Р Е
Ш Е Н И Е № 278
гр.
Сливен, 18.06.2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение - ІV-ти наказателен състав, в публично заседание на
шести юни през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЦАНКА НЕДЕЛЧЕВА,
при секретаря ГАЛИНА ПЕНЕВА като
разгледа докладваното от председателя АНД
№ 380 по описа на съда за 2019 год.
за да се произнесе съобрази:
Производството е образувано по повод жалба от ЕТ „А. - Д.И.”***,
представлявано от управителя Д.И., чрез процесуалният му представител адв. Х. ***,
надлежно упълномощена, против НП № 376632 – F386896/19.10.2018 год., издадено от Началник
Отдел „Оперативни дейности” – Бургас в ЦУ на НАП, с което е наложено
административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 3000,00 лева на
основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 год. на МФ във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС. Моли издаденото НП да бъде отменено, като неправилно
и незаконосъобразно.
В с.з. жалбоподателят, редовно
призован, се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата и
моли издаденото НП да бъде отменено,
като незаконосъобразно.
В с.з. административнонаказващият
орган, издал обжалваното наказателно постановление, редовно призован, изпраща
процесуален представител, който оспорва жалбата и моли да се потвърди
наказателното постановление, като правилно и законосъобразно.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност
и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът
намира за установено следното от фактическа страна:
На 21.05.2018 год. в 13,50 часа
служители на ЦУ на НАП „Оперативни дейности” - Бургас извършили проверка за
спазване на данъчно-осигурителното законодателство на търговски обект – сергия
плод-зеленчук, находящ се в *****, стопанисван от ЕТ „А. - Д.И.”,
представлявано от Д.И. и в негово присъствие. За установеното по време на проверката бил съставен Протокол за извършена
проверка № 0265046 от дата 21.05.2018 год., в който било отразено, че
проверката започнала с извършена контролна покупка в 13,50 часа, за която не
бил издаден фискален касов бон. Отразено било също, че след легитимация на ОП
била извършена проверка на касова наличност, като с извеждане на междинен Х
отчет от ФУ с № 9854 била установена сума във фискалната памет 36,08 лева; че
фактическата наличност, изброена и описана лично от собственика Д.И. била 69,25
лева, както и че разликата в размер на 33,17 лева се явява въвеждане на пари в
касата без действията да са отразени във ФУ чрез функциите „служебно
въвеждане/извеждане на суми”, които устройството притежава. В графата за
„Искания, възражения и бележки на проверяваното лице” управителят И. е записал,
че предният ден (нощ) бил разбит павилиона и извършен грабеж, от 01,00 часа до
05,00 часа били с полицията, в момента на проверката той се занимавал с
ремонтни дейности, съпругата му тогава в суматохата извършила продажбата без да
отчете в касовия апарат. Проверката завършила в 15,30 часа на 21.05.2018 год. Към
протокола бил изготвен опис на паричните средства в касата към момента на
започване на проверката, който бил изготвен от управителя Д.И. (л. 11 – 20 от
делото).
На 29.05.2018 год. бил съставен
АУАН с № F386896 от същата дата на жалбоподателя за това, че на дата 21.05.2018
год. в 13,50 часа била извършена проверка на търговски обект – сергия
плод-зеленчук, находящ се в *****, стопанисван от ЕТ „А. - Д.И.”, като по време
на проверката при сравнение на данните от касовия апарат и реалната касова
наличност в обекта била установена следната разлика – сумата от 33,17 лева била
повече от данните по направените записи в касовия апарат и представлявала
въвеждане на пари в касата, която не била отразена във ФУ в момента на
извършването на покупката и с точност до минута чрез операциите „служебно
въведени” и „служебно изведени” суми. В акта било отразено, че сумата в касата
била изброена от Д.И. на длъжност управител в обекта, като описът бил отразен в
ПИП с № 0265046 от дата 21.05.2018 год. Отразено било още, че наличността в
касата била установена с отпечатване на дневен финансов X отчет с №
9854/21.05.2018 год., както и че от гореописаното било видно, че лицето не е
изпълнило задължението извън случаите на продажби да отбележи всяка промяна на
касовата наличност на ФУ чрез операциите „служебно въведени” и „служебно
изведени” суми. В акта било отразено, че наличното в обекта, въведено в
експлоатация, свързано дистанционно с НАП, работещо към момента на проверката
фискално устройство модел „Елка 2000 HLP-KL” с № ОТ255410 и фискална памет с №
03488300 притежавало функциите „служебно въведени”, „служебно изведени суми”. В
акта било посочено, че са нарушени разпоредбите на чл. 33, ал. 1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 год. на МФ във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС. Актът бил
връчен на управителя на 29.05.2018 год. (л. 9 – 10 от делото).
Въз основа на съставения АУАН
било издадено НП № 376632-F386896/19.10.2018 год., издадено от Началник Отдел
„Оперативни дейности” – Бургас в ЦУ на НАП, с което на жалбоподателя било
наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 3 000,00
лева на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС за извършеното нарушение на чл. 33,
ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 год. на МФ във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 1
от ЗДДС. НП било връчено на 08.02.2019 год. (л. 7 – 8 от делото).
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от
събраните по делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея направи
следните правни изводи:
Жалбата е допустима – подадена в законния срок от лице,
имащо правен интерес от обжалването. Разгледана по същество, жалбата се явява
частично основателна.
Съдът не приема доводите на жалбоподателя, изложени в жалбата му и
доводите на процесуалния му представител в с.з., тъй като намира че същите са
неоснователни.
От събраните по делото гласни и писмени доказателства безспорно се
установява, че при извършената проверка на 21.05.2018 год. в търговски обект –
сергия плод-зеленчук, находящ се в *****, стопанисван от ЕТ „А. - Д.И.”,
представлявано от Д.И., при проверка на касовата наличност в обекта била
установена сума във фискалната памет 36,08 лева, фактическата наличност,
изброена и описана лично от собственика Д.И. - 69,25 лева, като разликата в
размер на 33,17 лева се явява въвеждане на пари в касата без действията да са
отразени във ФУ чрез функциите „служебно въвеждане/извеждане на суми”, които
устройството притежава След като не е изпълнил това свое задължение,
жалбоподателят е ангажирал своята административнонаказателна отговорност.
Деянието правилно е квалифицирано, като такова по чл. 33, ал. 1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 год. на МФ във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС, тъй като
съгласно разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 год. на МФ,
извън случаите на продажби/сторно операции всяка промяна на касовата
наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на
ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите „служебно въведени” или „служебно
изведени” суми.
Възражението на процесуалния представител на жалбоподателя, че
констатираната разлика се дължи най – вероятно на извършената кражба е
неоснователно. По време на проверката именно управителя И. е посочил кои са
паричните средства в касата на търговеца и той е извършил тяхното преброяване,
като е констатирано, че парите в касата са в повече от тези, които са били отразени
на ФУ, а не по – малко в резултат на извършена кражба. В тази връзка е
неоснователно и твърдението в жалбата, че трябвало управителят И. да обясни
какво да направи съпругата му с касовия апарат, тъй като видно от показанията
на свид. Н.И., същата може да работи с фискалното устройство.
Възражението в жалбата, че следвало да се ангажира отговорността на
друго лице на основание чл. 185, ал. 6 от ЗДДС, също е неоснователно, тъй като
съгласно тази разпоредба се ангажира отговорността на лице, което не
изпълни задължението си да съхрани документа по чл. 118, ал. 1 до напускането
на обекта, т.е. тази разпоредба касае клиентите на търговския обект (купувачи),
каквато хипотеза не е в настоящия случай.
Съдът намира за неоснователно и твърдението, че в настоящия случай
следва да се приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Маловажен случай на
административно нарушение е този, при който извършеното нарушение с оглед на липсата
или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи
обстоятелства представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение
с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Нарушението на чл. 33,
ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 год. на МФ във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 1
от ЗДДС се изразява в констатирана на промяна на касовата наличност (начална
сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ, която не е била
регистрирана във ФУ чрез операциите „служебно въведени” или „служебно изведени”
суми. Действително извършеното нарушение е за първи път, но не може да се
приеме, че неговата тежест не е голяма и извършеното представлява по – ниска
степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от
този вид. ЗДДС урежда обществените отношения свързани с данъчното облагане на
лицата, като законодателят е предвидил по – тежки санкции за нарушенията, с
които те се засягат, в сравнение с обичайните случаи на административни
нарушения.
Съдът не констатира нарушения на
процедурата, както при съставяне на акта, така и при издаване на НП. И
съставеният акт и издаденото въз основа на него НП съдържат всички необходими
реквизити по ЗАНН. В акта точно е описано извършеното от жалбоподателя нарушение
и обстоятелствата, при които е извършено.
По отношение на размера на
наложеното на жалбоподателя наказание съдът констатира, че същото е наложено на
основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС. Съгласно цитираната разпоредба извън случаите
по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл.
118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за
физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или
имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от
3000 до 10 000 лв.; както и че когато нарушението не води до неотразяване на
приходи, се налагат санкциите по ал. 1. Следователно след като констатираното
несъответствие между действителната наличност на паричните средства в касата и
наличността по ФУ в размер на 33,17 лева, не се дължи на продажба, с оглед на
квалификацията на нарушението по чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006
год. на МФ, то е следвало да се приложи разпоредбата на чл. 185, ал. 2, изр. 2
от ЗДДС, касаещ именно случаите когато нарушението не води до неотразяване на
приходи и да наложи санкцията по ал. 1, а не по чл. 185, ал. 2 от ЗДДС. Ето
защо съдът намира, че следва да измени обжалваното наказателно постановление, в
частта относно основанието за налагане на административното наказание, като го
преквалифицира на чл. 185, ал. 2, изр. 2 във вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС и да
намали размера на наложеното административно наказание „Имуществена санкция” от
3000,00 лева на 500,00 лева (в този смисъл Решение № 113/01.09.2017 год. по
КАНД № 99/2017 год. по описа на СлАС, Решение № 160/31.10.2017 год. по КАНД №
136/2017 год., Решение № 164/31.10.2017 год. по КАНД № 156/2017 год. по описа
на СлАС).
Предвид гореизложеното, съдът
Р Е
Ш И:
ИЗМЕНЯ Наказателно
постановление № 376632 – F386896/19.10.2018
год., издадено от Началник
Отдел „Оперативни дейности” – Бургас в ЦУ на НАП, с което на ЕТ „А. - Д.И.”***,
представлявано от управителя Д.И., за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 год. на МФ във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС е наложено
административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 3000,00 лева на
основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, като на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2 във
вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС НАМАЛЯВА размера
на наложеното административно наказание
„Имуществена санкция” от 3000,00
лева (три хиляди лева) на 500,00 лева (петстотин лева).
Решението подлежи
на касационно обжалване пред СлАС в 14 – дневен срок от съобщаването му на
страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: