Определение по дело №864/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 октомври 2022 г.
Съдия: Биляна Стефанова Икономова
Дело: 20227260700864
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 751

 

от 04.10.2022 г., гр. Хасково

 

Административен съд - Хасково, в закрито съдебно заседание на четвърти октомври, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

   СЪДИЯ: БИЛЯНА ИКОНОМОВА

 

като разгледа дело № 864/2022 г. по описа на Административен съд - Хасково, докладвано от съдията, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 13, ал. 6 от Закона за социално подпомагане /ЗСП/ във връзка с чл. 197 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на В.Т.Р. срещу Заповед № ЗСП/Д-Х/686 от 25.07.2022 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Хасково.

Твърди, че незаконосъобразно му е отказана целева помощ за отопление за периода 2022 г. – 2023 г. Същият бил в брак с чужденка, която от 20 години не била в България и няма контакт с нея, вкл. не знае и актуалния й адрес. Бил инвалид и живее в общинско жилище, като няма средства за отопление. Сочи, че и за предходни периоди е получавал целева помощ след произнасяне от съда. Моли заповедта да бъде отменена.

Ответникът - Директорът на Дирекция „Социално подпомагане“ – Хасково, представя отговор по жалбата. Акцентира върху обстоятелството, че заявителят е декларирал семейно положение „женен“ без данни на съпругата си и не е отстранил нередовностите в срок. Сочи, че целевата помощ за отопление се отпуска на лица и семейства, в което понятие се включват и лицата в брачни отношения, т.е. съпрузи, без поставено изискване да живеят заедно. Липсата на данни за социален статус на съпругата, неин подпис и съгласие за извършване на служебни проверки препятства преценката за определяне правото на подпомагане, тъй като наличието на обстоятелствата по чл. 10 и чл. 11 Правилника за прилагане на закона за социално подпомагане /ППЗСП/ за всеки от двамата съпруги е формална законова пречка за отпускане на социална помощ. Фактът, че съпругата на жалбоподателя е с отнет статус на пребиваване от 2006 г. обуславяло единствено разделното живее на брачната двойка, но не и прекратяването на брачната им връзка. Моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна.

Административен съд – Хасково, въз основа на твърденията на страните и след като се запозна със събрания по делото писмен доказателствен материал, установи следното от фактическа страна:

На 04.07.2022 г. В.Т.Р. е подал заявление – декларация за отпускане на целева помощ за отопление с електроенергия с вх. № ЗСП/Д-Х/686, в което е посочил, че е пенсионер, здравословно състояние – ТЕЛК от 70 % до 89,99 %, обитавано жилище – общинско, движима собственост – лека кола, семейно положение – женен за А.М.Б.– Р./без данни за настоящия й адрес и документи за самоличност/.

На 04.07.2022 г. В.Т.Р. е уведомен по телефона, че следва в 14-дневен срок да представи лична данни на съпругата си, както и декларация за съгласие /разкриване на служебна тайна с декларация за данъчна и осигурителна информация/.

На 22.07.2022 г. е изготвен социален доклад по заявлението, в който е посочена липсата на данни за съпругата. Констатирано е, че при приемането на декларацията е даден 14-дневен срок за отстраняване на нередовностите, а именно – деклариране на съпругата му, полагане на неин подпис и представянето й на документа за самоличност за справка. Заявителят не бил отстранил нередовностите в срок. Предложено е да бъде отказана целева помощ за отопление, тъй като г-н Р. не отговаря на условията на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД07/5 във връзка с чл. 26, ал. 8 ППЗСП – не може да бъде преценено правото на подпомагане, не са отстранени нередовностите в дадения 14-дневен срок.

На основание чл. 13, ал. 2 ЗСП, чл. 4, ал. 4 и чл. 3, ал. 3 от Наредба № РД07-5/2008 г., заповед на Министъра на труда и социалната политика и РМС за одобряване изплащането на допълнителни средства към целевата помощ за отопление за отоплителен сезон 2022 г. - 2023 г., въз основа на заявлението – декларация и изготвения социален доклад е издадена Заповед № ЗСП/Д-Х/686 от 25.07.2022 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Хасково, с която се отказва целева помощ за отопление с електроенергия за отоплителен сезон 2022 г. – 2023 г. /от 01 ноември до 31 март/ на лицето В.Т.Р. с мотиви, че не отговаря на условията на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД07/5 във връзка с чл. 26, ал. 8 ППЗСП – не може да бъде преценено правото на подпомагане, не са отстранени нередовностите в дадения 14-дневен срок.

Заповедта е получена от В.Т.Р. /лично/ на 28.07.2022 г., като е обжалвана пред директора на Регионална дирекция за социално подпомагане /РДСП/ – Хасково в 14-дневен срок.

С Решение № 26-РД06-0016/24.08.2022 г. Директорът на РДСП – Хасково е потвърдил Заповед № ЗСП/Д-Х/686 от 25.07.2022 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Хасково.

Решението е получено от В.Т.Р. /лично/ на 26.08.2022 г.

При така установената фактическа обстановка Административен съд – Хасково формира следните правни изводи:

Жалбата е допустима, подадена в срока по чл. 149, ал. 3 във връзка с ал. 1 АПК от лице срещу индивидуален административен акт по чл. 21, ал. 1 АПК във връзка с чл. 98, ал. 2, изр. Второ и по аргумент от чл. 145, ал. 2, т. 1 и т. 2 АПК, който го засяга неблагоприятно.

Разгледана по същество, е основателна.

Заповед № ЗСП/Д-Х/686 от 25.07.2022 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Хасково представлява отказ на административния орган да се произнесе по същество по отправеното искане. Поради това и настоящото производство се развива по реда на чл. 197 и сл. от АПК. Съдебното оспорване по този ред има за цел да установи законосъобразността на преценката на административния орган за нередовността и недопустимостта на искането, с което е сезиран. То няма за предмет да се произнесе налице ли са основанията за издаване на искания акт. В правомощията на съда, произнасяйки се с определение, е да отхвърли жалбата или да отмени отказа, като изпрати преписката на компетентния административен орган за решаване на искането по същество /чл. 200, ал. 1 АПК/. При отмяна на изричния отказ по чл. 197 АПК поради незаконосъобразност следва да се има предвид и прогласяване на нищожността на акта, доколкото в теорията и практиката е застъпено становището, че в широкия смисъл на понятието „незаконосъобразност“ се включва и невалидността на акта. Процесният казус обхваща хипотезата, при която административният орган не е разгледал заявлението за отпускане на целева помощ за отопление с електроенергия, като е обективирал отказ поради неотстраняване на нередовности в 14-дневния срок и невъзможност да се извърши преценка за правото на подпомагане, без да прекрати образуваното пред него производство и да остави без разглеждане като нередовно постъпилото заявление. Така вж. Определение № 16870 от 11.12.2019 г. по адм. дело № 12528/2019 г., VІ отд. на ВАС.

В производството по чл. 197 и сл. от АПК съдът извършва проверка на законосъобразността на акта на всички основания по чл. 146 АПК, като обсъжда и доводите на жалбоподателя.

Заповедта е издадена от компетентен орган /чл. 13, ал. 2-3 ЗСП и чл. 4, ал. 4 от Наредба № РД-07-5 от 2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена на основание чл. 12, ал. 4 ЗСП - Наредба № РД-07-5 от 2008 г./, поради което не е налице основанието за прогласяване на нейната нищожност чл. 168, ал. 1 – ал. 2 във връзка с чл. 146, т. 1 АПК.

„Социалните помощи са средства в пари и/или в натура, които допълват или заместват собствените доходи до основните жизнени потребности или задоволяват инцидентно възникнали потребности на подпомаганите лица и семейства“ /чл. 11, ал. 1 ЗСП/. Социалните помощи са месечни, целеви и еднократни, като отпускането им се извършва въз основа на заявление-декларация, подадено от нуждаещия се и след преценка на доходите на лицето или семейството, имущественото състояние, семейното положение, здравословното състояние, трудовата заетост, включването на децата в системата на предучилищното и училищното образование в случаите, когато същите подлежат на задължително предучилищно или училищно образование, възрастта и други констатирани обстоятелства /чл. 13, ал. 1, чл. 12, ал. 1 и ал. 2 ЗСП/.

Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 2008 г. „лицата и семействата подават заявление-декларация по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане, в дирекции „Социално подпомагане“ по настоящ адрес и при спазване на изискванията по чл. 26, ал. 2, 4, 5, 6, 7 и 8 от ППЗСП“.

Съгласно чл. 26, ал. 4 ППЗСП „към заявление-декларацията се прилагат документи за брутните доходи от: а) трудови правоотношения и/или приравнени на тях правоотношения; б) извършване на услуги с личен труд; в) дейности в областта на селското, горското и водното стопанство; г) стипендии.“. „При необходимост дирекциите „Социално подпомагане“ могат да изискват и други документи от значение при определяне на правото на социално подпомагане, които не могат да бъдат получени служебно“ /чл. 26, ал. 6 ППЗСП/. „В случаите, когато е прието заявление-декларация с нередовни или липсващи документи, на лицето се дава 14-дневен срок за отстраняване на допуснатите нередовности или за представяне на липсващите документи“ /чл. 26, ал. 8 ППЗСП/.

В конкретния случай на 04.07.2022 г. заявителят В.Т.Р. е уведомен по телефона, че следва да представи лична данни на съпругата си, както и декларация за съгласие /разкриване на служебна тайна с декларация за данъчна и осигурителна информация/. Указано му е отстраняването на нередовностите да се извърши в срока по чл. 26, ал. 8 ППЗСП, но същият не е предупреден какви са последиците от неизпълнението на дадените указания, противно на разписаното в общата разпоредба на чл. 30, ал. 2 АПК. В изготвения на 22.07.2022 г. е констатирано, че при приемането на декларацията е даден 14-дневен срок за отстраняване на нередовностите, а именно – деклариране на съпругата му, полагане на неин подпис и представянето й на документа за самоличност за справка. Тази констатация не съответства на обективираното в уведомлението от 04.07.2022 г., поради което и се формира извод за неяснота у лицето заявител в какво се изразяват допуснатите в заявлението му нередовности и/или какви са липсващите документи, отстраняването на които /първите/ и представянето на вторите ще обуслови извод за редовно заявление, по което и директорът на съответната дирекция „Социално подпомагане“ ще извърши преценка по същество и конкретно налице ли е правото на подпомагане, а именно – да бъде отпусната целева помощ за отопление.

С издадената и оспорена в настоящото съдебно производство заповед, обаче, се отказва целева помощ за отопление с електроенергия за отоплителен сезон 2022 г. – 2023 г. на лицето В.Т.Р. с мотива, че същият не отговаря на условията на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД07/5 във връзка с чл. 26, ал. 8 ППЗСП – не може да бъде преценено правото на подпомагане, не са отстранени нередовностите в дадения 14-дневен срок. Административният орган вместо да прекрати производството по едно нередовно заявление по реда на чл. 56, ал. 2 във връзка с чл. 30, ал. 1 и ал. 2 АПК е отказал предоставянето на исканата целева помощ. Този негов подход, доколкото се смесват произнасянето по редовност/допустимост и по същество по подаденото заявление, рефлектира върху извода каква в действителност е волята на административния орган – отказ да разгледа едно нередовно заявление по смисъла на чл. 26, ал. 8 ППЗСП или отказ да бъде отпусната социална помощ поради отсъствието на право на подпомагане по смисъла на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 2008 г. и чл. 10 – чл. 11 ППЗСП.

Отделно от това, следва да бъде посочено, че след подаване на заявлението за социална помощ социален работник извършва социална анкета и посещение на адреса, посочен в заявлението. „Социалната анкета се изразява в установяване на факти и обстоятелства, които имат отношение в конкретния случай към правото на подпомагане на заявителя и неговото семейство“, като при извършването й „се вземат предвид и всички други констатирани обстоятелства от социален, семеен, битов и здравен характер, отнасящи се до възможността за самоиздръжка и/или помощ от лица, задължени по закон да осигуряват издръжка“ /чл. 27, ал. 2 и ал. 8 ППЗСП/. От тълкуването на посочените разпоредби и чл. 12, ал. 2 ЗСП се обуславя извод, че в обхвата на социалната анкета е и семейното положение на лицето заявител. В случая не се оспорва, че жалбоподателят В.Т.Р. декларира съпруга А.М.Б.– Р.. Формално е налице „семейство“ по смисъла на § 1, ал. 1, т. 2 ДР ППЗСП, поради което и преценката за право на целева помощ за отопление следва да бъде осъществено и по отношение на съпругата на жалбоподателя. Подробни доводи за това за първи път са обективирани в решението на Директора на РДСП – Хасково, с което на практика се допълват мотивите за постановяване на отказ, като се акцентира върху липсата на подпис от страна на съпругата на жалбоподателя, съответно – се формира извод за липсата на съгласие да бъдат извършени служебни проверки, свързани с това дали отговаря на условията на чл. 10 и чл. 11 ППЗСП. От така формираната воля на органа при осъществено оспорване на акта по административен ред отново се достига до извода, че заявлението е разгледано по същество, а не е постановен отказ по смисъла на чл. 197 АПК.

Независимо от това, в разпоредбата на чл. 2, ал. 5, т. 5 от Наредба № РД-07-5 от 2008 г. е посочено, че диференцираният доход за отопление се определя за всеки един от съвместно живеещи съпрузи. По делото се установи, че жалбоподателят и съпругата му не живеят заедно, т.е. не е налице хипотезата на „съвместно живеещи съпрузи“ въпреки съществуващите между тях семейни отношения, като изясняването на тези обстоятелства по повод образуваното по подаденото заявление административно производство не е извършено от социален работник. Безспорно В.Т.Р. попада в обхвата на понятието „лице, живеещо само“, поради което и по отношение единствено на него следва да бъде определен диференцираният доход за отопление по чл. 2, ал. 5, т. 1 от Наредба № РД-07-5 от 2008 г., а оттам и има ли право на целева помощ за отопление, като отговарящо на условията по чл. 10 и чл. 11 ППЗСП. В този смисъл административният орган, като е приел, че не са отстранени нередовностите на заявлението в срок, за отстраняването на които, както се установи по-горе, са дадени неточни указания по смисъла на чл. 26, ал. 8 ППЗСП, съответно - не може да бъде преценено правото на подпомагане, е отказал исканата помощ на формално основание, без да бъдат изследвани всички факти и обстоятелства от значение за случая, вкл. и да бъдат събрани доказателствата, въз основа на които се установяват, при спазване на разпоредбите на чл. 35 – чл. 37 АПК и принципите на „истинност“ и „служебно начало“, разписани в чл. 7 и чл. 9 АПК.

Следва да се акцентира и върху обстоятелството, че обективираният със заповедта отказ не се основава на посоченото в социалния доклад – неотстраняване на нередовностите чрез деклариране на съпругата, полагане на подписа й и представянето на документи за самоличност, впоследствие и възпроизведени в решението на Директора на РДСП – Хасково. Дори и да се приеме, че горното попада в обхвата на понятията нередовност или непълнота на заявлението, в частта – придружаващи го документи, то от значение е какви указания са били дадени по смисъла на чл. 26, ал. 8 ППЗСП, които, както се установи по-горе, не кореспондират с посоченото в социалния доклад.

Оспореният акт е издаден при неспазване на установената писмена форма /чл. 13, ал. 3 ЗСП/, при допуснати съществени процесуални нарушения, препятстващи правото на защита на заявителя, в противоречие с материалния закон и неговата цел /чл. 146, т. 2 - т. 5 АПК/.

В конкретния случай Директорът на Дирекция „Социално подпомагане“ – Хасково е бил длъжен да се произнесе по същество по подаденото от В.Т.Р. редовно заявление, поради което отказът му да стори това следва да бъде отменен, а преписката – изпратена за решаване на искането по същество след извършването на социална анкета и посещение по настоящия адрес, посочен в заявлението, и изготвянето на социален доклад от социален работник съгласно чл. 4, ал. 3 от Наредба № РД-07-5 от 2008 г., като органът следва да посочи налице ли са основанията за отпускане на исканата социална помощ, а при отказ – последният да бъде мотивиран съгласно изричната норма на чл. 13, ал. 3 ЗСП.

Мотивиран от горното и на основание чл. 200 от АПК, чл. 144 от АПК във връзка с чл. 253 от ГПК Административен съд - Хасково,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ Заповед № ЗСП/Д-Х/686 от 25.07.2022 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Хасково.

 

ИЗПРАЩА преписката на компетентния административен орган -Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Хасково, за произнасяне по същество по заявлението - декларация на В.Т.Р. за отпускане на целева помощ за отопление с електроенергия с вх. № ЗСП/Д-Х/686/04.07.2022 г., КАТО ОПРЕДЕЛЯ 1-месечен /едномесечен/ срок, считано от постъпване на преписката.

 

ОТМЕНЯ разпореждане от 14.09.2022 г., с което делото е насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание, и ЗАЛИЧАВА датата и часа на последното – 25.10.2022 г. от 10:45 ч.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО В ЧАСТТА, с която е отменен оспореният акт и преписката е изпратена за произнасяне от административния орган, подлежи на обжалване от страните, участващи в административното производство, с частна жалба, подадена в 7 - дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на Република България чрез Административен съд - Хасково.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО В ОСТАНАЛАТА МУ ЧАСТ не подлежи на обжалване.

 

ПРЕПИС от определението да се изпрати на страните на основание чл.138, ал. 3 АПК.

 

 

                                                                                    Съдия: