Р
Е Ш Е Н И Е №
В името на народа
гр. Кърджали,19.07.2021 г.
Административен
съд – Кърджали, в публично съдебно заседание на дванадесети юли
две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МАРИЯ БОЖКОВА
При секретаря Мелиха
Халил
Като разгледа докладваното от съдия Божкова
Административно дело № 123/ 2021 г. И за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е поредана чл.27 и сл. от ЗУСЕСИФ, във връзка с чл.145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба
на „Униматикс“ ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес
на управление:***, подадена чрез управителя. Оспорва се Решение от 14.04.2021 г. на Ръководител на
управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020 и Главен директор на ГД "Европейски
фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката, с което е
отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на „ Униматикс” ООД, с подадено проектно предложение с рег. № ***
по процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро
и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19 по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност"
2014-2020.
Изложени са
съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Твърди се,
че изискването в т.9 от Условия за кандидатстване по процедурата и критерий №
27 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения ( Приложение 4
към Условията за кандидатстване), не следва да са основание за отхвърляне на
проектното предложение, понеже не са съобразени с новите законови срокове за
подаване на годишни данъчни декларации във връзка с обявеното извънредно
положение в страната, обнародвани в ДВ, бр. 28/ 24.03.2020 г., §25, ал.1, През
2020 г. сроковете по чл.92, ал.2, чл.93, чл.217, ал.2, чл.219, ал.4 и ал.5,
чл.241, ал.2, чл.252, ал.1, чл.253, чл.259, ал.2 и чл.260 от ЗКПО се удължават
до 30.06.2020 г. Също така, в т.25 от
Условията за кандидатстване е записано, че проектните предложения се подават от
10.00 часа на 14.05.2020 до 16.30 часа на 15.06.2020 г. Тези условия били
съобразени с действащата, към момента на изготвяне на условията за кандидатстване,
разпоредба на чл.92, ал.2 от ЗКПО. Т.е. началната дата за подаване на проектни
предложения е месец и две седмици след изтичане на законоустановения
срок за подаване на ГДД. Ето защо, отново в тази насока, е записаното в т.9 от
Условията – С оглед на изложеното, към датата на подаване на проектното
предложение следва кандидатите вече да са подали за 2019 г. пред НАП съобразно
разпоредбите на ЗКПО/ ЗДДФЛ.
Посочва се, че
реално, към началната дата на подаване на проектни предложения – 14.05.2020 г.,
не е съществувала законова възможност кандидатът да не е подал своята ГДД.
Изменението в чл.92, ал.2 от ЗКПО, с което срокът за подаване на ГДД се
удължава до 30.06.2020 г., е в сила от 24.03.2020 г. Т.е преди началния срок за
подаване на проектни предложения. В този смисъл, УО е имал възможност да измени
Условията, като определи по-дълъг срок за подаване на заявленията, така, че да
удовлетвори новите законови изисквания по чл.92, ал.2 от ЗКПО, което не е
направено. Подобно бездействие на УО не може да има санкциониращ ефект върху
участниците, доколкото същите изпълняват императивна законова разпоредба.
Посочва се, че определеният критерий за допустимост е само едно формално
изискване, за което оценъчната комисия
служебно извършва проверка. На следващо място се сочи, че реалното оценяване на
проектното предложение е започнало доста месеци след подаването на декларацията
и едва ли би създало затруднения на оценителната комисия при служебната
проверка от НАП и получаването на нужната информация, необходима за обективната
оценка на предложението. В съответствие с изложено се прави искане да се отмени
оспорения отказ да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на „ Униматикс“ ООД като незаконосъобразен и преписката да се
изпрати на решаващия орган за произнасяне. В съдебно заседание, редовно
призован, жалбоподателят, чрез управителя, поддържа жалбата по изложените в нея
съображения.
Ответникът –Ръководителят на управляващия орган на Оперативна
програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 и Главен
директор на ГД "Европейски фондове за конкурентоспособност" в
Министерство на икономиката, чрез пълномощник, оспорва жалбата. Претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на жалбоподателя.
Жалбата е допустима,
тъй като е подадена от лице с правен интерес, чиито права и законни интереси са
засегнати пряко от решението в оспорената му част, в законоустановения
14-дневен срок и против подлежащ на оспорване акт, предвид разпоредбите на чл.
27, ал. 1 във вр. с чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ.
За да се произнесе по
същността на жалбата АС – Кърджали приема за установена следната фактическа
обстановка:
Със Заповед №
РД-16-375/12.05.2020 г. на Главния директор на ГД "Европейски фондове за
конкурентоспособност" и ръководител на УО на Оперативна програма
"Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г. е утвърден пакет от
документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2. 073
"Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19, по
приоритетна ос "Предприемачество и капацитет за растеж на МСТ",
Инвестиционен приоритет 2. 2 "Капацитет за растеж на МСП" на ОПИК,
като са утвърдени условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата, обява
за откриване на процедура на подбор на проекта. Разпоредено
е документите да се публикуват на интернет страницата на Оперативната програма,
както и в Информационната система за упправление и
наблюдение "ИСУН 2020". Определен е и краен срок за кандидатстване –
15.06.2020 г.
Със заповед №
РД-16-380/14.05.2020 г. на същия орган е определен състав на оценителната
комисия за извършване на комплексна оценка – председател, секретари и членове с
право на глас, изменена със Заповед № РД-16-559/10.07.2020 г., считано от осма
оценителна сесия.
Със Заповед №
РД-16-381/14.05.2020 г. са утвърдени опростени процедурни правила за работа на
Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ
по процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро
и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19, по програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, обективирани в Приложение № 1 към заповедта. Съгласно
одобрената процедура предоставянето на безвъзмездна финансова помощ се
осъществява по опростени правила в съответствие с чл. 21, ал. 1, т. 1 от
ЗМДВИП, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г. ЗУСЕСИФ и ПМС № 162/2016 г. По
процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на
съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в
условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на
изискванията за бенефициент. Периодично, служителите с права на администратор
на сесии в ИСУН, присъединяват постъпилите проектни предложения в рамките на
оценителна сесия. След присъединяването към оценителната сесия, определените
със заповед за сформиране на оценителна комисия лица извършват съответните
предвидени в процедурата служебни проверки. Проверката на всяко проектно
предложение се осъществява от един член на оценителната комисия с право на
глас, в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен
лист в ИСУН. Съгласно т. 2.18 от правилата кандидатите, на които е отказано
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ се уведомяват посредством ИНУС,
като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне
проектни предложения.
В одобрените условия
за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ
по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020,
по процедура за подбор на проекти - BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19, са разписани всички изисквания към
кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях проектни предложения.
На 14.05.2020 г.
жалбоподателят е подал проектно предложение, регистрирано под № *** с Формуляр
за кандидатстване за безвъзмездна помощ в размер на 10 000 лв. – разходи,
необходими за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност,
настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19. Във Формуляра са описани
приложените към него документи, в т. ч. под т. 6 и "Прикачени електронно
подписани документи" – 4 бр. декларации и административен договор. В т.
ІІІ от Декларация за финансовите данни дружеството е декларирало "Нетни
приходи от продажби, посочени в ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. " в
размер на *** лв. и "Стойност на оборота (нетни приходи от продажби) за м.
април 2020 г. в размер на *** лв. Т. VI – „Подадената от мен ГДД за 2019 г. пред НАП е със
следния входящ номер“ – не е попълнена.
Във връзка с
подаденото проектно предложение на жалбоподателя е извършена комплексна оценка
от оценител Г. А. Т. съгласно одобрените
критерии за оценка (част от условията за кандидатстване по процедурата). В хода
на извършената служебна проверка е установено, че кандидатът е подал пред НАП
ГДД за 2019 г., вх. № ***/ *** г. – след датата на подаване на проектното
предложение – 14.05.2020 г. Тази констатацията е послужи като основание за
отхвърляне на проектното предложение.
При така установената фактическа обстановка
АС – Кърджали приема, че жалбата е неоснователна, по следните съображения:
В чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ е разписано, че в
10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането
на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава
мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3 от
ЗУСЕСИФ. Съгласно Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. на РУО на ОПИК са приети
опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия. Съгласно т. 2.
14 от тези правила в срок от 3 работни дни, Ръководителят на УО одобрява
представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения.
Според т. 2. 18 от опростените правила, кандидатите, на които е отказано
предоставяне на БФП се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща
утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни
предложения. Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия
орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура
се намира управляващия орган или оправомощено от него
лице. С Решение № 574/13.07.2016 г. на Министерски съвет е определен за
управляващ и сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за
ръководител на УО – Министъра на икономиката. Със своя Заповед №
РД-16-635/30.07.2020 г. същият е определил и. д. Главен директор на Главна
дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство
на икономиката да изпълнява функции на ръководител на УО по ОП"ИК".
Поради изложеното оспореният административен акт, а именно Решение от
04.09.2020 г. на РУО на ОПИК, с което е одобрен списъкът на предложените за
отхвърляне проектни предложения по четиринадесета оценителна сесия, в частта, в
която е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ,
по подадено проектно предложение *** по Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020, процедура за подбор на проекти
BG16RFOP002.2.073 " Подкрепа на микро и малки
предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19", по приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за
растеж на МСП на ОПИК, е издадено от компетентен орган.
Съдът намира, че са спазени изискванията за
форма на акта, същият съдържа реквизитите, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК. От
формална страна, актът съдържа фактически и правни основания с оглед
изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. В акта е посочено изискването по т.
9 от Условията за кандидатстване по процедурата и критерий 27 от Критерии и
методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за
кандидатстване), на което жалбоподателят не отговаря, представляващо основание
за постановения отказ да бъде предоставена безвъзмездна помощ. Като неразделна
част от административната преписка са приложени Заповед № РД-16-652/31.07.2020
г. на РУО на ОПИК 2014-2020 за определяне на състава на оценителната комисия,
оценителния лист на оценителя, на който е разпределено проектното предложение,
както и списъкът на оценителната комисия с предложените за отхвърляне проектни
предложения по четиринадесета оценителна сесия.
При преценка за съответствието на оспореното
решение с материалноправните разпоредби, съдът
намира, че административният орган правилно е приложил материалния закон.
Съгласно решение от 14.04.2021 г. на Управляващият орган, с което е одобрен
списъкът на предложените за отхвърляне проектни предложения по четиринадесета
оценителна сесия, в частта, в която е отказано на жалбоподателя предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ, по подадено проектно предложение BG16RFOP002-2.
073-15104 по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност"
2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19", в т. 10 за "Униматикс"
ООД е констатирано, че не отговаря на изискването на условието по т. 9 от
Условията за кандидатстване и на критерий № 27 от Критериите за недопустимост
на кандидатите. Според условието по т. 9 от Условията за кандидатстване, към
датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са
подали Годишна данъчна декларация (ГДД) за 2019 г. пред НАП, съобразно
разпоредбите на ЗКПО/ЗДДФЛ. Това условие е въведено и като критерий № 27 в
Приложение 4 "Критерии и методология за оценка на проектните
предложения" към Условията за кандидатстване (Приложение 4). След
извършена служебна проверка е установено, че кандидатът е подал ГДД за 2019 г.
пред НАП на 25.06.2020 г. и е направен извод, че ГДД е подадена след дата на
подаване на проектното предложение - 14.05.2020 г. Посочено е, че съгласно
Приложение 4: "При несъотвествие с изискванията
по т. 13-23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля. " Предвид тези
констатации е направен извод, че кандидатът не може да получи безвъзмездна
помощ по процедурата.
Правното основание, на което е издаден
оспорваният акт - отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, е чл.
38, т. 3 ЗУСЕСИФ, доколкото на оспорващото дружество е отказано предоставянето
на безвъзмездна финансова помощ, тъй като кандидатът не отговаря на
изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.
Съгласно т. 9 от Условията за кандидатстване
по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020,
процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро
и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19", минималният и максималният размер на безвъзмездната финансова
помощ за конкретен проект е в размер от 3 000 лв. до 10 000 лв. Посочено е, че
безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в
максимален размер до 10% от "нетните приходи за продажби",
декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в ГДД по чл. 92
от ЗКПО за 2019 г. /част V, шифър 0101 "Нетни приходи от продажби"/.
Уточнено е, че допустими по процедурата са кандидати с отчетени поне 30 000 лв.
"нетни приходи от продажби" в ГДД за 2019 г., като управляващият
орган ще извърши служебни проверки на декларираните нетни приходи за продажби,
като може да изисква разяснения и документи по отношение на декларирания от
кандидата размер на "Нетни приходи от продажби" от ГДД за 2019 г.
Поставено е изрично императивно изискване към датата на подаване на проектното
предложение кандидатите да са подали ГДД за 2019 г. пред НАП.
Административният орган при преценката за
допустимост на проектните предложения действа при условията на обвързана
компетентност. В опростените процедурни правила, в Условията за кандидатстване
и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна
програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 и в Критерии за
оценка на административното съответствие и допустимостта на кандидата и
проектното предложение се съдържат императивни за органа правила, които го
задължават при наличие на конкретно посочените в тях предпоставки да издаде
административен акт, с посоченото от тези правила съдържание. Предвид това и
след като съобрази, че в т. 9 от Условията за кандидатстване по Оперативна
програма "Иновации и конкурентоспособност"2014-2020, процедура
BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки
предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19" е поставено изрично изискване към датата на подаване на
проектното предложение кандидатите да са подали ГДД за 2019 г. пред НАП, съдът
приема, че административният орган, в съответствие с тези правила, е извършил
проверка в НАП относно датата на подаването на ГДД по чл. 92, ал. 2 от ЗКПО за
2019 г. на жалбоподателя и след като е констатирал, че е подадена след дата на
подаване на проектното предложение, е стигнал до извод за недопустимост на
същото.
Изискванията към кандидатите са били
публикувани и достъпни за тях и е следвало, доколкото кандидатстването за
безвъзмездно финансово подпомагане не е задължителна процедура, а се прави по
желание на лицата, да се запознаят с поставените условия за кандидатстване и
допустимост на проектите и да ги съобразят при подаване на проектните
предложения. Още повече, че в т. 25 от Условията за кандидатстване е предвиден
едномесечен срок за подаване на проектни предложения – от 14.05.2020 г. до
15.06.2020 г.
В тази връзка съдът намира за неоснователи
доводите на жалбоподателя, че е подал ГДД за 2019 г. в срок. Съгласно § 25 от
ПЗР на ЗМДВИПОРНСПП сроковете за подаване на ГДД по ЗКПО/ЗДДФЛ за 2019 г. са
удължени до 30.06.2020 г. Но тези срокове са неотносими
към изискванията за допустимост на проектните предложения, тъй като Условията
за кандидатстване по процедурата не поставят изискване ГДД за 2019 г. да е
подадена в законовия срок, а да е подадена преди датата на подаване на
проектното предложение от кандидатите. Това условие, наред с редица други, е
поставено в условията за кандидатстване и като такова е следвало да бъде
съобразено от лицата, подаващи проектни предложения по процедура за подбор на
проекти BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и
малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID 19" по ОПИК 2014 – 2020. Следва де се посочи също, че ГДД е подадена
на 25.06.2021 г., след срока за подаване на проектопредложения, който е бил до
16.30 часа на 15.06.2020 г.
Съгласно на чл. 26, ал. 1 Закона за
управление на Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ)
ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или
друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение
на дадените проекти, като самата процедура по утвърждаването им е уредена в чл.
26, ал. 2 - 9 ЗУСЕСИФ. Актът по чл. 26, ал. 1 ЗУСЕСИФ е общ административен
акт, чийто ред за оспорване е регламентиран в чл. 27, ал. 2 ЗУСЕСИФ. Безспорно
е по делото, че Условията за кандидатстване в процедурата, утвърдени като част
от документите по чл. 26, ал. 1 ЗУСЕСИФ, са влезли в сила и са задължителни за
кандидатите и за органа, ръководещ административното производство.
С утвърдените Условия за кандидатстване е
въведено изискването към формуляра за кандидатстване кандидатът да приложи и
декларация (попълнена по образец), че е запознат с тях. С подписването на
посочената декларация се удостоверява, че " Униматикс"
ООД се е запознало с Условията за кандидатстване и се е съгласило със
задълженията, които произтичат от участието му в процедурата по предоставяне на
БФП. В тази връзка първоинстанционният съд правилно е
установил, че кандидатите са длъжни да се съобразят с утвърдените условия при
подаване на проектните си предложения.
Фактът, че "Униматикс"
ООД е подало ГДД в срока по ЗКПО, не би могъл да санира
нередовността на подаденото от него проектно предложение, доколкото
удължаването на сроковете за подаване на ГДД чрез приетия ЗМДВИП, не води до
автоматично удължаване на сроковете по програмата. От този факт би могло
единствено да се заключи, че дружеството е спазило нормите на данъчното
законодателство, но не и изискванията за предоставяне на безвъзмездна помощ. В
този смисъл са и Решение № 6765/
04.06.2021 г. по адм.д. № 2434/ 2021 г. на
ВАС, VII о. и Решение №
7545/ 22.06.2021 г. по адм.д. № 4556/ 2021 г. на ВАС, VII о.
Предвид изложените по-горе мотиви, оспореният
отказ за отпускане на безвъзмездна финансова помощ на "Униматикс"
ООД по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID 19" по ОПИК 2014 – 2020, е законосъобразен
и жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.
При този изход на
спора и своевременно заявената претенция, на ответника следва да бъде присъдено
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева,
определено в съответствие с чл. 143 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 37 от Закона за правната помощ и
чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Водим от горните мотиви и на основание
чл.172, ал.2, предл.5-то от АПК, Съдът:
Р Е Ш И:
Отхвърля жалбата на „Униматикс“
ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, подадена чрез
управителя срещу Решение от 14.04.2021
г. на Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020 и Главен директор на ГД "Европейски
фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката, с което е
отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на „ Униматикс” ООД, с подадено проектно
предложение с рег. № *** по процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19 по Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020.
Осъжда „Униматикс“
ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:*** да заплати на Министерство на икономиката юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. (сто лева).
Решението може да се
обжалва с касационна жалба, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните,
пред Върховния административен съд.
Съдия: