Решение по дело №490/2014 на Районен съд - Айтос

Номер на акта: 4
Дата: 15 януари 2015 г. (в сила от 2 февруари 2015 г.)
Съдия: Николай Гемеджиев
Дело: 20142110200490
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 декември 2014 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

 

гр.А., 15.01.2015 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

А.КИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ІІІ-ти състав, в публично съдебно заседание на петнадесети януари през две хиляди и петнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ГЕМЕДЖИЕВ

 

при участието на секретаря И.Г. и прокурора............. като разгледа докладваното от районен съдия НАХД № 490 по описа за 2014 г. като въз основа на Закона и събраните по делото доказателства

 

 

Р Е Ш И :

 

ПРИЗНАВА обвиняемия А.М.А., роден на *** ***, с постоянен адрес:***, с основно образование,  строител, женен, неосъждан, EГН **********  за ВИНОВЕН в това, че на 27.03.2014 год. около 17:30 часа на главен път І – 6 /гр. София- гр. Б. / на около 2 км. след кръстовището за с. С.,  обл. Б., при управление на собствения си лек автомобил ”Опел”, модел “Астра” с рег. № *** с посока на движение към гр. А., предприел маневра “изпреварване”, без да се е убедил, че няма да създаде опасност за другите участници в движението, които са се движил зад него, не се е съобразил с тяхното положение, посока и скорост на движение, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 5. ал. 1  Всеки участник в движението по пътищата: с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл. 20, ал. 1 Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.; чл. 25, ал. 1 Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.; чл. 25, ал. 2 При извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. Когато такава маневра трябва едновременно да извършат две пътни превозни средства от две съседни пътни ленти, с предимство е водачът на пътното превозно средство, което се намира в дясната пътна лента.; чл. 42, ал.1 Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен: чл. 42, ал. 1,  т.1 преди да подаде сигнал, да се убеди, че не го изпреварва друго пътно превозно средство и че движещото се след него пътно превозно средство или това, което ще изпреварва, не е подало сигнал за изменение на посоката си на движение наляво; чл. 42, ал. 1,  т. 2. след като е подал сигнал, да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение. чл. 42. ал. 2 Водач, който изпреварва, е длъжен: чл. 42. ал. 2 т. 2 когато при изпреварването навлиза в пътна лента, предназначена за насрещното движение, да не създава опасност или пречки за превозните средства, движещи се по нея; чл. 123, ал.1 Водачът на пътно превозно средство, който е участник в пътнотранспортно произшествие, е длъжен: чл. 123, ал.1 т. 1. без да създава опасност за движението по пътя, да спре, за да установи какви са последиците от произшествието; чл. 123, ал.1, т. 2. когато при произшествието са пострадали хора: а) да уведоми компетентната служба на Министерството на вътрешните работи; б) да остане на мястото на произшествието и да изчака пристигането на представител на Министерството на вътрешните работи или на следствието; в) (изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) до пристигането на представителя по буква "б", съобразно необходимостта, да вземе мерки за безопасността на движението и да окаже помощ на пострадалите, ако това не представлява опасност за него /всички посочени текстове от ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА/, и чл. 3, т. 1 - /Участниците в движението са длъжни: да спазват правилата за движение; чл. 3, т. 2  да пазят живота и здравето на хората чл. 3, т. 3.  да не създават опасности или пречки за движението от ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА, в условията на съпричиняване от страна на водача на л.а. ”Ауди”, модел “80” с рег. № ***,  Р. В. В. с ЕГН ********** *** (който не съобразил скоростта си на движение с характера и интензивността на движение, с конкретните условия на видимост, за да спре пред всяко предвидимо препятствие, както и че не е намалил скоростта или не е спрял, когато е възникнала опасност за движението, движейки се със скорост от около 120 км/час, където ограничението на скоростта е  90 км./час, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 5. ал. 1  Всеки участник в движението по пътищата: с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл. 20, ал. 1 Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват; чл. 20, ал. 2 - Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението; чл. 21, ал. 1 - При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/ч:за категория В в населено място над 50 и изън населено место 90 км/ч от ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА и чл. 3, т. 1 - /Участниците в движението са длъжни: да спазват правилата за движение; чл. 3, т. 2  да пазят живота и здравето на хората; от ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА, вследствие, на което допуснал пътно транспортно произшествие и по непредпазливост причинил на лицето Р. В. В. с ЕГН ********** *** средна телесна повреда, изразяваща се в счупване на лява подбедрица довело до трайно затруднение на движението на крайника за срок от около 7-8 месеца, при обичаен ход на оздравителния процес и деецът е избягал от местопроизшествието - престъпление по чл. 343, ал. 3, предложение  4 – то и 5 – то б. „а”, предложение 2 – ро, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, вр. чл. 5, ал. 1, чл. 20, ал. 1 и ал. 2, чл. 25, ал. 1 и ал. 2, чл. 42, ал. 1,  т.1  и т.2  и ал. 2, т. 2, чл. 123, ал.1, т.1 и т. 2  от ЗДвП, вр. чл. 3, т. 1 и т. 2 от ПП ЗДвП

На осн. чл.78 А от НК ОСВОБОЖДАВА обвиняемия А.М.А., EГН ********** от наказателна отговорност, като му НАЛАГА административно наказание ГЛОБА в размер на ХИЛЯДА ЛЕВА в полза на държавата.

 

Решението подлежи на обжалване и протестиране пред БОС в 15-дневен срок от днес.  

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

Съдържание на мотивите

 

Производството е по реда на чл.362-367 във връзка с чл.375 и следващите от НПК във връзка с чл.78а от НК

 

            Делото е образувано по повод постъпило Постановление с дата 19.12.2014 г. на Районна прокуратура – гр. А. с предложение А.М.А., роден на *** ***, с постоянен адрес: с. Дрянковец, общ. А., обл. Б., с основно образование,  строител, женен, неосъждан, EГН **********, да бъде признат за виновен в извършване на престъпление по чл. 343, ал. 3, предложение  4 – то и 5 – то б. „а”, предложение 2 – ро, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, вр. чл. 5, ал. 1, чл. 20, ал. 1 и ал. 2, чл. 25, ал. 1 и ал. 2, чл. 42, ал. 1,  т.1  и т.2  и ал. 2, т. 2, чл. 123, ал.1, т.1 и т. 2  от ЗДвП, вр. чл. 3, т. 1 и т. 2 от ПП ЗДвП и освободен от наказателна отговорност с налагане на административно наказание по реда на чл.78а от НК.

Обвиняемият А. е обвинен в извършване на престъпление по чл. 343, ал. 3, предложение  4 – то и 5 – то б. „а”, предложение 2 – ро, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, вр. чл. 5, ал. 1, чл. 20, ал. 1 и ал. 2, чл. 25, ал. 1 и ал. 2, чл. 42, ал. 1,  т.1  и т.2  и ал. 2, т. 2, чл. 123, ал.1, т.1 и т. 2  от ЗДвП, вр. чл. 3, т. 1 и т. 2 от ПП ЗДвП, а именно в това, че на 27.03.2014 год. около 17:30 часа на главен път І – 6 /гр. София- гр. Б. / на около 2 км. след кръстовището за с. С.,  обл. Б., при управление на собствения си лек автомобил ”Опел”, модел “Астра” с рег. № *** с посока на движение към гр. А., предприел маневра “изпреварване”, без да се е убедил, че няма да създаде опасност за другите участници в движението, които са се движил зад него, не се е съобразил с тяхното положение, посока и скорост на движение, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 5. ал. 1  Всеки участник в движението по пътищата: с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл. 20, ал. 1 Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.; чл. 25, ал. 1 Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.; чл. 25, ал. 2 При извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. Когато такава маневра трябва едновременно да извършат две пътни превозни средства от две съседни пътни ленти, с предимство е водачът на пътното превозно средство, което се намира в дясната пътна лента.; чл. 42, ал.1 Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен: чл. 42, ал. 1,  т.1 преди да подаде сигнал, да се убеди, че не го изпреварва друго пътно превозно средство и че движещото се след него пътно превозно средство или това, което ще изпреварва, не е подало сигнал за изменение на посоката си на движение наляво; чл. 42, ал. 1,  т. 2. след като е подал сигнал, да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение. чл. 42. ал. 2 Водач, който изпреварва, е длъжен: чл. 42. ал. 2 т. 2 когато при изпреварването навлиза в пътна лента, предназначена за насрещното движение, да не създава опасност или пречки за превозните средства, движещи се по нея; чл. 123, ал.1 Водачът на пътно превозно средство, който е участник в пътнотранспортно произшествие, е длъжен: чл. 123, ал.1 т. 1. без да създава опасност за движението по пътя, да спре, за да установи какви са последиците от произшествието; чл. 123, ал.1, т. 2. когато при произшествието са пострадали хора: а) да уведоми компетентната служба на Министерството на вътрешните работи; б) да остане на мястото на произшествието и да изчака пристигането на представител на Министерството на вътрешните работи или на следствието; в) (изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) до пристигането на представителя по буква "б", съобразно необходимостта, да вземе мерки за безопасността на движението и да окаже помощ на пострадалите, ако това не представлява опасност за него /всички посочени текстове от ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА/, и чл. 3, т. 1 - /Участниците в движението са длъжни: да спазват правилата за движение; чл. 3, т. 2  да пазят живота и здравето на хората чл. 3, т. 3.  да не създават опасности или пречки за движението от ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА, в условията на съпричиняване от страна на водача на л.а. ”Ауди”, модел “80” с рег. № ***,  Р. В. В. с ЕГН ********** *** (който не съобразил скоростта си на движение с характера и интензивността на движение, с конкретните условия на видимост, за да спре пред всяко предвидимо препятствие, както и че не е намалил скоростта или не е спрял, когато е възникнала опасност за движението, движейки се със скорост от около 120 км/час, където ограничението на скоростта е  90 км./час, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 5. ал. 1  Всеки участник в движението по пътищата: с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл. 20, ал. 1 Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват; чл. 20, ал. 2 - Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението; чл. 21, ал. 1 - При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/ч:за категория В в населено място над 50 и изън населено место 90 км/ч от ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА и чл. 3, т. 1 - /Участниците в движението са длъжни: да спазват правилата за движение; чл. 3, т. 2  да пазят живота и здравето на хората; от ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА, вследствие, на което допуснал пътно транспортно произшествие и по непредпазливост причинил на лицето Р. В. В. с ЕГН ********** *** средна телесна повреда, изразяваща се в счупване на лява подбедрица довело до трайно затруднение на движението на крайника за срок от около 7-8 месеца, при обичаен ход на оздравителния процес и деецът е избягал от местопроизшествието.

 

Предложеният за административно наказание обвиняем, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Вместо него се явява неговия защитник, който в хода по същество отправи искане към съда да определи административното наказание в неговия предвиден минимум.

Районна прокуратура – гр. А., редовно призовани, не се явява се представител.

След преглед на писмените доказателства по делото, съдът установи следното от фактическа и правна страна:

             

Обвиняемият А. е роден на *** ***. Същият е български гражданин, с основно образование, работи като строител в „АКЗ“ ЕООД и до момента не е осъждан, нито освобождаван от наказателна отговорност по реда на чл.78а от НК.

Обв. А. е водач на МПС, категории В, С Ткт и М и притежава свидетелство за правоуправление на МПС № 28148171, издадено от  Сектор „Пътна полиция“ – гр.Б..

На 27.03.2014 г. около 17.30 ч. обв. А., управлявайки личния си си л.а. „Опел Астра“ с рег.№***, се движел със скорост около 70 км/ч по главен път I-6 гр.Б. – гр.София за с.Дрянковец, община А., област Б.. По същото време, в същата посока, но към с.С., община А., област Б. със скорост от около 120 км/ч се движил л.а.“Ауди 80“ с рег.№ *** управляван от св.Р. В. В. от това населено място.

На платното за движение в същата посока се движил и установен по делото бял микробус. Водачът В. предприел маневра изпреварване на л.а. „Опел Астра“ с рег.№***, като навлязъл в лентата за насрещно движение. Когато бил на не по-малко от около 60 м. преди да застигне л.а. „Опел Астра“ с рег.№***, в същия момент водача на последния също предприел маневра „изпреварване“ на движещия се пред него автомобил. Възникнала опасна ситуация за водача на л.а. „Ауди-80“ и същия предприел аварийно спиране. Колелата на л.а. „Ауди-80“ блокирали и автомобилът се плъзгал по платното за движение, като оставили спирачни следи.

От предприетите маневри от страна на водачите на двата автомобила, между тях настъпил удар, вследствие на който , л.а. „Ауди-80“  с рег.№ *** променил траекторията си на движение и се ударил с предната лява част в крайпътна метална ограда (мантинела). Мантинелата преминала през предната броня  на автомобила, след което пробила предната стена и излязла между предната и задна леви врати. Вследствие на  произшествие свид. Р. В. В. получил счупване на лява подбедрица довело до трайно затруднение на движението на крайника за срок от около 7-8 месеца, при обичаен ход на оздравителния процес, съгласно съдебномедицинска ексертиза № 426/2014 г. (л.83-84) или средна телесна повреда по смисъла на закона.

Обвиняемият А. продължил изпреварването, след което спрял на около 300-400 м. след мястото на удара. Огледал автомобила си и като видял, че щетите му са незначителни, продължил движението си и не останал на местопрестъплението.

Според заключението на вещото лице по назначената автотехническа и оценъчна експертиза произшествието е възникнало поради субективни причини, а именно :

- Водачът на л.а.“Ауди 80“ А 61162 АН, Р. В. В. не съобразил скоростта си на движение с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да спре пред всяко предвидимо препятствие, както и че не е намалил скоростта или не е спрял, когато е възникнало опасност за движението.

- Водачът на л.а. „Опел Астра“ с рег.№*** обв.А.М.А. преди да предприеме маневрата „Изпреварване“ не се е убедил, че няма да създаде опасност за другия участник в движението, който се е движил зад него, не се е събразил с неговото положение, посока и скорост на движение.

 В случая се касае за виновно поведение и на двамата водачи. Обв.А. предприел маневра “изпреварване”, без да се е убедил, че няма да създаде опасност за другите участници в движението, които са се движили зад него, не се е съобразил с тяхното положение, посока и скорост на движение и нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 5. ал. 1  Всеки участник в движението по пътищата: с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл. 20, ал. 1 Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.; чл. 25, ал. 1 Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.; чл. 25, ал. 2 При извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. Когато такава маневра трябва едновременно да извършат две пътни превозни средства от две съседни пътни ленти, с предимство е водачът на пътното превозно средство, което се намира в дясната пътна лента.; чл. 42, ал.1 Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен: чл. 42, ал. 1,  т.1 преди да подаде сигнал, да се убеди, че не го изпреварва друго пътно превозно средство и че движещото се след него пътно превозно средство или това, което ще изпреварва, не е подало сигнал за изменение на посоката си на движение наляво; чл. 42, ал. 1,  т. 2. след като е подал сигнал, да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение. чл. 42. ал. 2 Водач, който изпреварва, е длъжен: чл. 42. ал. 2 т. 2 когато при изпреварването навлиза в пътна лента, предназначена за насрещното движение, да не създава опасност или пречки за превозните средства, движещи се по нея; чл. 123, ал.1 Водачът на пътно превозно средство, който е участник в пътнотранспортно произшествие, е длъжен: чл. 123, ал.1 т. 1. без да създава опасност за движението по пътя, да спре, за да установи какви са последиците от произшествието; чл. 123, ал.1, т. 2. когато при произшествието са пострадали хора: а) да уведоми компетентната служба на Министерството на вътрешните работи; б) да остане на мястото на произшествието и да изчака пристигането на представител на Министерството на вътрешните работи или на следствието; в) (изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) до пристигането на представителя по буква "б", съобразно необходимостта, да вземе мерки за безопасността на движението и да окаже помощ на пострадалите, ако това не представлява опасност за него (всички посочени текстове от ЗДвП), и чл. 3, т. 1 – Участниците в движението са длъжни: да спазват правилата за движение; чл. 3, т. 2  да пазят живота и здравето на хората чл. 3, т. 3.  да не създават опасности или пречки за движението от ППЗДвП.

 Пострадалият Р. В. В. не съобразил скоростта си на движение с характера и интензивността на движение, с конкретните условия на видимост, за да спре пред всяко предвидимо препятствие, както и че не е намалил скоростта или не е спрял, когато е възникнала опасност за движението, движейки се със скорост от около 120 км/час, където ограничението на скоростта е 90 км/час, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 5. ал. 1  Всеки участник в движението по пътищата: с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл. 20, ал. 1 Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват; чл. 20, ал. 2 - Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението; чл. 21, ал. 1 - При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/ч за категория В в населено място над 50 и извън населено место 90 км/ч от ЗДвП и чл. 3, т. 1 - Участниците в движението са длъжни: да спазват правилата за движение; чл. 3, т. 2  да пазят живота и здравето на хората; от ППЗДвП.

Предвиденото в закона наказание за извършеното от обвиняемия престъпление е по вид „лишаване от свобода“ за срок до 5 години.

От субективна страна престъплението е извършено при форма на вина непредпазливост по смисъла на чл.11, ал.3 от НК. Обв.А. не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици от деянието си, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди. Конкретно дължимото в случая негово поведение е следва да бъде съобразено с посочените многократно по-горе разпоредби на ЗДвП и ППЗДвП.  

Показанията на разпитаните по време на досъдебното производство свидетели са категорични, логични, последователни и непротиворечащи помежду си. По съдържанието си те са достатъчни, за да е в състояние съдът да пресъздаде установеното от фактическа страна.

Поради посоченото съдът счита, че обв. А. е действал при форма на вина непредпазливост, на основание на което и го призна за виновен в извършване на престъплението по чл. 343, ал. 3, предложение  4 – то и 5 – то б. „а”, предложение 2 – ро, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, вр. чл. 5, ал. 1, чл. 20, ал. 1 и ал. 2, чл. 25, ал. 1 и ал. 2, чл. 42, ал. 1,  т.1  и т.2  и ал. 2, т. 2, чл. 123, ал.1, т.1 и т. 2  от ЗДвП, вр. чл. 3, т. 1 и т. 2 от ПП ЗДвП.

Мотивиран от посоченото дотук съдът намери, че са налице условията за произнасяне по реда на чл.78а от НК.

На първо място е налице първата предпоставка по чл.78а, ал.1, б.”а” от НК – предвиденото в закона наказание за извършеното от обвиняемия престъпление е по вид „лишаване от свобода“ за срок до 5 години, като процесното престъпление е непредпазливо.

На следващо място е налице предпоставката по б.”б” на посочената разпоредба – обв.А. не е осъждан, нито освобождаван от наказателна отговорност.

С престъплението извършено от обвиняемия не са нанесени съставомерни имуществени вреди.

 

Ето защо и предвид посоченото дотук, настоящия съдебен състав намери, че условията за прилагане на чл.78а от НК са налице и следва обв. А. да бъде освободен от наказателна отговорност и му бъде наложено административно наказание в минималния предвиден към датата на извършване на престъплението размер от 1 000 лева.

 

По мнение на съда минималния размер на наказанието ще е достатъчен за да изиграе то ролята си по чл.36 от НК.

 

 

Районен съдия:________________________