Решение по дело №804/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 105
Дата: 4 март 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720200804
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 май 2019 г.

Съдържание на акта

                    Р Е Ш Е Н И Е

                    В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                          04.Март.2020година

Номер   105                                                                                          гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                  01- Н. състав

На  04.ІІ.                                                                                         година  2020г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                       ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар:   Биляна Миткова

ПРОКУРОР   

 

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 00804/19год. по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от  ЗАНН.

       Образувано е по жалба на Е.И.И.-ЕГН **********/***/ против Наказателно постановление № 34-0000063/17.ІV.2019год.   на  И.Д.Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на   жалбоподателя   е  наложено  наказание: “Глоба”   в  размер на  2 000лева  на    основание   чл.93  ал.1 т.1  от ЗАвП за  нарушение  по  чл.2   ал.1 от Наредба № 41/04.VІІІ.2008г. на   МТ,    затова че  на 25.ІІІ.2019год. около 14,30ч. в гр.Перник /бул.Ю.Гагарин“ с посока на движение център Перник към кв.“Изток,срещу бензиностанция „ЕКО“/, като водач на т.а „МАН Л 2000“/ с рег. № ** ** ****от Кат. № 2,извършва превоз за собствена сметка на строителни отпадъци. При извършената проверка беше установено следното нарушение:1.Водачът извършва превоз с МПС за управлението за което се изисква категория“С“ и НЕ притежава Карта за квалификация на  водача.Извършена е справка в информационната система на ИА „АА“-София в ОО“АА“-Перник и бе установено,че водача  няма карта за квалификация на водача.

       В Жалбата  са   изтъкнати съображения   за  несправедливост на Наказателното постановление, поради което се моли  същото  да  бъде отменено, поради маловажност  с оглед наличие на Карта за квалификация издадена на 02.ІV.2019г. на осн. Протокол № 72/02.ІV.2019г.-л.13.

       Въззиваемата страна  в придружителното  си писмо изразява  становище да се потвърди наказателното постановление.

       Пернишки  районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото, както и предвид  становищата  на страните по реда на чл.14 и 18 от НПК, намира за установено  следното.

       Жалбата   е подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, от  надлежно процесуално  легитимирано лице с правен интерес,като по същество същата е основателна.

        С АУАН № 262890/25.ІІІ.2019г. съставен от Д.С.Д. е посочено, че   Е.И.И.-ЕГН ********** на 25.ІІІ.2019год. около 14,30ч. в гр.Перник /бул.Ю.Гагарин“ с посока на движение център Перник към кв.“Изток,срещу бензиностанция „ЕКО“/, като водач на т.а „МАН Л 2000“/ с рег. № ** ** ****от Кат. № 2,извършва превоз за собствена сметка на строителни отпадъци. При извършената проверка беше установено следното нарушение:1.Водачът извършва превоз с МПС за управлението за което се изисква категория“С“ и НЕ притежава Карта за квалификация на  водача.Извършена е справка в информационната система на ИА „АА“-София в ОО“АА“-Перник и бе установено,че водача  няма карта за квалификация на водача-нарушение на чл.2   ал.1 от Наредба № 41/04.VІІІ.2008г. на   МТ/чл.2.(1) Водачите на моторни превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, когато с тези превозни средства се извършват обществени превози или превози за собствена сметка, трябва да притежават карта за квалификация на водача.   (2) Министърът на транспорта или оправомощено от него лице издава карта за квалификация на водача (приложение № 1) на лица, притежаващи удостоверение за професионална компетентност (приложение № 2), удостоверяващо началната квалификация или периодичното обучение на водача.(3) Изискването за начална квалификация на водача е изпълнено, когато водачът притежава познания, придобити чрез посещения в курсове за обучение, и е положил успешно изпит.(4) Водачите, придобили начална квалификация, подлежат на периодично обучение за усъвършенстване на познанията им на всеки 5 години./

 

 

 

 

                  Въз основа  на АУАН № 264506/26.VІ.2019г. е издадено Наказателно постановление № 34-0000063/17.ІV.2019год.   на  И.Д.Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на   жалбоподателя   е  наложено  наказание: “Глоба”   в  размер на  2 000лева  на    основание   чл.93  ал.1 т.1  от ЗАвП/чл.93.Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със:1. глоба 2000 лв. - при първо нарушение;    2. глоба 4000 лв. - при повторно нарушение;3. глоба 6000 лв. - при системни нарушения.(2) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари и не представи в момента на проверката издадения лиценз, заверено копие на лиценз на Общността, разрешението, документа за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон или от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва с глоба 500 лв.(4) Водач, който откаже да му бъде извършена проверка от контролните органи, се наказва с глоба 2000 лв.(5) Водач, който извърши случаен превоз на деца и/или ученици извън периода на светлата част на денонощието, се наказва със:1. глоба от 1000 лв. - при първо нарушение;2. глоба от 3000 лв. - при повторно нарушение.(6) Водач, който приеме и/или превози багаж, който не принадлежи на пътник, пътуващ в автобуса, се наказва с глоба 1000 лв.(7) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или на товари с превозно средство, на което не е извършен предпътен технически преглед, се наказва с глоба 500 лв.(8)  Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или на товари, без да е преминал предпътен медицински преглед, се наказва с глоба в размер 500 лв.(9) При повторно нарушение по ал. 7 и 8 наказанието е глоба в размер 1000 лв./  за  нарушение  по  чл.2   ал.1 от Наредба № 41/04.VІІІ.2008г. на   МТ

      Свидетелите по акта- Д.С.Д.  и Й.Ц.П. в съдебно заседание, потвърждават  направените   констатации   по изготвения  от  тях  АУАН но заявяват,че НЯМАТ спомен.  

      По делото са приложени Удостоверение за професионална компетентност за извършване на превоз на товари № 150/010355/17.ІІІ.2019г.-л.14 и Карта за квалификация издадена на 02.ІV.2019г. на осн. Протокол № 72/02.ІV.2019г.-л.13

       При постановяване на решението си състава се   запозна с всички,  приложени по административно наказателната преписка, писмени документи, които прие  като  доказателства  по  делото.      

       При така  установената фактическа  обстановка, съдът направи следните правни изводи:

       Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на  чл.6 от ЗАНН, ако да-извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

         Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган. Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.   Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено  във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния нормативен акт.  Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.

      Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени в  чл.42 от ЗАНН   /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да съдържа реквизитите, посочени в  чл.57 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/   и да бъде издадено от компетентен орган   /Заповед № РД 08-49/15.V.15г./.

      В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН процесния акт е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за  запознаване с неговото съдържание.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения  не   се  констатираха такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е   връчен   препис от акта  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН     / чл. 44. (1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./   от   която   жалбоподателя  не  се  е   възползувал.

       Актът за установяване на административно нарушение съдържа всички реквизити,  визирани в разпоредбата на чл.42 от ЗАНН. Подписан е от  съставителя и от свидетеля. Предявен е на нарушителя.          

    Задължително, комулативно условие е спазването на процесуалните правила по чл.42 от ЗАНН  /още  повече  ако евентуални нарушения в акта не могат да се преодолеят по реда  на  чл.53 ал.2 от ЗАНН/, както и правилата по чл.57 ал.1 ЗАНН. 

     Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление  направи следните правни изводи:  

        Относно нарушението за което в процесното НП на жалбоподателя е наложено наказание: “Глоба”   в  размер на  2 000лева  на    основание   чл.93  ал.1 т.1  от ЗАвП/чл.93.Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със:1. глоба 2000 лв. - при първо нарушение;    ……………………../  за  нарушение  по  чл.2   ал.1 от Наредба № 41/04.VІІІ.2008г. на   МТ/чл.2.(1) Водачите на моторни превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, когато с тези превозни средства се извършват обществени превози или превози за собствена сметка, трябва да притежават карта за квалификация на водача.   ………./  с оглед изложената фактическа обстановка  и направените в процесната жалба и с.з от представителя на жалбоподателя-адв.Вл.Б.-ПАК ведно с приложените по делото писмени документи е видно,че към дата на съставяне на АУАН № 262890/25.ІІІ.2019г., жалбоподателя е бил изкарал  съответното периодично обучение/Удостоверение за професионална компетентност за извършване на превоз на товари № 150/010355/17.ІІІ.2019г.-л.14/ преди съставяне на АУАН, като процесната Карта за квалификация издадена на 02.ІV.2019г. на осн. Протокол № 72/02.ІV.2019г.-л.13 е била в процес на техническо изготвяне и същата е получена от жалбоподателя на 02.ІV.2019г.–две седмици преди изготвяне от АНО на процесното Наказателно постановление № 34-0000063/17.ІV.2019год. 

      Следва да се отбележи и че и двамата свидетели по АУАН/Д.С.Д.  и Й.Ц.П./, нямат никакви спомени относно случая,което не дава възможност за проверка на конкретния казус,което неминуемо пречи на принципа за непосредственост на съда с оглед направените възражения от страна на жалбоподателя.      

           Предвид  всичко изложено по горе и липсата на настъпили реални вредни последици в конкретния случай е налице своебразна несъразмерност отнесено към размера на наложената санкция от 2 000лева в който смисъл следва да се приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, като състава счита,че вмененото нарушение на жалбоподателя в  конкретния случай, следва да се приложи института на маловажен случай” на административно нарушение, съобразно разпоредбата на  чл.28 от ЗАНН / чл.28. За маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може: а) да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание; /  след, като се съобразява  и  с  правната регламентация  дефинирана   в   текста   на   чл.93  т.9  от   НК / Допълнителна разпоредба чл. 93. Указаните по-долу думи и изрази са употребени в този кодекс в следния смисъл:   9. "Маловажен случай" е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид; /.,  че тази възможност в конкретния случай, следва да бъде приложена, което не означава, че за такова нарушение изобщо  по принцип, следва да се прилага този институт, предвид законово регламентираното положение в посочената материално правна норма.

          Приложението му е конкретно за всяко деяние и в дадения случай, състава намира,че следва да бъде приложен същия, предвид горните съображения.   

       Налице са били всички предпоставки за прилагане  на чл.28 от ЗАНН/”чл.28.За маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може:а) да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание; “/, тъй като конкретното нарушение е с относително ниска степен на обществена опасност.

       Като не е приложил посочената норма административно-наказващият орган е нарушил материалния закон и е издал незаконосъобразно  НП. 

       Това е така, съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. по.н.д. № 1/2005г., НК както и налична европейска такава за каквато се изтъкват доводи и от жалбоподателя. 

       Съобразно цитираната съдебна практика, когато деянието представлява “маловажен случай” на административно нарушение, административно-наказващия орган следва  да  приложи чл.28 ЗАНН, като  преценката  за “маловажност  на случая” подлежи на съдебен контрол.

       В неговия обхват се включва и проверка на законосъобразността на преценката по чл.28 ЗАНН.

       Когато съдът констатира, че са налице предпоставките на чл.28 ЗАНН, но наказващият орган не го е приложил, това е отделно основание за отмяна на наказателното постановление,поради  издаването му в противоречие с материалния закон. 

       С оглед на горното ,състава счита,че процесното НП, следва да бъде отменено, като незаконосъобразно такова.

       Водим от горното  и   на  основание   чл.63 ал.1 от ЗАНН,

         Р  Е  Ш  И       

     ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 34-0000063/17.ІV.2019год.   на  И.Д.Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на   жалбоподателя Е.И.И.-ЕГН **********  е  наложено  наказание: “Глоба”   в  размер на  2 000лева  на    основание   чл.93  ал.1 т.1  от ЗАвП за  нарушение  по  чл.2   ал.1 от Наредба № 41/04.VІІІ.2008г. на   МТ.

      РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно  обжалване,  по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,  пред  Пернишки Административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ:............

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС