нарушения на процесуалните правила или на материалния закон,
допуснати в хода на административнонаказателното
производство. Приел е, че актът за установяване на административно нарушение и
обжалваното наказателно постановление са съставени правилно и законосъобразно,
от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички относими
към конкретния състав признаци, посочени са датата, мястото и обстоятелствата,
при които е извършено, както и доказателствата, които го подкрепят,
индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното
постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя,
кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице
съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на
защита на нарушителя и да опорочава атакувания акт до степен, налагаща отмяната
му. Административното нарушение се явява безспорно установено. В решението е
посочено, че дадената правна квалификация на деянието е правилна, тъй като
констатираното нарушение и установената по делото фактическа обстановка съответстват
на посочената като нарушена правна норма на чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от
Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020
г. на министъра на здравеопазването. Районният съд е изложил мотиви за
невъзможността за прилагане разпоредбата на чл.28, б.“а“ от ЗАНН.
Решението е правилно.
Фактическата
обстановка е правилно установена от районния съд. Направените въз основа на нея
изводи за законосъобразност на наказателното постановление са обосновани и се
възприемат от касационния състав на АС – Кърджали.
РС – Кърджали
правилно е приел, че при съставяне и предявяване на АУАН, съответно – издаване
на наказателното постановление, не са допуснати нарушения от категорията на
съществените, които да водят до отмяна на наказателното постановление. С
касационната жалба отново са изложени доводи за незаконосъобразност на
наказателното постановление поради недоказаност на нарушението и липса на
санкционна част. В оспореното решение са изложени мотиви по така предявените и
с касационната жалба доводи, които мотиви се споделят от касационния състав,
поради което не е необходимо да се приповтарят и съгласно чл.221, ал.1,
изр.2-ро от АПК, касационният състав препраща към тях.
Относно доводите в
касационната жалба, непредявени пред РС – Кърджали,административният съд, прави
следните изводи:
В касационната жалба,
като довод за неправилност на оспореното решение е изложено твърдението, че
общите административни актове – Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена
със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването, са
отменени. Действително, в мотивите на Тълкувателно Решение №2 от 27.06.2016 г.
на ВАС на РБ, постановено по т.д.№2/2015 г., е прието, че отмяната на общ
административен акт има обратно действие, т.е. той се счита отменен от момента
на издаването му. Предвид обстоятелството, че се касае до административнонаказателна
отговорност, предвидена в закон - Закон за здравето, в действаща и към момента
разпоредба, не може да се сподели становището, че отмененият общ административен
акт, след издаване на наказателното постановление, е основание за неговата ( на
НП) отмяна. В случая е от значение, че при издаването на наказателното
постановление – 30.04.2020 г., Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със
Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването са
съществували. Същите са отменени със Заповед № РД-01-277/ 01.05.2020 г. на
министъра на здравеопазването и тази отмяна не може да се преценява като
основание за прилагане на чл.3, ал.2 от ЗАНН. Това е така, защото в посочената
норма е предвидено, ако до влизане в сила на наказателното постановление
последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е
по-благоприятна за нарушителя. Има се предвид промени в нормативната уредба, в
смисъл – промени в закона или подзаконов нормативен акт, уреждащ административнонаказателната отговорност. Такива промени не
са настъпили.
Поради изложените
съображения, настоящият съдебен състав намира касационната жалба за
неоснователна. Обжалваното решение на Районен съд – Кърджали като постановено
при правилно приложение на материалния закон, валидно и допустимо следва да
бъде оставено в сила.
Ето защо и на
основание чл. 221, ал.2, предл.1-во от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, предл. 2-ро от
ЗАНН, Административният съд
Р Е
Ш И :
Оставя в сила Решение № 249/ 10.08.2020г., постановено по а.н.д. № 667/2020г. по описа
на РС – Кърджали.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.