Решение по дело №230/2016 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 298
Дата: 29 юли 2016 г. (в сила от 5 октомври 2017 г.)
Съдия: Жанета Ангелова Малинова
Дело: 20167080700230
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 април 2016 г.

Съдържание на акта

                    

Р    Е    Ш    Е    Н     И    Е  №298

 

гр. Враца, 29.07. 2016г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ВРАЦА, ІV-ти състав в открито заседание на 06.07.2016г. / шести юли две хиляди и шестнадесета  година/ в  състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: ЖАНЕТА МАЛИНОВА

 

при секретаря М.А.,  като разгледа докладваното от съдия Малинова  адм.  дело № 230 /2016г. по описа на АС-Враца и,   за да се произнесе,  взе предвид следното:

 Производството е по реда на чл. 145 от АПК, във вр. с чл.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители, вр. чл.11 от Наредба № 3 от 29.01.1999г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители.

Образувано е по жалба на Б.Г.В. със съдебен адрес ***  против мълчалив отказ на Общинска служба“Земеделие“ гр.Козлодуй да заяви променени изходни данни в ИСАК, на основание заверена на 24.02.2016г. анкетна карта за регистрация на земеделски стопанин,  актуализирана на 01.04.2016г. Направено е искане да се отмени отказа, като се задължи ОС “Земеделие“ гр.Козлодуй да заяви и експортира в ИСАК актуализираните данни, съобразно актуализираната анкетна  карта от 01.04.2016г. на жалбоподателката.

В жалбата и в представената писмена защита от адв.М.Д.-пълномощника на жалбоподателката се развиват подробни съображения за незаконосъобразност на оспорения отказ. Претендира се присъждане на направените по делото разноски, съгласно приложения списък по чл. 80 от ГПК.

Ответната страна - Началник на Общинска служба“Земеделие“ гр.Козлодуй в депозиран писмен отговор и чрез пълномощника си в съдебно заседание,  и в представени писмени бележки оспорва жалбата, с искане да се отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на юристконсултско възнаграждение.

 Съдът, след преценка на доказателствата по делото и във връзка със становищата на страните, при спазване на разпоредбата на чл. 168, ал.1-3 от АПК, във връзка с чл. 146, т.1-5 вкл. от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена от лице - адресат на оспорения акт,  в 14-дневния преклузивен срок за обжалване, против индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал.4 от АПК, вр. § 8 от ПЗР на АПК, поради което е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

По делото няма спор, че жалбоподателката е регистрирана като земеделски производител по смисъла на §1, т.1 от ДР на Закона за подпомагане на земеделските производители, което се установява и от приложената анкетна карта за регистрация на земеделски стопанин от 29.02.2016г.  Със заявление вх. № 378/22.03.2016г.  жалбоподателката е заявила извършване на административна услуга- регистрация на договори за преаренда и наем. Със заявление вх. № 123/22.03.2016г. до началника на Общинска служба “Земеделие“ гр.Козлодуй, на основание чл. 11, ал.3, във вр. с чл.11, ал.2 от Наредба № 3 от 29.01.2.1999г. на МЗХ, във връзка с промяна на обстоятелствата по чл.7, ал.1 жалбоподателката е представила актуализирана информация-актуализирана анкетна карта и договори за преаренда и наем, като е заявила искане да й бъде заверена актуализираната анкетна карта и да бъдат променени изходните данни в ИСАК при следващия експорт на данни.

С писмо изх.№ 123 от 22.03.2016г.ответникът е върнал на  жалбоподателката анкетния формуляр за корекция, по съображения, че в него са включени имоти, които са отдадени с договор за наем от ЕТ „М.А.-Ю.-Ю.К.“ на ЕТ“А.-С.Д.“, а последният от своя страна на други земеделски производители, при което е налице дублиране. На жалбоподателката е препоръчано да уредят отношенията си с останалите лица регистрирали правно основание за ползване на въпросните имоти за стопанската 2015/2016г.

Във връзка с писмото на ответника изх. №123/22.03.2016г. жалбоподателката е депозирала заявление до началника на ОС“Земеделие“ гр.Козлодуй, с копие до директора на Областна дирекция “Земеделие“ гр.Враца, с  повторно искане за заверка на актуализираната анкетна карта и експорт на актуализираните данни в ИСАК.

С писмо изх.№ 127 от 23.03.2016г., издадено от ответника, жалбоподателката е уведомена, че ОС“З“ гр.Козлодуй е регистрирала в информационната система “Ползване“ предоставените от нея със заявление вх.  № 378/ 22.03.2016г. договори за наем /аренда/ преаренда/ пренаемане. Посочено е, че съгласно чл. 41, ал.6 от  ЗПЗП регистрирането на правните основания се извършва от общинската служба по земеделие, по местонахождението на площите в срок от 1 октомври до 15 февруари на следващата година, както и, че официалното изготвяне на файлове за система ИСАК се задава от Министерството на земеделието и храните.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав прави следните правни изводи:

Съдът приема, че предмет на оспорване е изричен отказ на началника на Общинска служба“Земеделие“ гр.Козлодуй, обективиран в писмо изх. № 127 от 23.03.2016г., издадено от началника на ОС“Земеделие“ гр.Козлодуй да заяви променените изходни данни в ИСАК, отразени в заверената и актуализирана анкетна карта на жалбоподателката, за ползваните от нея земеделски земи, на правно основание в землището на с.Михайлово, област Враца. Оспореният отказ, обективиран в цитираното писмо на началника на ОС“Земеделие“ представлява вид административна услуга по смисъла на § 8 от ПЗР на АПК. Съгласно тази разпоредба уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред, се прилагат и при  извършването на административни услуги, както и при обжалване на отказите за извършването им, освен ако в специален закон не е предвидено друго. В приложимите за случая  Закона за подпомагане на земеделските производители и Наредба № 3/29.01.1999г. не е предвиден специален ред за обжалване отказите за извършване на административни услуги от вида на оспорената в настоящото производство, от което следва извода, че в случая приложение намират общите  разпоредби на АПК.

Оспореният отказ е издаден от компетентен орган – началника на ОС “Земеделие“ гр.Козлодуй,  по аргумент от чл. 41, ал.4 от ЗПЗП и чл. 11, ал.1 и 2 от Наредба № 3 от 29.01.1999г.

Настоящият състав приема, че оспореното писмо не отговаря на изискването за форма по чл. 59, ал.2 от АПК. Същото е издадено в писмена форма, но не съдържа всички изискуеми реквизити, в това число разпоредителна част (чл.59, ал.2, т.5 от АПК), с която да се определят правата и задълженията, начинът и срокът за изпълнението.  В оспореното писмо липсва ясно изразена воля на административния орган и конкретно разпоредени правни последици във връзка със заявеното искане на жалбоподателката, което нарушение е от категорията на съществените нарушения, обуславящо отмяна на оспорения акт, на основание чл.146, т.2 от АПК. Оспореното писмо не съдържа и реквизитите по чл. 59, ал.2, т.7 от АПК, тъй като не е посочено подлежи ли на оспорване, в какъв срок и пред кой орган, но доколкото в случая жалбата е подадена в срок, този порок има отношение към допустимостта на жалбата и не се възприема от съда като съществено нарушение по смисъла на  чл. 146, т.2 от АПК.

 Оспореното писмо е издадено в нарушение на материалния закон-отменително основание по смисъла на чл. 146, т.4 от АПК. В случая приложими са  разпоредбите  на чл. 41, ал.1-6 от ЗПЗП, както и разпоредбите на чл. 11, ал.1 - ал.3а  и чл.12 от Наредба № 3 от 29.01.1999г. В мотивите на оспорения отказ е посочено, че съгласно чл. 41, ал.6 от  ЗПЗП регистрирането на правните основания се извършва от общинската служба по земеделие, по местонахождението на площите в срок от 1 октомври до 15 февруари на следващата година, както и, че официалното изготвяне на файлове за система ИСАК се задава от Министерството на земеделието и храните.

При издаване на оспореното писмо административният орган се е позовал на разпоредбата на чл. 41, ал.6 от ЗПЗП, като не е съобразил останалите алинеи на същата разпоредба, в тяхната взаимовръзка и обусловеност, в това число разпоредбата на  чл. 41, ал.1 от ЗПЗП, която определя, че земеделските стопани могат да кандидатстват за подпомагане по схемите по чл.38а, ал.1, когато са регистрирани съгласно чл.7 и когато ползват на правно основание земеделските площи, които заявяват за подпомагане. Съгласно чл.41, ал.3 от ЗПЗП общинските служби по земеделие проверяват представените им заявления за подпомагане за наличие на правно основание по ал.1 за ползване на заявените земеделски площи от кандидатите за подпомагане чрез специализиран софтуерен продукт и не въвеждат  информацията в системата по чл.31, ал.1 за заявените за подпомагане земеделски площи, за които не бъде установено правно основание за тяхното ползване.

Доколкото в настоящият случай ОС “З“ гр.Козлодуй е заверила актуализираната анкетна карта за регистрация на земеделски стопанин, по заявление на жалбоподателката вх. № 123/ 22.03.2016г.  с дата 01.04.2016г., но не е заявила променените и актуализирани  данни в ИСАК, в съответствие с изискването на чл.12, ал.1 от Наредба № 3/29.01.1999г.,  настоящият състав приема, че оспореният  отказ е незаконосъобразен. След като жалбоподателката се е регистрирала като земеделски стопанин съгласно приложената анкетна карта от дата 29.02.2016г. и е представила актуализирана анкетна карта от 01.04.2016г.,  с искане направено в срока по чл.11, ал.2 от Наредба № 3/1999г.  за актуализиране на информацията във връзка с настъпили промени по чл.7, ал.1 от Наредба № 3/1999г., които да бъдат отразени в ИСАК, административният орган е следвало да извърши исканата административна услуга. Този извод следва и по аргумент от разпоредбата на  чл.11, ал.2 от Наредба № 3/1999г., съгласно който  „при промяна на обстоятелствата по чл.7, ал.1, т.1, 2, 4 и 7 всеки регистриран земеделски стопанин може да подаде актуализирана информация в съответната ОСЗ или ОДЗ в едномесечен срок. Наред с горното съгласно разпоредбата на чл.12, ал.1 от Наредба № 3/29.01.1999г. „при всяко подаване на анкетна карта с анкетни формуляри и на заявление по чл.11, ал.3, данните се отразяват в регистъра, като длъжностите лица които водят регистъра въвеждат в него данните от анкетните карти и анкетните формуляри (чл.9, ал.1 от Наредба № 3/1999г.).

 Следователно, в хипотезата на чл. 41, ал.4 от ЗПЗЗ, респективно чл. 11, ал.2 и чл.12, ал.1 от Наредба № 3/1999г. общинската служба по земеделие има качеството на орган по регистрация, който при наличие на правно основание  по смисъла на чл.41, ал.1 от ЗПЗП, за ползване на заявените земеделски площи от кандидатите за подпомагане, следва да въведе информацията чрез специализирания софтуерен продукт в ИСАК. Жалбоподателката е подала заявление за регистриране на промени по чл.7, ал.1 за земеделски площи, при наличие на правно основание-договори за аренда преаренда и наем, което се приема и в оспореното писмо. По силата на цитираната разпоредба на чл.11, ал.4, изр.1 от Наредба №3/1999г. общинската служба по земеделие гр.Козлодуй е длъжна да регистрира правното основание за ползване на имотите, чрез специализирания софтуерен продукт, съобразно представените от жалбоподателката документи, установяващи правното основание за ползване на земеделските площи, тъй като не е налице хипотезата на изр.2 на чл.11, ал.4 от Наредбата, а именно липса на правно основание, при която общинската служба по земеделие не въвежда информацията в регистъра. Доколко е налице дублиране на правните основания този въпрос се преценява на последващ етап от производството и от друг орган.

Неправилно отказът  е обоснован с разпоредбата на чл. 41, ал.6 от ЗПЗП, съгласно която регистрирането на правните основания за ползване на земеделските земи по реда на ал.3 се извършва в общинските служби по земеделие по местонахождение на площите в срок от 1 октомври до 15 февруари на следващата година. Предвид обстоятелството, че жалбоподателката се е регистрирала като земеделски стопанин съгласно регистрационната карта на 29.02.2016г., тоест след срока визиран в разпоредбата на чл. 41, ал.6 от ЗСПЗЗ, последният се явява неприложим за случая. Промяната на обстоятелствата, заявени от жалбоподателката с изрично заявление вх. № 123/22.03.2016г.(л.82) е следвало да се извърши по реда на чл. 11, ал.2 от Наредба № 2/29.01.1999г. в едномесечен срок от заявлението. Това задължение произтича и от разпоредбата на чл.12, ал.1 от Наредба № 3/29.01. 1999г., съгласно която “при всяко подаване на анкетна карта с анкетни формуляри и на заявлението по чл.11, ал.3 данните се отразяват в регистъра“.  

Като е отказал въвеждането на данните по актуализираната анкетна карта от 01.04.2016г. в регистъра на ИСАК, административният орган е допуснал нарушение на посочените  материалноправни разпоредби, с оглед на което оспорения отказ е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

По изложените съображения съдът приема за неоснователни доводите, развити от процесуалния представител на ответника за законосъобразност на оспорения отказ. Налице са отменителните основания по смисъла на чл. 146, т.2 и т.4 от АПК, като на основание чл. 173, ал.2 от АПК, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, при спазване на указанията, дадени в настоящото решение.

При този изход на спора, искането на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски е основателно. Съгласно чл. 143, ал.1 от АПК при отмяната на оспорения акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт.  Направените по делото разноски от жалбоподатлката, съобразно представения списък по чл.80 от ГПК  са в размер на 430/четиристотин и тридесет/ лева, в това число 10 лв. държавна такса и 420/четиристотин и двадесет лева/ адвокатски хонорар, които следва да бъдат  възстановени от бюджета на органа – ОС “Земеделие“ гр.Козлодуй, издал отменения акт.

            Воден от изложеното и на основание чл. 172, ал.2, пр.2 и чл.173, ал.2 от АПК, Административен съд-Враца, ІV-ти състав,

 

Р     Е     Ш     И :

 

ОТМЕНЯ ИЗРИЧЕН ОТКАЗ на Началника на Общинска служба “Земеделие“ гр.Козлодуй, обективиран  в писмо изх. № 127 от 23.03.2016г., да заяви и експортира в ИСАК  данните съгласно заверената и актуализирана  на 01.04.2016г. анкетна карта на Б.Г.В. със съдебен адрес *** Косто Боюклийски, за ползваните от нея земеделски земи, на правно основание в землището на с.М., област Враца.

            ИЗПРАЩА преписката на административния орган за ново произнасяне,  при спазване  мотивите на настоящото решение.

            ОСЪЖДА Общинска служба “Земеделие“ гр.Козлодуй да заплати на Б.Г.В., със съдебен адрес *** сумата 430/четиристотин и тридесет/лева  разноски по делото.

            Решението може да се обжалва в 14-дневен  срок от съобщението до страните, чрез Административен съд - Враца пред Върховен административен съд на Република България-София.

            На основание чл. 138, ал.1 от АПК препис от настоящото решение да се изпрати  на страните.

 

АДМ.СЪДИЯ: