О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №
472
гр.Стара Загора, 21.09.2021г.
Старозагорският
административен съд, III състав, в закрито заседание на двадесет и първи
септември януари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА
при
участието на секретаря......................................................,
като разгледа адм. д. №463 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано
е по жалба на „Евиданс Инженеринг“ ООД, гр.София, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление гр.София, Квартал Драгалевци, ул. „Захари Зограф“
№57, ет.2, ап.12, подадена чрез управителя си С.П.С., против заповед №
РД-09-568 от 12.07.2021г. на кмета на община Чирпан.
С
оспорената заповед на основание чл.44,ал.2 от ЗМСМА във връзка с чл.5,ал.1 от
Процедурата за избор на финансова или кредитна институция във връзка с протокол
№ 3 от работата на комисията за избор на
финансова или кредитна институция в община Чирпан е определен за класирал
участник в процедурата за избор на финансова или кредитна институция в община
Чирпан, в изпълнение на решение №288/27.05.2021 година на общински съвет Чирпан
„ Търговска банка Д“АД.
С
жалбата се излагат съображения за нищожност , респективно за незаконосъобразност
на заповедта, поради постановяването му при съществено нарушение на
административнопроизводствените правила, в противоречие с относимите
материалноправни разпоредби и при несъответствие с целта на закона. С подробни
аргументи се обосновава наличието на пряк, непосредствен и личен правен интерес
за дружеството от оспорването на акта. Твърди се, че с издадената заповед за избор
на финансова или кредитна институция се увреждат интересите на дружеството-жалбоподател в
качеството му на водещ партньор в консорциума „КРАМ ЩРАБАГ ЕВИ МСМ ДЗЗД“ – страна по договор
№115 от 01.07.2013г. за възлагане на обществена поръчка от страна на Община
Чирпан, като в този смисъл се излагат съображения за липсата на правно и
фактическо основание за изплащане на конкретни суми на „Щрабаг“ ЕАД.. Посочва се, че правният интерес се обосновава
от факта, че дружеството е изпълнило строителни работи , като към настоящия
момент са налице неизвършени плащания от страна на Община Чирпан по договора за
обществена поръчка. С привеждане в изпълнение на акта се създавала вероятност
да се затрудни съществено и да се осуети въобще възможността на
дружеството-жалбоподател да потърси правата си, произтичащи от материалното
правоотношение, предмет на договора.
Съдът, след като
прецени съдържащите се в административната преписка писмени доказателства,
установи следното:
С
договор за консорциум /л.13-43/, сключен на 07.09.2011г. между „Страбаг АГ“,
Австрия, „Крам Комплекс Груп“ ЕАД, гр.София, „Евиданс Инженеринг“ ООД, гр.София
и „МСМ – Проектстрой“ ЕООД, гр.София във връзка с участието им в процедура за
възлагане на обществена поръчка с предмет „Изпълнение на СМР на обект:
Реконструкция/рехабилитация на водопроводна мрежа в селата Гита, Свобода и
Зетьово на територията на Община Чирпан“ по 4 обособени позиции е учредено
обединение под формата на неперсонифицирано гражданско дружество, под формата на
консорциум по смисъла на чл.357 и сл. от Закона за задълженията и договорите с
наименование „КРАМ
ЩРАБАГ ЕВИ МСМ ДЗЗД“. С подписването на този договор, страните са се
споразумели да обединят усилията си за постигане на обща стопанска цел –
реализирането на печалба посредством съвместно изпълнение на дейностите по
евентуално възложената им в бъдеще обществена поръчка. Съгласно договора водещ
партньор в консорциума е „Евиданс
Инженеринг“ ООД, гр.София, като на него е предоставено и управлението на
дружеството. В раздел IV e отразено процентовото участие на партньорите и
съответно отговорностите им, a в раздел VI е посочено разпределението на
дейностите по изпълнение на поръчката между партньорите в консорциума.
Изпълнението на всички работи, свързани с механизация, както и доставката на
строителните материали и необходими съоръжения са вменени в задължение на
„Страбаг АГ“, Австрия, „Крам Комплекс Груп“ ЕАД, гр. София.
С
договор №115 от 01.07.2013г. за възлагане на обществена поръчка с предмет
„Изпълнение на СМР на обект: Реконструкция/рехабилитация на водопроводна мрежа
в селата Гита, Свобода и Зетьово на територията на Община Чирпан“ по 4
обособени позиции /л.28-32/ между възложителят Община Чирпан и „КРАМ ЩРАБАГ ЕВИ МСМ ДЗЗД“ са
обективирали в писмен вид възникналите по силата на приключилата процедура и
избора на изпълнител права и задължения, като чрез този договор изпълнителят се
задължава да реализира всички дейности предмет на поръчката. В договора не се
съдържа данни за извършване на част от дейностите по поръчката от страна на
подизпълнители.
Видно от решение № 288 от
27.05.2021 годи на общински съвет
Чирпан на основание чл.21, ал.1, т.10 от ЗМСМА във връзка с
чл.3, т.2, чл.4, т.1 и чл.17, ал.1 от ЗОД и чл.32, ал.1 от ЗПФ общинският съвет е дал съгласие община Чирпан
да поеме дългосрочен общински дълг под формата на заем за заплащане на част от
дължимата сума към ДФ „ Земеделие“ и
задължение по сключено споразумение с фирма „ Щрабаг АГ Австрия и към Крам
Щрабаг ЕВИ МСМ ДЗЗЗ и е възложило на кмета на община Чирпан да стартира и проведе процедура за избор на финансова или
кредитна институция съгласно приетите от Общински съвет правила. В изпълнение
на това решение кметът на община Чирпан със заповед № РД-09-439 от 27.05.2021
година е стартирал процедура за избор на кредитна или финансова институция,
одобрил е покана на основание чл.2,ал.1 от Процедурата за избор на финансова
или кредитна институция в община Чирпан/ процедурата/ На основание чл.44,,ал.2
от ЗМСМА , чл.3 от процедурата във
връзка с чл. 19 от Закона за общинския дълг е назначил комисия , която да
проведе преговори, направи оценка и класиране на подадените оферти във връзка с
процедурата за избор на финансова или кредитна институция. Видно от протокол
№25 от 22.06.2021 година комисията е констатирала, че за участие в откритата
процедура за избор на финансова или кредитна институция за предоставяне на
кредит в размер на 5 000 000 лева за нуждите на община Чирпан има
подадена 1 брой оферта от „ Търговска банка Д „ АД. Видно от протокол № 1 от
22.06.2021 година комисията е приела офертата на банката за допустима и е допуснала
до преговори явилия се участник „ Търговска банка“ АД гр. София на основание
чл4,ал.2 от Процедурата Видно от протокол № 3 от 02.07.2021 година комисията е
приела, че офертата на „ Търговска банка Д „ АД отговаря на условията, посочени
в процедурата за избор на финансова и кредитна институция и решение № 288 от
27.05.2021 година на общински съвет Чирпан
и предоставила възможност на
кмета на община Чирпан да прецени по целесъобразност дали да бъде сключен договор
с участника или прекрати процедурата поради липса на състезателност на
основание чл.5,ал.2 от процедурата.
С
оспорената в настоящото производство заповед на основание чл.44,ал.2 от ЗМСМА
във връзка с чл.5,ал.1 от Процедурата за избор на финансова или кредитна
институция във връзка с протокол № 3 от работата на комисията за избор на финансова или
кредитна институция в община Чирпан е определен за класирал участник в
процедурата за избор на финансова или кредитна институция в община Чирпан, в
изпълнение на решение №288/27.05.2021 година на общински съвет Чирпан „ Търговска
банка Д“АД
При така
установената фактическа обстановка съдът приема следното по допустимостта на
подадената жалба:
Съгласно чл. 19,
ал.1 от Закона за общинския дълг процедурата за избор на финансова или кредитна
институция, или финансов посредник се провежда въз основа на открита, прозрачна
и недискриминационна процедура, проведена при условия и по ред, приети от
общинския съвет .Въз основа на тази законова делегация Общински съвет Чирпан е
приел с решение № 122 от 28.05.2020 година процедурата за избор на финансова или
кредитна институция в община Чирпан и е
възложил на кмета на община Чирпан да проведе процедурата.
Съдът намира, че оспорената заповед не засяга пряко права и законни интереси на
дружеството-жалбоподател, следователно то няма интерес да го обжалва. Правният
интерес от оспорването на всеки вид административен акт е абсолютна положителна
процесуална предпоставка за допустимост на жалбата против акта до съда.
Съгласно чл. 120, ал. 2 от Конституцията на РБ гражданите и юридическите лица могат да
обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените
със закон. Според решение № 21 от 26
октомври 1995 г. по к. д. № 18/1995 г. на
Конституционния съд на РБ задължително конституционно условие е обжалваният акт
да засяга лицето, което го обжалва. Наличието на такова "засягане" е
необходимото условие за възникване на процесуален правен интерес
от съдебно обжалване. Административният акт "засяга" по смисъла на чл. 120, ал. 2 от Конституцията граждани и юридически лица, когато нарушава или
застрашава техни права или законни интереси. Това обективно нарушаване или
застрашаване на субективно право или законен интерес на гражданин или
юридическо лице е материалноправното основание за включване на административния
акт в кръга на съдебнообжалваемите актове и легитимира процесуалноправния
интерес от съдебното обжалване на административния акт. Недопустимо е
обжалването на акта от лице, чиито права или законни интереси не са нарушени или
застрашени. Решаващ е правният ефект на административния акт, дали и доколко с
него се засягат права и интереси на жалбоподателя. Правният интерес е
процесуалноправно понятие, тъй като се свързва с призната от закона възможност
да се търси съдебна защита на засегнати права, свободи и законни интереси.
Затова съдебната практика и теорията винаги са били трайни в разбирането, че
правният интерес трябва да е пряк, личен и непосредствен.
В случая жалбоподателят не е участник в процедурата за избор
на финансова или кредитна институция ,стартирала и проведена от кмета на община
Чирпан поради което за него не възниква право на жалба. Дружеството
неоснователно извлича тезата за правен интерес
от твърдението, че задължението, във връзка с което се поема общинския дълг, не
е към "Щрабаг" ЕАД, а е към консорциум КРАМ ЩРАБАГ ЕВИ МСМ ДЗЗД, в
което "Евиданс Инженеринг" ООД е участник по повод обществена
поръчка. Противно на твърденията в жалбата изборът на финансова или кредитна институция само по себе си не е от естество да се отрази
на наличието или липсата на евентуални задължения към трети лица. От изложеното
от самия жалбоподател става ясно, че той се стреми да разреши гражданскоправен
спор между жалбоподателя и Община Чирпан, но този спор подлежи на разрешаване
по предвидения в закона гражданскоправен ред. Гражданскоправен въпрос е и това
дали и в полза на кого общината ще предприеме изпълнение на гражданскоправно
задължение, независимо че за неговото изпълнение общината поема дълг и коя
банка се е съгласила да обслужва този дълг и при какви условия.
С оглед
гореизложеното подадената жалба следва да бъде оставена без разглеждане, като
процесуално недопустима, а образуваното съдебно производство да се прекрати.
Така мотивиран и
на основание чл.159 т.4 от АПК Административен съд – гр.Стара Загора, VIII състав,
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Евиданс Инженеринг“ ООД, гр.София, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр.София, Квартал Драгалевци, ул.
„Захари Зограф“ №57, ет.2, ап.12, подадена чрез управителя си С.П.С., против заповед № РД-09-568 от 12.07.2021г. на кмета на община Чирпан.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. №463/2021г. по
описа на Административен съд Стара Загора.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба в
7-дневен срок от съобщаването му на подателя, чрез Административен съд Стара
Загора, пред Върховен административен
съд.
СЪДИЯ: