Определение по дело №734/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 март 2021 г. (в сила от 30 юни 2021 г.)
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20207060700734
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 119
гр. Велико Търново, 31.03.2021 г.


В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд Велико Търново – трети състав, в закрито съдебно заседание на тридесети март две хиляди и двадесет и първа година в състав:


Административен съдия : Евтим Банев                                                                                                             

като разгледа докладвано от съдия Банев адм. д. № 734 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от АПК, вр. с чл. 27, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

 

Образувано е за разглеждане на жалба, подадена от „Робсов“ ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Свищов, ул. „Георги Тишев“ № 10, срещу Решение № РД 16-1091/ 09.11.2020 г. на заместник-главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ при МИ и ЗА Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 г. – 2020 година. С оспореното решение, на основание чл. 34, ал. 4, т. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/, е прекратено производството по отношение на кандидата „Робсов“ ЕООД с проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-1152 по процедура BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.

Оспорващото дружество навежда оплаквания за незаконосъобразност на решението, поради постановяването му при съществено нарушение на процесуални правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. Счита за неправилни изводите на УО на ОП „ИК“, че не е санирало установени нередовности, като изтъква, че отстраняването на същите е своевременно извършено, независимо, че подадените декларации не са в одобрения образец по съответната процедура. Изтъква и че определения му от оценителната комисия срок за предоставяне на допълнителните документи, е по-кратък от посочения в чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, както и че съгласно указанията за кандидатстване, е следвало да бъде уведомено за установените нередовности чрез електронния си профил в ИСУН, но за това е следвало да бъде известено на електронния му адрес. Тъй като такова известяване не е извършено, предоставеният срок за отстраняване на нередовности фактически е бил още по-кратък, като същевременно последиците от неспазването му са непомерно тежки. С тези доводи, подробно развити в жалбата, се иска решението на ръководителя на УО на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ да бъде отменено и преписката да бъде изпратена на административния орган за произнасяне по същество по искането. Претендира се присъждане на направените разноски по делото, съгласно представени доказателства.

Ответникът - заместник-главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ при Министерството на икономиката, определен със Заповед №РД-16-635/ 30.07.2020 г. на министъра на икономиката да изпълнява функциите на ръководител на УО по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. при отсъствие на лицето, определеното за такъв орган със същата заповед, в придружителното чрез пълномощника си по делото гл. експерт Д. Г., изразява становище за неоснователност на жалбата и моли същата да бъде отхвърлена.

 

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Видно от представените по делото писмени доказателства, „Робсов“ ЕООД - гр. Свищов, е кандидатствало за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в процедура за подбор на проекти № BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /ОПИК/, с номер на проектното предложение BG16RFOP002-2.077-1152. При подаването на проектното предложение, наред с други документи, кандидатът е приложил като електронно подписани документи декларация за финансовите данни, декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение и декларация за съгласие данните на кандидата да бъдат предоставени от НАП на УО по служебен път /отбелязани са в т. 7, позиции 2, 3 и 4 от формуляра за кандидатстване – л. 56, гръб/, съдържат се в делото на хартиен носител, на л. 45 до л. 50. Със съобщение, за което и двете страни сочат, че е изпратено на дата 14.10.2020 г. посредством ИСУН 2020 /л. 58 и сл./, оценителната комисия е уведомила „Робсов“ ЕООД, че изброените по-горе декларации са представени към проектното предложение, но са използвани образци от друга процедура. Отбелязано е и че правилните образци, които следва да бъде използвани за целите на процедурата на подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, са публикувани в посочен сайт на ОПИК на 10.07.2020 г., като част от Пакет документи по процедурата /Условия за кандидатстване, Условия за изпълнение и приложения към тях/. Със съобщението от кандидата е изискано да представи декларациите в съответните образци, като му е определен срок за това до 19.10.2020 г. – три работни дни от датата на изпращане на съобщението и са дадени разяснения относно начина на представяне – чрез електронния профил на кандидата в ИСУН 2020. В преписката липсват данни и не се твърди „Робсов“ ЕООД да е представило в определения срок исканите му документи. На 26.10.2020 г. в ИСУН 2020 е публикуван Списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP002-2.077 по ОПИК 2014-2020, в който под № 69 фигурира „Робсов“ ЕООД /л. 57/ с отбелязване, че проектното предложение не отговаря на изискванията на т. 24 от „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“, б. „б“, б. „в“ и б. „г“ от Условията за кандидатстване по процедурата и критерии № 4, № 5 и № 6 от Критерии и методология за оценка на проектни предложения /Приложение 6 към Условията за кандидатстване/. Като фактически основание за недопускане на проектното предложение е посочено, че представените към предложението декларация за финансовите данни, декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение и декларация за съгласие данните на кандидата да бъдат предоставени от НАП на УО по служебен път, не са попълнени по одобрения образец – приложение към условията за кандидатстване по процедурата, и след изпратено уведомление кандидатът не е представил допълнителни документи в указания срок. В преписката се съдържа и уведомление от председателя на оценителната комисия без дата /в обжалваното решение се сочи, че е изпратено на „Робсов“ ЕООД на 27.10.2020 г./, със съдържание идентично на отразеното в списъка на недопуснатите предложения и отбелязване, че на основание чл. 34, ал. 3 от ЗУСЕСИФ и чл. 18, ал. 4 от Постановление № 162 на МС от 05.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. /ПМС № 162 от 05.07.2016 г./, кандидатът може да възрази писмено пред ръководителя на УО на ОПИК в едноседмичен срок от съобщаването. На 28.10.2020 г. /пак според отбелязаното в оспореното решение/, дружеството е подало писмено възражение в което е посочило, че не е получавало съобщение за запитването от 14.10.2020 г. на асоцииран имейл адрес, нито е потърсено на предоставените телефони за контакт. По направеното възражение с оспореното Решение № РД 16-1091/ 09.11.2020 г. се е произнесъл заместник-главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ при МИ и ЗА Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 г. – 2020 г., като с решението е прекратил производството по отношение на кандидата „Робсов“ ЕООД. В преписката няма данни кога решението е съобщено на дружеството, жалбата срещу него е подадена чрез МИ, ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“, на 17.11.2020 г., съгласно дадения от ответната администрация входящ номер. С придружително писмо от 26.11.2020 г. същата, заедно с административната преписка е изпратена на АСВТ. С Определение № 469/ 18.12.2020 г. по адм. дело № 734/ 2020 г. на АСВТ, жалбата е оставена без разглеждане поради неотстранена нередовност. С Определение № 3002/ 08.03.2021 г. по адм. дело № 1714/ 2021 г. на ВАС, прекратителното определение на АСВТ е отменено и делото е върнато на същия съд за продължаване на съдопроизводствените действия. 

 

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните изводи:

 

Жалбата е подадена от правоимащо лице, пред компетентния да я разгледа съд и в при липса на доказателства за обратното, следва да се счита, че при оспорването е спазен преклузивният 7-дневен срок по чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ. Жалбата отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК и като такава е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

 

След извършената на основание чл. 168, ал. 1 от АПК служебна проверка, съдът намира, че оспореното разпореждане е издадено от компетентен орган. Съгласно относимите разпоредби на чл. 24, ал. 1, предл. първо от ЗУСЕСИФ и чл. 3, ал. 1, предл. първо от ПМС № 162/ 05.07.2016 г., безвъзмездната финансова помощ се предоставя от ръководителя на управляващия орган с административен договор. С Решение на МС № 574/ 13.07.2016 г. /л. 35/, за Управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 е определена Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката. В същия смисъл е и разпоредбата на чл. 30, ал. 1, т. 2 от Устройствения правилник на Министерството на икономиката, а съгласно чл. 3 от същия правилник ръководител на Министерството на икономиката е министърът на икономиката. В разглеждания случай оспореното решение е издадено от заместник главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в МИ, изпълняващ функциите на ръководител на УО на ОПИК в условията на заместване на титуляра, съгласно т. 2 от Заповед № РД-16-638/ 30.07.2020 г. на министъра на икономиката /л. 19/.

Решение №РД-16-1091 от 09.11.2020 г. на ръководителя на УО на ОПИК е издадено в писмена форма и съдържа изискуемите съгласно чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити, вкл. достатъчно пълно и точно изложение на фактическите обстоятелства, обосновали постановяването му, и правните основания за прекратяване на производството по отношение на дружеството-жалбоподател. 

 

Не се установява при провеждане на процедурата чрез подбор на проектни предложения и при издаване на оспорения акт да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила, разписани в чл. 29 – чл. 34 от ЗУСЕСИФ. В случая процедурата по подбор е прекратена на етап оценка на административното съответствие и допустимостта, като в съответствие с чл. 33, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, оценяването на проектните предложения е извършва от комисия, назначена със Заповед № РД-16-850/ 08.09.2020 г. на ръководителя на УО на ОПИК, изменена със Заповед № РД-16-963/ 07.10.2020 г. на същия орган. В съответствие с разпоредбата на чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, при установените наредовности в предложението на кандидата „Робсов“ ЕООД, комисията е изпратила на същия уведомление за тези нередовности и е определила срок за отстраняването им.

Неоснователни са направените пред министъра на икономиката и пред съда оплаквания, че уведомлението за нередовностите е изпратено посредством ИСУН, без кандидатът да е бил известен електронно чрез електронния адрес, асоцииран към неговия профил, както е посочено в указанията за кандидатстване. Безспорно, такъв текст се съдържа в Условията за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 /стр. 25 от условията/. Той обаче е придружен от изричните указания, че за дата на получаване на уведомлението се счита датата на изпращането му в ИСУН 2020, че подавайки електронно проектно предложение, кандидатът се съгласява комуникацията по време на оценката да става единствено посредством ИСУН 2020 в профила, от който е подадено предложението и че съобщенията, получени на електронната поща, посочена от кандидата, не са част от кореспонденцията по повод на и във връзка с процеса по оценка. Отделно указания в подобен смисъл се съдържат и на стр. 20 от условията, а освен това с разпоредбата на чл. 26 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН /приета с ПМС № 243 от 20.09.2016 г., обн., ДВ, бр. 76 от 30.09.2016 г./, изрично нормативно е установено, че уведомяването на кандидата за установените при проверка за административно съответствие нередовности, се извършва посредством ИСУН. Съобразно горното съдът намира, че съобщаването от оценителната комисия за установените нередовности в проектното предложение на „Робсов“ ЕООД е надлеждно извършено посредством ИСУН, като не се спори, че това е станало на дата 14.10.2020 година.

В конкретния случай съдът намира за неоснователни и възраженията, че предоставеният на кандидата срок за отстраняване на нередовностите е по-кратък от определения в чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ. Действително, от оценителната комисия е предоставен срок за отстраняване на нередовностите 3 работни дни от съобщаването, който е по-кратък от императивно определения в цитираната законова норма. Настоящият състав счита, че независимо от делегацията по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, при упражняване на правомощията си по утвърждаване на процедури, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, ръководителят на УО е задължен да се съобразява с императивните разпоредби на закона, което в случая не е направено. Същевременно обаче, в случая не се установява „Робсов“ ЕООД да е отстранило указаните му нередовности в срока по чл. 34, ал. 2, изр. първо от ЗУСЕСИФ, поради което не може да се приеме, че допуснатото нарушение има определящо значение за резултата, приключващ процедурата по отношение на този кандидат, нито че определеният му от оценителната комисия срок реално е препятствал или затруднил участието му в производството. Съобразно това съдът намира, че соченото от жалбоподателя процесуално нарушение не е съществено, като не се установяват други нарушения на административно производствените правила в проведената процедура. Въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост, комисията по чл. 33 от ЗУСЕСИФ е изготвила списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, оповестен посредством ИСУН, по същия начин на 27.10.2020 г. от председателя на комисията е извършено нарочно уведомяване на кандидата за включването на неговото предложение във въпросния списък, с изрично указване на правото му по чл. 34, ал. 3 от ЗУСЕСИФ да подаде писмено възражение в едноседмичен срок от съобщаването. Ръководителят на УО се е произнесъл по основателността на възражението, като в съответствие с правомощието си по чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ е прекратил производството по отношение на кандидата „Робсов“ ЕООД.

 

По отношение материалноправната законосъобразност на оспореното решение.

Съгласно чл. 26, ал. 1, изр. първо от ЗУСЕСИФ, ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, като самата процедура по разработване и приемане на тази документация е регламентирана в чл. 26, ал. 2 – ал. 9 от същия закон. Предвид тази уредба, Условията за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и и конкурентоспособност" 2014-2020 по процедура BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, имат характер на задължителни правила при провеждането на тази конкретна процедура, по които се извършва допускане и оценка на подадените по процедурата проектни предложения. В този смисъл решението на УО, с което се утвърждават условията за кандидатстване, по своята правна същност представлява изрично волеизявление на административен орган, с което се създават права и задължения за гражданите или организации, т.е. административен акт със самостоятелно правно значение, съответно подлежащ на оспорване, каквото не се установява да е извършвано.

Съгласно т. 24, б. „б“, „в“ и „г“ от Условията за кандидатстване по процедура „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ /Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване/, кандидатите следва да представят към Формуляра за кандидатстване, изцяло електронен път, чрез ИСУН 2020: Декларация за финансовите данни – попълнена по образец (Приложение 2); Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение - попълнена по образец (Приложение 3) и Декларация за съгласие данните на кандидата да бъдат предоставени от НАП на УО по служебен път - попълнена по образец (Приложение 4). В същата точка от условията са указани и изискванията към попълването и подписването на изброените декларации, сканирането и прикачването им към ИСУН и т.н.  

В рамките на проведената процедура, проектното предложение на „Робсов“ ЕООД – гр. Свищов е отхвърлено на основание критерии № 4, № 5 и № 6 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения по разглежданата процедура, поради несъответствие с т. 24 б. „б“, б. „в“ и б. „г“ от Условията за кандидатстване, тъй като е установено, че към подаденото проектно предложение с № BG16RFOP002-2.077-1152 са представени изброените по-горе декларации, които не съответстват на публикуваните с условията за кандидатстване образци. С оглед на това обстоятелство и в изпълнение на предписаната в Условията процедура, УО на ОПИК 2014-2020 е изпратил на кандидата искане за отстраняване на посочените нередности. В рамките на предоставения срок от 3 работни дни /съгласно Условията за кандидатстване и Опростените процедурни правила/, и до публикуването на списъка по чл. 34, ал. 1 от ЗУСЕСИФ /след изтичане на срока по чл. 34, ал. 2, изр. първо от с.з./, кандидатът не е представил нови декларации по образец, съгласно Приложения 2, 3 и 4. Така в крайна сметка, не са били спазени изискванията по т. 24, буква „б“, б. „в“ и б. „г“ от Условия за кандидатстване по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 – 2020.

Според същите Условия, само проектни предложения, преминали успешно оценка за административното съответствие и допустимостта, подлежат на техническа и финансова оценка. Доколкото при приключването на оценката на административното съответствие и допустимостта, и след изчерпване на процедурните възможности за саниране на установените нередовности, към проектното предложение на кандидата не са била представени съответните декларации по образец, правилно от оценителната комисия, а след това и от ръководителя на УО на ОПИК е прието, че това проектно предложение не може да премине на етап „техническа и финансова оценка“. При това положение съдът намира, че оспореното решение е издадено в съответствие и с приложимите материалноправни разпоредби на закона.

 

Не се установява при постановяването на обжалваното решение да е преследвана цел, различна от установената в закона, а именно осигуряването на оперативен капитал за справяне с последиците от пандемията COVID-19, да касае предприятия представили проектни предложения, съответстващи на въведените нормативни изисквания за допустимост.

 

По изложените съображения съдът намира, че оспореното решение за прекратяване на производството по отношение на кандидата „Робсов“ ЕООД с проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-1152, е издадено от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби, както и в съответствие с целта на закона.

 

При този изход на делото, на жалбоподателя не следва да се присъждат претендираните от него разноски. Разноски не се присъждат и на ответника, тъй като не са поискани

 

Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, вр. с мл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

Отхвърля жалбата на „Робсов“ ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Свищов, ул. „Георги Тишев“ № 10, срещу Решение № РД 16-1091/ 09.11.2020 г. на заместник-главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ при МИ и ЗА Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 г. – 2020 г., с което на основание чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ, е прекратено производството по отношение на кандидата „Робсов“ ЕООД с проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-1152 по процедура BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.

 

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба, подадена пред Върховен административен съд, при условията на чл. 200, ал. 2 от АПК, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 Определението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

 

                      

 

Административен съдия: