Определение по дело №1460/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2128
Дата: 3 август 2023 г.
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20237040701460
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 3 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 2128

 

Бургас, 03.08.2023 г.

 

Административният съд - Бургас - XVIII-ти състав, в закрито заседание на трети август две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:      МАРИНА НИКОЛОВА

 

Като разгледа докладваното от съдия МАРИНА НИКОЛОВА административно дело № 20237040701460 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 294 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба от Т.Д.С., ЕГН: **********, с адрес: ***, чрез адв. П.П. ***, с посочено в нея правно основание чл.294 от АПК. С жалба се иска а) прогласяване на нищожни поради липса на компетентност и б) отмяната им като незаконосъобразни на предприетите от кмета на община Царево действия, инкорпорирани в негово писмо изх. № 94-01-1133/25.07.23 г., по изпълнение на влязлата в сила Заповед № РД- 01-95/07.02.2023 г. на кмета на община Царево. Както и се иска спиране, с посочено правно основание чл.297, ал.4 от АПК, на стартиралото изпълнително производство по изпълнение на влязлата в сила Заповед № РД-01-95 от 07.02.2023 г. на кмета на община Царево за премахване на преместваеми обекти „21 бр. дървени навеси, 1 бр. дървена постройка на две нива и 17 бр. дървени санитарни помещения” поставени без одобрена схема и/или разрешение за поставяне в ПИ с идентификатор: 48619.5.570.

В изложението на жалбата детайлно се описва фактическата обстановка, касаеща издадената Заповед № РД-01-95 от 07.02.2023 г. на кмета на община Царево, както и последващите действия от страна на жалбоподателя - инициирани съдебни производства и постановени актове по тях. Като основание за незаконосъобразност на действията по принудително изпълнение, инкорпорирани в писмо изх. № 94-01-1133/25.07.23 г. на кмета на община Царево, се посочва, че Т.Д.С. доброволно е изпълнила издаденият и административен акт, за което е уведомила административния орган, но последният не е приел, че заповедта е изпълнена, въпреки премахнатите дървени постройки и санитарни помещения. На следващо място се твърди, че конструкциите не отговарят на определението, посочено в § 5, т. 80 от ДР на ЗУТ, кметът на община Царево при издаване на процесната заповед е излязъл извън правомощията си, както и че съгласно Заповед № РД-01-268/18.04.2023 г. на кмета на общ. Царево се забранява извършването на СМР за следните населени места и техните землища на територията на община Царево, с. Лозенец, с Варвара, с. Синеморец, и с. Резово, както и на землищата на гр. Царево и Ахтопол, извън населените места по т. 1, считано от 01.06.2023 г. до 01.10.2023 г. Твърдят се и непълноти в диспозитива на цитираната и подлежаща на изпълнение заповед, както и липса на отправена до длъжника покана за доброволно изпълнение в 14-дневен срок.

По искането с правно основание чл.297, ал.4 от АПК, в жалбата е посочено, че са налице трудно поправими вреди по см. на чл.166 от АПК, тъй като събарянето на строежи е необратимо действие. Като допълнителен аргумент, че спирането на изпълнението няма да засегне държавния и обществен интерес се сочи, че в случая се касае за премахване на строеж, който сам административният орган е определил като незаконен по чл.225 от ЗУТ, а не като създаващ опасност за живота и здравето на хората по чл.195 от ЗУТ. Сочи се също така, че със спирането на изпълнението не може да се осуети едно евентуално последващо изпълнение на заповедта. Цитира се съдебна практика. Прилагат се писмени доказателства.

Ответната страна – Кмет на община Царево с писмо вх. № 8035/03.08.2022 год., представя административната преписка по издаване на заповед № РД-01-95/07.02.2023 г. и писмо изх. № 94-01-1133/25.07.2023 год., като не изразява становище по жалбата.

Съдът, след като се запозна с постъпилите писмени доказателства, намира следното от фактическа страна.

Със заповед № РД-01-95/07.02.2023 г. на кмета на община Царево е наредено премахването на описаните в заповедта преместваеми обекти, поставени без одобрена схема и/или разрешение за поставяне в поземления имот с идентификатор 48619.5.570, с възложител – собственикът на имота Т.Д.С..

Заповедта е връчена на Т.Д.С., чрез упълномощения адв. П.П. ***., като по делото няма данни и не се твърди същата да е била обжалвана.

С уведомителни писма, чрез адв. П.П. ***, Т.Д.С. ***, че предприема действия по изпълнение на заповедта.

Съгласно констативен протокол от 31.03.2023 г., в изпълнение на заповед № РД-01-95/07.02.2023 г. на кмета на община Царево, в присъствие на упълномощен представител – адв. П.П. *** на собственика на ПИ 48619.5.570 по КК на гр. Царево, служители на общината извършили проверка на място по изпълнението на заповедта за премахване на обектите, в хода на която установили, че обектите не са премахнати доброволно. Работната група предложила да започне процедура по принудително премахване на незаконно поставените преместваеми обекти по възлагане на кмета на община Царево. Протоколът бил съобщен на адв. П. по ел. поща.

С писмо изх.№ 94-01-1133/25.07.2023 г. кметът на община Царево уведомил упълномощения представител на Т.С., че във връзка с влязлата в сила заповед № РД-01-95/07.02.2023 г. на кмета на община Царево, на 28.07.2023 г. от 9:00 ч. ще се извърши принудително премахване на „21 бр. дървени навеси, 11 бр. дървена постройка на две нива и 17 бр. дървени санитарни помещения, находящи се в поземлен имот с идентификатор 48619.5.570 по КККР на гр. Царево, с.о. Арапя, общ. Царево". В писмото изрично е посочено, че се напомня, че съгласно разпоредбите на Закона за устройство на територията, разходите по извършеното принудително премахване са за сметка на извършителя на незаконното строителство.

При така установеното от фактическа страна, съдът достига до следните правни изводи:

Предмет на оспорване в настоящото производство с правно основание чл.294 от АПК е писмо изх. № 94-01-1133/25.07.2023 г. на кмета на община Царево, адресирано до жалбоподателя и пълномощникът му, поради което съдът намира, че жалбата е депозирана от надлежна страна. Независимо от това, тя е процесуално недопустима.

Изискванията за законност на принудителното изпълнение са материалноправни и процесуалноправни. Защитата по чл.294 - чл.298 АПК е относима при допуснато нарушение на процесуалните изисквания за законност на изпълнителния процес и е насочена срещу незаконните волеизявления, действия и бездействия на органа по изпълнението.

На основание чл. 294 от АПК на обжалване по съдебен ред подлежат постановленията, действията и бездействията на органите по изпълнението.

В случая, жалбоподателят оспорва писмо изх. № 94-01-1133/25.07.2023 год., издадено от кмета на община Царево, с което пълномощникът на Т.С. - адв. П.П. *** се уведомява за датата и часа, в който ще се извърши принудителното премахване по влязлата в сила заповед № РД-01-95/07.02.2023 г. на кмета на община Царево и му се напомня, че съгласно разпоредбите на Закона за устройство на територията, разходите по извършеното принудително премахване са за сметка на извършителя на незаконното строителство.

Следователно, оспореното в настоящото производство писмо изх. № 94-01-1133/25.07.2023 год., издадено от кмета на община Царево, с подробно описаното по-горе съдържание не съставлява нито постановление, нито действие, нито бездействие по принудително изпълнение по смисъла на цитираната норма. Същото има уведомителен характер относно действията, които предстои да бъдат извършени в процеса на изпълнение на влезлия в сила административен акт - заповед № РД-01-95/07.02.2023 г. на кмета на община Царево и неговото предназначение е да уведоми адресата за предстоящите действия и да му напомни, че съгласно разпоредбите на Закона за устройство на територията, разходите по извършеното принудително премахване ще са за негова сметка.

Ето защо, съдът приема, че жалбата е процесуално недопустима и следва да се остави без разглеждане, а производството в тази част - да се прекрати на основание чл.159, т.1 от АПК.

По искането за спиране с правно основание чл.297, ал.4 от АПК.

При липса на допустима жалба срещу постановление, действие или бездействие на органа по изпълнението по смисъла на чл.294 от АПК, т.е. липса на висящо производство по чл.294 от АПК, няма правна възможност да се спре по реда на чл.297, т.4 АПК изпълнението на оспорено постановление, действие или бездействие на орган по изпълнението до решаване по същество на спора за неговата законосъобразност.

Предвид изложеното, искането на Т.Д.С. за спиране с правно основание чл.297, ал.4 от АПК, също следва да бъде оставено без разглеждане, като процесуално недопустимо.

С оглед на всичко посочено по-горе и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т.Д.С., ЕГН: **********, с адрес: ***, чрез адв. П.П. ***, с посочено в нея правно основание чл.294 от АПК срещу писмо изх. № 94-01-1133/25.07.23 г. на кмета на община Царево.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на Т.Д.С., ЕГН: **********, с адрес: ***, чрез адв. П.П. *** за спиране с правно основание чл.297, ал.4 от АПК.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1460/2023 г. по описа на Административен съд - Бургас.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 - дневен срок от съобщаването му.

 

СЪДИЯ: