Номер 813/9.5.2018г. град Варна
Районен
съд Варна, Пети наказателен състав,
на седемнадесети април, две хиляди и
осемнадесета година,
в публично заседание в следния състав:
председател
съдия Георги Митев, секретар Радостина Иванова,
като разгледа докладваното от съдията
АНД № 1014 по описа на съда за 2018 г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и следващите
от Закона за административните нарушения и наказания/ЗАНН/ и е образувано по жалба от "А." ООД,
представлявано от Й.И.Й., против Наказателно постановление № **********-40/
26.06.2017 г. на и.д. директор на РИОСВ-Варна, с което на "А."ООД е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 1 000 лева
на основание чл.34и ал.24 от
Закона за чистотата на атмосферния въздух/ЗЧАВ/.
С жалбата се иска отмяна на наказателното
постановление, като се твърди, че наложеното наказание е незаконосъобразно, тъй
като посочената нарушена правна норма от Наредба № 1 от 17.02.2017 г. не е била
действаща към момента на извършване на нарушението.
В съдебно заседание въззивникът,
редовно призован, не се явява, не се представлява. С депозирана молба преди
съдебното заседание Й.И.Й.като управител на „А.“ООД моли да се даде ход на
делото в негово отсъствие, поддържа жалбата и моли за отмяна на наказателното
постановление на посочените в нея основания.
Въззиваемата страна, редовно призована, представлява се от
юрисконсулт Д.К., редовно упълномощена, която по същество моли съда да потвърди
наказателното постановление.
След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед
събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа
страна следното:
"А."ООД било регистриран оператор на
стационарно хладилно оборудване, съдържащо над 3 кг. хладилен агент-флуорирани парникови газове. Поради това то следвало да подава годишен отчет за експлоатираното оборудване в регионалната
инспекция по околната среда и водите, на чиято територия се намират флуорсъдържащите парникови газиве,
в случая РИОСВ Варна. Срокът, в който следвало да се извърши това бил
регламентиран в чл.36 ал.1 вр.чл.38 от Наредба за установяване на мерки по
прилагане на Регламент
/ЕО/ № 842/2006 г. относно някои флуорирани парникови
газове, която била издадена на основание чл.17 ал.2 от
ЗЧАВ. Според тези норми отчетът следвало да се
подаде не по-късно от 15 февруари на текущата година и се отнасял за периода от
01 януари до 31 декември на предходната година.
На 27.04.2017 г. св.А.Р.Д. *** извършила проверка на
деловодните програми на РИОСВ-Варна и установила, че от страна на дружеството
не е представен годишен отчет. Поради това до въззивника, чрез Йордан Йорданов
в качеството му на управител, била изпратена покана за явяване в РИОСВ-Варна за
съставяне на акт за установено нарушение на ЗЧАВ.
На 16.05.2017 г. св.А.Р.Д. съставила против "А."ООД
акт за установяване на административно нарушение/АУАН/ № **********, за това че
дружеството не е представило в РИОСВ-Варна в срок до 15.02.2017 г. годишен
отчет за експлоатираното оборудване, зависещо от флуоросъдържащи
парникови газове за периода 01.01.2016 г. -
31.12.2016 г., съгласно изискванията на чл.35 ал.1 и чл.36 от Наредба № 1 за
реда и начина на издаване на документи за правоспособност на лица, извършващи
дейности с оборудване, съдържащо флуоросъдържащи
парникови газове, както и документирането и отчитането на емисиите на флуорсъдържащи парникови газове. От актосъставителя било
прието, че нарушението е извършено на 16.02.2017 г., а самото то било
квалифицирано като такова по чл.34и ал.24 вр.чл.17 ал.2 от
ЗЧАВ и във връзка с чл.35 ал.1 и чл.36 от
Наредба № 1 /ДВ бр.20/2017 г./. АУАН бил предявен на 08.06.2017 г. на
управителя Йордан Йорданов, който записал в него като възражение: „Документите
са внесени в МСОВ – Регионална инспекция вх.№ 26-00-2734“. В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН възражения не били направени и
депозирани.
Въз основа на акта за установяване на административно нарушение, било издадено и атакуваното пред настоящата
инстанция наказателно постановление, с което административно-наказващият орган
е възприел изцяло фактическите констатации в АУАН и ги допълнил по отношение на
конкретния обект, в който се е експлоатирало съответното оборудване – хладилна
база, намираща се в гр.Добрич, *** Приел, че от страна на "А."ООД е
извършено нарушение на чл.34и ал.24 във връзка с чл.17 ал.2 от ЗЧАВ. За него,
на основание чл.34и ал.24 от ЗЧАВ на дружеството било наложено административно
наказание имуществена санкция в размер на 1 000 лева.
В хода на съдебното следствие бе разпитана в
качеството на свидетел актосъставителката А.Р.Д.,
която потвърди отразените в АУАН обстоятелства, посочи, че наистина в АУАН са
отразени като нарушени разпоредби на Наредба № 1 от 2017 г., която е влязла в
сила на 07.03.2017 г., но преди това е имало друга такава наредба с идентични
задължени и срокове. Съдът кредитира нейните показания като обективни,
непротиворечиви и последователни. От тях се установява, че нарушението е
установено при извършена проверка във входящите дневници на РИОСВ-Варна.
Съдът приобщи към материалите по делото материалите от
административно-наказателната преписка и справка от Търговски регистър, от
която е видно, че Й.И.Й.е управител и едноличен собственик на капитала на „Ани-Мес“ЕООД, които съдът кредитира като относими към
спора.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от
събраните по делото доказателства по административно-наказателната преписка и
събраните в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства,
които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви
и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.
При така установената по делото фактическа обстановка
и въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му,
обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание,
съдът прави следните правни изводи:
Въззивната жалба е депозирана в срок и от легитимен субект,
поради което се явява процесуално допустима, а разгледана по същество се
преценява като основателна.
Акта
за установяване на административно нарушение е издаден от длъжностно лице с
необходимите правомощия съгласно чл.43 ал.1 от ЗЧАВ и Заповед № РД-318 от
26.03.2010 г. на министъра на околната среда и водите.
Наказателното постановление № **********-40/26.06.2017
г. е издадено от компетентен орган – и.д.директор на РИОСВ-Варна, съгласно
разпоредбата на чл.43 ал.3 от
ЗЧАВ и заповеди № РД-8 от 10.01.2011 г. и №
РД-227/05.04.2017 г. на министъра на околната среда и водите, както и в
шестмесечния преклузивен срок.
Съобразно доказателствата по делото съдът намира за безспорно установено, че "А."ООД е оператор на стационарно
хладилно оборудване, съдържащо над 3 кг. хладилен агент-флуорирани парникови
газове, намиращо се в хладилна база в гр.Добрич, ***, за което за периода 01.01.2016 г.-31.12.2016 г. не е представило годишен отчет за
експлоатираното оборудване в РИОСВ-Варна в срок до 15.02.2017 г. Тези факти са
били квалифицирани като нарушение на чл.34и ал.24 вр.чл.17 ал.2 от
ЗЧАВ, а в АУАН и във връзка с чл.35 ал.1 и
чл.36 от Наредба № 1 /ДВ бр.20/2017 г./. Разпоредбата на чл.34и ал.24 от ЗЧАВ предвижда, че на лице, което не представи в срок
информация за веществата, които нарушават озоновия слой и/или за флуоросъдържащите парникови газове, както и за продуктите и
оборудването, които съдържат или зависят от тези вещества, съгласно
изискванията на наредбите по чл. 17 ал.1, 2 и/или 3, се налага санкция. От
анализа на тази правна норма се налага извода, че задължението за подаване на
съответната информация и срока, в който следва да се направи това, е
регламентирано в наредби по чл.17 ал.1, ал.2 и/или ал.3 от ЗЧАВ. Т.е. разпоредбата на чл.34и ал.24 от ЗЧАВ е бланкетна по отношение на
дължимото поведение от страна на задължените лица и следва да се изпълни със
съответното съдържание с посочване на конкретна наредба, приета на основание чл.17 от
същия закон. В чл.17 ал.2 от
ЗЧАВ е предвидено, че с наредба на министъра
на околната среда и водите и на министъра на вътрешните работи се установяват
мерките по прилагане на Регламент
(ЕС) № 517/2014 на Европейския парламент и на Съвета от
16 април 2014 г. за флуорсъдържащите парникови газове
и за отмяна на Регламент
(ЕО) № 842/2006 (ОВ, L 150/195 от 20 май 2014 г.),
наричан по-нататък "Регламент
(ЕС) № 517/2014“ , по отношение на: стационарното
хладилно и климатично оборудване, съдържащо флуорсъдържащи
парникови газове; термопомпи, съдържащи флуорсъдържащи
парникови газове; електрическа комутационна
апаратура, съдържаща флуорсъдържащи парникови газове
и др. В този смисъл, след като срокът за подаване на съответната информация не
е предвиден в ЗЧАВ, а в наредба, издадена въз основа на него, то следва този
нормативен акт да бъде изрично посочен и при съставяне на АУАН, и при издаване
на наказателното постановление, което в случая не е сторено. Поради това и
съдът споделя възражението на „А.“ООД от въззивната жалба, че неправилно при
съставяне на АУАН е било прието, че са нарушени разпоредбите на чл.35 ал.1 и
чл.36 от Наредба № 1, тъй като същата е влязла в сила на 07.03.2017 г., а
нарушението е било извършено на 16.02.2017 г. Съгласно чл.3 ал.1 от ЗАНН за всяко административно нарушение се
прилага нормативния акт, който е бил в сила по време на извършването му. В този
смисъл, след като е било прието, че нарушението е било извършено на 16.02.2017
г., то неправилно е бил приложен нормативен акт, който не е бил действащ към
този момент. От друга страна в наказателното постановление изобщо не е посочена приложимата според
наказващия орган наредба, като едва в хода по същество на делото, процесуалният
му представител сочи, че до влизане в сила на Наредба № 1 е действала друга
наредба, в която срокът за подаване на отчет също е бил до 15.02. Това е
наредбата за установяване на мерки по прилагане на Регламент
/ЕО/ № 842/2006 г. относно някои флуорирани парникови
газове, която също е била издадена на основание чл.17 ал.2 от
ЗЧАВ, която е била действаща както към момента
на извършване на нарушението, така и към настоящият момент. В този смисъл за
наказващия орган е било налице задължение да посочи конкретната наредба, по
силата на която "А."ООД е било задължено да подаде годишен отчет в
съответен срок, а не само да изпише, че дружеството е нарушило разпоредбите на чл.34и ал.24 вр.чл.17 ал.2 от
ЗЧАВ.
Поради
това съдът намира, че при издаване на наказателното постановление е допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила по смисъла на чл.57 ал.1
т.6 от ЗАНН, което води до неговата
незаконосъобразност и като такова следва да бъде отменено изцяло.
С оглед на изложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Отменя Наказателно постановление № **********-40/
26.06.2017 г. на и.д.Директор на РИОСВ-Варна, с което на "А." ООД е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 1 000 лева
на основание чл.34и ал.24 от
Закона за чистотата на атмосферния въздух.
Да
се изпратят съобщения на „А.“ООД и Регионална инспекция по околната среда и
водите Варна.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд
Варна по реда на Административно-процесуалния кодекс.
След влизане в сила на съдебното решение,
административно-наказателната преписка да се върне на Регионална инспекция по
околната среда и водите Варна.