Делото
е образувано по повод постъпило Постановление с дата 19.12.2014 г. на
Районна прокуратура – гр. А. с предложение А.М.А., роден на *** ***, с
постоянен адрес: с. Дрянковец, общ. А., обл. Б., с основно образование, строител, женен, неосъждан, EГН **********, да
бъде признат за виновен в извършване на престъпление по чл. 343, ал. 3,
предложение 4 – то и 5 – то б. „а”,
предложение 2 – ро, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, вр. чл. 5, ал. 1, чл. 20, ал. 1 и
ал. 2, чл. 25, ал. 1 и ал. 2, чл. 42, ал. 1,
т.1 и т.2 и ал. 2, т. 2, чл. 123, ал.1, т.1 и т. 2 от ЗДвП, вр. чл. 3, т. 1 и т. 2 от ПП ЗДвП и освободен
от наказателна отговорност с налагане на административно наказание по реда на
чл.78а от НК.
Обвиняемият А. е обвинен в извършване на престъпление по чл. 343, ал. 3,
предложение 4 – то и 5 – то б. „а”,
предложение 2 – ро, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, вр. чл. 5, ал. 1, чл. 20, ал. 1 и
ал. 2, чл. 25, ал. 1 и ал. 2, чл. 42, ал. 1,
т.1 и т.2 и ал. 2, т. 2, чл. 123, ал.1, т.1 и т. 2 от ЗДвП, вр. чл. 3, т. 1 и т. 2 от ПП ЗДвП, а
именно в това, че на 27.03.2014 год. около 17:30 часа на главен път І – 6 /гр.
София- гр. Б. / на около 2 км. след кръстовището за с. С., обл. Б., при управление на собствения си лек
автомобил ”Опел”, модел “Астра” с рег. № *** с посока на движение към гр. А.,
предприел маневра “изпреварване”, без да се е убедил, че няма да създаде
опасност за другите участници в движението, които са се движил зад него, не се
е съобразил с тяхното положение, посока и скорост на движение, нарушил
правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 5. ал. 1 Всеки участник в движението по пътищата: с
поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва
да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени
вреди; чл. 20, ал. 1 Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните
превозни средства, които управляват.; чл. 25, ал. 1 Водач на пътно превозно
средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе
от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони
надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга
пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в
крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да
създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди
него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с
тяхното положение, посока и скорост на движение.; чл. 25, ал. 2 При извършване
на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна
лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат
по нея. Когато такава маневра трябва едновременно да извършат две пътни
превозни средства от две съседни пътни ленти, с предимство е водачът на пътното
превозно средство, което се намира в дясната пътна лента.; чл. 42, ал.1 Водач,
който ще предприеме изпреварване, е длъжен: чл. 42, ал. 1, т.1 преди да подаде сигнал, да се убеди, че
не го изпреварва друго пътно превозно средство и че движещото се след него
пътно превозно средство или това, което ще изпреварва, не е подало сигнал за
изменение на посоката си на движение наляво; чл. 42, ал. 1, т. 2. след като е подал сигнал, да се убеди,
че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може
да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без
да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение. чл.
42. ал. 2 Водач, който изпреварва, е длъжен: чл. 42. ал. 2 т. 2 когато при
изпреварването навлиза в пътна лента, предназначена за насрещното движение, да
не създава опасност или пречки за превозните средства, движещи се по нея; чл.
123, ал.1 Водачът на пътно превозно средство, който е участник в пътнотранспортно
произшествие, е длъжен: чл. 123, ал.1 т. 1. без да създава опасност за
движението по пътя, да спре, за да установи какви са последиците от произшествието;
чл. 123, ал.1, т. 2. когато при произшествието са пострадали хора: а) да уведоми
компетентната служба на Министерството на вътрешните работи; б) да остане на
мястото на произшествието и да изчака пристигането на представител на
Министерството на вътрешните работи или на следствието; в) (изм. - ДВ, бр. 43
от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) до пристигането на представителя по буква
"б", съобразно необходимостта, да вземе мерки за безопасността на
движението и да окаже помощ на пострадалите, ако това не представлява опасност
за него /всички посочени текстове от ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА/, и чл. 3,
т. 1 - /Участниците в движението са длъжни: да спазват правилата за движение;
чл. 3, т. 2 да пазят живота и здравето
на хората чл. 3, т. 3. да не създават
опасности или пречки за движението от ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕТО
ПО ПЪТИЩАТА, в условията на съпричиняване от страна на водача на л.а. ”Ауди”,
модел “80” с рег. № ***, Р. В. В. с ЕГН **********
*** (който не съобразил скоростта си на движение с характера и интензивността
на движение, с конкретните условия на видимост, за да спре пред всяко предвидимо
препятствие, както и че не е намалил скоростта или не е спрял, когато е
възникнала опасност за движението, движейки се със скорост от около 120 км/час,
където ограничението на скоростта е 90
км./час, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 5. ал. 1 Всеки участник в движението по пътищата: с
поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва
да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени
вреди; чл. 20, ал. 1 Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните
превозни средства, които управляват; чл. 20, ал. 2 - Водачите на пътни превозни
средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с
атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на
превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на
движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат
пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в
случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението; чл.
21, ал. 1 - При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно
средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/ч:за категория
В в населено място над 50 и изън населено место 90 км/ч от ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО
ПО ПЪТИЩАТА и чл. 3, т. 1 - /Участниците в движението са длъжни: да спазват
правилата за движение; чл. 3, т. 2 да
пазят живота и здравето на хората; от ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА
ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА, вследствие, на което допуснал пътно транспортно
произшествие и по непредпазливост причинил на лицето Р. В. В. с ЕГН ********** ***
средна телесна повреда, изразяваща се в счупване на лява подбедрица довело до
трайно затруднение на движението на крайника за срок от около 7-8 месеца, при
обичаен ход на оздравителния процес и деецът е избягал от местопроизшествието.
Предложеният за административно наказание обвиняем, редовно призован, не се
явява в съдебно заседание. Вместо него се явява неговия защитник, който в хода
по същество отправи искане към съда да определи административното наказание в
неговия предвиден минимум.
Районна
прокуратура – гр. А., редовно призовани, не се явява се представител.
След преглед
на писмените доказателства по делото, съдът установи следното от фактическа и
правна страна:
Обвиняемият А.
е роден на *** ***. Същият е български гражданин, с основно образование, работи
като строител в „АКЗ“ ЕООД и до момента не е осъждан, нито освобождаван от
наказателна отговорност по реда на чл.78а от НК.
Обв. А. е
водач на МПС, категории В, С Ткт и М и притежава свидетелство за
правоуправление на МПС № 28148171, издадено от
Сектор „Пътна полиция“ – гр.Б..
На 27.03.2014
г. около 17.30 ч. обв. А., управлявайки личния си си л.а. „Опел Астра“ с рег.№***,
се движел със скорост около 70 км/ч по главен път I-6 гр.Б. – гр.София за
с.Дрянковец, община А., област Б.. По същото време, в същата посока, но към с.С.,
община А., област Б. със скорост от около 120 км/ч се движил л.а.“Ауди 80“ с
рег.№ *** управляван от св.Р. В. В. от това населено място.
На платното
за движение в същата посока се движил и установен по делото бял микробус.
Водачът В. предприел маневра изпреварване на л.а. „Опел Астра“ с рег.№***, като
навлязъл в лентата за насрещно движение. Когато бил на не по-малко от около 60
м. преди да застигне л.а. „Опел Астра“ с рег.№***, в същия момент водача на
последния също предприел маневра „изпреварване“ на движещия се пред него
автомобил. Възникнала опасна ситуация за водача на л.а. „Ауди-80“ и същия
предприел аварийно спиране. Колелата на л.а. „Ауди-80“ блокирали и автомобилът
се плъзгал по платното за движение, като оставили спирачни следи.
От предприетите
маневри от страна на водачите на двата автомобила, между тях настъпил удар,
вследствие на който , л.а. „Ауди-80“ с
рег.№ *** променил траекторията си на движение и се ударил с предната лява част
в крайпътна метална ограда (мантинела). Мантинелата преминала през предната
броня на автомобила, след което пробила
предната стена и излязла между предната и задна леви врати. Вследствие на произшествие свид. Р. В. В. получил счупване
на лява подбедрица довело до трайно затруднение на движението на крайника за
срок от около 7-8 месеца, при обичаен ход на оздравителния процес, съгласно
съдебномедицинска ексертиза № 426/2014 г. (л.83-84) или средна телесна повреда
по смисъла на закона.
Обвиняемият А.
продължил изпреварването, след което спрял на около 300-400 м. след мястото на
удара. Огледал автомобила си и като видял, че щетите му са незначителни,
продължил движението си и не останал на местопрестъплението.
Според
заключението на вещото лице по назначената автотехническа и оценъчна експертиза
произшествието е възникнало поради субективни причини, а именно :
- Водачът на
л.а.“Ауди 80“ А 61162 АН, Р. В. В. не съобразил скоростта си на движение с
характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за
да спре пред всяко предвидимо препятствие, както и че не е намалил скоростта
или не е спрял, когато е възникнало опасност за движението.
- Водачът на
л.а. „Опел Астра“ с рег.№*** обв.А.М.А. преди да предприеме маневрата
„Изпреварване“ не се е убедил, че няма да създаде опасност за другия участник в
движението, който се е движил зад него, не се е събразил с неговото положение,
посока и скорост на движение.
В случая се касае за виновно поведение и на
двамата водачи. Обв.А. предприел маневра “изпреварване”, без да се е убедил, че
няма да създаде опасност за другите участници в движението, които са се движили
зад него, не се е съобразил с тяхното положение, посока и скорост на движение и
нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 5. ал. 1 Всеки участник в движението по пътищата: с
поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва
да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени
вреди; чл. 20, ал. 1 Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните
превозни средства, които управляват.; чл. 25, ал. 1 Водач на пътно превозно
средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе
от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони
надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга
пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в
крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да
създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди
него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с
тяхното положение, посока и скорост на движение.; чл. 25, ал. 2 При извършване
на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна
лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат
по нея. Когато такава маневра трябва едновременно да извършат две пътни
превозни средства от две съседни пътни ленти, с предимство е водачът на пътното
превозно средство, което се намира в дясната пътна лента.; чл. 42, ал.1 Водач,
който ще предприеме изпреварване, е длъжен: чл. 42, ал. 1, т.1 преди да подаде сигнал, да се убеди, че
не го изпреварва друго пътно превозно средство и че движещото се след него
пътно превозно средство или това, което ще изпреварва, не е подало сигнал за
изменение на посоката си на движение наляво; чл. 42, ал. 1, т. 2. след като е подал сигнал, да се убеди,
че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че
може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно
средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на
движение. чл. 42. ал. 2 Водач, който изпреварва, е длъжен: чл. 42. ал. 2 т. 2
когато при изпреварването навлиза в пътна лента, предназначена за насрещното
движение, да не създава опасност или пречки за превозните средства, движещи се
по нея; чл. 123, ал.1 Водачът на пътно превозно средство, който е участник в
пътнотранспортно произшествие, е длъжен: чл. 123, ал.1 т. 1. без да създава
опасност за движението по пътя, да спре, за да установи какви са последиците от
произшествието; чл. 123, ал.1, т. 2. когато при произшествието са пострадали
хора: а) да уведоми компетентната служба на Министерството на вътрешните
работи; б) да остане на мястото на произшествието и да изчака пристигането на
представител на Министерството на вътрешните работи или на следствието; в) (изм.
- ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) до пристигането на
представителя по буква "б", съобразно необходимостта, да вземе мерки
за безопасността на движението и да окаже помощ на пострадалите, ако това не
представлява опасност за него (всички посочени текстове от ЗДвП), и чл. 3, т. 1
– Участниците в движението са длъжни: да спазват правилата за движение; чл. 3,
т. 2 да пазят живота и здравето на
хората чл. 3, т. 3. да не създават
опасности или пречки за движението от ППЗДвП.
Пострадалият Р. В. В. не съобразил скоростта
си на движение с характера и интензивността на движение, с конкретните условия
на видимост, за да спре пред всяко предвидимо препятствие, както и че не е
намалил скоростта или не е спрял, когато е възникнала опасност за движението,
движейки се със скорост от около 120 км/час, където ограничението на скоростта
е 90 км/час, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 5. ал.
1 Всеки участник в движението по
пътищата: с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за
движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да
причинява имуществени вреди; чл. 20, ал. 1 Водачите са длъжни да контролират
непрекъснато пътните превозни средства, които управляват; чл. 20, ал. 2 -
Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на
движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността,
със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера
и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат
в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да
намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност
за движението; чл. 21, ал. 1 - При избиране скоростта на движение на водача на
пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на
скоростта в км/ч за категория В в населено място над 50 и извън населено место
90 км/ч от ЗДвП и чл. 3, т. 1 - Участниците в движението са длъжни: да спазват
правилата за движение; чл. 3, т. 2 да
пазят живота и здравето на хората; от ППЗДвП.
Предвиденото
в закона наказание за извършеното от обвиняемия престъпление е по вид „лишаване
от свобода“ за срок до 5 години.
От субективна
страна престъплението е извършено при форма на вина непредпазливост по смисъла
на чл.11, ал.3 от НК. Обв.А. не е предвиждал настъпването на общественоопасните
последици от деянието си, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди. Конкретно
дължимото в случая негово поведение е следва да бъде съобразено с посочените
многократно по-горе разпоредби на ЗДвП и ППЗДвП.
Показанията
на разпитаните по време на досъдебното производство свидетели са категорични,
логични, последователни и непротиворечащи помежду си. По съдържанието си те са
достатъчни, за да е в състояние съдът да пресъздаде установеното от фактическа
страна.
Поради
посоченото съдът счита, че обв. А. е действал при форма на вина непредпазливост,
на основание на което и го призна за виновен в извършване на престъплението по чл.
343, ал. 3, предложение 4 – то и 5 – то
б. „а”, предложение 2 – ро, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, вр. чл. 5, ал. 1, чл. 20,
ал. 1 и ал. 2, чл. 25, ал. 1 и ал. 2, чл. 42, ал. 1, т.1 и
т.2 и ал. 2, т. 2, чл. 123, ал.1, т.1 и
т. 2 от ЗДвП, вр. чл. 3, т. 1 и т. 2 от
ПП ЗДвП.
Мотивиран от
посоченото дотук съдът намери, че са налице условията за произнасяне по реда на
чл.78а от НК.
На първо
място е налице първата предпоставка по чл.78а, ал.1, б.”а” от НК – предвиденото
в закона наказание за извършеното от обвиняемия престъпление е по вид „лишаване
от свобода“ за срок до 5 години, като процесното престъпление е непредпазливо.
На следващо
място е налице предпоставката по б.”б” на посочената разпоредба – обв.А. не е
осъждан, нито освобождаван от наказателна отговорност.
С
престъплението извършено от обвиняемия не са нанесени съставомерни имуществени
вреди.
Ето защо и
предвид посоченото дотук, настоящия съдебен състав намери, че условията за
прилагане на чл.78а от НК са налице и следва обв. А. да бъде освободен от
наказателна отговорност и му бъде наложено административно наказание в
минималния предвиден към датата на извършване на престъплението размер от 1 000
лева.
По мнение на
съда минималния размер на наказанието ще е достатъчен за да изиграе то ролята
си по чл.36 от НК.
Районен
съдия:________________________