Разпореждане по дело №717/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2417
Дата: 4 декември 2023 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20237240700717
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  А  З  П  О  Р  Е  Ж  Д  А  Н  Е

 

2417

 

Съдията-докладчик Р. Тодорова, в закрито заседание на 04.12.2023 година, като разгледа адм. дело № 717/ 2023 година по описа на Административен съд – Стара Загора, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по административно дело № 717/ 2023 година по описа на Административен съд – Стара Загора е образувано по искова молба на П.И.Т., ЕГН **********, с адрес ***, подадена чрез пълномощниците му адв. Димитър Стоименов и адв. Анастас Пунев, Адвокатско съдружие „Пунев и Стоименов“, с която на основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ е предявен иск срещу Министерство на енергетиката, за присъждане на обезщетение в размер на 30 000 лева за претърпени имуществени и неимуществени вреди в резултат от извършени незаконосъобразни действия и бездействия, свързани с извършеното отчуждаване на имота на П.Т.,***, представляващ парцел № V-117, кв.18 по плана на с. Бели бряг, ведно с построените в него сгради.

 Делото е изпратено по подсъдност с Определение № 10011 от 15.11.2023г. по адм. дело № 9367/ 2023г. по описа на Административен съд – София-град.

 

 При извършена проверка съдът установи, че исковата молба не отговаря на изискванията на чл.127, ал.1, т.3, т.4 и т.5 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК. Съгласно разпоредбата на чл.203 от АПК, могат да бъдат предявени искове за обезщетения за вреди, причинени на граждани от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица, при условията за допустимост, визирани в чл.204 от посочения нормативен акт. В случая, в подадената от П.Т. искова молба, подробно са описани действията/бездействията на концесионера „Мини Марица – Изток“ ЕАД. Но извън обосноваването на исковата претенция срещу ответника с посочването, че Министерството на енергетиката е „косвен“ принципал на „Мини Марица – Изток“ ЕАД и общите твърдения за неосъществен контрол от ответника спрямо концесионера, не е посочено в какво конкретно се изразява твърдяната като незаконосъобразна административна дейност на ответника - Министерство на енергетиката - на кои /какви/ точно незаконосъобразни административни действия/бездействия се основава предявената срещу Министерството на енергетиката искова претенция. Липсата на изискуемата се от закона конкретизация на твърдяната като незаконосъобразна административна дейност, от гл.т предмета и съдържанието на неизпълнените нормативно установени административни задължения от органи /длъжностни лица/ на Министерство на енергетиката, съотв. на действията, извършени от органи /длъжностните лица/ на Министерство на енергетиката, които не се основават на административен акт или на закона, от който незаконосъобразни действия/бездействия се твърди, че са произтекли вредите, води до невъзможност да бъдат определени основанието и петитума на иска, а оттам и предмета на делото и съотв. предмета на доказване, както и да се прецени допустимостта на исковата молба.

Отделно от това претенцията за присъждане на обезщетение както за имуществени вреди, така и за неимуществени вреди, сочи, че фактически с една искова молба се предявяват два обективно съединени иска с правно основание чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ срещу Министерство на енергетиката. Макар тези искове да подлежат на разглеждане в рамките на едно съдебно производство, доколкото основателността на всеки един от исковете се преценява поотделно, ищецът следва да посочи поотделно размера на претендираните обезщетения за твърдените като претърпени имуществени, съотв. неимуществени вреди (от общо претендираното обезщетение в размер на 30 000 лева) и съотв. цената на всеки един от обективно съединените искове. 

 

 С оглед на гореизложеното исковата молба следва да бъде оставена без движение, като се даде срок за отстраняване на констатираните нередовности, поради което и на основание чл. 129, ал.2 във вр. с чл.127, ал.1, т.3, т.4 и т.5 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК, съдът

 

 

 

                                       Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И:

                                            

 

          ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ исковата молба.

 

УКАЗВА на ищеца П.И.Т., в едноседмичен срок от получаване на препис от настоящото разпореждане, да отстрани с писмена молба посочените в обстоятелствената част на разпореждането нередовности, като:

 

1.    Посочи точно и ясно на кои (какви) незаконосъобразни административни действия/бездействия се основава предявената искова претенция срещу Министерство на енергетиката, като се конкретизира предмета и съдържанието на неизпълнените нормативно установени административни задължения от органи (длъжностните лица) на Министерство на енергетиката, съотв. се конкретизират действията, извършени от органи (длъжностните лица) на Министерство на енергетиката, които не се основават на административен акт или на закона. 

2.    Посочи какъв е размерът на претендираното обезщетение по иска за присъждане на обезщетение за претърпени неимуществени вреди, съответно какъв е размерът на претендираното обезщетение по иска за присъждане на обезщетение за претърпени неимуществени вреди, като се посочи цената на всеки един от предявените обективно съединени искове.

 

При неотстраняване на нередовностите в указания срок исковата молба ще бъде върната, а производството по делото - прекратено.

 

         Препис от разпореждането да се изпрати на ищеца П.Т. чрез пълномощниците му, на посочения в исковата молба съдебен адрес.

 

 

 

СЪДИЯ: