Решение по дело №2438/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 януари 2020 г. (в сила от 24 март 2020 г.)
Съдия: Димитър Христофоров Кирилов
Дело: 20194430202438
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

гр. Плевен, 28.01.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, първи наказателен състав в публично съдебно заседание на шести януари през две хиляди и двадесета година в състав:

                                              

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР КИРИЛОВ

 

При секретаря  Захаринка Петракиева като разгледа докладваното от съдия Кирилов НАХД № 2438 по описа на 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

        

         Производството е по реда на чл. 59 от ЗАНН.

        

         Постъпила е жалба от Ц.К. ***, с ЕГН: **********, чрез пълномощника му адв. Г.Н. *** против Наказателно постановление № 19-0938-003141/02.09.2019г. издадено от *** сектор към ОД на МВР - гр. Плевен, сектор „Пътна полиция”-Плевен, с което на жалбоподателя Н. е наложено административно наказание, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от Закона за движение по пътищата - глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП. На основание Наредба NIз-2539 на МВР се отнемат общо 10 точки.

Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателя, който го обжалва в срок.

В съдебно заседание жалбоподателят Ц.К.Н., редовно призован, се явява лично и с адв. Г.Н.. Процесуалният представител на жалбоподателя, адв. Н., моли да бъде отменено наказателното постановление, като незаконосъобразно, необосновано, като излага подробни доводи в тази насока.

Ответната страна ОД на МВР – гр. Плевен, сектор „Пътна полиция“-Плевен, редовно призована, представител не се явява.

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Съдът като прецени доказателствата по делото поотделно и в съвкупност, намира за установено следното:

На 02.04.2019г. в 11:36 часа в гр. Плевен, ул. „***“ срещу фирма „***“ с посока на движение кръгова връзка /бензиностанция „***“/, като водач управлява лек автомобил „Рено Сценик“ с рег. № ***, който не е регистриран по надлежния ред и е с прекратена регистрация по чл.143 (15) от ЗДвП от 24.10.2018г., с което е нарушил чл.140, ал.1 от ЗДвП, за което му е съставен АУАН Серия АА, бл.№104195/10.08.2019г.

Жалбоподателят Ц.Н. е подписал акта без възражения.

Въз основа на АУАН е издаденото обжалваното понастоящем НП № 19-0938-003141/02.09.2019г. издадено от *** сектор към ОД на МВР - гр. Плевен, сектор „Пътна полиция”-Плевен, с което на жалбоподателя Ц.К.Н. е наложено административно наказание, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от Закона за движение по пътищата - глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, за това че на 02.04.2019г. в 11.35 часа в гр. Плевен, на ул. „***“ срещу фирма „***“ с посока на движение кръгова връзка /бензиностанция „***“/, като водач управлява лек автомобил „Рено Сценик“ с рег. № ***, който не е регистриран по надлежния ред и е с прекратена регистрация по чл.143, ал.15 от ЗДвП от 24.10.2018г. на основание чл.36, ал.2 от ЗАНН и постановление №В-349132019г. на РП-Плевен налагам административно наказание.

По време на съдебното заседание са разпитани свидетелите В.К.Л. и Ц.В.В..

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

От разпита на свидетеля В.Л. се установява, че същият е съставил АУАН на жалбоподателя за установеното нарушение.

От показанията на свидетеля Ц.В.В. се установява, че при обработка на данни от система за видеонаблюдение СПУКС, е заснет процесния автомобил с превишена скорост, за което на жалбоподателя Ц.Н. е съставен ел. фиш. Въз основа на  констатираното нарушение за превишена скорост и след направена проверка в база данни на МВР се установило, че автомобилът е със служебно прекратена регистрация.

За констатираното нарушение е съставен АУАН от страна на свидетеля В.Л. – ***в сектор „Пътна полиция“ ООП към ОДМВР-Плевен.

В хода на съдебното следствие са представени писмени доказателства, а именно – Справка за нарушител на Ц.К.Н.; Постановление за отказ да се образува досъдебно производство №В-3491/2019г. по описа на РП – Плевен; копие на Декларация за предоставяне на информация във връзка с разпоредбата на чл.188 от ЗДвП; копие на СРМПС № *********; Справка за собственост на МПС; Справка по история за ПС с рег. номер ***; съпроводително писмо за връчване на НП; заверено копие на Заповед №8121з-515/14.05.2018г. относно определяне на длъжности лица от МВР да издават фишове за налагане на глоби, да съставят АУАН, да издават НП и да осъществяват контролна дейност по ЗДвП.

При така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Констатациите в Наказателното постановление се потвърждават от показанията на разпитаните свидетели В.К.Л. и Ц.В.В., както и от приетите и вложени по реда на чл.283 от НПК чрез прочитането им в делото писмени доказателства по НАХД№ 2438/2019г. по описа на ПлРС.

Същественото при производството от административно-наказателен характер е да се установи спазена ли е процедурата по съставяне на АУАН; съставеният акт съдържа ли императивно определените в закона реквизити; компетентността на актосъставителя; има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта като нарушител и дали е извършено виновно /умишлено или непредпазливо/; наказателното постановление издадено ли е при спазване на императивните разпоредби за съдържание, реквизити и срокове, както и компетентността на административно наказващия орган.  За процесуални предпоставки при съставяне на акта и издаване на наказателното постановление съдът следи служебно.

В преценката си дали да издаде НП, административно-наказващият орган се основава на фактическите констатации по АУАН, които в рамките на производството по налагане на административни наказания се считат за верни, до доказване на противното. С оглед така изложеното, съдът е длъжен, разглеждайки делото да установи чрез допустимите от закона доказателства дали е извършено административното нарушение, извършено ли е от лицето сочено като извършител, както и обстоятелствата, при които е извършено.

Преписката е изпратена в Районна прокуратура Плевен, с оглед на данни за извършено престъпление по чл.345, ал.2 от НК. Представителят на РП-Плевен, след запознаване с приложените доказателства по преписката, се е произнесъл с Постановление за отказ да се образува досъдебно производство от 20.08.2019г.  Преценено е, че в случая не е приложима и разпоредбата включително и на чл.9, ал.2 от НК, доколкото същата предвижда, че не е престъпно деянието, което макар и формално и да осъществява признаците на предвидено в закона престъпление, поради своята малозначителност не е общественоопасно или неговата обществена опасност е явно незначителна, доколкото извършеното от Ц.Н. не осъществява признаците на предвидено в закона престъпление, а на административно нарушение по смисъла на ЗАНН и ЗДвП. Както и че са налице отрицателните предпоставки визирани в чл.24, ал.1, т.1 от НПК, които изключват образуването на досъдебно производство и преписката следва да се прекрати. От друга страна приема, че поведението на Ц.Н. в никакъв случай не би могло да се определи като законосъобразно и за деянието си лицето би следвало да поеме своята административно-наказателна отговорност, такава каквато законодателят е предвидил според ЗДвП.

Копие от това постановление е изпратено на жалбоподателя, а материалите по делото са изпратени обратно на *** сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – гр. Плевен, за търсене на административно наказателна отговорност по отношение на Ц.К.Н..

Така е издадено Наказателно постановление № 19-0938-003141/02.09.2019г., издадено от *** сектор към О.н.М.– П. ***. 

Жалбоподателят е санкциониран за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП (Доп. – ДВ, бр. 11 от 2017 г., в сила от 31.01.2017 г., изм., бр. 105 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) - По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.

Следва да се установи по безспорен и категоричен начин, както обективните елементи на нарушението, така и субективният елемент, които се явяват част от основанието за налагане на административното наказание. В случай, че се установи липсата на който и да е от двата елемента-обективният или субективният на нарушението, издаденото НП се явява незаконосъобразно, поради противоречие на материалния закон. 

От посочените по-горе разпоредби следва, че нарушение ще е налице, когато МПС не е регистрирано по надлежния ред; когато МПС е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Тоест в случая става въпрос за две отделни нарушения. В тази връзка в обстоятелствената част на постановлението от една страна е посочено, че управляваният от жалбоподателя автомобил е с рег. № ***, който не е регистриран по надлежния ред и е с прекратена регистрация по чл.143, ал.15 от ЗДвП от 24.10.2018г. на основание чл.36, ал.2 от ЗАНН. По-надолу обаче в постановлението е отразено, че жалбоподателя е извършил нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДП, тъй като е управлявал МПС, което не е регистрирано по надлежен ред. На следващо място при прекратяването на регистрацията на процесното МПС е извършена по реда на чл.143, ал.11 от ЗДвП, тоест с отбелязване в автоматизираната информационна система, в който случай с АУАН са иззети регистрационните табели, както и част 2 на свидетелството за регистрация на ППС. Жалбоподателят е управлявал процесния автомобил с регистрационни табели с рег.№ ***. Към датата на проверката и съставянето на    АУАН автомобилът е бил с регистрационните си табели. Тоест не е налице яснота на приетото от АНО извършено нарушение и от там възможността да се прецизира и наказанието, което също води до незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление, поради нарушено право на защита и е самостоятелно основание за отм*** на наложеното наказателно постановление.

На следващо място АУАН е издаден в противоречие на чл.34, ал.1, б.“б“ от ЗАНН – не се образува административно-наказателно производство, ако не е съставен АУАН в продължение на три месеца от откриване на нарушителя. Видно от съставения АУАН нарушението е установено на 02.04.2019г. в 11.36 часа в гр. Плевен, ул. „***“, като е посочено, че Ц.Н. е управлявал лек автомобил „Рено Сценик“, който е с прекратена регистрация по чл.143, ал.15 от ЗДвП. АУАН е съставен на 10.08.2019г. след повече от четири месеца и в нарушение на чл.34, ал.1, б.“в“ от ЗАНН, като не е съставен АУАН в предвидения от закона тримесечен срок, а МПС е служебно дерегистрирано на 24.10.2018г.

В чл.36, ал.1 от ЗАНН е посочено, че административно-наказателното производство се образува със съставяне на АУАН. В настоящият случай АУАН е съставен на 10.08.2019г. след тримесечния преклузивен срок за съставяне на акта. Изключение от правилото на ал.1 на чл.36, ал.2 от ЗАНН, съгласно която административно-наказателното производство може да се образува и без приложен АУАН, в случаите, когато по отношение на същото деяние е било образувано наказателно преследване, което обаче е прекратено от съда или прокурора, или прокурорът е отказал да образува наказателно производство и е препратено.

С оглед на изложеното, след като административно-наказателното производство е отпочнало със съставяне на АУАН на 10.08.2019г., който не е бил съставен в тримесечния срок, то наказателното постановление от 02.09.2019г. е издадено след изтичане на тримесечния срок по чл.36, ал.1, б.“в“, предл.1 от ЗАНН за издаването на АУАН.

С оглед изложеното съдът намира, че на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Наказателното постановление № 19-0938-003141/02.09.2019г. издадено от *** сектор към ОД на МВР - гр. Плевен, сектор „Пътна полиция”-Плевен, следва да бъде отменено.

С оглед изхода на делото претенцията на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на разноски по производството, които възлизат на 300.00 лв. адвокатски хонорар.

 На основание чл.143, ал. 1 от АПК, Областна дирекция  на МВР гр. Плевен, следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя тази сума, като разноски по делото.

         Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Плевенски районен съд

        

РЕШИ:

 

         ОТМЕНЯ Наказателно постановление Наказателно постановление № 19-0938-003141/02.09.2019г. издадено от *** сектор към ОД на МВР - гр. Плевен, сектор „Пътна полиция”-Плевен, с което на жалбоподателя Ц.К.Н. е наложено административно наказание, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от Закона за движение по пътищата - глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП. На основание Наредба NIз-2539 на МВР се отнемат общо 10 точки.

ОСЪЖДА Областна дирекция  на МВР гр. Плевен, да заплати на Ц.К.Н., с ЕГН: **********, сума в размер на 300.00 (триста) лева, представляваща адвокатско възнаграждение.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Плевен, в 14 дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му до страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: