АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 427-РЗ |
|||||||||
гр.
Видин, 25.10.2019 г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен съд – Видин, |
Втори административен състав |
||||||||
в закрито заседание
на |
Двадесет и пети октомври |
||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
|||||||||
Председател: |
Нели Дончева |
||||||||
при секретаря |
|
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Нели Дончева |
|
|||||||
Административно дело № |
299 |
по описа за |
2019 |
година |
|||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||
В Административен
съд – Видин по подсъдност е постъпила искова молба от процесуалния представител
на К.Д.К. ***, с която на основание чл.256 от АПК се иска да бъде задължен административния
орган – ТП на НОИ София - град да предприеме необходимите действия за потвърждаването
на осигурителния стаж на К. придобит извън границите на страната, в случая на
територията на Република Португалия. В изпълнение
разпорежданията на първоначалния съдия-докладчик административният орган - ТП
на НОИ София-град е посочил че компетентния административен орган, който обработва
и следва да представи исканата административна преписка е „Дирекция европейски
регламенти и международни договори“ при НОИ, от които в последствие е изискана
административната преписка. От
процесуалния представител на НОИ-София – държавен експерт Д“ЕРМД“ при НОИ в съпроводително писмо, с което е депозирана административната
преписка по делото, е посочено че българската осигурителна институция е
предприела всички действия, които са в нейната компетентност и към момента е
изискано удостоверяването на необходимите обстоятелства от чуждата
институция. В даденият от Съда срок жалбоподателят е
конкретизирал че АО, който е задължен и следва да извърши претендираното
действие е длъжностното лице, на което е възложено ръководството на дейността
по отпускане и изплащане на пенсии по международни договори и европейски
регламенти от състава на Д“ЕРМД“ при НОИ. От данните по делото се установява следната фактическа
обстановка: Със заявление № 2113-50-260 от 33.08.2016 г., подадено
до Директора на Дирекция „ЕРМД“ към НОИ - София, жалбоподателят е поискал да
му бъде отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст, като посочва че е
работил при условията на „първа“ категория, както и че към момента продължава
да работи в Португалия. В тази връзка е поискал да се изиска служебно
актуалния му трудов стаж. Установява се, че от страна на Националния осигурителен
институт чрез Дирекция "Европейски регламенти и международни договори"
/компетентната структура съгласно чл. 26, т. 1 и т. 10 от Правилника за организацията
и дейността на НОИ/ до съответната институция от Португалия са изпратени 3
формуляра за съобщения Е 001, с искания за удостоверяване на португалския
стаж, съответно от 25.10.2016г., 30.06.2017г. и 15.12.2017г., на които не е получен
отговор, както и СЕД Н 001 „Искане за информация/допълнителна информация“ от
20.09.2019г. за удостоверяване на стаж и посочване условията на труд и
заеманата длъжност, на което също не е получен отговор. С оглед на така установената фактическа обстановка Съдът
намира, че подадената жалба молба е недопустима, като аргументите за това са следните:
Обменът на информация между държавите-членки в сферата
на координацията на системите за социална сигурност е уреден в разпоредбите на
чл.76, пар.4 от РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 883/2004
НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 29 април 2004 година за координация на
системите за социална сигурност и чл. 2, пар. 2 от РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 987/2009
НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 16 септември 2009 година за установяване
процедурата за прилагане на Регламент (ЕО) № 883/2004 за координация на
системите за социална сигурност. Според първата разпоредба институциите и лицата,
обхванати от настоящия регламент, имат задължението за взаимно информиране и сътрудничество
за осигуряване на правилното прилагане на настоящия регламент и в съответствие
с принципа за добра администрация, отговарят в разумен срок на всички запитвания
и в тази връзка предоставят всякаква информация на съответните лица, необходима
за упражняване на предоставените им с настоящия регламент права, а според втория
текст институциите незабавно предоставят или обменят всички данни, необходими
за установяването и определянето на правата и задълженията на лицата, за които
е приложим основният регламент предаването на такива данни между държавите-членки
се извършва пряко от самите институции или косвено посредством органите за връзка.
Според чл. 4, пар. 1 и 2 от Регламент № 987/2009 г. административната
комисия определя структурата, съдържанието, формата и подробните способи за обмен
на документите и структурираните електронни документи. Предаването на данни между
институциите или органите за връзка се извършва по електронен път пряко или косвено
посредством точките за достъп в защитена обща рамка, която може да гарантира поверителността
и защитата на обмена на данни. Легалната дефиниция на понятието структуриран електронен
документ" се съдържа в чл. 1, пар. 2, буква "г" от Регламент № 987/2009
г., а именно "всеки документ, структуриран във формат, предназначен за електронен
обмен на информация между държавите-членки". С оглед посочената правна уредба се налага изводът, че
искането за предоставяне на информация от една държава-членка към друга /чрез
компетентните им институции/ посредством структурираните електронни документи
представлява правно действие, а не фактическо такова. Производството по реда на
чл. 256, ал. 1 и ал. 2 от АПК (Изм. – ДВ, бр. 77 от 2018 г.,
в сила от 1.01.2019 г.), дава възможност за защита на гражданите и организациите
срещу бездействието на администрацията в хипотезата, когато органите са задължени
да извършат предписани от закона или подзаконов нормативен акт фактически действия,
но не и на правни такива. Следва да се посочи също така, че чрез осъждане на органа
да извърши действието, целеният правен резултат следва да възникне директно в
правната сфера на гражданина като субект в правоотношението, а в случая не е така
– към момента се очаква отговор на запитването до институциите на Португалия. В контекста на
изложеното, твърденията в жалбата не могат да бъдат квалифицирани като бездействия
от страна на административен орган при НОИ, в случая Д“ЕРМД“, по смисъла на чл. 256 от АПК, поради което производството
по исковата молба, като недопустимо, поради липса на предмет и правен интерес
следва да бъде прекратено. От друга страна, отказът да се извърши правно действие
е приравнен на индивидуален административен акт, съгласно чл. 21, ал. 4 от АПК. В случая обаче от приложените
по делото материали не се установява наличието на такъв отказ за извършване на
претендираното правно действие – нито на изричен, нито на мълчалив. По изложените съображения не е налице подлежащ на оспорване
пред съда отказ за издаване на индивидуален административен акт, нито отказ за
извършване на дължими по закон фактически действия. Производството е недопустимо
и следва да се прекрати. Водим от горното, Съдът О П Р Е Д Е Л И: ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искова
молба от процесуалния представител на К.Д.К. ***, с която на основание чл.256
от АПК се иска да бъде задължен административния орган – ТП на НОИ София-град
да предприеме необходимите действия за потвърждаването на осигурителния стаж
на К. придобит извън границите на страната, в случая на територията на
Република Португалия и ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. дело № 299/2019 г. по описа на Административен съд – Видин. Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен
срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд. АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ : |
|||||||||