№ 378
гр. Велико Търново, 12.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XV СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети юни през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ДИМИТЪР КРЪСТЕВ
при участието на секретаря СТЕФКА СТ. ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от ДИМИТЪР КРЪСТЕВ Административно
наказателно дело № 20234110200223 по описа за 2023 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Жалбоподателят П. Й. П., ЕГН:**********, гр.Св., чрез
проц.представител адв.П. Й. от АК Плевен, обжалва НП
№BG03072022/4000/Р8-803/23.12.2022г. на Директор на Национално тол
управление към Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, с което за
извършено адм. нарушение и основание чл. 179ал.3а ЗДвП му е наложено
административно наказание глоба в размер на 1800.00 лв. В жалбата се
твърди, че НП е незаконосъобразно и неправилно. В хода на производството
били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Отрича да
е извършено цитираното адм.нарушение. Впоследствие е представено
писмено становище. Счита, че е налице непълно и неточно описание на
твърдяното за извършеното адм.нарушение. Твърди се, че липсват
предпоставки за ангажиране отговорността но водача. Товарният автомобил
бил оборудван с бордово устройство за ел.таксуване. Наказващият орган не
изследвал въпроса за евентуална техническа неизправност. Алтернативно
счита случая за маловажен. При това глобата била несъразмерно висока.
Отправя искане за отмяна на НП и присъждане на разноски.
Въззиваемата страна Директор на Национално тол управление към
1
Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, се представлявана от
юрисконсулт П.. Същата счита, че НП следва да бъде потвърдено като
законосъобразно, тъй като нарушението, извършено от жалбоподателя се
доказвало от събраните по делото доказателства. Процесният товарен
автомобил е управляван в обхвата на републиканската пътна мрежа, за което
не била заплатена винетна такса. При това е следвало да бъде закупена
маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва,
или да изпълни съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата. За адм.нарушение е налице генериран доклад в системата на
АПИ. Претендира разноски.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно
и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
На 03.07.2022год., около 11.28 часа св.М. И./ст.инсп. в Агенция
Митници към „ТД Митница Русе“ и св.С. А. –се намирали на ГКПП Никопол-
ферибот, като са установили движението и пристигането на ППС „Волво ФХ
12460“ Влекач с рег.№.. с обща технически допустима маса 12т., 5бр.оси. В
системата на Агенция Митници, която е свързана с тази на АПИ, бил налице
запис, че за този товарен автомобил е установено движение на 21.06.2022год.
в 13.01 часа. Това движение било засечено от намиращата се камера на път І-
5, км 107+250, пътен участък в района на гр.Дебелец, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, който е започнал да ползва без да има предварително
закупена маршрутна карта за него или изпълни съответните задължения за
установяване на измината разстояние и заплащане на дължимата такса по
чл.10ал.1т.2 от Закон за пътищата. Водачът бил спрян за вземане на
отношение по отразеното адм.нарушение. При това било установено, че за
деня на проверката 03.07.2022год. за автомобила била налице заплатена
винетна такса, тъй като било включено бордовото устройство за автоматично
таксуване. За дата 21.06.2022год. обаче в системата на АПИ било засечено по
електронен път адм.нарушение. Видно от АУАН извършеното нарушение е
установено чрез запис на контролно устройство с идентификатор №20531.
Към момента на проверката водач на състава от влекач и ремарке бил жалб.П.
Й. П.. Същият не възразил, че към момента на нарушението на 21.06.2022год.
е управлявал т.а., като му била разяснена датата, снимков материал, време и
място на нарушението. Впоследствие след съставяне на АУАН са изискани от
2
собственика на товарния автомобил „... доказателства за самоличността на
лицето, което е било водач към деня на констатираното адм.нарушение.
Представени са тахографски листи за 21.06.2022год., като е видно, че водач е
бил жалб.П.. При проверката на място водачът П. заплатил такса по чл. 10б,
ал. 5 от Закона за пътищата в размер на 133.00 (сто тридесет и три) лева,
което се потвърждава от квитанция за платена пътна такса/л.13 от делото/.
АУАН №BG03072022/4000/Р8-803/03.07.2022г. е съставен от св.М. И. за
адм.нарушение по чл.179ал.3а от ЗДвП. В разписката към него е вписано, че
водачът може да заплати компенсаторна такса по чл.10ал.2 от ЗП по реда на
чл.189е ал.3 и 4 от ЗДвП. Съгласно чл. 189е, ал. 3 от ЗДвП нарушителят
разполага с възможността да заплати компенсаторна такса по чл. 10, ал. 2 от
ЗП в 14-дневен срок от връчване на акта, в който случай същият би се
освободил от административнонаказателна отговорност за конкретното
нарушение. Компенсаторна такса по процесния АУАН не е постъпвала по
сметка на АПИ в 14-дневния срок от връчването на акта за установяване на
административно нарушение на нарушителя. Постъпило е възражение по
чл.44ал.1 от ЗАНН е от собственика на товарния автомобил, а не водача и не е
вземано предвид. По същество същото се покрива с аргументите от жалбата.
Не е уважено.
Като място на нарушението е посочен път 1-5, км 107 + 250, за който се
събира такса за изминато разстояние — тол такса, съгласно Приложение към
т. 1 на Решение № 101 на Министерски съвет от 20 февруари 2020 г. за
приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за
изминато разстояние - тол такса. Тол таксите се дължат за всички пътни
превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5
тона и се диференцират в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство и броя на осите, екологичните му характеристики и се
определят за всеки отделен път или пътен участък, като заплащането на
дължимата тол такса се извършва чрез Електронна система за събиране на тол
такси и дава право на пътното превозно средство, за което е заплатена да
измине определено разстояние между две точки.
За извършеното административно нарушение е генериран
доказателствен запис (доклад) от електронната система по чл. 167а, ал. 3 от
ЗДвП, който заедно с приложените към него статични изображения във вид
на снимков материал и/или динамични изображения — видеозаписи,
представлява доказателство за отразените в него обстоятелства относно
пътното превозно средство,
неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение
3
по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа и
местонахождението на техническото средство (контролно устройство с
идентификатор № 20531) - част от системата.
След издаване на АУАН е извършена проверка, в хода на която е
установено, че за ППС с peг. №.. не са изпълнени законовите изисквания за
преминаване по републиканската пътна мрежа, свързани със заплащането на
дължимите пътни такси. За процесната дата – 21.06.2022 г., в 13:01 часа, няма
получена и платена тол декларация за сегмента на рамката, на която е
отчетено нарушението. От страна на Национално тол управление е изискано
становище по компетентност от „Интелигентни трафик системи“ АД —
дружество, действащо в качеството си на национален доставчик на услуги за
електронно събиране на пътни такси. С писмо-отговор, с вх. № 53-00-
7039/22.12.2022 г., е посочено, че за цитираното ППС с №.. на процесната
дата 21.06.2022 год. в 13.01ч. бордовото устройството по време на движение
е било изключено или неправилно включено в ел.захранване и с изчерпана
батерия. Такъв отговор е даден и в хода на съд.следствие, което е видно от
справка изх.№1570/11.05.2023год. В тази справка е посочен периода, а
именно от 12.56 ч.до 16.14ч. на 21.06.2022год.
Съгласно чл. 10б, ал. 4, изр. първо от Закона за пътищата размерът на
дължимата за плащане тол такса се определя въз основа на реално получени
декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл.
10, ал. 7, или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава
право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него
разстояние по определен маршрут. Към момента на извършеното
административно нарушение, за процесното ППС не е била заплатена
дължимата тол такса, съгласно изискванията на чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП.
Съгласно чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата: „ Тол таксата се заплаща
от собственика или ползвателя на пътното превозно средство за всички пътни
превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5
тона, извън тези по чл. 10а, ал. 9, като заплащането й дава право на пътното
превозно средство, за което е заплатена, да измине определено разстояние
между две точки“.
На основание съставения акт, било издадено НП
№BG03072022/4000/Р8-803/23.12.2022г.. на Директор на Национално тол
управление към Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, с което на
основание чл. 179ал.3а ЗДвП на жалб.И. е наложено административно
наказание глоба, в размер на 1800.00 лв.
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок
за обжалване. НП е връчено на 12.01.2023год./лист 32 делото/, а жалбата е
депозирана на 23.01.2023г.
По същество се явява основателна по следните съображения:
4
В случая не е налице безспорна доказаност на извършеното от
жалб.П. Й. П. деяние от субективна страна, като са налице и обстоятелства,
освобождаващи лицето от административно-наказателна отговорност.
Безспорно е, че в случая при движението на управляваното от жалбоподателя
ППС на дата 21.06.2022 г. по път 1-5, км. 107+250 в 13.01ч, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, не е била закупена маршрутна карта за
този участък, нито са били изпълни съответните задължения за установяване
на изминато разстояние и заплащане на дължима тол такса. В направените
възражения от собственика на т.а. – „--- и в писменото становище на
проц.представител по делото, са наведени твърдения, че автомобилът е
снабден с бордово устройство, което генерира съответните необходими за
таксуването данни, а удържането на таксата става автоматично от авансово
предплатена сума от превозвача, за което има сключен договор. От справка
изх.№1570/11.05.2023год. на „Интелигентни трафик системи“ АД е посочено,
че бордовото устройството по време на движение е било изключено или
неправилно включено в ел.захранване само за периода от 12.56 ч.до 16.14ч.
на 21.06.2022год.
Наличието на бордово устройство на автомобила, при това надлежно
функциониращо, е констатирано и при извършената физическа проверка на
дата 03.07.2022 година. При претендирало /и доказано/ нормално
функциониране в процесния участък на поддържаната от АПИ електронна
система за събиране на тол такси, така направените възражения и
констатации са сочели на налично на автомобила бордово устройство, което
не е функционирало на датата на нарушението в този времеви участък.
Съгласно чл. 179, ал. Зг от ЗДвП, ако ППС има монтирано устройство за
целите на подаване на декларирани тол данни, което не функционира, и ако
при извършена на място проверка от контролните органи се установи, че
неподаването на декларирани тол данни не се дължи на умишлена намеса във
функционирането на посоченото устройство, наказание по ал. 3а не се налага,
ако е спазена процедурата за уведомяване на АПИ за преустановено подаване
на данни и впоследствие е подадена декларация за ползваните участъци от
пътя при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 10, ал. 7 от ЗП.
Съгласно чл. 13, ал. 6 и ал. 7 от Наредбата за условията, реда и правилата за
изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства на база време и на база изминато
5
разстояние /по-надолу Наредбата/, в случай че дадено бордово устройство
преустанови подаването на данни, съответният собственик или ползвател на
пътното превозно средство е длъжен незабавно да уведоми доставчика на
услугата по електронно събиране на такса за изминато разстояние, с който
има сключен договор, а доставчикът на услугата следва в срок един час от
получаването на уведомлението да включи съответното бордово устройство в
списъка на невалидните бордови устройства, като осигури отразяването на
тази промяна в Електронната система за събиране на тол такси.
При така цитираната нормативна уредба и коментираните по-горе
факти, наказващият орган е следвало да проведе съответната процедура, като
на първо място извърши проверка на място относно причините монтираното
бордово устройство да не подаде тол данни на конкретната дата и ако
установи, че това не се дължи на умишлена намеса във функционирането му -
да извърши проверка относно изпълнението на процедурата по чл. 13, ал. 6 и
ал. 7 от Наредбата. В случая АНО не е изпълнил посочените си задължения,
като единствено е поискал от „Интелигентни трафик системи“ АД
/национален доставчик на услуги за електронно събиране на пътни такси/,
„становище относно наличието на виновно поведение от страна на соченото
за нарушител лице“. Видно от представените пред съда доказателства,
превозвачът за който П. Й. П. е работил, е сключил договор с посочения
доставчик на услуги за електронно събиране на такси за изминато разстояние.
Въпросният договор с „Интелигентни трафик системи“ АД е изискан в
съдебното производство, а писмени доказателства за провеждане на
процедурата по чл. 13, ал. 6 и ал. 7 от Наредбата не са ангажирани от
санкционираното лице. Следва да се съобрази обаче, че в случая водачът на
ППС не е страна по договора, нито лице, което участва в коментираната
процедура, съответно няма безпрепятствен достъп до изброените
доказателства, а възможността да ги представи пред наказващия орган или
пред съда зависи изцяло от волята на трети лица. При това съществува и
възможността собственикът на ППС да е изпълнил задълженията си по чл. 13,
ал. 6 от Наредбата, а евентуално неуведомяване на АПИ да се дължи на
бездействие на доставчика на услуги за електронно таксуване на пътни такси.
Така или иначе, при своевременно наведените възражения, за АНО е
възникнало задължение да извърши проверка за наличието на обстоятелствата
по чл. 179, ал. Зг от ЗДвП, освобождаващи водача на ППС от
6
административнонаказателната му отговорност по алинея 3а от същата норма.
В тази връзка АНО е следвало да отчете и възможността водачът, и
превозвачът да са узнали, че устройството не функционира едва с
уведомяването им от служителите на Митницата и съставянето на АУАН,
съответно процедурата по уведомяване на АПИ по чл. 13, ал. 6 и ал. 7 от
Наредбата, да е започната и проведена след съставянето на АУАН.
Неизвършването от административнонаказващия орган на обсъжданите
проверки представлява съществено процесуално нарушение, ограничаващо
правото на защита на санкционираното лице и в крайна сметка е довело до
налагането на наказание без да са изяснени обстоятелства от решаващо
значение за ангажиране на административно-наказателната отговорност на
водача на ППС.
В случая не е доказано от субективна страна административното
нарушение, за което е санкциониран жалбоподателя. При това наличните по
делото доказателства не установяват умишлено деяние на водача на ППС,
нито такова извършено по непредпазливост. Съгласно чл. 14 от НК,
приложим и в производствата от вида на настоящото по силата на чл. 11 от
ЗАНН, незнанието на фактическите обстоятелства, които принадлежат към
състава на престъплението, изключва както умисъла, така и
непредпазливостта, когато самото незнание на фактическите обстоятелства не
се дължи на непредпазливост /чл. 14, ал. 2 от НК/. В случая не е доказано, че
жалбоподателят, като водач на ППС, е знаел или е могъл да узнае за
наличието евентуална техническа неизправност на бордовото средство на
автомобила.
Като краен извод от изложеното по-горе настоящият състав намира,
че НП следва да бъде отменено.
Съгласно чл. 63д ал.1 от ЗАНН в съдебните производства по
обжалване на НП страните имат право на разноски по реда на АПК, като
последният в чл. 143 и чл.144 урежда, че когато съдът отмени обжалвания
административен акт или отказа да бъде издаден административен акт
разноските за един адвокат се възстановяват от органа издал отменения акт
или отказ. При този изход на делото и с оглед искането за присъждане на
разноски, съдът на основание чл.63д ал.1 от ЗАНН вр.чл.36 от ЗА
вр.чл.18ал.2вр. чл.7ал.2т.2 от Наредба №1/2004год. за минималните размери
7
на адв.възнаграждения следва да уважи претенцията съобразно отменения
размер на наложената глоба. В случая на жалбоподателя следва да се уважи
претенцията за разноски в размер на 480 лева, която сума е минимума. Съдът
е мотивиран от характера на настоящото производство и сложността на
делото, както и обстоятелството, че проц.представителство се е изразявало в
изготвяне на жалба и писмено становище.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №BG03072022/4000/ Р8-
803/23.12.2022г. на Директор на Национално тол управление към Агенция
"Пътна инфраструктура" гр. София, с което на П. Й. П., ЕГН:**********,
гр.Св., за извършено административно нарушение и на основание чл.179ал.3а
ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 1800.00
/хиляда и осемстотин/ лева.
ОСЪЖДА Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, да заплати на
П. Й. П., ЕГН:**********, гр.Св., разноски по делото в размер на 480.00
лв./четиристотин и осемдесет лева/ - адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от
съобщението до страните, пред Административен съд Велико Търново.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
8