Определение по дело №53/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 април 2021 г. (в сила от 17 април 2021 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20217210700053
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 март 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е    №189

     гр.Силистра, 02.04.2021 година

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

         Административният съд гр.Силистра, в закрито заседание на втори април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:съдия Маргарита Славова, при секретаря Виолина Рамова, като разгледа докладваното от съдия М.Славова адм.дело №53 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е образувано по жалба на Ц.Ц.К. с постоянен адрес ***, подадена чрез представител по пълномощие адв.В. ***, срещу []проведен конкурс,обявен със Заповед №СД-03-384/15.09.2020г. на Министъра на правосъдието за заемане на длъжността „държавен съдебен изпълнител“ при РС гр.Бяла, както и извършеното от конкурсната комисия класиране на кандидатите [] с протокол по чл.29 от Регламента[]“ След Разпореждане на настоящия съд, с молба от 01.04.2021г. оспорващият уточнява, че предмет на жалбата му е „изричното волеизявление – изготвен от Комисия за провеждане на конкурс за заемане на длъжността ДСИ при РС гр.Бяла, Протокол по чл.29 от Регламент за провеждане на писмен и устен изпит за заемане на длъжността ДСИ. Настоява за уважаване на жалбата и присъждане на съдебни разноски. Изрично заявява, че не поддържа обективираното в жалбата искане за спиране на процедурата по класиране и назначаване на кандидата за заемане на длъжността ДСИ при РС гр.Бяла.

         Ответникът по жалбата - Министърът на правосъдието (доколкото се претендира отмяна на обявен от същия конкурс, респ. на волеизявление на помощен негов орган - комисия за провеждане на конкурса, определена със заповед на МП),чрез гл.юрисконсулт Р.Ч.(без доказателства за упълномощаване от едноличния централен административен орган), изразява становище за недопустимост на сезиралата съда жалба, позовавайки се на практика на ВАС. Отделно от това развива съображения за неоснователност на релевираните оплаквания за тежки нарушения на конкурсната процедура,разписана с приложения по делото Регламент за провеждане на писмения и устния изпит от конкурса за ДСИ (л.15-десен долен ъгъл-л.16),одобрен от Министъра на МП. Настоява оспорването да бъде оставено без последици, като претендира присъждане на съдебни разноски.

         От доказателствата по делото се установява, че със Заповед №СД-03-384/15. 09.2020г.,изменена със Заповед №СД-03-478/10.11.20г. на Министъра на правосъдието, на основание чл.266 ал.1 от Закона за съдебната власт ЗСВ/ е насрочен конкурс за длъжността „държавен съдебен изпълнител“ по обявени свободни места в тридесет и три районни съдилища.Със същата са определени дата за провеждане на писмен изпит, срок за провеждане на устния изпит, необходимите документи за участие в конкурса, реда за неговото провеждане, вкл. условията за конституиране на помощен орган - конкурсна комисия, определена със заповед на министъра на правосъдието. С преписката са представени докладни записки на директора на Дирекция “Взаимодействие със съдебната власт“ при МП.

         Съгласно чл.265 ЗСВ държавните съдебни изпълнители се назначават от МП след провеждане на конкурс, като основните параметри на същия са регламентирани с чл.267-чл.268 ЗСВ.Според чл.278 ЗСВ за подлежащото на учредяване (възникване, съгласно чл.96 КТ) правоотношение вследствие проведения конкурс, се прилага Кодексът на труда, което сочи, че ответникът в случая действа не като орган на изпълнителната власт, а като работодател съгласно §1 т.1 ДР КТ, съобразно регламентацията от глава Пета „Възникване и изменение на ТПО“, Раздел IV от КТ. А щом оспореният конкурс представлява основание за възникване на този вид правоотношение (арг.чл.277 ал.3 и чл.278 ЗСВ), то постановяваните във връзка с провеждането му актове, материализират правни действия на работодател, съответно на помощен негов орган - комисия за провеждане на конкурс, съгласно чл.94 КТ, а не волеизявления на административен орган (§1 т.1 ДР АПК), при осъществяване на разпоредително-изпълнителни функции, съобразно чл.21 АПК. Следователно, оспорените действия на ответния орган са насочени не към издаване на индивидуален административен акт, а към възникване на ТПО със спечелил конкурса кандидат, поради което същите не могат да бъдат оспорени по реда на съдебно-административния контрол за законосъобразност, вкл. да се иска тяхното спиране (впоследствие неподдържано).

         При установените по-горе обстоятелства е очевидно, че между страните не съществува административноправна връзка с детерминиран от закона предмет на регулиране, поради което и жалбата за отмяна на конкурса (след уточнението на волеизявление на комисия за класиране на участниците по чл.29 от Регламента) е недопустима. Същата е и неподсъдна на административния съд, като излизаща извън предметния обхват на неговата юрисдикция съгласно чл.1 АПК. Доколкото  отношенията, свързани с провеждане на конкурс, като основание за заемане на определена длъжност, са подчинени на режима на КТ, то евентуално може да бъде преценена регулацията от чл.357 КТ за тяхното уреждане при наличие на спор за законосъобразността им, но не по предприетия от жалбоподателя ред.

Всичко това обосновава недопустимост на образуваното съдебно производство, налагаща оставяне без разглеждане на настоящото оспорване и прекратяване на делото, на основание чл.159 т.1 АПК. Изцяло в такъв смисъл е и трайната практика на ВАС (Вж.Решение№16451/ 10.12.13г.,адм.д.№14923/12г., IIIО; Определение № 12218/19.10.09г., адм.д.№10914/09г., VIIО; Определение №6879/21.05.13г.,адм.д. № 2960/13г. VIО;  Определение №3565/13.03.14г., адм.д№1997/14г.,VIО), вкл. и по-новата практика, относима за същия конкурс, съгласно Определение №3624/18.03.21г., адм.д.№3003/21г. на VIО на ВАС.

Своевременно присъждане на разноски са поискани и от двете страни, каквито с оглед изхода на процеса, се дължат на ответния орган, но поради липса на доказателства за упълномощен процесуален представител от същия, респ. за направени разноски в контекста на чл.78 ал.8, във връзка с ал.4 ГПК и чл.143 ал.3 АПК, такива не следва да бъдат присъждани, воден от което и на основание чл.159 т.1 АПК, Административният съд Силистра

                                                   О П Р Е Д Е Л И :

 

         ОСТАВЯ без РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Ц.Ц.К.,с постоянен адрес в гр.Дулово, обективираща искане за отмяна на проведен конкурс, обявен със Заповед №СД-03-384/15.09.2020г. на Министъра на правосъдието.

       

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №53/2021г. по описа на Административен съд гр.Силистра.

 

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред ВАС.

                                                                             

                                                                                                                          СЪДИЯ: