№ 115
гр. Благоевград, 10.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети февруари през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Гергана М. Симеонова
при участието на секретаря Димитрина В. Павлова
като разгледа докладваното от Гергана М. Симеонова Административно
наказателно дело № 20241210201426 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от „Мо –Мо Транс” ЕООД с ЕИК *********,
представлявано от *** против Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10,
ал.1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна
Инфраструктура” при МРРБ, с който на дружеството-жалбоподател на основание
чл.179, ал.3б ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 2500лв. за нарушение
на чл.102, ал.2 от същия закон.
В жалбата се релевират доводи за неправилност на атакувания електронен
фиш, както и че същият е издаден при допуснати нарушения на процесуалните
правила. Сочи се, че дефиницията на мястото за извършване на санкционираното
нарушение не съответства на Списъка на републиканските пътища, за които се събира
такса. Навежда се, че не е предвидена възможност за издаване на електронен фиш за
санкционираното нарушение, тъй като такава възможност била регламентирана
единствено за нарушения на чл.179, ал.3 ЗДвП. Посочва се, че наказващият орган е
следвало да провери дали доставчикът на ЕУЕПТ е информирал дружеството за
незаплатена пътна такса и дали са взети мерки за снабдяване с валидна маршрутна
карта или валидна тол-декларация.
По изложените съображения се прави искане за отмяна на обжалвания
електронен фиш.
В съдебното заседание дружеството-жалбоподател, редовно призовано не се
представлява от процесуален представител. Представено е писмено становище от адв.
С., с която се поддържа депозираната въззивна жалба. Прави искане при
постановяване на решението да бъде съобразено Решение на СЕС по дело с-61/23.
Претендира се присъждане на направените по делото разноски.
Въззиваемата страна, се представлява от юрк. Атанасова, която оспорва
жалбата и прави искане за потвърждаване на електронния фиш като законосъобразен и
1
издаден при спазване на процесуалните правила. Прави искате за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение и релевира възражение за прекомерност на
заплатеното адвокатско възнаграждение.
Съдът, след като служебно провери обжалвания електронен фиш, доводите
на страните и събраните по делото доказателства приема за установено от
фактическа страна следното:
Пътно превозно средство "Мерцедес Актрос“ с регистрационен номер *** е
собственост на „ОТП Лизинг“ ЕООД, като към 09.09.2023 г. негов ползвател е „Мо-мо
Транс“ ЕООД. Превозното средство е с техническа допустима максимална маса 19000
кг и брой на осите – 2 като в състав с ремарке било с технически допустима
максимална маса на състава 44000кг.
На 09.09.2023 г., в 09:22 часа, в община Благоевград, на път АЗ, км 92+548, с
посока – намаляващ километър, с устройство № 10122, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата, било установено движение на ППС"Мерцедес Актрос“ с рег. № ***.
Посоченият път е включен в обхвата на националната платена пътна мрежа, като ППС
"Мерцедес Актрос“ с рег. № *** се движило по него без да е заплатена дължимата
пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата.
Електронната система за събиране на пътни такси създала доклад по чл.167а,
ал. 3 ЗДвП, в който като тип нарушение е посочено: NO PAYMENT, няма валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.
Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателствени материали: приобщените към доказателствения материал по реда на
чл. 283 НПК писмени доказателства: писмо изх. № 11-00-15374/04.12.2024 г. с
приложение справка за местоположението на стационарни контролни единици на
електронна система за събиране на такси за ползване на РПМ находящи се на
територията на Областно пътно управление Благоевград, решение № 101 на МС от
20.02.2020 година за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се
събира такса за изминато разстояние – тол такса, становище от отдел „Управление на
информационната система и инфраструктура“, справка за историята на обработка на
нарушение № **********, Договор с предплатен баланс с №10764 от 01.03.2020 г. ;
Извлечение от електронната система за всички нарушения на дружеството, Писмо от
АПИ с изх. №11-00-14097/04.11.2024 г.; Известие за доставяне с №P S 1618 OOXP5T T;
Разпечатка за нарушение **********; 2 броя снимков материал; Разпечатка за
нарушение №**********.
Съдържащите се в административнонаказателна преписка писмени документи
и събраните такива в съденото следствие установяват безпротиворечиво възприетата
от съда фактическа обстановка.
От доклада по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП и приложените към него 2 броя изготвени
статични изображения във вид на снимков материал се установява, че пътно превозно
средство "Мерцедес Актрос“ с рег. № *** на 09.09.2023г., в 09:22часа, е преминало
през км 92+548 по път А-3, с посока намаляващ километър като движението на същото
ППС е било заснето от контролно устройство с идентификатор № 10122, намиращо се
на описаното място. От статичните изображения е видно, че ППС е с този
регистрационен номер и при засичането му безспорно се установява, че е било в
състав с ремарке.
Докладът и статичните изображения на основание чл. 167а, ал. 3, изр. 2 ЗДвП
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното
превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на
2
движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство - част от системата.
Предвид отразеното в доклада, че за преминалото ППС няма постъпило
плащане чрез маршрутна карта или бордово устройство, е извършена проверка в
електронната система, от която е установено, че за датата на нарушението не е
получена декларация за сегмента на рамката, на която е отчетено нарушението.
Установените от проверката резултати са обективирани в Становище от отдел
"Управление на информационната система и инфраструктура", ведно с таблица с
данните за движение на ППС.
Съгласно чл. 189е, ал. 8 ЗДвП, отразените в справката от електронната система
данни се считат за доказателства относно следните обстоятелства: мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното
превозно средство, както и данни, свързани с движението по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол
данни и наличие или липса на заплащане на дължимите такси. На основание чл. 189е,
ал. 9 ЗДвП справката има доказателствена сила за отразените в нея обстоятелства,
доколкото не бъде доказано противното. В случая жалбоподателят не твърди да е
заплатил съответните тол такси, нито е представил доказателства за извършено
заплащане, оборващи констатациите от справката от електронната система.
При така установеното от фактическа страна, съдът прие от правна
страна следното:
Жалбата е подадена от легитимирано лице при спазване на преклузивния срок
за обжалване по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, насочена е срещу подлежащ на съдебен контрол
административно-наказателен акт, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните съображенията:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления и
електронни фишове, районният съд е инстанция по същество, с оглед на което дължи
извършването на цялостна проверка относно правилното приложение на материалния
и процесуалния закон, независимо от посочените от жалбоподателя основания.
Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона
за пътищата № ********** е издаден от компетентен орган, на основание чл. 10, ал. 10
ЗП, съгласно който Агенция "Пътна инфраструктура" осъществява правомощията на
държавата във връзка със събирането на пътните такси и функциите на лице, събиращо
пътни такси, както и по управлението на смесената система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато
разстояние, както и дейността по практическото прилагане, въвеждането,
функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси. При
изпълнение на своите правомощия и при нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б, установено
и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3, може да бъде издаван електронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение, съгласно чл.
189ж, ал. 1 ЗДвП.
Издаденият Електронен фиш за нарушение, установено от електронна система
за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата съответства на
утвърдения от управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" образец
съдържа всички регламентирани с чл.189ж, ал. 1 ЗДвП реквизити. Посочени са датата
и точният час на нарушението, мястото на нарушението, регистрационният номер на
3
пътното превозно средство, неговият собственик, описано е нарушението и
нарушената законова разпоредба. Разяснена е и възможността за заплащане на
компенсаторната таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата, с което
санкционираният да се освободи от понасянето на административнонаказателна
отговорност. Указано е, че с плащането на компенсаторна такса в предвидения срок
електронният фиш ще бъде анулиран, както и че задължението по чл. 10б, ал. 5 от ЗП.
ще се счита за изпълнено. Разяснен е и срокът и начините за доброволното й
заплащане – четиринадесет дневен срок по указаната банкова сметка, като липсват
твърдения тази такса да е била заплатена от жалбоподателя.
Действително чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП съдържа препратка единствено към
нарушенията по чл. 179, ал. 3 ЗДвП, но в чл.189ж ал. 7 ЗДвП е посочен електронният
фиш и за нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3б ЗДвП, поради което съдът приема за
неоснователно възражението, че за нарушение, санкционирано на основание чл.179,
ал.3б ЗДвП е незаконосъобразно издаването на електронен фиш.
При преминаване по платената пътна мрежа на ППС, за което не е заплатена
дължимата се пътна такса, нарушението се документира от Електронната система за
събиране на пътни такси, съгласно чл. 167а, ал. 3 ЗДвП, като се създава доклад с
приложени към него статични изображения във вид на снимков материал (представени
по делото).
С разпоредбата на чл. 102, ал. 2 ЗДвП за собственика е предвидено задължение
да не допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията на пътното превозно
средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан ползвател, задължението се
изпълнява от него.
Събраните по делото доказателства установяват, че на 09.09.2023 г. в 09.22
часа ППС "Мерцедес Актрос“ с рег. № *** с техническа допустима максимална маса в
състав с ремарке 44000кг. се е движило по път А-3 км 92+548 в посока намаляващ
километър, който път е включен в обхвата на националната платена пътна мрежа, без
да е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата с
оглед липсата на валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за
преминаването на ППС. Санкционираното нарушение е установено посредством
видеоустройство с № 10122, представляващо част от електронната система за събиране
на пътни такси.
Представеният по делото снимков материал, изготвен с устройство № 10122 -
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП и
приетата като доказателство по делото справка по чл. 189е, ал. 8 ЗДвП от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата установяват
по несъмнен начин извършването на вмененото на санкционираното дружество
нарушение. Използваната при описанието на нарушението алтернативност /за
посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или тол декларация/ не препятства
осъществяването право на защита на дружеството, доколкото начинът на формулиране
на описанието на нарушението сочи, че дружеството не е изпълнило задължението да
заплати дължимата се пътна такса по някой от възможните за това начини.
Именно затова е ангажирана отговорността на дружеството жалбоподател, тъй
като всъщото не е изпълнило предвиденото с чл. 102, ал. 2 ЗДвП задължение да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
4
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията на пътното превозно
средство. С тази разпоредба законодателят е предвидил отговорност за собственика на
превозното средство, чието задължение е да установи размера и да заплати пътната
такса, а ако в свидетелството за регистрация е вписан ползвател, задължението се
изпълнява от него. Отговорността за деклариране на данни от асоциираното към
процесното ППС бордовото устройство или закупуването на маршрутна карта е
именно на ползвателя. Неустановяването на размера на тол таксата препятства и
заплащането и за съответния времеви период.
Субектът на нарушението е юридическо лице, поради което въпросът за вината
не подлежи на изследване.
Наложената с електронния фиш санкция е определена на основание с чл. 187а,
ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал. 3б ЗДвП, според който ако собственикът на пътното превозно
средство е юридическо лице или едноличен търговец, за допускане движението на
пътното превозно средство, без да са изпълнени задълженията по установяване
размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на
собственика се налага имуществена санкция в размер на 2500. 00 лева.
Определеният с тази разпоредба фиксиран размер на санкцията от 2500лв.,
многократно надвишава размера на дължимото от страна на задълженото лице в
случая заплащане на тол такса, определена въз основа на изминатото разстояние,
категорията на превозното средство и броя на осите му.
Настоящият съдебен състав намира, че в случая е нарушен принципът на
пропорционалност, който е част от общите принципи на общностното право на ЕС и
съгласно който една мярка не може да надхвърля границите на подходящото и
необходимото за постигане на легитимно преследваните цели и в случаите, когато
съществува избор между няколко подходящи мерки, трябва да се прибегне до мярката,
която създава най-малко ограничение, а породените от нея неудобства не трябва да са
несъразмерни с тези цели. Строгостта на санкцията следва да бъде съответна на
тежестта на нарушението. В практиката си СЕС многократно е подчертавал, че
административните или репресивните мерки не трябва да превишават това, което е
необходимо за преследваните цели, и санкцията не трябва да е несъразмерна на
тежестта на нарушението, така че да стане пречка за закрепените в Договора за ЕО
свободи. Разяснявано е, че за да се прецени дали определена санкция е в съответствие
с принципа на пропорционалност, следва в частност да се вземат предвид вида и
тежестта на нарушението, което се наказва с тази санкция, както и начина за
определянето на нейния размер и това е задължение на националния съдия.
Съгласно чл. 9а от Директива 1999/62 държавите членки установяват съответен
контрол и определят система от наказания, приложими за нарушаване на
националните разпоредби, приети по настоящата директива. Те предприемат всички
необходими мерки, за да гарантират изпълнението на тези национални разпоредби.
Установените наказания трябва да бъдат ефективни, съразмерни и възпиращи.
В Решение на СЕС от 04.10.2018 г., по Дело С-384/17 г., което е постановено по
преюдициално запитване, касаещо тълкуване за директно приложение на член 9а от
Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17.06.1999 г., относно
заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени
инфраструктури - разпоредбата, установяваща съразмерност на санкциите при
неплащане на тези такси, съдът е посочил от една страна, че не може да се приеме, че
изискването за съразмерност, предвидено в член 9а от Директива 1999/62, има
директен ефект, а от друга страна, че с оглед на задължението си да предприеме
5
всички необходими общи или специални мерки, за да гарантира изпълнението на тази
разпоредба, националният съд трябва да тълкува националното право в съответствие с
посочената разпоредба или, ако такова съответстващо тълкуване е невъзможно, да
остави без приложение всяка разпоредба, която, ако бъде приложена, предвид
обстоятелствата по случая, би довела до несъответстващ на правото на Съюза
резултат.
В практиката си СЕС (Решение на СЕС от 09.02.2012 г. по дело C-210/10, т. 23
и т. 24 ) се е произнасял, че налагането на глоба или имуществена санкция с фиксиран
размер за всяко нарушение на правилата относно определени предвидени в закона
задължения, без да се предвижда различен размер на глобата в зависимост от тежестта
на извършеното нарушение, изглежда непропорционално с оглед на целите, посочени
в правната уредба на Съюза, както е и в случая.
В този смисъл е и Решение на СЕС от 21.11.2024 г. по дело С - 61/2023г., по
отправено преюдициално запитване на АдмС-Хасково .
В Решението Съдът на Европейския съюз е разяснил, че член 9а от Директива
1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999 година относно
заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени
инфраструктури, изменена с Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на
Съвета от 27 септември 2011 г., трябва да се тълкува в смисъл, че посоченото в него
изискване за съразмерност не допуска система от наказания, която предвижда налагане
на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички нарушения на
правилата относно задължението за предварително заплащане на таксата за ползване
на пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им, включително
когато тази система предвижда възможността за освобождаване от
административнонаказателна отговорност чрез заплащане на „компенсаторна такса“ с
фиксиран размер.
С оглед горното, наложената на жалбоподателя санкция в твърд размер се
явява несъответна. Нарушението се изразява в неплащане на дължимата пътна такса
само за преминаване през сегмента/рамката, отчела нарушението, което е конкретното
място, посочено в електронния фиш като такова на извършване на нарушението.
Така, при приложение на принципа на пропорционалност и посочените
критерии за преценката му по правото на Съюза следва да се има предвид,че
създадените със санкционния акт неблагоприятни за нарушителя последици
значително надхвърлят легитимно преследваната цел.
Предвид установеното по делото, че дължимата се и съответно незаплатена
пътна такса за движението на ППС"Мерцедес Актрос“ с рег. № *** на 09.09.2023 г., в
09:22 часа, по път № А-3, км 92+548, включен в обхвата на платената пътна мрежа е
само за сегмент ********** в размер на 2.10лв и дадените от СЕС задължителни
указания, настоящият съдебен състав счита, че наложената имуществена санкция в
размер на 2500 лв. е явно непропорционална на извършеното нарушение.
Предвид горното и предвид липсата на друга санкционна разпоредба
съответстваща на извършеното нарушение на чл.102, ал.2 ЗДвП, електронният фиш –
предмет на настоящия съдебен контрол следва да бъде отменен.
При този изход на делото, право на присъждане на разноските за
производството се поражда за жалбоподателя.
В случая дружеството-жалбоподател чрез процесуалния си представител
претендира присъждане на разноски по представен списък за заплатено адвокатско
възнаграждение в размер на 425лв.
Въззиваемата страна релевира възражение за прекомерност на така заплатеното
6
възнаграждение, което районният съд намира за основателно.
Делото не се отличава с фактическа и правна сложност, изискващи специални
процесуални усилия по обжалване на електронния фиш, поради което като се отчете
предметът на делото, видът и размерът на наложената санкция, броят на проведените
открити съдебни заседания, обемът на осъществената правна защита и при
съобразяване с указанията на Решение на СЕС по дело С-438/22 от 25.01.2024г.,
разноските за адвокатско възнаграждение следва да бъдат редуцирани на 400 лева.
Разноските следва да бъдат възложени в тежест на Агенция „Пътна
инфраструктура“, която е юридическото лице, в чиято структура е включен
административният орган – издател на оспорения електронен фиш
Така мотивиран, на основание чл. 63, ал. 3, т.2 ЗАНН Районен съд Благоевград
НО, 7-ми състав,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона
за пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна Инфраструктура” при МРРБ, с
който на „Мо –мо Транс” ЕООД с ЕИК *********, представлявано от *** на основание
чл.179, ал.3б ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 2500лв. за нарушение
на чл.102, ал.2 ЗДвП.
ОСЪЖДА на основание чл.63д, ал.1 ЗАНН Агенция „Пътна инфраструктура“
ДА ЗАПЛАТИ на „Мо –мо Транс” ЕООД с ЕИК *********, представлявано от ***
сума в размер 400.00 лв. /четиристотин лева/, представляваща направени по делото
разноски за заплатено адвокатско възнаграждение
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава XII от АПК
пред Административен съд Благоевград, в 14-дневен срок от получаване на
съобщението от страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
7